Ronja Salmen kolumni: Onko kaupungissa liikkuminen oikeus vai varakkuuteen perustuva etuoikeus?
Pääkaupunkiseudulle on syntynyt paradoksi, jossa joukkoliikenne on laajasti saatavilla, mutta monilla ei ole varaa käyttää sitä, Salmi ihmettelee.
Pienituloiselle HSL:n 70-100 euron kuukausilippu ei ole vain kallis, vaan täysin saavuttamaton. Hiukan edullisempiin säästölippuihin pääsee kiinni, jos on varaa irrottaa suuria summia kerralla.""""""""""""""""""""""""""""""
Onkohan Salmella mitään suhteellisuuden käsitystä siitä paljonko oman auton käyttö maksaa ja kuinka joukkoliikenne on puoli-ilmaista käyttäjälle siihen verrattuna.
Sitäpaitsi tällä pummilla ajavalla porukalla näyttää järjestään olevan rahaa alkoon, röökiin ja teis mihin pulveriin ja pilleriin, eli tuo 3 e/ vrk ei nyt ihan kauhea meno ole siinäkään suhteessa.
Kommentit (68)
En ikinä mene autolla Helsingin keskustaan. Mielestäni parkkeeraus maksaa liikaa. Asun Hämeenlinnassa. Perhe käy shoppaamassa Tampereella, Ideaparkissa tai kehällä Jumbossa, jossa parkkeeraus on ilmainen.
Junalla pääsee yksi henkilö Helsinkiin noin 13 eurolla. Paljonko sillä saa parkkiaikaa? Julkinen on Helsingissä sikakallista. Yksi ratikanväli tai metropysäkistä väli maksaa saman kuin matka Hämeeenlinnasta Riihimäelle junalla.
Vierailija kirjoitti:
Paha on samaistua tuohon, kun kuljen itse autolla joka paikkaan. Tänäänkin menen autolla keskustaan ja auto asioinnin ajaksi parkkihalliin. Jos en jostain syystä liiku omalla autolla, niin sitten uber kuljettaa.
Ja Salmiko väitti, että autolla ajaminen olisi erityisen edullista? - Vai oliko enempi mahd. pointti se, että köyhäln odotetaan pysyvän vain tietyllä alueella. Johan tässäkin toine keskustelija ihmetteli, onko köyhän pakko liikku akoko ajan.
No eikö kärjistäen voida sanoa, että liikkumisvapaus kosketa myös köyhempääkin? Tai kuinka paljon köyhempi saa liikkua tai pyrkiä liikkumaan tavanaomaisella tavoilla, jollaisena julkista joukkoliikenne mielestäni kuuluu ? TAi kuinka usein Kerran viikossa kerram kuukaudessa?
Entä jos tuo köyhempi käy vaikka osa-aika työssä (Vaikka nykyinen hallitus poistamalla palkan suojaosan antoi ymmärtää, kuini ohjeisten, että jos oelt esim työtön, niin älä nyt perlele mitään "vähempi arvoista" työtä ota vastaan ja yritä parantaa omaa taloudellsita tilannettasi) Niin pitääkö hänen maksaa kuinka suuri osa palakstaan vielä siihen että pääsee työpaikalle?
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
On minullekin mysteeri miten rahaa riittää aina röökiin ja alkoon muttei muuhun.
No kun käytät sen rahasi röökiin ja alkoon.
Vierailija kirjoitti:
Noin ollut niin kauan kuin minä muistan. Valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa. Opiskelijana minulla oli puolta halvempi opiskelijalippu, jolla kuljin Vantaalta Helsinkiin. Kun olin työtön, minun olisi pitänyt maksaa täysi hinta.
Ei minulla ollut siihen varaa. Niinpä elinpiirini pieneni. Jos piti Helsingin keskustaan mennä, kävelin ensin 4km Helsingin puolelle, josta lippu oli puolta halvempi.
Muistan, työkaveri asui jossain korsossa ja talvisinkin ajoi pyörällä helsingin puolelle jotta säästi matkakuluissa. Täällä on kyllä ihmeellisiä vähätuloisia ihmisiä halveksivia kirjoituksia.
Meillä on varaa pitää kuutta autoa, mutta vain, koska emme ikinä maksa pysäköinnistä.
No just sen takiahan se Jari-Mattikin hankki Monacosta 27 nelijömeetrin yksijön kun ei ollut sporalippuun varaa Helsingissä!!!
Vierailija kirjoitti:
On minullekin mysteeri miten rahaa riittää aina röökiin ja alkoon muttei muuhun.
Alkoon menevät rahat palautuvat takaisin valtiolle alkon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorten pitää saada kaikki heti. Pikavipillä i Phone, matkustus ilmaiseksi, kämppä asumistuella jne...
Itse 80-luvun lopulla itsenäistyneenä en saanut muuta kuin lainan ensiyksiöön ja 10 pinnan korko siihen. Fillarilla pääosin liikuttiin ja toinen työkin oli osa.aaikaisena talkkarina talossamme. V..uttaa tämä jatkuva ininä siitä kuinka on kallista tämä elämä kun itse en ole saanut edes asumistukea.
