Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö uskottavana jos joku sanoo omistavansa vain 80 vaatetta

Vierailija
13.09.2026 |

Tai syövänsä 100 eurolla kuukaudessa?  Voin ensimmäisen uskoa jos kyseessä joku nuori kenelle ei ole ehtinyt kertyä, mutta jälkimmäisessä arvelen ettei ole laskenut ihan kaikkea tai syö jotain puoli-ilmaista kouluruokaa. Itseasiassa arvelen ettei ensimmäinenkään laskenut ihan kaikkea.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukuun pitää mahduttaa myös sukat ja alusvaatteet, niin ei kuulosta ihan loogiselta, mutta jos ei, niin en ollenkaan epäile.

Ja asusteet. Eli jos puhutaan vain takeista, paidoista, housuista, mekoista ja kengistä niin voin uskoa. Muuten en. Sillä määrällä voisi pärjätä hyvin Suomessakin ilman että kokee jotain puuttuvan.

Kyllä tuohon mahtuu kaksin- tai jopa kolminkertaisena mukaan pipot, hanskat ja huivit. Mitä muita asusteita? Harva ihminen aktiivisesti varmaan käyttää useampaa kuin 3 pipoa ym. talvessa. Vai vaihtaako joku joka päivälle eri pipon, huivin ja hanskat?

Käytän vuoden aikana ainakin 5 eripaksuisia hanskoja: ohuet juoksuun 0-5 asteen säähän, välimallin hanskoja pyöräilyssä ja muussa ulkoilussa koko syksyn, siistimpiä nahkahanskoja, lapasia talvella ja sitten topparikkaset kun lämpötila alle -20. Juoksussa käytän ohutta pantaa syksyn ajan ja pyöräillessä paksumpaa ja pipoja käytän ainakin paria kolmea talvessa. Huiveja on myös käytössä ohuempaa tuubia ja paksumpaa kaulahuivia parissakin värissä. Eli 15 asustetta käytän vuoden aikana aktiivisesti. Plus mulla on varakappaleita esim pannoille ja ohuille hanskoille joita pesen säännöllisesti. Tietysti jos en ulkoilisi vaan siirtyisin autolla joka paikkaan niin yksi kutakin voisi riittää tai en tarvisi lainkaan. Ap

Vierailija
82/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tosi vähän vaatteita ja nekin vähät olen 99% hakenut kirpparin ota ilmaiseksi puolelta. Alushousuja/sukkia en osta edes joka vuosi ja silloinkin joku alepaketti. Viime vuonna ostin 4kpl 2e alkkarit paketin. Rintaliivit on vuodelta jeesus..en edes muista miten vanhoja. Sukkia en käytä kotona ikinä niin ne ei kulu. Tänä vuonna olen 20e käyttänyt kun ostin 10e Björn borgin kengät kaupan poistohyllystä ja 10e toppatakin samoin. Takissa ei ollut ollut vetoketjua moneen vuoteen ja oon pitänyt auki ja kengät oli pohjat puhki/päällä reiät. Näinkin pärjää. Enkä enää uusi mitään tänä vuonna.

Enää pitää vaan kysyä miksi. Saatko jotain nautintoa tuosta rönttäilystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään hajua lähellekään montako vaatetta mulla on,eikä kiinnosta edes laskea.

Mulla oli 51 pitkähihaista paitaa, joista käytin ehkä 10-15, sekä pari juhlapaitaa. Housuja oli 117! Sen jälkeen olen ns puolittanut vaatteeni aina parin vuoden välein ja housujakin jätin vain 20 - 5 juhla, 5 arki, 5 ulkoilu/urheilu, 5 muuta lempparia.

Vierailija
84/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän uskottavana ja mahdollisena että jollakulla, jopa keski-ikäisellä tai iäkkäällä, on 80 tai vähemmän vaatekappaletta. Aika monellakin taitaa olla. Kyllä yksi ihminen onnistuu näilläkin ruoan hinnoilla syömään satasella kuussa jos tekee itse edullisista raaka-aineista/osaa hyödyntää tarjouksia ilman että olisi kouluruokailija. Juurekset, kananmunat jne eivät paljon maksa.

