Toimeentuloasiakkaat valittavat kun Kela huomioi kaikki ylimääräiset tulot
Julia sai Osuuspankilta tammikuussa seitsemän senttiä talletuskorkoa. Tämä huomioitiin Kelan toimesta tulona. Summa näin ollen vähennettiin Julian toimeentulotuesta.
Joku maksoi äitinsä ruokaostokset ja äiti maksoi mobilepaylla takaisin, Kela vähensi summan tililtä ja vähän päästä teki saman virheen uudestaan ja tilasi pizzat saunaillan aikana hänelle ja joukkuekavereilleen. Joukkueen jäsenet siirsivät kukin oman osuutensa kustannuksista tämän tilille. Nämäkin rahat huomioitiin tulona.
Jos suojaosaa ei enää ole, niin se tarkoittaa että jokainen sentti huomioidaan. Joten älä ota mitään rahaa tilillesi, aina käteinen.
Kommentit (190)
Köyhät auttaa aina köyhiä, varakkaat eivät. Kokemusta on.
Iltapäivälehdeltä taas juttu jossa toimittajan yleissivistys punnitaan. Lainsäätäjä, eli KOKOOMUS JA PERSUT tiukensi toimeentulotuen ehtoja ja Kelan on niitä noudatettava. Jutun mukaan syy on kuitenkin Kelan työntekijöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuon tietävät. Kaikki tilille tuleva raha miinustetaan tt-tuesta. Tuki on vihoviimeinen tulonlähde, joten on pelkästään plussaa, että sen saamista tarkastellaan tiukasti.
Tätä viimesijaisuutta sitä kyllä jaksetaan toitottaa, mutta kun niitä ensisijaisia tukia leikataan tai jäädytellään koko ajan, niin siitä viimesijaisesta tulee ihan samanlainen tuki kuin muutkin, kun ensisijainen ei vaan riitä edes peruselämiseen.
Sitten tämän viimesijaisuuden, "kohtuullisuuden ja harkinnan" maailmassa ihmistä voidaankin potkia ja kyykyttää ilman rajoja.
Nyt on poistettu näköjään suojaosuus myös veronpalautuksesta.
Eli viesti on, että jätä jotain ulosottoon, niin saat veropalautukset edes omaksi hyväksesi?
Täh? Tuossahan sitten vaan ulosottomies vie ne palautukset jos jotain tulee, tai kela. Ei tuossa itselle jää senttiäkään nykysysteemissä millään laskutavalla.
Kyllä logiikalla tuolla periaatteessa "hyötyy" jotain (eli saa kuitattua isossa kuvassa merkityksettömän pienen osan ulosoton koroista), jos asiaa haluaa katsella tarpeeksi perssilmäisesti. Käytännösssä se ulosotto on silti pelkkää tappiota.
Toki lisättävä, ettei suojaosa tai sen puute kyllä mitenkään liity töhän. Tuolla logiikalla kannattaa joka tapauksessa olla ulostossa :D
Vierailija kirjoitti:
Onpa kauheeta kun osa siitä ilmaisesta rahasta pitää takaisin antaa. Kukaan ei pakota elämään toimeentulotuella, se on vihoviimeinen ratkaisu.
Monisairaana työttömänä ei ole muita vaihtoehtoja. Töitä olen tehnyt yli 30 vuotta. Mieluiten tekisin töitä. En ole tottunut olemaan vain kotona. Toisten armoilla oleminen on yhtä he..lvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus 15 vuotta sitten (tjsp) lyhyen aikaa sossun toimeentulotuella, ja jo silloin meinasi päässä nyrjähtää kun kuuntelin ekaa hakemusta jättäessä miten sossutäti selitti että "tää on viimesijainen tuki" ja koitti saada selville miten pahasti sitä alkoholia menee tai muita aineita. Oli kovin pettynyt kun ei mennyt yhtään kun olin vaan köyhä ja työtön, en moniongelmainen. Ei se tuki ihan viimesijaiselta tuntunut kun noi muut tuet on tahallaan pienennetty niin pieniksi että käytännössä on pakko hakea tuotakin jos meinaa saada vuokransa ja muut laskut maksettua joka kuukausi. Ja tuossa tuessa oli jo tuolloin järjetön byrokratia ja nippu todistuksia piti lähetellä joka kuukausi paperille printattuna hakemuksen mukana. Aivan älyvapaa systeemi. Nykyään todistukset menee digitaalisina mutta systeemi ei muuten ole tuosta järkevöitynyt ainakaan.
Hallitus väittää vähentävänsä byrokratiaa ja normeja muutamassa kohdassa, mutta kelaan ja köyhien riesaksi sitä on toisesta päästä lisätty kymmenen uutta normia jokaisen poistetun tilalle.
Sanaa "moniongelmainen" voidaan tulkita miten päin vaan. Kyllä se nähdäkseni niin on, että kun ihmisellä ei ole töitä eikä rahaa, niin hänen elämässä on aika monta ongelmaa, joten tuo moniongelmaisuus täyttyy kahteen ellei kolmeen kertaan. Ja on nähty, että ei tosiaan tarvita mitään huumeita, alkoholia, tupakkaa, jotta voi mennä huonosti. Ja kun tarpeeksi huonosti menee ilman alkoholiakin, niin kuinkahan huonosti menisi alkoholin kanssa? Sais kaiken paskan kertoa varmaan kahdeksalla.
