Chisu pyysi vuonna 2021 anteeksi pikkulettejään, vuonna 2026 Emmi Suurosen pikkuletit eivät nostata kohua?
Haluan pysyä kärryillä että mikä on hyväksyttävää tänä päivänä ja nyt olen hämmentynyt.
Vielä vuonna 2021 Chisu pyysi anteeksi että esiintyi Vain Elämää sarjassa pikkuletit eli braidsit päässään
https://www.is.fi/viihde/art-2000008286222.html
Hän sanoo niiden olevan " valtava virhe ".
Nyt pikkuletit päässään Selviytyjissä kisaa Emmi Suuronen.
Eikö kyseessä olekaan kulttuurinen omiminen ja paheksuttava asia...?
Muistan kun ysärin lopussa 2000-luvun alussa nuo letit olivat muotia eikä siitä kukaan silloin suuttunut.
Ollaanko nyt palattu siihen että näitä saakin kaikki pitää, myös me valkoiset?
En pysy perässä.
Kommentit (63)
Woke on niin tekopyhä että oksat pois.
Ruokaa voi syödä puikoilla ja se on ok mutta auta armias jos on kampauksessa letti !
Ensin tehdään jotain mukamas kamalaa ja sitten saadaan julkisuutta pyytämällä anteeksi. Huomiohuoraamiseksi tuota ennen kutsuttiin.
Letit on suomalaista perinnekampausta. Miksi vain afrikkalaiset saisi säilyttää ja korostaa perinnekampauksiaan?
Kuka helvetti muka edes haluaisi elää yhteiskunnassa, jossa jonkun täytyy pyytää anteeksi hiustyyliään, koska joku 19-vuotias kirjoitti netissä jotain?
T: Liberaali vihvassu
Mä pidin tuollaisia lettejä 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa öisin, kun halusin kiharat seuraavaksi päiväksi. Ei ole tullut edes mieleen, ettei tällainen blondi saisi letittää hiuksiaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Letit on suomalaista perinnekampausta. Miksi vain afrikkalaiset saisi säilyttää ja korostaa perinnekampauksiaan?
Kyse on nimenomaan lettikampauksesta joka on afrikkalainen, eli ne pikkuletit jotka menee päätä pitkin.
Ei siis suomalaiset perinnekampaukset, ranskanletit tai muut lettikampaukset.
Miksi pikkuletit nähdään kulttuurisena omimisena?
Historiallinen tausta: Pikkuleteillä ja afrohiustyyleillä on pitkä ja tärkeä historia afrikkalaisissa yhteisöissä. Ne ovat perinteisesti kertoneet esimerkiksi heimosta, iästä tai sosiaalisesta asemasta.
Kaksoisstandardit ja syrjintä: Mustat ihmiset voivat kohdata työpaikoilla tai kouluissa syrjintää omien luonnollisten hiustensa tai lettiensä vuoksi. Kun valtaväestöön kuuluva ottaa samat letit muodin vuoksi, se koetaan epäoikeudenmukaiseksi, koska he eivät koe samaa leimautumista.
Vallan epätasapaino: Kulttuurisessa omimisessa vahvemmassa asemassa oleva ryhmä lainaa heikommassa asemassa olevan vähemmistön kulttuuria vain huvin tai tyylin vuoksi, unohtaen historian ja merkitykset.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin tuollaisia lettejä 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa öisin, kun halusin kiharat seuraavaksi päiväksi. Ei ole tullut edes mieleen, ettei tällainen blondi saisi letittää hiuksiaan noin.
Ai sellaisia jotka menee tiukasti päätä pitkin?
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun afrikkalaiset naiset ovat kautta aikojen suoristaneet afrojaan ja käyttäneet peruukkeja jotka ovat länsimaisten naisten tyyliä, eikös sekin ole kulttuurin omimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tajunnut, että tässä puhuttiin nimenomaan sellaisista. Ei, minun lettini eivät menneet päätä pitkin. Plus ne olivat tosiaan vähän kuin papiljotit, eivät suinkaan tyyliä varten, vaan hiusten ulkonäköä muokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai tällaisia: https://www.ruskeattytot.fi/kiharaa-puhetta-hiusmatka-pintaa-syvemmlle
Ei niitä pysty tekemään itselleen.
Kaikki saavat laittaa hiuksensa miten lystää. Miksi minkäänlaisin kampauksiin kellään olisi yksinoikeus?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pikkuletit nähdään kulttuurisena omimisena?
Historiallinen tausta: Pikkuleteillä ja afrohiustyyleillä on pitkä ja tärkeä historia afrikkalaisissa yhteisöissä. Ne ovat perinteisesti kertoneet esimerkiksi heimosta, iästä tai sosiaalisesta asemasta.
Kaksoisstandardit ja syrjintä: Mustat ihmiset voivat kohdata työpaikoilla tai kouluissa syrjintää omien luonnollisten hiustensa tai lettiensä vuoksi. Kun valtaväestöön kuuluva ottaa samat letit muodin vuoksi, se koetaan epäoikeudenmukaiseksi, koska he eivät koe samaa leimautumista.
Vallan epätasapaino: Kulttuurisessa omimisessa vahvemmassa asemassa oleva ryhmä lainaa heikommassa asemassa olevan vähemmistön kulttuuria vain huvin tai tyylin vuoksi, unohtaen historian ja merkitykset.
Tässä taas joku helkkarin hihhuli vääntää ongelmia sinne missä niitä ei olisi, ilman näitä ns. maailmanparantajia.
Jo 1970-luvulla oli sellaisia nipsuttimia, joilla laitettiin pikkulettejä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tajunnut, että tässä puhuttiin nimenomaan sellaisista. Ei, minun lettini eivät menneet päätä pitkin. Plus ne olivat tosiaan vähän kuin papiljotit, eivät suinkaan tyyliä varten, vaan hiusten ulkonäköä muokkaamaan.
Joo tässä on kyse nimenomaan tuollaisista afrikkalaisista braids ja cornrows leteistä, jotka on kulttuurista omimista.
Ei mistä tahansa pikkuleteistä tai leteistä.
Emmi Suurosella on sellaiset Selviytyjissä. Ne menee päätä pitkin.
Omassa nuoruudessani tyypit, jotka olivat vasemmistolaisia tai Vihreiden ottivat rastat. Nykypäivänä tällainen ei ilmeisesti olisi sallittua?
No parempaan suuntaan ollaan menossa, jos kaikesta ei enää loukkaannuta toisten puolesta.