Mulla ei ole paljoa vaatteita, en juuri harrasta. Kenkiäkään ei ole kovinkaan montaa paria.

Ruokaan kyllä satsaan.

Ai niin, lompakkokin on vuodelta 2001, ostettu juuri ennen sitä tero-iskua!

Vierailija
85/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mahdollista.Varsinkin jos sukkia ei lasketa

Vierailija
86/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaatteita on paljon, niistä saa täysiä koneellisia samanvärisiä pyykkiin ja värit pysyvät kirkkaina. Minulla on paljon parinkymmenen vuoden ajalta kertyneitä vaatteita.

Vierailija
87/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään hajua lähellekään montako vaatetta mulla on,eikä kiinnosta edes laskea.

Mulla oli 51 pitkähihaista paitaa, joista käytin ehkä 10-15, sekä pari juhlapaitaa. Housuja oli 117! Sen jälkeen olen ns puolittanut vaatteeni aina parin vuoden välein ja housujakin jätin vain 20 - 5 juhla, 5 arki, 5 ulkoilu/urheilu, 5 muuta lempparia.

Herrajumala! 117 housut!!!! 

Vierailija
88/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukuun pitää mahduttaa myös sukat ja alusvaatteet, niin ei kuulosta ihan loogiselta, mutta jos ei, niin en ollenkaan epäile.

Juuri noin. Miten kukaan edes tarvitsee useampaa kuin 80 vaatetta? (Eli sukkia ja alusvaatteita ei lasketa tuohon.) Kannattaisiko ap:n vaikka listata tähän vaatteet, joita itse käyttää? Tai jonkun alle 80 vaatetta omistavan tehdä niin, jotta ap ja muut epäilevät tuomaat ymmärtäisivät?

Kiitos vastauksesta, joka pisti minut ihan laskemaan sen määrän jota olen vuoden aikana käyttänyt. Tässä suunnilleen:

Takit ja liivit 10 kpl: 2 villakangastakkia, pitkä toppatakki ja puolipitkä parka, pitkä kevyttoppaliivi, lyhyt kevyttoppaliivi juoksuun, ulkoiluun 2 eripaksuista hybriditakkia joissa kevyemmät hihat ja paksu tuulenpitävä etuosa, ohut trenssi ja paksu pitkä collegetakki.

Neuleet ja neuletakit ja paidat 32 kpl: 4 ohutta neuletta kaikkeen arkeen ja siistiin olemiseen, 2 neulehupparia, 3 ohutta villabambupaitaa ulkoiluun, 2 siistiä paksua neuletta ja 2 paksua neuletta talven ulkoiluun. Neuletakkeja 5 eri pituisia ja paksuisia, käytän usein mekkojen kanssa. Treeni ja juoksupaitoja 4 lyhythihaista ja hihatonta, 3 pitkähihaista, t-paitoja kesään 4, trikoopaitoja 3.

Housut ja leggarit 12 kpl: 2 villabambuhousut kaikkeen olemiseen ja ulkoiluun ja siirtymisiin kevät- ja syksykeleille, paksut tuulen pitävät housut talven ulkoiluun, yhdet siistimmät leveälahkeiset housut ja 2 villahousut rennompaan siistiin pukeutumiseen, ohuet juoksuhousut, 2 ohuet leggarit salille ja yhdet paksut tuulen pitävät juoksuun, parit siistimmät mekkojen alle talveen.

Hameet 4 kpl: collegen paksuisia midihameita käytän usein toukokuusta syyskuulle aina kun en pyöräile tai juokse.

Mekot 12 kpl: 3 villamekkoa, 6 collegemekkoa, 3 ohutta kesämekkoa.

Yöpaidat 5 kpl, saunatakit 3 kpl kaikkeen kotoiluun ja mökille.

