Toimeentuloasiakkaat valittavat kun Kela huomioi kaikki ylimääräiset tulot
Julia sai Osuuspankilta tammikuussa seitsemän senttiä talletuskorkoa. Tämä huomioitiin Kelan toimesta tulona. Summa näin ollen vähennettiin Julian toimeentulotuesta.
Joku maksoi äitinsä ruokaostokset ja äiti maksoi mobilepaylla takaisin, Kela vähensi summan tililtä ja vähän päästä teki saman virheen uudestaan ja tilasi pizzat saunaillan aikana hänelle ja joukkuekavereilleen. Joukkueen jäsenet siirsivät kukin oman osuutensa kustannuksista tämän tilille. Nämäkin rahat huomioitiin tulona.
Jos suojaosaa ei enää ole, niin se tarkoittaa että jokainen sentti huomioidaan. Joten älä ota mitään rahaa tilillesi, aina käteinen.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lopettanu torissa kokonaan käteiskaupat näitten Kela-kusettajien takia. Oon itse tosi pienituloinen yrittäjä, edes itelle ei oo varaa maksaa kunnon palkkaa mutta mitään tukia et saa. Sitte näitä tt-asiakkaita pitäs sääliä ja pimittää rahaa valtiolta.
Näähän ihan suoraan ilmottaa että maksu vaan käteisellä ettei Kela-vie, joten en osta myyjiltä, joille ei kelpaa Mobile-pay maksu.Itsekin elelen niin että jää 300e kuussa asuntomenojen jälkeen, siitä maksetaan sitte kaikki. Ja ennakkoverot ja YEL yms joka on kolme kertaa suurempi kun mitä pystyn itelleni palkkaa maksamaan.
Todellakaan en maksele näitten tupakkarahoja.
miten sulla on varaa ostella torista jos sulla on vaan 300 euroa asumismenojen jälkeen. vai onko sulla pimeitä tuloja, nekin on pois valtiolta.
No eikös se köyhät juuri ostelekin Torista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viikko/viikko sopimus exän kanssa lapsista. Ex saa tt-tukea, minä en. Lapset on mun luona kirjoilla. Nyt ex sanoi, että Kelasta oli pyydetty lasten tiliotteita, ja että kaikki lasten tilille tuleva raha tullaan miinustamaan hänen tt-tuesta. Saa siis lasten tt-tuen perusosan puolen kuun ajalta, kun ovat siellä, oman perusosansa lisäksi.
Mun on vaikea uskoa, että tää voisi mennä näin. Siis että jos minä laitan lapseni tilille 50 e vaateostoksia varten kun lapsi on minun luonani, niin Kela katsoo, että tällä rahalla pitäisi rahoittaa hänen elämistään toisen vanhemman luona?
Ai se menee noin vaikka lapset ei edes olis kirjoilla sen toimeentulotukea saavan vanhemman luona? Jännä.
Mut jos se tosiaan menee noin niin sun pitää nyt vaan sopeutua tähän typerään lakiin. Eli tyhjennä ne lasten tilit ja säästä lapsille rahaa tulevaisuutta varten ihan vaan omalle tilillesi ja anna ne säästöt lapsille kun muuttavat omilleen ja lähtevät opiskelemaan. Ja käyttörahan annat lapsille käteisenä jos ne on sen ikäisiä että käyttävät jo itse rahaa.
Mä purkaisin sen viikko-viikko -systeemin ja syyksi jos sellaista kysytään ettei etällä ole siihen varaa. Kela maksaa sitten elarit. Lapset voi kuitenkin epävirallisesti olla etällä kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lopettanu torissa kokonaan käteiskaupat näitten Kela-kusettajien takia. Oon itse tosi pienituloinen yrittäjä, edes itelle ei oo varaa maksaa kunnon palkkaa mutta mitään tukia et saa. Sitte näitä tt-asiakkaita pitäs sääliä ja pimittää rahaa valtiolta.
Näähän ihan suoraan ilmottaa että maksu vaan käteisellä ettei Kela-vie, joten en osta myyjiltä, joille ei kelpaa Mobile-pay maksu.Itsekin elelen niin että jää 300e kuussa asuntomenojen jälkeen, siitä maksetaan sitte kaikki. Ja ennakkoverot ja YEL yms joka on kolme kertaa suurempi kun mitä pystyn itelleni palkkaa maksamaan.
"Todellakaan en maksele näitten tupakkarahoja."
Kiitos vaan. En käytä mitään päihteitä, en tupakoi, olen aina hoitanut asiani vastuullisesti. Olen työttömyys-sairaslomalimbossa koska teoriassa pystyisin tekemään pätkissä 4h töitä päivän aikana, eikä näin ollen kelassa koeta minun kuuluvan työkyvyttömyyseläkkeelle. En valinnut sairastua jo nuorena vaikeasti ja kroonisesti. Koen kuitenkin että tämä on parempi kohtalo kuin se että kärsisi tuollaisesta ylimielisyydestä, empatiakyvyttömyydestä ja vihasta. Toivon ettet sairastu pahasti, et selviäisi siitä ikinä henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuon tietävät. Kaikki tilille tuleva raha miinustetaan tt-tuesta. Tuki on vihoviimeinen tulonlähde, joten on pelkästään plussaa, että sen saamista tarkastellaan tiukasti.