Ketä sitten syytetään kun tekoäly tekee nää päätökset? Entisiä Kelan työntekijöitäkö? Voi veljet, sitten selitykset tekoälylle 7 sentistä on kuin tuuleen huutelisi. Sitä saa sitten mitä palstoilla ihmiset niin kovasti toivoo.
Noh, ratkaisu on yksinekrtainen - jos lainaa, lainaa käteisellä. Nää muutokset on olleet tiedossa hyvissä ajoin, niin on ollut hyvin aikaa varautua.
Toimeentulotuki on veronmaksajain rahaa. Mummuilta saadut synttäri rahat käteen ei pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty jos kokkarilta kysytään, niin toimeentulotuen saajan ei edes kuuluisi syödä mitään, koska "eihän sen pidä syömän joka ei töitä tee" jne. potaskaa
Ja mikä pahinta, tällaisiakin ihmisiä ihan oikeasti on. Suosittelen pysymään kaukana niistä, jotka ajattelevat noin.
Tt-tuen saajan voisi viedä leirille. Siellä tarjoiltaisiin kyllä ruoat pöytään uusavuttomille...
Kuka sen leirin ylläpitää ja paljonko se maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Noh, ratkaisu on yksinekrtainen - jos lainaa, lainaa käteisellä. Nää muutokset on olleet tiedossa hyvissä ajoin, niin on ollut hyvin aikaa varautua.
Kyllä näin on joutunut tekemään aina jos nostaa tukia. Tulee yllätyksenä vain tyypeille, jotka tippuvat tuille ensimmäistä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lopettanu torissa kokonaan käteiskaupat näitten Kela-kusettajien takia. Oon itse tosi pienituloinen yrittäjä, edes itelle ei oo varaa maksaa kunnon palkkaa mutta mitään tukia et saa. Sitte näitä tt-asiakkaita pitäs sääliä ja pimittää rahaa valtiolta.
Näähän ihan suoraan ilmottaa että maksu vaan käteisellä ettei Kela-vie, joten en osta myyjiltä, joille ei kelpaa Mobile-pay maksu.Itsekin elelen niin että jää 300e kuussa asuntomenojen jälkeen, siitä maksetaan sitte kaikki. Ja ennakkoverot ja YEL yms joka on kolme kertaa suurempi kun mitä pystyn itelleni palkkaa maksamaan.
Todellakaan en maksele näitten tupakkarahoja.
🙂 Tuolla mentaliteetilla voisin sanoa sinulle näin hyvätuloisena että oletpa nolo vinkuja, elämähän näet on valintoja ja ihan itse pistit noin surkean puljun pystyyn. Lopeta siis uhriutuminen ja valitus ja ala ansaita enemmän! Itsestäsi se vain on kiinni.
Ps. Juuri tuollainen uhriutuminen, katkeruus ja muiden syyttely on tämän maan syöpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus 15 vuotta sitten (tjsp) lyhyen aikaa sossun toimeentulotuella, ja jo silloin meinasi päässä nyrjähtää kun kuuntelin ekaa hakemusta jättäessä miten sossutäti selitti että "tää on viimesijainen tuki" ja koitti saada selville miten pahasti sitä alkoholia menee tai muita aineita. Oli kovin pettynyt kun ei mennyt yhtään kun olin vaan köyhä ja työtön, en moniongelmainen. Ei se tuki ihan viimesijaiselta tuntunut kun noi muut tuet on tahallaan pienennetty niin pieniksi että käytännössä on pakko hakea tuotakin jos meinaa saada vuokransa ja muut laskut maksettua joka kuukausi. Ja tuossa tuessa oli jo tuolloin järjetön byrokratia ja nippu todistuksia piti lähetellä joka kuukausi paperille printattuna hakemuksen mukana. Aivan älyvapaa systeemi. Nykyään todistukset menee digitaalisina mutta systeemi ei muuten ole tuosta järkevöitynyt ainakaan.
Hallitus väittää vähentävänsä byrokratiaa ja normeja muutamassa kohdassa, mutta kelaan ja köyhien riesaksi sitä on toisesta päästä lisätty kymmenen uutta normia jokaisen poistetun tilalle.
Sanaa "moniongelmainen" voidaan tulkita miten päin vaan. Kyllä se nähdäkseni niin on, että kun ihmisellä ei ole töitä eikä rahaa, niin hänen elämässä on aika monta ongelmaa, joten tuo moniongelmaisuus täyttyy kahteen ellei kolmeen kertaan. Ja on nähty, että ei tosiaan tarvita mitään huumeita, alkoholia, tupakkaa, jotta voi mennä huonosti. Ja kun tarpeeksi huonosti menee ilman alkoholiakin, niin kuinkahan huonosti menisi alkoholin kanssa? Sais kaiken paskan kertoa varmaan kahdeksalla.