Kengät 17 kpl: 5 eriväriset ja vähän erilaiset nilkkurit / maiharit kaikkeen arkeen ja siistimpäänkin menoon koko vuoden paitsi kovimmille pakkasille, yhdet tosi paksut niille pakkasille, nastakengät kävelyyn ja toiset juoksuun, 3 lenkkarit juoksuun ja 2 arkeen, salikengät, ballerinoja ja muita kesäkenkiä 3. 
Eli 95 kpl vaatteita ilman asusteita ja sukkia ja alusvaatteita. Mutta saihan tämä ajattelemaan ettei tuosta tarvisi paljon nipistää kun olisi 80 vaatetta ja varmasti pärjäisin vallan maniosti. Silti minulla on kaapissa kaksinkertaisesti kaikkea ja muutamia juhlavaatteita joille hyvin harvoin tarvetta. Ap

Vierailija
89/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan uskottavaa. Jotkut elää minimalistisesti eikä hamstraa vaatteita.  Ruoan kun tekee alusta asti itse ja pitää kotivaraa, niin pärjää pienemmälläkin ruokabudjetilla kun kaikki tarvittavat löytyvät aina valmiiksi kaapista, eikä tarvitse joka päivä käydä ostamassa sen päivän ruoka tarvikkeita. 

Vierailija
90/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asusteet. Eli jos puhutaan vain takeista, paidoista, housuista, mekoista ja kengistä niin voin uskoa. Muuten en. Sillä määrällä voisi pärjätä hyvin Suomessakin ilman että kokee jotain puuttuvan.

Kyllä tuohon mahtuu kaksin- tai jopa kolminkertaisena mukaan pipot, hanskat ja huivit. Mitä muita asusteita? Harva ihminen aktiivisesti varmaan käyttää useampaa kuin 3 pipoa ym. talvessa. Vai vaihtaako joku joka päivälle eri pipon, huivin ja hanskat?

Käytän vuoden aikana ainakin 5 eripaksuisia hanskoja: ohuet juoksuun 0-5 asteen säähän, välimallin hanskoja pyöräilyssä ja muussa ulkoilussa koko syksyn, siistimpiä nahkahanskoja, lapasia talvella ja sitten topparikkaset kun lämpötila alle -20. Juoksussa käytän ohutta pantaa syksyn ajan ja pyöräillessä paksumpaa ja pipoja käytän ainakin paria kolmea talvessa. Huiveja on myös käytössä ohuempaa tuubia ja paksumpaa kaulahuivia parissakin värissä. Eli 15 asustetta käytän vuoden aikana aktiivisesti. Plus mulla on varakappaleita esim pannoille ja ohuille hanskoille joita pesen säännöllisesti. Tietysti jos en ulkoilisi vaan siirtyisin autolla joka paikkaan niin yksi kutakin voisi riittää tai en tarvisi lainkaan. Ap

Päteekö tämä sama kaava kaikkiin muihinkin vaatteisiin?

Toki pitää tällaisissa kyselyissä sitten eritellä, lasketaanko harrastusvälineet (joihin pyöräilypannat ja -pipot voi hyvin laskea) erikseen. Jos 80 vaatteeseen lasketaan kengät ja jos harrastaa juoksua, kuntosalia, tennistä ja pyöräilyä, noista tulee jo neljät harrastuskengät ilman, että mukana on ns. peruskävelyyn tarkoitettuja kenkiä saati juhlakenkiä mukana vielä ollenkaan. 

Vierailija
91/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan uskottavaa. Jotkut elää minimalistisesti eikä hamstraa vaatteita.  Ruoan kun tekee alusta asti itse ja pitää kotivaraa, niin pärjää pienemmälläkin ruokabudjetilla kun kaikki tarvittavat löytyvät aina valmiiksi kaapista, eikä tarvitse joka päivä käydä ostamassa sen päivän ruoka tarvikkeita. 

Kyllä, ja jos ne tuotteet ostaa edullisesta hypermarketista ja jonkun verran seuraa tarjouksia, säästää hyvinkin kymppejä ellei satasia kuukaudessa verrattuna lähi-K-kaupan asiakkaisiin, saati jos ostelee välipaloja R-kioskilta.

