Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidättekö uskottavana jos joku sanoo omistavansa vain 80 vaatetta

Vierailija
13.09.2026 |

Tai syövänsä 100 eurolla kuukaudessa?  Voin ensimmäisen uskoa jos kyseessä joku nuori kenelle ei ole ehtinyt kertyä, mutta jälkimmäisessä arvelen ettei ole laskenut ihan kaikkea tai syö jotain puoli-ilmaista kouluruokaa. Itseasiassa arvelen ettei ensimmäinenkään laskenut ihan kaikkea.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodittomuuden jälkeen kun sain asunnon, oli minulla kaksi laatikollista vaatteita eli lähimainkaan 80. Satasella syön viikossa, joskus vähän enemmän ja toisinaan vähemmän.

N55

Millä vaatemäärällä elit kodittomana?

Kahdet farkut, yhdet sortsit. Muutama t-paita/toppi, pari hupparia ja villapuseroa. Yksi hame. En muista oliko muuta. Talvitakki oli myös.

Kuulostaa uskottavalle kodittoman tarinaksi. Ihana kuulla että olet löytänyt kodin. Ap

Minulla myös tuo määrä ja pari takkia. Niillä mennään. 

Vierailija
22/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukuun pitää mahduttaa myös sukat ja alusvaatteet, niin ei kuulosta ihan loogiselta, mutta jos ei, niin en ollenkaan epäile.

Ja asusteet. Eli jos puhutaan vain takeista, paidoista, housuista, mekoista ja kengistä niin voin uskoa. Muuten en. Sillä määrällä voisi pärjätä hyvin Suomessakin ilman että kokee jotain puuttuvan.

eihän Suomessa muutenkaan kaikki pärjää nytkään hyvin ja vastauisuudesa työttömienkin halutaan tekevän tukiensa eteen töitä mutta ei tietenkään maksaa heille samaa palkkaa kuin muille vastaavaa työtä tekeville kun en oikein ymmärrä miten muuten he voisivat erota vastaavaa työtä tekevistä työ tai virkasuhteessa olevista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta. Kappalemääräisesti 80 ei riitä edes alusvaatteisiin. Ruokaan satku viikossa on lähellä totuutta.

Vierailija
24/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein ruveta laskemaan.

- alushousuja 20 kpl

- sukkia 15 paria

- rintaliivejä 4 kpl

- villasukkia 3 paria

- legginssejä 4 kpl

- mekkoja 6 kpl

- neuletakkeja 2 kpl

- suorat housut 1 kpl

- pitkähihaisia paitoja 3 kpl

- lyhythihaisia paitoja (sis. treenipaidat) 4kpl

- untuvatakki

- kevytuntuvatakki 

- farkkutakki

- villakangastakki

- siisti pidempi takki mekkojen kanssa käytettäväksi

- uimapuku ja bikinit

- pari merinokerrastoa

- kolmet sukkahousut

- ulkoiluhousut

- nahkahanskat, ohuet merinovillahanskat, paksut talvirukkaset

- kaksi pipoa

Uskon että jollakin voi olla alle 80 vaatetta. Itsellä menee hiukan yli. Halutessani voisin laittaa pois useammankin vaatteen, ei tule käytettyä ihan kaikkia. Ostan aina saman merkin samanvärisiä sukkia, alushousuja ja legginssejä. Koskaan ei ole parittomia sukkia, ja jokaiset alushousut tuntuvat hyviltä. 

Uskon myös tuon 100€/kk ruokaan. Siihen en itse ehkä enää pysty kun on mahdollista käyttää enemmän, mutta jos pitäisi, niin nopeasti sitä taas varmasti oppisi pihistelemään. 

Vierailija
25/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on alle 30 vaatetta ja syön 20€/per viikko budjetilla.

Eli 3€ päivä. Mitä siihen hintaan voi edes juoda, litran mehupurkki vie koko budjetin.

Ilmeisesti juot vain kraanavettä ja keität veteen kaurapuuron.

Viimeksi kauppaan meni lähes 100€, vaikken juuri mitään ostanut.

Vierailija
26/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 3€ päivä. Mitä siihen hintaan voi edes juoda, litran mehupurkki vie koko budjetin.

Niin teen, mehut on ihan turhia muutenkin.

Vierailija
27/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta. Kappalemääräisesti 80 ei riitä edes alusvaatteisiin. Ruokaan satku viikossa on lähellä totuutta.

Jos olisit esimerkiksi yleistukeen oikeutettu työtön, niin hyvin edulliset saisivat olla asumismenosi, jos rahaa jäisi 100€ ruokaan/ viikko; etkä siltikään välttämättä sasii esim  toimeentulotukea, jolla täydentää taloudellista turvaasi.

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
28/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäpaketti maksoi 4€, maitopurkki 1,5€. Eli tuolla pitäisi nyt pärjätä 2 päivää. Ei tosiaan onnistu, ja mielellään laittaisi jotain leivän päälle.

Vierailija
29/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän uskottavana.

Vierailija
30/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito myös maksaa. Tokihan vaikka ilmaiseksi voisi juoda, jos juot sadevettä ja ruoankin keräät luonnosta.

Vierailija
31/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juo/tarvii mehua?

Toki veteen kaurapuuro, mikään vauva ole.