Moni rupeaa juomaan ja käyttämään huumeita sen takia kun menee valmiiksi jo huonosti. Mitä järkeä olla selvinpäin enää. Pakko saada edes vähän levätä kun asiat menee päin vittua. Ei paranna asiaa lisää yhden ongelman.
Ei kai sitä nyt minkään 5€ takia kukaan itke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viikko/viikko sopimus exän kanssa lapsista. Ex saa tt-tukea, minä en. Lapset on mun luona kirjoilla. Nyt ex sanoi, että Kelasta oli pyydetty lasten tiliotteita, ja että kaikki lasten tilille tuleva raha tullaan miinustamaan hänen tt-tuesta. Saa siis lasten tt-tuen perusosan puolen kuun ajalta, kun ovat siellä, oman perusosansa lisäksi.
Mun on vaikea uskoa, että tää voisi mennä näin. Siis että jos minä laitan lapseni tilille 50 e vaateostoksia varten kun lapsi on minun luonani, niin Kela katsoo, että tällä rahalla pitäisi rahoittaa hänen elämistään toisen vanhemman luona?
Ai se menee noin vaikka lapset ei edes olis kirjoilla sen toimeentulotukea saavan vanhemman luona? Jännä.
Mut jos se tosiaan menee noin niin sun pitää nyt vaan sopeutua tähän typerään lakiin. Eli tyhjennä ne lasten tilit ja säästä lapsille rahaa tulevaisuutta varten ihan vaan omalle tilillesi ja anna ne säästöt lapsille kun muuttavat omilleen ja lähtevät opiskelemaan. Ja käyttörahan annat lapsille käteisenä jos ne on sen ikäisiä että käyttävät jo itse rahaa.
Mä purkaisin sen viikko-viikko -systeemin ja syyksi jos sellaista kysytään ettei etällä ole siihen varaa. Kela maksaa sitten elarit. Lapset voi kuitenkin epävirallisesti olla etällä kuten ennenkin.
Mutta sittenn se etä ei saisi sitä lasten tt-tuen perusosaa sille puolelle kuulle, kun lapset on sillä. Eli sen pitäisi elättää kaksi lasta kahden viikon ajan kuussa yhden hengen tt-tuella.
Eihän se saa sitä siinäkään tapauksessa että lapsilla on omaa rahaa tileillään. Joten sen osuuden perään on turha itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisempaa olisi ettei näitä muutoksia oltaisi tehty, tai peruttaisiin kun ne nyt on tehty, ettei köyhyys pakottaisi köyhää kummallisiin turhanpäiväisiin säätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä nyt minkään 5€ takia kukaan itke?
Ruokakaupassa viisi euroa on iso raha kun kaapissa ei ole mitään syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kauheeta kun osa siitä ilmaisesta rahasta pitää takaisin antaa. Kukaan ei pakota elämään toimeentulotuella, se on vihoviimeinen ratkaisu.
Monisairaana työttömänä ei ole muita vaihtoehtoja. Töitä olen tehnyt yli 30 vuotta. Mieluiten tekisin töitä. En ole tottunut olemaan vain kotona. Toisten armoilla oleminen on yhtä he..lvettiä.
Muista että olet hyödytön työtön paska. Kyllä sinäkin varmasti koreja voisit vaikka ommella.
T.oikeisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se, että tuloksi lasketaan muutakin kuin tuloa. Esim. juuri joku toiselle lainatun rahan takaisinmaksu, kaupan suorittama takaisinmaksu esim. viallisen tuotteen palauttamisesta, tms. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä toimeentulotukiasiakkaan oikein pitäisi tehdä esim. tilanteessa, jossa kuukauden toiseksi viimeisenä päivänä pitää viedä sairas lapsi Kela-taksilla sairaalaan. Jos taksin omavastuuosuuteen lainaa rahan jostain, se vähennetään myöhemmin tuesta, vaikka olisi maksettu takaisin. Onko tällainen oikeasti jonkun mielestä kohtuullista tai oikein?
Harvoinpa ollaan tilanteessa, että lapsi pitää taksilla viedä sairaalaan. Yleensä,riittää, kun soittaa terveyskeskukselle ja kysyy asiasta, niin siellä herätetään todellisuuteen, että kyseessä on normaali virusinfektio, joka ei vaadi lääkärikäyntiä.
Aina kun me on lähdetty pikapikaa sairaalaan niin kyseessä on ollut ihan oikea ja vakava asia. Ei mikään flunssa. Sormi kaapinsaranan välissä ja pala melkein irti, putoaminen puusta ja luu poikki, koiranpurema, myrkytysepäily.
T. Kolmen pojan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Viimexijainen tuki. Kirjaimellisesti, elikkä ihan oikein
Viimesijaisella tuella olevat ovat kaikkein köyhimpiä. Niillä on eniten rahasta pulaa niin aivan sadistista kun yhtään ei saa tulla rahaa.
Kai te ymmärrätte, että kyse on eduskunnan säätämästä laista? Siinä on nämä ehdot kiristetty, ei Kela voi muuta tehdä, kuin noudattaa lakia. Haukutte väärää puuta.