Toki jos on kokopäivätyössä, vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä tehdä joka päivä töihin lounaat ETTÄ henkistä kanttia kieltäytyä ja pitäytyä kieltäymyksessä, jos muu työporukka menee työpaikkaruokalaan tai muualle lounaalle. 

Suunnitelmallisuus, kärsivällisyys ja kieltäymys (etenkin sosiaalinen) eivät vain ole 2020-luvun hyveitä. Päinvastoin mainonta&markkinointi yrittävät saada ihmisiä koko ajan poispäin noista asioista, jotka pidemmällä tähtäimellä tekisivät kuitenkin ihmiselle hyvää.

Vierailija
92/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä outo ketju taas. 
Jotkut varmaan voi elää vähillä vaatteilla. Itse pistän pois vanhat vaatteet, jos en niitä vuoteen tai pariin käytä.  Jos tuo toiselle iloa, turhaan on omassa kaapissani.

Olen aina syönyt puuroni veteen ja juon mehun sijaan vettä hanasta. 
Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita. 
Ihan hyvä palkka on, mutta ei ole tarvetta käyttää kaikkea rahaa johonkin vaatteisiin yms. 

"Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita."

Kuka noin ajattelee?

Eikös tuo ap ajattele niin, kun pitää jotenkin liioitteluna (ellei suoraan valheellisena), että jotkut "muka" eläisivät alle 80 vaatteen kera ja alle 100 eurolla kuukaudessa. Mutta hyvähän se on kysellä ja keskustella, niin oma maailmankuva ja ymmärrys toisenlaisista elämäntavoista kasvaa. :-)

No juuri niin. Kaikki maailmankuvien avartava keskustelu on minusta hyödyllistä. Ja en tietysti pidä valheellisena jos joku todella köyhä tai koditon omistaa vain muutaman tai muutaman kymmentä vaattetta, tai sellainen joka asuu lämpöisessä maassa tai ei ulkoile, eikä hikoile liikunnassa, mutta pidän erikoisena jos ei edes koe tarvetta Suomen olosuhteissa ulkoilevana ihmisenä paljolle. Listasinkin omat noin vuoden aikana käytössä olleet vaatteeni josta jäi siis uupumaan alusvaatteet ja sukat uikkarit ja varmasti monta muuta pikku asiaa ja sain perspektiiviä minkä verran on järkevää. Sanotaan nyt näin että voin uskoa tuon 80 vaatetta mutta ja toki uskon vaikka 30 koskapa omalla isälläni ei paljon enempää kuin 30 ollut, ehkä viiteenkymmeneen pääsi alusvaatteineen, mutta se on niin harvinaista, etten usko jos joka toinen vakuuttelee ettei heillä monta vaatetta ole. Tosielämässä kun tunnen ihan erilaisia ihmisiä kuin täällä keskustelussa tai mediassa esitetään. Ja olen vähävaraisesta perheestä. Vaatteita on silti aina ollut, kirpparilta silloin ja nyt ostan enimmäkseen uutena.

Vierailija
93/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän omistaa monta sataa vaatetta,takkia,kenkää..kaikkee muuta päälle   laitettava asustetta..Laukkuja jne .Olen jo  poiskin antanut vuosia 

Vierailija
94/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päteekö tämä sama kaava kaikkiin muihinkin vaatteisiin?

Toki pitää tällaisissa kyselyissä sitten eritellä, lasketaanko harrastusvälineet (joihin pyöräilypannat ja -pipot voi hyvin laskea) erikseen. Jos 80 vaatteeseen lasketaan kengät ja jos harrastaa juoksua, kuntosalia, tennistä ja pyöräilyä, noista tulee jo neljät harrastuskengät ilman, että mukana on ns. peruskävelyyn tarkoitettuja kenkiä saati juhlakenkiä mukana vielä ollenkaan. 