Ikinä kaivannut mehua korkeintaan itse tehtyä juonut.

Nyt on mennyt  18€ kauppaan viikon aikana.

Vierailija
32/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun luin tällaisesta, niin vaatelistauksessa yli tyyliin suoria housuja ja hameita tms alaosia tyyliin 10 mutta yläosina tyyliin yksi huppari, t-paitoja ja urheilupaitoja parit. Vaikea uskoa että pukee suorat housut hupparin tai urheilupaidan kanssa ja muutenkin kuulostaa erikoiselta alaosien kaksinkertainen määrä alaosiin verraten. Siksi en usko. Kukaan ei esitä mitään järkevää miten vaatemäärä tai ruokaan käytettävä raha sisältää.

Mikä ongelma on pitää suorien housujen kanssa hupparia, jonka alla joko "tavallinen" t-paita tai urheilupaita? Ihan normaalia. 

Vierailija
33/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en todellakaan ole mikään vaatehamsteri niin heittämällä mennään yli 80 vaatekappaleen. Noppaan kun mietin niin mulla jo kuus talvitakkia, neljä tai viisi välikausitakkia, pari fleeceä, muutama kuoritakki. Housuissa löytyy seitsemät-kahdeksat shortsit, 4-5 verkkarit, kahdet farkut, kolmet suorat housut, 5-6 pikkutakkia, kolme pukua, muutama kraka ja mitä lie 30-40 kpl erilaisia paitoja. Pipoja ja erilaisia hanskoja varmaan pari tusinaa. Erilaisia kenkiä mitä lie 20 paria. Puhumattakaan jostain kalsareista tai sukista. Ja mun mielestä mulla on oikeastaan aika maltillinen määrä vaatteita.

Vierailija
34/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä on turhaa ja mikä ei. Melkein kaikki on turhaa, ihan hyvin voisi asua teltassa ja nukkua makuupussissa.

Vierailija
35/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukuun pitää mahduttaa myös sukat ja alusvaatteet, niin ei kuulosta ihan loogiselta, mutta jos ei, niin en ollenkaan epäile.

Juuri noin. Miten kukaan edes tarvitsee useampaa kuin 80 vaatetta? (Eli sukkia ja alusvaatteita ei lasketa tuohon.) Kannattaisiko ap:n vaikka listata tähän vaatteet, joita itse käyttää? Tai jonkun alle 80 vaatetta omistavan tehdä niin, jotta ap ja muut epäilevät tuomaat ymmärtäisivät?

Vierailija
36/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en todellakaan ole mikään vaatehamsteri niin heittämällä mennään yli 80 vaatekappaleen. Noppaan kun mietin niin mulla jo kuus talvitakkia, neljä tai viisi välikausitakkia, pari fleeceä, muutama kuoritakki. Housuissa löytyy seitsemät-kahdeksat shortsit, 4-5 verkkarit, kahdet farkut, kolmet suorat housut, 5-6 pikkutakkia, kolme pukua, muutama kraka ja mitä lie 30-40 kpl erilaisia paitoja. Pipoja ja erilaisia hanskoja varmaan pari tusinaa. Erilaisia kenkiä mitä lie 20 paria. Puhumattakaan jostain kalsareista tai sukista. Ja mun mielestä mulla on oikeastaan aika maltillinen määrä vaatteita.

Tällä hetkellä on tuhansia vaatteita, mutta kaikki ei ole vielä käytössä. Sitten kun kuluu, niin roskiin ja uutta tilalle varastosta. 

Vierailija
37/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja asusteet. Eli jos puhutaan vain takeista, paidoista, housuista, mekoista ja kengistä niin voin uskoa. Muuten en. Sillä määrällä voisi pärjätä hyvin Suomessakin ilman että kokee jotain puuttuvan.

Kyllä tuohon mahtuu kaksin- tai jopa kolminkertaisena mukaan pipot, hanskat ja huivit. Mitä muita asusteita? Harva ihminen aktiivisesti varmaan käyttää useampaa kuin 3 pipoa ym. talvessa. Vai vaihtaako joku joka päivälle eri pipon, huivin ja hanskat?

Vierailija
38/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä on hyvä jos löytyy joku 40-50. Vai lasketaanko jokainen sukka ja kalsariparikin tähän vaatteeksi?

Olisi niitä toki enemmän jos säilyttäisin kaikki kuluneet ja pieneksi jääneetkin kaapissa, mutta tarpeettoman laitan kyllä nopeasti kiertoon.

Vierailija
39/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin juuri omat vaatekappaleeni, ja niitä on yhteensä 19, sisältäen ulkotakit, mutta ei sukkia ja pikkuhousuja.

Ruokaan menee jotain päälle 200 euroa kuussa.

Vierailija
40/75 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alle 80 vaatetta, poislukien alusvaatteet ja sukat ja pipot ja hanskat. Eli pidän mahdollisena mut harvinaisena. Oon ollu koko elämäni minimalisti joten ei ole päässyt kertymään, käytän entiset rikki ja ostan samanlaiset tilalle mut tosi harva elää näin.

Ruokaan 100e kuussa kuulostaa tosi vähältä eikä itseltä onnistuisi mitenkään, mut jos viljelee itse paljon ja säilöö niin ehkä on mahdollista, ei varmasti tavallista sekään.