Nyt on kyllä massiasia kunnossa kiitos säästäväisyyden.
Ja miltä nyt tuntuu, oletko omasta mielestäsi parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pienituloisen pitäisi liikkua koko ajan? Jos kertalippu maksaa 3e niin eikö riitä, että hän käy asioilla vaikka kerran viikossa suunnitellusti? Tällöin kokonaiskustannuksiksi tulee 12-20e riippuen siitä kuinka paljon asioita on hoidettavana kerrallaan. Ei kai pienituloisen elämäntehtävä ole suihkua ympäri helsinkiä bensakoneilla. Vai onko?
Aika isoja prosentteja tulee tulopuolen laskettuna, jos saa vain 595 euroa kuussa ja ei saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Noin ollut niin kauan kuin minä muistan. Valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa. Opiskelijana minulla oli puolta halvempi opiskelijalippu, jolla kuljin Vantaalta Helsinkiin. Kun olin työtön, minun olisi pitänyt maksaa täysi hinta.
Ei minulla ollut siihen varaa. Niinpä elinpiirini pieneni. Jos piti Helsingin keskustaan mennä, kävelin ensin 4km Helsingin puolelle, josta lippu oli puolta halvempi.
Silloin tv:ssä asiantuntijat neuvoivat työttömäksi jääneitä, että kuukausilippu on ensisijaisen tärkeä hankinta. Siksi juuri että pääsee asiointipisteisiin, työnhakuun ja muualle. Muuten on vaara tulla mökkihöperöksi ja jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun käytät sen rahasi röökiin ja alkoon.
Tämä on taas tätä hallituspuolueiden vaalityötä. Alhaista.
En ymmärrä, miksi ette asu siten, että kaikkialle on kävelymatka. Olen itse asunut Helsingissä ja siinä ratikkatouhussa ei ole mitään järkeä.
Kuitenkin se köyhä selittää asuinpaikkaansa sillä, että kaupungissa kaikki on lähellä. Mikä tarve on päästä lentoasemalle kokoontumisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin se köyhä selittää asuinpaikkaansa sillä, että kaupungissa kaikki on lähellä. Mikä tarve on päästä lentoasemalle kokoontumisiin?
Tässä tuskin on ensisijaisena ajatuksena päästä lentoasemalle kokoontumisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorten pitää saada kaikki heti. Pikavipillä i Phone, matkustus ilmaiseksi, kämppä asumistuella jne...
Itse 80-luvun lopulla itsenäistyneenä en saanut muuta kuin lainan ensiyksiöön ja 10 pinnan korko siihen. Fillarilla pääosin liikuttiin ja toinen työkin oli osa.aaikaisena talkkarina talossamme. V..uttaa tämä jatkuva ininä siitä kuinka on kallista tämä elämä kun itse en ole saanut edes asumistukea.
Nyt on kyllä massiasia kunnossa kiitos säästäväisyyden.
Ja miltä nyt tuntuu, oletko omasta mielestäsi parempi ihminen.
En parempi mutta kuusinumeroiset tilit kummasti rauhoittaa.
Onkohan ap:lla mitään käsitystä siitä oman auton käytön kustannuksista tosiaankaan?
Kaupunkien kadut ja parkkipaikat kustantaa kaikki veronmaksajat kunnallisveroista, ei autoilijat. Minkä takia yksityisautoilua kaupungissa ja kylillä tuetaan Suomessa miljardeilla kaikkien veronmaksajien pussista sosialistisella periaatteella?
Samalla syntyy toissijaisia kustannuksia, kuten pulleutta, onnettomuuksia, katupölyä, melua ja renkaista mikromuovia, sitäkin miljardien eurojen edestä kaikkien veronmaksajien kontolle.
Itselle kyllä on ihan fine, että kaikki liikkumisen kustannukset laskutetaan käyttäjältä. Voin kinttupolkuja pitkin kävellä tai maastopyöräillä.
Ei taida autoilijan lompsa sitä kyytiä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, työkaveri asui jossain korsossa ja talvisinkin ajoi pyörällä helsingin puolelle jotta säästi matkakuluissa. Täällä on kyllä ihmeellisiä vähätuloisia ihmisiä halveksivia kirjoituksia.
Minä olen kuullut miehestä, joka rullaluisteli töihin kesäisin 30 km suuntaansa. Talvella juoksi tai pyöräili.
eihän kukaan normaali halua edes asua kaupunkissa. on kaikenmaailman piritoreja ja vieraita kieliä. hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuullut miehestä, joka rullaluisteli töihin kesäisin 30 km suuntaansa. Talvella juoksi tai pyöräili.
Tässä tapauksessa kyseessä ei ollut ympäristöteko. Mies omisti useita jenkkirautoja.
Oikeasti näköjään kannattaa lyödä kaikki läskiksi jos on ulosotossa eikä kunnon mahiksia töihin.
On ihan sama onko sitä velkaa 20 000e vai 200 000 e jos ei ole ammattia ja työtä.