Tätähän minä avauksellani juuri tarkoitin että vaikea uskoa että 80 vaatteeseen mahtuu aivan kaikki mitä vaatteiksi kutsutaan ja mitä vaatteina myydään. Jotkut kun todella väittävät tuon sisältävän aivan kaiken (sukkapari sentään on yksi vaate). Sitten se ei ole vaikea uskoa jos eritellään että puhutaan vain vaatteista, joita käyttää kotoilussa, kyläilyssä ja muussa arjessa ilman harrastuksia ja juhlia jne jne. Ap

Vierailija
95/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei taatusti ole 80 vaatekappaletta. Eikä tule. Ja mikä ihme tuo 100e/kk ruokaan on, minä ostan meidän kolmen aikuisen talouteen ruuat ja pärjätään hyvin 100e/vko, siitä jää monesti ylikin. Teen itse kaikki ruuat, yksi meistä syö ilmaisen lounaan arkipäivisin.

Vierailija
96/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee ruokaan niin 100 eurolla kuukaudessa eli 3 eurolla päivässä nyt ainakaan ei voi liikuntaa harrastaa. Pysyy kyllä elossa kun istuu vaan. En juo mehuja ja maitoakin vain tilkka kahviin eikä senkään poisjättäminen olisi ongelma, mutta aliravitsemus iskisi silti 3 euron päiväbutjetissa pitkällä aikavälillä. Vaikka vedät pastaa tai perunaa navan täyteen, kärsit silti aliravisemuksesta. Moni lihava on aliravittu kun eivät syö oikeaa ruokaa vaan epäruokaa. Eroa on kuin auton polttoaineella että paljonko siitä on etanolia. Ei näy ehkä heti mutta ajan kanssa rupeaa näkymään.

Vierailija
97/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee ruokaan niin 100 eurolla kuukaudessa eli 3 eurolla päivässä nyt ainakaan ei voi liikuntaa harrastaa. Pysyy kyllä elossa kun istuu vaan. En juo mehuja ja maitoakin vain tilkka kahviin eikä senkään poisjättäminen olisi ongelma, mutta aliravitsemus iskisi silti 3 euron päiväbutjetissa pitkällä aikavälillä. Vaikka vedät pastaa tai perunaa navan täyteen, kärsit silti aliravisemuksesta. Moni lihava on aliravittu kun eivät syö oikeaa ruokaa vaan epäruokaa. Eroa on kuin auton polttoaineella että paljonko siitä on etanolia. Ei näy ehkä heti mutta ajan kanssa rupeaa näkymään.

Tähän vielä tarkennus että peruna sentään on oikeaa ruokaa, pasta on epäruokaa. Epäruoka on jotain jalostettua sotkua josta ”puhdistettu” pois ravintoaineet. Mutta perunakin on liian yksipuolista. Proteiini jää vähäksi ja rasvaa ei nimeksikään ja vitamiinit vähissä. Ap

Vierailija
98/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että joku pärjää muutamilla vaatteilla, JOS ei ole tarvetta tai ei ns. välitä miltä näyttää.

Jos on esim. työn puolesta työvaatteet = ei tarvitse nk. työvaatteita. 

Moni joutuu hankkimaan siistit vaatteet työn takia, eikä joka päivä voi olla samoissa. Vaikka hankkisi mini määrän vaatteita, niin realistinen tyävaate määrä on n. kymmenkunta (muutama ala- ja yläosa, pari mekkoa tmv.)

Jotkut ihmiset ei myöskään käy ikinä missään/vain paikoissa mihin voi mennä farkuissa tai verkkareissa ja t-paidassa ja lenkkareissa. Mutta suurin osa lienee tarvitsee erikseen jonkinlaiset urheiluvaatteet ja kengät, siistimmän asun kesäjuhliin ja rantamekon, talven pakkasiin toppavaatetta ja esim. työhön siistimmän villakangastakin jne.

Myönnän että turhiakin vaatteita kaapissa on, mutta esim. "hautajaismekkoa" (onneksi!) harvoin tarvitsee, mutta pakko sellainen on olla. Samoin jos ajatellaan "hellevaatteita" lomareissuilla on kerran pari vuoteen tarve, ja joskus Suomessakin (ei tänä kesänä kun oli kylmää....)

Olisi mielenkiintoista kyllä nähdä minimalistinen vaatekaappi, missä olisi KAIKKI omat tarpeet täyttävät vaatteet!