Jos tarkasteltaisiin tiukasti, ei kaverille lainatun rahan takaisinmaksua miinustettaisi tulona, koska se ei ole tuloa.
Jos sulla on varaa lainata kaverille rahaa, et ole köyhä.
Köyhällä on vähän, ja vähästään voi lainata kaverille, jolla on sillä hetkellä vielä vähemmän. Köyhyys ei poissulje empatiaa eikä ystävyyttä. Sen lainatun rahan voi käyttää kun se on maksettu takaisin.
Ihmettelen enemmän sitä, miten järjestelmä pakottaa köyhät temppuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen sitä mieltä että leikkaukset on ollut ihan ok, mutta tää suojaosuuden poisto oli vain suurta typeryyttä ja suoranaista kiusantekoa tuilla eläviä kohtaan. Ja lisää myös turhaa byrokratiaa ja työtäkin kun jo jotkut s-bonukset pitää siihen laskea...
Ja jos harmaata taloutta haluttais kitkeä niin täähän vaan entistä enemmän opettaa ihmisiä piilotteleen tulojaan ja siten normalisoi asiaa. Ja ne yltiörehelliset jotka ei uskalla piilotella niin he kärsivät kaikista eniten. Onhan se tyhmää että vain ne pärjää jotka tajuavat vähän huijata ja rehelliset kärsii kun ei pysty edes vintedissä myymään jotain lapsensa pieneksi jäänyttä haalaria kun sekin tulo vähennetään toimeentulotuesta.
Ay-sönkkökin tuli tunkemaan vasuripropagandaansa ketjuun jonne se ei mitenkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viikko/viikko sopimus exän kanssa lapsista. Ex saa tt-tukea, minä en. Lapset on mun luona kirjoilla. Nyt ex sanoi, että Kelasta oli pyydetty lasten tiliotteita, ja että kaikki lasten tilille tuleva raha tullaan miinustamaan hänen tt-tuesta. Saa siis lasten tt-tuen perusosan puolen kuun ajalta, kun ovat siellä, oman perusosansa lisäksi.
Mun on vaikea uskoa, että tää voisi mennä näin. Siis että jos minä laitan lapseni tilille 50 e vaateostoksia varten kun lapsi on minun luonani, niin Kela katsoo, että tällä rahalla pitäisi rahoittaa hänen elämistään toisen vanhemman luona?
Ai se menee noin vaikka lapset ei edes olis kirjoilla sen toimeentulotukea saavan vanhemman luona? Jännä.
Mut jos se tosiaan menee noin niin sun pitää nyt vaan sopeutua tähän typerään lakiin. Eli tyhjennä ne lasten tilit ja säästä lapsille rahaa tulevaisuutta varten ihan vaan omalle tilillesi ja anna ne säästöt lapsille kun muuttavat omilleen ja lähtevät opiskelemaan. Ja käyttörahan annat lapsille käteisenä jos ne on sen ikäisiä että käyttävät jo itse rahaa.
Mä purkaisin sen viikko-viikko -systeemin ja syyksi jos sellaista kysytään ettei etällä ole siihen varaa. Kela maksaa sitten elarit. Lapset voi kuitenkin epävirallisesti olla etällä kuten ennenkin.
Mutta sittenn se etä ei saisi sitä lasten tt-tuen perusosaa sille puolelle kuulle, kun lapset on sillä. Eli sen pitäisi elättää kaksi lasta kahden viikon ajan kuussa yhden hengen tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kauheeta kun osa siitä ilmaisesta rahasta pitää takaisin antaa. Kukaan ei pakota elämään toimeentulotuella, se on vihoviimeinen ratkaisu.
Ei pakotakaan, ainahan voi kuolla pois jos ei ole toimintakykyä, työkykyä, työpaikkaa, sairaseläkettä tai mitään.
Toisaalta, siksihän veroja maksellaan, että voitaisiin ylläpitää hyvinvointivaltiota jossa heikoimmistakin pidetään huolta.
Myöntäisiköhån hallitus ym. että CV19 pedon merkki (geenimuuntelu) köytännössä poisti ihmisoikeudet, koska ainakin Suomessa vaikuttaisi siltä? Vastaava kehitys on myös muualla, mitta niistähän harvemmin uutisoidaan miten ahtaalla köyhemmät ihmiset nyt on, post plandemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tuon tietävät. Kaikki tilille tuleva raha miinustetaan tt-tuesta. Tuki on vihoviimeinen tulonlähde, joten on pelkästään plussaa, että sen saamista tarkastellaan tiukasti.
Tätä viimesijaisuutta sitä kyllä jaksetaan toitottaa, mutta kun niitä ensisijaisia tukia leikataan tai jäädytellään koko ajan, niin siitä viimesijaisesta tulee ihan samanlainen tuki kuin muutkin, kun ensisijainen ei vaan riitä edes peruselämiseen.
Sitten tämän viimesijaisuuden, "kohtuullisuuden ja harkinnan" maailmassa ihmistä voidaankin potkia ja kyykyttää ilman rajoja.
