Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumppani jätti kertomatta todella ison asian – ylireagoinko?

Vierailija
13.09.2026 |

Olen ollut kumppanini kanssa noin vuoden, ja meillä on ollut todella läheinen ja intensiivinen suhde. Puhumme joka päivä, usein tuntikausia, ja olemme käyneet hyvin syvällisiä keskusteluja perheistämme, lapsistamme, aikaisemmista pitkistä parisuhteistamme ja isoista asioista, joita elämässämme on tapahtunut. Olen oikeasti ajatellut tuntevani hänet todella hyvin.

Tänä viikonloppuna hän kertoi minulle, että hänellä on aikuinen tytär aikaisemmasta pitkästä parisuhteesta. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että tämä tytär edes on olemassa.

Olemme puhuneet lukemattomia kertoja hänen lapsistaan, perheestään, entisistä suhteistaan ja menneisyydestään, eikä tämä tytär ole koskaan ollut millään tavalla osa näitä keskusteluja.

Tämä on järkyttänyt minua paljon enemmän kuin olisin osannut kuvitella. Eniten mietin sitä, että jos näin iso asia on voinut pysyä kokonaan meidän muuten todella avoimen ja läheisen suhteemme ulkopuolella vuoden ajan, mistä voin tietää, mitä muuta en ehkä tiedä?

En edes tiedä, ajattelenko tätä liian voimakkaasti vai onko tämä oikeasti niin iso asia kuin miltä se minusta tuntuu.

Pitäisittekö te tätä isona luottamuksen rikkomisena? Ja jos joku on kokenut jotain vastaavaa, oletteko pystyneet rakentamaan luottamuksen uudelleen?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä miehenä sama juttu, et hyvin nuorena sain lapsen, ja sit myöhemmin toisen naisen kanssa lisää. Kertoisin luultavasti vanhimmasta heti, mutta ymmärrän jos ei halua kertoa. 

Omien kokemusten perusteella hyvin monelle naiselle on Suomessa iso ongelma, jos on 

A. Saanu lapsen nuorena 

B. Saanu lapsia kahden eri naisen kanssa. 

Hyvin monta kertaa mut on leimattu hutihapeliksi naistenmieheksi, jollain tavalla yksinkertaiseksi ja moraalittomaksi, "elämänkoululaiseksi" ja vaikka miksi. Moni hyvin alkanu tapailu on itsellä kaatunu tohon vanhimpaan lapseen ennakkoluulojen vuoksi. 

Ehkä hän on kokenut paljon samaa ja ajatellu, että ei heti alkuun kerro aikuisesta, kun ei käytännön elämässä vaikuta tapailuun mitenkään. Koki, että olet jotain todella ainutlaatuista, ei halunnu tilannetta, että ettette saisi edes mahdollisuutta ja jos todella olet ainutlaatuinen, ni suhde kestä ton kertomattomuuden? 

Kiitos miehen näkökulmasta. Uskon ettei mies ole paha ja että tähän varmasti liittyy häpeää jollain tavalla. 

Kerro nyt täällä palstalla. Ilmiselvästi sinua itseäsi painaa ja vaivaa elämäsi asiat.

Vierailija
102/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asiayhteydessä tytär nyt tuli puheeksi? 

Mies istutti mut alas ja sanoi että haluaa kertoa jotain tärkeää. Ja sitten kertoi tämän. 
Lähdin kotiin ajattelemaan asiaa. Olen jotenkin shokissa. 
Hän ei ole koskaan maininnut suhdetta tyttären äitiin, vaikka suhde kesti 10 vuotta. On ainoastaan kertonut ex vaimostaan jonka kanssa hänellä on kaksi nuorempaa lasta. 

"...aikaisemmista pitkistä parisuhteistamme..."

Millä tavoin hän on kertonut näistä pitkistä parisuhteistaan, jos 10 vuoden suhde oli jätetty kertomatta? 

Hän on kertonut olleensa suhteessa ennen kuin tapasi  ex vaimonsa mutta ei sitä että se oli 10 vuotta pitkä suhde. Oletin että hän ei suhteesta puhunut koska se ei ollut pitkä eikä merkityksellinen. 

Miksi hän jättäisi kertomatta tyttärestään, jos takana noinkin pitkä parisuhde lapsen äitiin? Jotenkin ymmärrettävää, jos kyseessä olisi ollut jokin yhden yön juttu, minkä halusi salata. Mielestäni ylireagoit, jos mies kuitenkin ollut noinkin pitkään suhteessa lapsensa äidin kanssa, mutta ottaa asian vasta nyt puheeksi, niin siihen on varmasti syynsä. 

Se, miksi hän asian on salannut -selviää, kun keskustelette. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap sinun pitää myös miettiä voitko kunnioittaa toisen oikeutta yksityisyyteen ja salaisuuksiinkin. Puhukaa tästä suoraan kumppanisi kanssa: Jos toinen haluaa että saa olla salaisuuksia ja toinen haluaa että ei saa, niin sitten suhde ei ehkä toimi. Mutta itse kyllä ajattelen että oikeasti jokaisella on oikeus salaisuuksiin. 

