Pidättekö uskottavana jos joku sanoo omistavansa vain 80 vaatetta
Tai syövänsä 100 eurolla kuukaudessa? Voin ensimmäisen uskoa jos kyseessä joku nuori kenelle ei ole ehtinyt kertyä, mutta jälkimmäisessä arvelen ettei ole laskenut ihan kaikkea tai syö jotain puoli-ilmaista kouluruokaa. Itseasiassa arvelen ettei ensimmäinenkään laskenut ihan kaikkea.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alle 30 vaatetta ja syön 20€/per viikko budjetilla.
Eli 3€ päivä. Mitä siihen hintaan voi edes juoda, litran mehupurkki vie koko budjetin.
Ilmeisesti juot vain kraanavettä ja keität veteen kaurapuuron.
Viimeksi kauppaan meni lähes 100€, vaikken juuri mitään ostanut.
Ihminen, joka haluaa säästää tai jolla ei ole paljoa rahaa käytössään, ei osta mehuja.
Onpa kyllä outo ketju taas.
Jotkut varmaan voi elää vähillä vaatteilla. Itse pistän pois vanhat vaatteet, jos en niitä vuoteen tai pariin käytä. Jos tuo toiselle iloa, turhaan on omassa kaapissani.
Olen aina syönyt puuroni veteen ja juon mehun sijaan vettä hanasta.
Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita.
Ihan hyvä palkka on, mutta ei ole tarvetta käyttää kaikkea rahaa johonkin vaatteisiin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukuun pitää mahduttaa myös sukat ja alusvaatteet, niin ei kuulosta ihan loogiselta, mutta jos ei, niin en ollenkaan epäile.
Juuri noin. Miten kukaan edes tarvitsee useampaa kuin 80 vaatetta? (Eli sukkia ja alusvaatteita ei lasketa tuohon.) Kannattaisiko ap:n vaikka listata tähän vaatteet, joita itse käyttää? Tai jonkun alle 80 vaatetta omistavan tehdä niin, jotta ap ja muut epäilevät tuomaat ymmärtäisivät?
Osa kierrossa ja osa odottaa kiertoon pääsemistä. Ja voi sitten pestä täysiä koneellisia kun on kertynyt samanvärisiä likaisia vaatteita riittävästi, eikä värit sekoitu. Esim. valkoiset pysyvät valkoisina.
Vierailija kirjoitti:
Leipäpaketti maksoi 4€, maitopurkki 1,5€. Eli tuolla pitäisi nyt pärjätä 2 päivää. Ei tosiaan onnistu, ja mielellään laittaisi jotain leivän päälle.
Kaipa sitä syö muutakin, jolloin leipää ja maitoa jää useammalle päivälle? Eikä kai kahviin tai puuroon loputtomasti sitä maitoa mene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 3€ päivä. Mitä siihen hintaan voi edes juoda, litran mehupurkki vie koko budjetin.
Niin teen, mehut on ihan turhia muutenkin.
Maito myös maksaa. Tokihan vaikka ilmaiseksi voisi juoda, jos juot sadevettä ja ruoankin keräät luonnosta.
Mihin maitoa tarvitaan, paitsi ehkä puuroon tai pullataikinaan?
Aamulla kuppi kahvia ja kaurapuuroa,lounas edellisen päivän kaalilaatikkoa,päivällinen sitä samaa kaalilaatikkoa,iltapala näkkäriä juustolla. Kyllä vähätuloinen jos osaa ja viitsii saa vatsansa täyteen 100€ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on turhaa ja mikä ei. Melkein kaikki on turhaa, ihan hyvin voisi asua teltassa ja nukkua makuupussissa.
Kaipa tuossa kahden ääripään eli mehun juomisen ja teltassa makuupussissa nukkumisen välillä on jotain välimuotojakin?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut varmaan voi elää vähillä vaatteilla. Itse pistän pois vanhat vaatteet, jos en niitä vuoteen tai pariin käytä. Jos tuo toiselle iloa, turhaan on omassa kaapissani.Olen aina syönyt puuroni veteen ja juon mehun sijaan vettä hanasta.
Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita.
Ihan hyvä palkka on, mutta ei ole tarvetta käyttää kaikkea rahaa johonkin vaatteisiin yms.
"Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita."
Kuka noin ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäpaketti maksoi 4€, maitopurkki 1,5€. Eli tuolla pitäisi nyt pärjätä 2 päivää. Ei tosiaan onnistu, ja mielellään laittaisi jotain leivän päälle.
Kaipa sitä syö muutakin, jolloin leipää ja maitoa jää useammalle päivälle? Eikä kai kahviin tai puuroon loputtomasti sitä maitoa mene?
Jotkut juo maitoa, ja aiemmin jopa nhl-tähtiä on valjastettu mainostamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut varmaan voi elää vähillä vaatteilla. Itse pistän pois vanhat vaatteet, jos en niitä vuoteen tai pariin käytä. Jos tuo toiselle iloa, turhaan on omassa kaapissani.Olen aina syönyt puuroni veteen ja juon mehun sijaan vettä hanasta.
Ihan hyvä palkka on, mutta ei ole tarvetta käyttää kaikkea rahaa johonkin vaatteisiin yms."Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita."
Kuka noin ajattelee?
Eikös tuo ap ajattele niin, kun pitää jotenkin liioitteluna (ellei suoraan valheellisena), että jotkut "muka" eläisivät alle 80 vaatteen kera ja alle 100 eurolla kuukaudessa. Mutta hyvähän se on kysellä ja keskustella, niin oma maailmankuva ja ymmärrys toisenlaisista elämäntavoista kasvaa. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä on turhaa ja mikä ei. Melkein kaikki on turhaa, ihan hyvin voisi asua teltassa ja nukkua makuupussissa.
Kaipa tuossa kahden ääripään eli mehun juomisen ja teltassa makuupussissa nukkumisen välillä on jotain välimuotojakin?
Mehun juominen ääripää😁
Entä esim. viinit ja konjakki yms.?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kuppi kahvia ja kaurapuuroa,lounas edellisen päivän kaalilaatikkoa,päivällinen sitä samaa kaalilaatikkoa,iltapala näkkäriä juustolla. Kyllä vähätuloinen jos osaa ja viitsii saa vatsansa täyteen 100€ kuukaudessa.
Johan tuossa suuri osa menee jo kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehun juominen ääripää😁
Entä esim. viinit ja konjakki yms.?
Aika suuri prosenttiosuus käytettävissä olevista rahoista menee alkoholiin, jos kuukausibudjetti on sata euroa. Ehkä jonkun s-oluen voisi pari kertaa kuussa ostaa, mutta siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta. Kappalemääräisesti 80 ei riitä edes alusvaatteisiin. Ruokaan satku viikossa on lähellä totuutta.
Jos olisit esimerkiksi yleistukeen oikeutettu työtön, niin hyvin edulliset saisivat olla asumismenosi, jos rahaa jäisi 100€ ruokaan/ viikko; etkä siltikään välttämättä sasii esim toimeentulotukea, jolla täydentää taloudellista turvaasi.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Onneksi en ole ja asuminenkin on ollut velatonta jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Samalla työnantajalla ollut töissä kohta 30 vuotta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan tuossa suuri osa menee jo kahviin.
Yhdestä 500 gramman kahvipaketista tulee noin 65–70 kupillista kahvia. Eli aamulla kestää juoda kahdenkin pikkukupillisen verran, joka aamu, jos ei juo muulloin. Hinta 5-10 euroa, tai liiteristä todella halvalla. Riittääkö mehunjuojan 3 euron mehupurkki koko kuukaudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Parittomia sukkiakin on enemmän.
Mulla on jo pelkästään villasukkia varmaan 20 paria, kiitos anopin. Kaikkia tulee kyllä käytettyäkin ihan ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä palkka on, mutta ei ole tarvetta käyttää kaikkea rahaa johonkin vaatteisiin yms."Ihmiset on kyllä niin outoja, kun ajattelee että on vain yksi tapa elää ja tehdä asioita."
Kuka noin ajattelee?
Eikös tuo ap ajattele niin, kun pitää jotenkin liioitteluna (ellei suoraan valheellisena), että jotkut "muka" eläisivät alle 80 vaatteen kera ja alle 100 eurolla kuukaudessa. Mutta hyvähän se on kysellä ja keskustella, niin oma maailmankuva ja ymmärrys toisenlaisista elämäntavoista kasvaa. :-)
Kyllä nuo lukemat on pieniä. Ja vaatteita kertyy, eikä heti ole järkevää hävittääkkään. Toki 80 vaatetta järkevästi valittuina riittäisi. 100€ ruokakyluihin pitää pihistellä, eikä voi syödä monipuolisesti, joten ei välttämättä ole järkevää pitkällä tähtäimellä. Hetihän mitään ongelmia ei välttämättä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta. Kappalemääräisesti 80 ei riitä edes alusvaatteisiin. Ruokaan satku viikossa on lähellä totuutta.
Jos olisit esimerkiksi yleistukeen oikeutettu työtön, niin hyvin edulliset saisivat olla asumismenosi, jos rahaa jäisi 100€ ruokaan/ viikko; etkä siltikään välttämättä sasii esim toimeentulotukea, jolla täydentää taloudellista turvaasi.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Onneksi en ole ja asuminenkin on ollut velatonta jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Samalla työnantajalla ollut töissä kohta 30 vuotta,
Jotkut osaavat olla säästeliäitä, toiset eivät sitten millään. Eikä ilmeisesti riipu edes tulotasosta. Erotus näkyy sitten vanhemmalla iällä - onko nurkat täynnä tavaraa vai onko sijoitussalkku muhkea. Intelligenteillä voi olla puolestaan, että on hankittu henkistä pääomaa reissaamalla kulttuurikaupungeissa ja hamstraamalla kirjoja hyllyyn. Valintoja valintoja jne.
Ei kellään tuntemallani ole vaatealan yritystä.
Tosin yhden ylilääkärin kermapersemuijalla kuuluu olevan vaatehuoneellinen vaatteita, mutta ei kuitenkaan ikinä clubille mitään päällepantavaa.
Parittomia sukkiakin on enemmän.