Nyt on poistettu näköjään suojaosuus myös veronpalautuksesta.
Eli viesti on, että jätä jotain ulosottoon, niin saat veropalautukset edes omaksi hyväksesi?
Täh? Tuossahan sitten vaan ulosottomies vie ne palautukset jos jotain tulee, tai kela. Ei tuossa itselle jää senttiäkään nykysysteemissä millään laskutavalla.
Kirpparit, kierrätyskeskukset, kotona tehnyt ruoka, marjat poimitaan, sienet, siinä säästää paljon
No miten ne tulot estää vastaanottamasta työtä kun työtä ei edes tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkasteltaisiin tiukasti, ei kaverille lainatun rahan takaisinmaksua miinustettaisi tulona, koska se ei ole tuloa.
Jos sulla on varaa lainata kaverille rahaa, et ole köyhä.
Saat kuukauden toimeentulotuen tilillesi ja lainaat siitä 20e kaverille jonka saat huomenna takaisin.
Siihen riittää 40e kuukausitulot....
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi osoitus Kelan ja toimeentulotuen kafkamaisuudesta. Juuri noin se menee, vaikka täysin järjesvastaista on. Käytännössä siis Kela yrittää laittaa sinut maksamaan eksällesi kuuluvia menoja. Tuo on silkkaa kiusaamista. Toimeentulotukiasiakkaat elävät kafkamaisessa, neuvostoliittomaisessa rinnakkaistodellisuudessa, vähän kuin valtion sisällä olisi autoritäärinen toinen valtio, jossa vallitsevat täysin eri lait ja säännöt.
Eli valitettavasti et voi laittaa lasten tilille mitään. Mutta voit kyllä kiertää tuota sääntöä, siihen on useampikin keino. Keksit ne kyllä, kun mietit, millä lailla saat annettua lasten käyttöön rahaa heidän sinun luona ollessaan ilman, että se näkyy heidän tilillään.
Kuitenkin yleistuki- ja toimeentulo asiakkaat ovat pieni tuloisempia. Ruoka kallistuu kaikilla. Toivottavasti menisivät kysymään diakonilta ruoka lahjakorttia. Se on pelastanut aikoinaan jouluni työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
No miten ne tulot estää vastaanottamasta työtä kun työtä ei edes tarjota?
Koska nehän voi estää köyhän pois kuolemisen, mikä ei sovi pahisten agendaan21/30.
Vierailija kirjoitti:
Ai sä oot se lauseen esimerkki ihminen kun sanotaan että: Suomalainen maksaa satasen siitä että naapuri ei saa viittäkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lainailette ja lainat ja takaisinmaksut näkyvät tileillä, niin tehkää lainoista velkakirja ja tiliotteeseen merkintä, että LAINA ja lainan maksu!!
Eihän tämä mitään takaa, mutta saattaa ehkä mennä läpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä viimesijaisuutta sitä kyllä jaksetaan toitottaa, mutta kun niitä ensisijaisia tukia leikataan tai jäädytellään koko ajan, niin siitä viimesijaisesta tulee ihan samanlainen tuki kuin muutkin, kun ensisijainen ei vaan riitä edes peruselämiseen.
Sitten tämän viimesijaisuuden, "kohtuullisuuden ja harkinnan" maailmassa ihmistä voidaankin potkia ja kyykyttää ilman rajoja.
Nyt on poistettu näköjään suojaosuus myös veronpalautuksesta.
Eli viesti on, että jätä jotain ulosottoon, niin saat veropalautukset edes omaksi hyväksesi?
Täh? Tuossahan sitten vaan ulosottomies vie ne palautukset jos jotain tulee, tai kela. Ei tuossa itselle jää senttiäkään nykysysteemissä millään laskutavalla.
Kyllä logiikalla tuolla periaatteessa "hyötyy" jotain (eli saa kuitattua isossa kuvassa merkityksettömän pienen osan ulosoton koroista), jos asiaa haluaa katsella tarpeeksi perssilmäisesti. Käytännösssä se ulosotto on silti pelkkää tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vain hankaloittaisi asioita. Nyt etävanhempi saa lapsiviikoille tukea ja lasten vuoroasuminen todennäköisesti huomioidaan myös asumismenoissa. Parempi vaan luopua lasten tilien käytöstä ja antaa ne käyttörahat lapsille jotenkin muuten.
Mun on tosi vaikea uskoa, että se voisi mennä noin. Meinasin vielä soittaa itsekin Kelaan ja varmistaa, että onko ex ymmärtänyt varmasti oikein, tai oisko ollut jotain väärinkäsitystä ja luultu, että lapset asuu kokoaikaisesti exän kanssa tai jotain.
Olen kyllä aiemmin lukenut, että tt-tukiperheessä lapsen tilillä olevat rahat voi vaikuttaa lapsen perusosaan, mutta ei muun perheen. Mutta tällaisessa viikko/viikko tilanteessa ei mahdu mun oikeustajuun, miten voisi mennä noin.
Jos oikeasti menee noin, niin Kelaa vastaan ei tietenkään voi tapella.