Vierailija
99/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että joku pärjää muutamilla vaatteilla, JOS ei ole tarvetta tai ei ns. välitä miltä näyttää.

Jos on esim. työn puolesta työvaatteet = ei tarvitse nk. työvaatteita. 

Moni joutuu hankkimaan siistit vaatteet työn takia, eikä joka päivä voi olla samoissa. Vaikka hankkisi mini määrän vaatteita, niin realistinen tyävaate määrä on n. kymmenkunta (muutama ala- ja yläosa, pari mekkoa tmv.)

Jotkut ihmiset ei myöskään käy ikinä missään/vain paikoissa mihin voi mennä farkuissa tai verkkareissa ja t-paidassa ja lenkkareissa. Mutta suurin osa lienee tarvitsee erikseen jonkinlaiset urheiluvaatteet ja kengät, siistimmän asun kesäjuhliin ja rantamekon, talven pakkasiin toppavaatetta ja esim. työhön siistimmän villakangastakin jne.

Myönnän että turhiakin vaatteita kaapissa on, mutta esim. "hautajaismekkoa" (onneksi!) harvoin tarvitsee, mutta pakko sellainen on olla. Samoin jos ajatellaan "hellevaatteita" lomareissuilla on kerran pari vuoteen tarve, ja joskus Suomessakin (ei tänä kesänä kun oli kylmää....)

Olisi mielenkiintoista kyllä nähdä minimalistinen vaatekaappi, missä olisi KAIKKI omat tarpeet täyttävät vaatteet!

Jos ei laske mukaan sukkia eikä alusvaatteita - joiksi lasketaan sukkahousut ja talven villahousut/leggingsit eli selkeät allapidettävät vaatteet. 

Ja jos on useamman lajin urheilija niin jokaisen erityisvarusteet jättää pois. Onko uimapuku "vaate" vai esim. luistinten kaltainen erityisvaruste? Entä klossikengät pyöräilyyn - niitä ei voi käyttää kävelykenkinä, toisin kuin lenkkareissa voi pyöräillä. Jos nämä jätetään pois, mutta mukaan lasketaan "yleis"urheiluvaatteet eli verkkapuku ja tekniset paidat ym.

Niin tullaan lopputulokseen, että 80 on kuitenkin aika suuri määrä. Sen voisi jakaa karkeasti vaikka näin: 

10 housut (sis. juhlavat + kotilököt) 

10 hametta/mekkoa (sis. juhlavat ja ei-niin - ja kaikki naisetkaan eivät käytä mekkoja, jolloin myös sukkahousut jäävät pois)

15 t-paitaa

10 neuletta

15 asustetta

5 takkia

5 urheiluvaatetta

10 kengät

Tuossa mahtuu olemaan variaatiota oman elämäntilanteen ja tarpeiden mukaan, ja tuolla varioidulla 80 kappaleen setillä kyllä normi-ihminen pärjää. Toki vaatteiden ja kenkien kannattaa olla laadukkaita, jos haluaa pitää määrän 80:ssä; yleensähän määrä kasvaa siksi, kun joku vaate on kulahtanut/nyppyyntynyt/hieman rikki muttei kannata korjata tuotteen halpuuden vuoksi, ja sitten se jää kaappeihin "kotiasuksi" jota ei välttämättä kuitenkaan koskaan käytä. Mitä kalliimpi joku tavara tai tuote on, sitä paremmin ihminen pitää siitä myös huolta. Tuo lienee yksi pikamuodin suurimmista ongelmista, laadun ohella.

Vierailija
100/111 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. 

Minulla mahtuu kaikki vaattaat ja kengät kahteen lidlin kestokassiin, joista toisessa on vapaata tilaa 1/3 osa. Siinä on siis villasukat, alusvaatteet ja takit mukana. Siis ihan kaikki pipot jne.  

Voisi olla enemmänkin, ehkä hommaan hupparin lisää, mahtuu hyvin noihin kahteen.

En nyt jaksa laskea. 

N52 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi