Kumpi läheisempi Viro vai Ruotsi?
Kumpi on sinulle läheisempi maa, Viro vai Ruotsi?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi-Suomi oli olemassa yli 600 vuotta. Venäläiset valloittivat meidän vain sadaksi vuodeksi. Miksi meidän pitäisi itään tai viroon katsella, ei sielä ole meille mitään, pieni osa, 5% on ehkä sikäläistä sukujuurta vallanpitäjien hauskanpidon seurauksena, kyllä Ruotsi on ollut meidän tuki ja turva, vaikka toki palkan ovat siitä ottaneet, jo satoja vuosia.
Suomi oli (on) Ruotsin kolonialismin kohde ja puskuri Venäjää vastaan. Ei Ruotsi suojellut vaan pakotti suomalaiset sotiin, maksamaan veroja kunikaille ja omaksumaan kielen.
Suomi oli Ruotsin siirtomaa ja sen jälkeen Venäjän.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Vrossa ja työskennellyt ruotsalaisten kanssa. Sanoisin et suomalaisten käyttäytymis- ja ajattelumalleihin läheisemmin istuvat ruotsalaiset tavat.
Miten virolaisten tavat eroaa?
Ruotsi tottakai. Viro jotenkin vielä niin itäblokkilainen.
Kyllä olisi ankeaa jos naapurina olisi vaan Viro ja Venäjä.
Olen kasvanut kahden kielen risteyksessä suomi ja ruotsi. Viroa ei puhunut kukaan.
En osaa valita, kummassakin hyviä puolia. Ruotsia en puhu. Osa virolaisista ja ruotsalaisista on liian "aktiivisia" elämässään kun on itse kaupungissa asuva torppasuomalainen. Joka kaipaa talviunta.
Monet ruotsalaiset artistit käy täällä keikoilla. Suomalaiset on edustanut Ruotsia Euroviisuissa. Joka paikassa on ruotsalaisia putiikkeja ja tuotteita. Meillä on suomi ruotsi maaottelu ja erilaisia yhteisiä rahastoja ja instituutioita. Paljon otetaan Ruotsista mallia.
Yksi virolainen huijasi multa bussikortin sisällön. Ruotsalaiset ei oo vielä huijanneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Ruotsi on ihan määrätyistä syistä. Viro, Tanska,Grönlanti, Norja, Islanti ja Färsaaret, ovat myös tärkeitä.
Färsaaret ja Grönlanti.... hahaaaa.....älä sekoile
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi ankeaa jos naapurina olisi vaan Viro ja Venäjä.
Miten sen edes huomaisi? Missä Ruotsi sitten olisi? Kuulostaa ihan tyhmältä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset pitävät sinua itäblokkilaisena ja nauravat sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei joutunut Itäblokkiin, kun oli Talvisota.
Äitini on asunut lapsuutensa Ruotsissa ja siellä on paljon sukulaisia. Kyllä Ruotsi maana on minusta monella tavalla Pohjoismaana läheisempi kuin Viro. Lainsäädäntömme rakentuu ruotsalaiselle oikeustraditiolle ja kumpikin maa esimerkiksi huolehtii asukkaiden laajasta sosiaaliturvasta. Ruotsi on myös tärkeä kauppakumppani ja on investoinut Suomeen ainakin kaupan alalle.
Kuinkahan iso joukko suomalaistaustaisia itse asiassa siellä asuu nykyään? Muistelen lukua 700 000, mutta voin muistaa väärin.
Virossakin olen matkaillut omalla autolla siellä sun täällä, mutta ihmiset ovat jääneet etäisiksi. Asiakaspalvelijat usein peräti ynseitä ja ilmapiirissä edelleen äilähdys neuvostohenkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli on saksalainen murre.
Tanskalainen murre?
Ruotsi.Olen syntynyt siellä ja asunut pienenä.Ja siellä sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin rajalla ja osa suvusta ja kavereista ollut aina Ruotsissa. Kävin peruskoulunkin Ruotsin puolella. ”Kotimaanmatkailu” oli matkustelua Etelä-Ruotsissa.
Joten Ruotsi. Nykyään olen asunut jo vuosia Helsingissä, ja tästä pääsee nopeammin Viroon kuin Ruotsiin, mutta ei Virosta ole koskaan tullut mitään läheisyyden tunnetta. Virolaiset on niin tylyjäkin, ja niin on kyllä suomalaisetkin, jos ruotsalaisiin vertaa. Ruotsalaisista tykkään enemmän, ovat sosiaalisempia ja yhteisöllisempiä, onnellisuutta ei tarvitse piilotella eikä itsevarmuutta häpeillä.
Ruotsalaiset ne vasta on tylyjä kun huomaavat että on Suomesta. Voivat haukkua ihan päin naamaa.
T. Ruotsissa asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli on saksalainen murre.
Tanskalainen murre?
Tanskan ja saksan sekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei joutunut Itäblokkiin, kun oli Talvisota.
Ei ruotsalaiset sitä tiedä tai välitä. He ovat meitä ryssinä.
Suomen ja Viron olisi hyvä syventää suhdettaan ja lopulta yhdistyä yhdeksi valtioksi.
Ei vaan ikinä ole ollut mitään Ruotsi-Suomea