Kerrohan miltä sinusta tuntuisi että kumppanisi salaa sinulta lastensa lukumäärää? Hyväksyt siis myös salasuhteet, koska nehän pysyvät salaisina?

Vierailija
104/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä nyt unohtuu se että nythän hän kertoi. Eli joo oli salannut, mutta nyt paljasti asian. Jos pettämisen voi antaa anteeksi, miksei tällaista voisi? 

Vierailija
105/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

103: En voisi kuvitella katkaisevani lupaavaa suhdetta siksi että mies ei ole vuoden seurustelun aikana kertonut aikuisesta lapsesta. Salasuhteet loukkaavat suoraan minua ja suhdettamme, siksi ne eivät tietenkään ole ok. Mutta toisen aikuinen lapsi ei koske minua millään lailla.

Vierailija
106/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille jotka olette vastanneet. Olen lukenut kaikki vastaukset ja saanut paljon ajateltavaa.

Yritän tarkastella tilannetta mahdollisimman puolueettomasti vaikka mulla on tässä vahvat tunteet mukana ja tällä hetkellä tunnen itseni petetyksi. 

Siksi halusinkin kysyä asiasta ulkopuolisten ja oikeiden ihmisten mielipiteitä. Tekoälyn kanssa asiaa voi kyllä pohtia loputtomiin mutta kaipasin tähän aitoja ihmisten näkökulmia ja kokemuksia, myös sellaisia jotka eroavat omastani.

Arvostan siis kaikkia vastauksia myös niitä joissa asia nähdään eri tavalla kuin minä itse tällä hetkellä näen.

Jatkan nyt asian prosessointia rauhassa. Uskon, että asiat kyllä selkiytyvät kunhan pääsen ensin tämän alkujärkytyksen yli. Kiitos vielä kaikille

Vierailija
107/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä ap:n loukkaantumista. Miten tämä miehen aikuinen tytär vaikuttaa mitenkään heidän suhteeseensa? Miehellä on varmasti syynsä, miksi hän ei ole kertonut tyttärestä aiemmin, eikä se tee hänestä valehtelijaa.

Ihmiset, jotka haluavat kaivaa toisesta esiin kaiken, ovat todella rasittavia.

Eli lapsista on turha kertoa mitään? Ihan hymyssä suin hyväksyt sitä ettei sinulle mahdollisesti tärkeä ihminen ja kenen kanssa voisit kuvitella tulevaisuutta kerro nimenomaan ja toivon mukaan niistä elämänsä tärkeimmistä ihmisistä?

108/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän suhde varmaan ole niin läheinen, mitä olet kuvitellut. Olet itse avautunut omista asioistasi ja kuvitellut, että se on läheisyyttä. Ei se ole. 

Vierailija
109/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä nyt unohtuu se että nythän hän kertoi. Eli joo oli salannut, mutta nyt paljasti asian. Jos pettämisen voi antaa anteeksi, miksei tällaista voisi? 

Niin-vuoden päästä? On saatu jo tiivistettyä suhdetta, on syntynyt kiintymystä ja "yhteisiä juttuja". Eli mies on pelannut itselleen otolliset olosuhteet alle ja sitten kertoilee tällaisia "pieniä unohtuneita asioita" elämästään. On halunnut pitää tämän naisen ja ensin ns. vakiinnuttanut suhteen ja tilanteen, koska on ehkäpä pelännyt, että näillä asioilla voisi olla vaikutusta suhteeseen. Sitten aletaan kertomaan vähän diipimpiä totuuksia ja selitellään asiat parhain päin jälleen itselle päin. 

Itsellä kyllä rikkoontuisi jotakin ja suhdetta olisi aika mahdotonta jatkaa entisellään.

Vierailija
110/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä ap:n loukkaantumista. Miten tämä miehen aikuinen tytär vaikuttaa mitenkään heidän suhteeseensa? Miehellä on varmasti syynsä, miksi hän ei ole kertonut tyttärestä aiemmin, eikä se tee hänestä valehtelijaa.

Ihmiset, jotka haluavat kaivaa toisesta esiin kaiken, ovat todella rasittavia.

Eli lapsista on turha kertoa mitään? Ihan hymyssä suin hyväksyt sitä ettei sinulle mahdollisesti tärkeä ihminen ja kenen kanssa voisit kuvitella tulevaisuutta kerro nimenomaan ja toivon mukaan niistä elämänsä tärkeimmistä ihmisistä?

No nyt se mies kertoi. Ei haittaa, jos ei heti kerro. 

Vierailija
111/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jo se päiväkirja! Ei noita lue erkkikään.

Vierailija
112/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin-vuoden päästä? On saatu jo tiivistettyä suhdetta, on syntynyt kiintymystä ja "yhteisiä juttuja". Eli mies on pelannut itselleen otolliset olosuhteet alle ja sitten kertoilee tällaisia "pieniä unohtuneita asioita" elämästään. On halunnut pitää tämän naisen ja ensin ns. vakiinnuttanut suhteen ja tilanteen, koska on ehkäpä pelännyt, että näillä asioilla voisi olla vaikutusta suhteeseen. Sitten aletaan kertomaan vähän diipimpiä totuuksia ja selitellään asiat parhain päin jälleen itselle päin. 

Itsellä kyllä rikkoontuisi jotakin ja suhdetta olisi aika mahdotonta jatkaa entisellään.

Vuosi on lyhyt aika. Itseä ei haittaisi yhtään tuollainen.

Vierailija
113/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

103: En voisi kuvitella katkaisevani lupaavaa suhdetta siksi että mies ei ole vuoden seurustelun aikana kertonut aikuisesta lapsesta. Salasuhteet loukkaavat suoraan minua ja suhdettamme, siksi ne eivät tietenkään ole ok. Mutta toisen aikuinen lapsi ei koske minua millään lailla.

No ok, sinä et ehkä koskaan tapaa kumppanisi aikuisia lapsia ettekä vietä perheenä yhteistä aikaa. Koska muutenhan nämä lapset myös vaikuttaisivat sinun elämääsi. Entä kun kumppanin aikuinen lapsi saa omia lapsia? Pysyt silloinkin kuvion ulkopuolella?

Vierailija
114/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden päästä kertoo, että tytär sai alkunsa linnareissulla saatuaan tuolloin petoksesta istuessaan vankilapapin luvan ja mentyä pikaliittoon s eksin takia.
Vakavasti; liian iso asia. Liian pitkä aika. Kun kaksi aikuista ihmistä tutustuvat, lapset ovat olennainen aihe. On todella kummallista piilotella juuri tätä aihetta. Melkein minkä tahansa muun ulosottotilanteen tms. häpeän tajuaa, mutta lapsesta kertomatta jättämisen - en ymmärrä syytä. Vai onko hän edelleen naimisissa lapsen äidin kanssa? Jotakin muutakin hän nyt peittelee. Ei kukaan peittele PELKKÄÄ TIETOA ISYYDESTÄ. Siihen liittyy jokin isompi kombo, siksi ei kerro. Vai onko tuo aikuinen lapsi kuollut? Jos ei siksi ole tahtonut puhua.

Vierailija
115/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on epärehellinen. Ei jatkoon.

Vierailija
116/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu samaan sarjaan asioita kuin onko seurustelukumppani vapaa. 

Asioista kertomatta jättämisellä etsitään omaa hyötyä. Se on vastenmielinen strategia. 

Vierailija
117/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain paskanovellien kirjoittaja taas vauhdissa. Kaikki tunnusmerkit täyttyy. Ja sata hysteeristä akkaa heti mukana 🤣😂

Vierailija
118/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on lyhyt aika. Itseä ei haittaisi yhtään tuollainen.

Eli lapset eivät ole tärkeitä? Ok, no se on sinun mielipiteesi.

Vierailija
119/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

113: näemme asian nyt jotenkin tosi eri tavalla. Kumppanilla on toki joo oma perheensä ja sukunsa. Joitain heistä näemme ehkä paljonkin yhdessä, joitain hän näkee ehkä yksin, joitain näemme molemmat vain harvoin. Aikuinen tytär ei automaattisesti ole läheinen, eivätkä hänen lapsensa välttämättä ole isossa roolissa kumppanini saati minun elämässä. Ihmisiä ja perheitä on monenlaisia. Samoin viisikymppisten parisuhteet ovat monenlaisia. Moni ei tuossa vaiheessa halua esim enää muuttaa yhteen, vaan pitää omat kodit.  

Vierailija
120/159 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille jotka olette vastanneet. Olen lukenut kaikki vastaukset ja saanut paljon ajateltavaa.

Yritän tarkastella tilannetta mahdollisimman puolueettomasti vaikka mulla on tässä vahvat tunteet mukana ja tällä hetkellä tunnen itseni petetyksi. 

Siksi halusinkin kysyä asiasta ulkopuolisten ja oikeiden ihmisten mielipiteitä. Tekoälyn kanssa asiaa voi kyllä pohtia loputtomiin mutta kaipasin tähän aitoja ihmisten näkökulmia ja kokemuksia, myös sellaisia jotka eroavat omastani.

Arvostan siis kaikkia vastauksia myös niitä joissa asia nähdään eri tavalla kuin minä itse tällä hetkellä näen.

Jatkan nyt asian prosessointia rauhassa. Uskon, että asiat kyllä selkiytyvät kunhan pääsen ensin tämän alkujärkytyksen yli. Kiitos vielä kaikille

Palaa kertomaan meille tai prosessoimaan.

Hei hei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme