Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 99% ihmisistä lihovat vanhemmiten?

Vierailija
11.09.2026 |

Siis jo keski-ikään mennessä? Eikö tosiaan onnistu pitää itseään hoikkana tai edes normaalipainossa? 

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.

Ei välttämättä niin paljon hidastu. Itse olen liikkunut koko ikäni säännöllisesti. Olen lähes 50v ja edelleen harrastan liikuntaa päivittäin n. 2h. Syön pääasiassa terveellisesti. Olen saman kokoinen kuin 20 vuotta sitten.

Oletko perheellinen? Oletko nainen vai mies? Minkä ikäiset lapset? Naiset ovat yhä suhteessa ne, joille arjenhallinta usein jää kun miehet pyöräilee, juoksee, rullahiihtelee, käy salilla. Missä välissä lottoat, että perheenäiti vielä liikkuu 2 h /vrk, päivittäin?

Olen eri, mutta  perheenäitinä olen liikkunut paljon lasten kanssa, nelivuotiaana tuli lapselle kisaponi ja vietimme tallilla ja kisoissa ym. tosi paljon aikaa. Lisäksi vielä koiraharrastus ja muitakin eläimiä ja kävimme myös jumpassa ja tanssitunnilla, lapsi oli mukana. Kyllähän lastenkin kanssa kannattaa harrastaa liikuntaa, olla ulkona jne. Nykyään vain taitaa olla osassa perheitä hankalaa saada itsensä ja lapset irti kännyköistä ja muista härveleistä.

Toki itsekin olen liikkunut yhdessä lapsen kanssa ja harrastanut arkiliikuntaa, kannustanut lapseni liikkumaan. Mutta tämä ei ole mitenkään verrattavissa siihen, kun miehellä, sinkku tai perheellinen, on omaa aikaa vaikka vetää yksi maratonjuoksu illassa 2 h ja palautua siitä sitten rauhassa. Miehillä nuo lasten kanssa urheilut tai ylipäätään perhe-elämään osallistumiset tuppaa jäämään sen oman ajan ja urheilun kohdalla kakkoseksi. Joten se, että naiselta vaadittaisiin uran, kodinhoidon ja lasten päävastuun jälkeen vielä uhraamaan osa lepoajastaan urheiluun ja siitä palautumiseen on melko narsistinen vaatimus. Jotkut näin toki tekevät, usein näkee naislenkkeilijöitä aamulla klo 5-6, mutta kuinka kauan sellaista jaksaa, en tiedä. Miehet ovat usein siipeilijöitä omassa perheessään, ei tietenkään onneksi kaikki.

Miten ihmeessä ajattelet, että se olisi naiselle uhraus, jos harrastaa liikuntaa? Eiköhän ihmiset nauti tekemisistään, ei minuakaan kukaan tallille ole pakottanut, vaikka aina ei olisi huvittanut mennä talikoimaan eikä liikuttamaan hevostakaan, jos oli huono ilma. Velvollisuudet tekevät ihmiselle myös hyvää ja lapselle erityisesti. Kun huolehtii hevosesta, oppii vastuuntuntoa. Tallilla pannaan tavarat paikoilleen ja noudatetaan aikatauluja. Ja se oli lapsi, joka heräsi innoissaan viideltä kisamatkalle viikonloppuna. 

Minusta ei ole reilua syyttää miestä siitä millainen hän on, kun hänet on kuitenkin ihan itse valinnut. Lapsuudenperheen mallit toki siihen vaikuttavat, jos on valinnut miehen, joka ei ole vastuuntuntoinen ja perhekeskeinen. Ehkä jopa kuvittelee, että miehet ovat siipeilijöitä, jos ympäristössä on näkynyt pääasiassa sellaista mallia. Itse olen pitänyt ja myös lapsuudenperheessäni on pidetty tuollaisia miehiä lapsen tasolle jääneinä. Kaikkihan eivät ikinä aikuistu, vaan jäävät teini-ikäisen tasolle kehityksessään. 

Kyse on useimmiten siitä, että naisella ei ole mahdollisuutta lähteä kotoa pariksi tunniksi liikkumaan. Tämä on ihan vain fakta. Rautalangasta, puoliso ei suostu tähän. Ei siis ole edes järjestelykysymys. Miehelle ei useimmiten käy se, että nainen irrottautuu perhe-elämästään ja ottaa omaa aikaa pari tuntia päivässä. Ymmärrätkö? Vaikka nainen haluaisi, hän ei pääse. Siinä mielessä keskustelun koko fokus on ihan väärässä kohdassa. Pitäisi keskustella miesten kontrolloinnin tarpeesta sekä tasa-arvosta, ei naisen painosta. Voisi olla hyvä myös huomioida naisen, sinkku tai perheellinen, oikeudet ihmisenä. Oikeus toteuttaa omanlaistaan elämäänsä siinä missä mieskin.

Vierailija
122/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-iässä ruumis kerää vararavintoa, joka ehkäisee ettei heti tule hauraaksi vanhukseksi. On hyvä olla sen verran ylimääräistä, ettei ensimmäinen sairastuminen kuihduta. Normaalipainon ylärajalla oleminen on keski-iässä ihan tervettä, etenkin jos painossa on myös lihaksia.

Ainahan kaikilla läskeillä on runsaasti lihaksia ja isot, painavat luut.

Usein kroppa on totutettu liikunnalla ja keho tottuu kulutukseen. Se lihoo helpommin. Pitäisi tuplata liikunta nelikymppisenä, mutta tällöin ei enää keho palaudu kuten nuorempana, joten liikunnan laihduttava hyöty nollautuu ja lihominen jatkuu. 

Kyllä se lihomisen syy on vääränlainen ravinto, liikaa sokeria, valkoista vehnää sun muuta höttöä ja mätetään jotein teollisuuden tuotteita mistä ei ainesosaluettelosta tajua edes mitään, huonoja rasvoja kuten rypsi- ja rapsiöljyt ja margariinit, liian vähän mikroravinteita ja laadukasta rasvaa ja proteiinia, vaikka syödään maha täyteen pullaa, keksejä ja sipsejä niin keho on silti nälässä kun ei saa ravinteita tarpeeksi ja kohta on taas nälkä ja jossain vaiheessa ollaan rikottu oma metabolia ja laihtuminen on entistä vaikeampaa, sitten ei jakseta liikuntaa harrastaa, ei se lihominen vanhenemisesta johdu, se on vain tekosyy. Tuntuu ettei nykyään ihmisillä ole vain mitään käsitystä siitä että mitä on terveellinen luonnollinen ruokavalio, vaikkei se niin vaikeaa luulisi olevan ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset syö liikaa kaloreita päivän mittaan. Siksi.

Vierailija
124/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiskeho toimii niin. 

Vierailija
125/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että paino hiipii nuoruudesta lähtien useimmiten hieman ylöspäin. Kun alkaa parikymppisestä kerryttämään puoli kiloa - 1kg  vuodessa painoa lisää eli ei juuri mitään, niin viisikymppisenä onkin sitten 15-30kg enemmän painoa. 

Kyse ei ole mistään hidastuneesta aineenvaihdunnasta tms vaan siitä, että energiansaanti on ollut pitkäkestoisesti isompaa kuin kulutus.

Näinhän se monesti menee. Eivät ihmiset liho vain sipseillä ja karkilla, vaan monilla on oikeasti tosi vähän tietoa painon kertymisestä ja pudottamisesta. Itsellenikin tuli paljon uutta tietoa Borgin kurssilla, jonka mainitsin. On liikkeellä valtava määrä väärää tietoa. Painon pudottaminen vaatii opiskelua. Lisäksi keho panee hanttiin, jos ylipainoa on paljon. Laihdutuslääkkeet ovat siihen hyvä apu. 

Itselläni on vähän taipumusta ortoreksiaan, en siis ole ikinä syönyt epäterveellisesti. Söin vain liian kaloritiheitä ruokia kuten oliiviöljyä, joten liikunnan vähennyttyä, paino kohosi.

Vierailija
126/125 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aineenvaihdunta hidastuu rakas lapsukainen.

Ei välttämättä niin paljon hidastu. Itse olen liikkunut koko ikäni säännöllisesti. Olen lähes 50v ja edelleen harrastan liikuntaa päivittäin n. 2h. Syön pääasiassa terveellisesti. Olen saman kokoinen kuin 20 vuotta sitten.

Oletko perheellinen? Oletko nainen vai mies? Minkä ikäiset lapset? Naiset ovat yhä suhteessa ne, joille arjenhallinta usein jää kun miehet pyöräilee, juoksee, rullahiihtelee, käy salilla. Missä välissä lottoat, että perheenäiti vielä liikkuu 2 h /vrk, päivittäin?

Olen eri, mutta  perheenäitinä olen liikkunut paljon lasten kanssa, nelivuotiaana tuli lapselle kisaponi ja vietimme tallilla ja kisoissa ym. tosi paljon aikaa. Lisäksi vielä koiraharrastus ja muitakin eläimiä ja kävimme myös jumpassa ja tanssitunnilla, lapsi oli mukana. Kyllähän lastenkin kanssa kannattaa harrastaa liikuntaa, olla ulkona jne. Nykyään vain taitaa olla osassa perheitä hankalaa saada itsensä ja lapset irti kännyköistä ja muista härveleistä.

Toki itsekin olen liikkunut yhdessä lapsen kanssa ja harrastanut arkiliikuntaa, kannustanut lapseni liikkumaan. Mutta tämä ei ole mitenkään verrattavissa siihen, kun miehellä, sinkku tai perheellinen, on omaa aikaa vaikka vetää yksi maratonjuoksu illassa 2 h ja palautua siitä sitten rauhassa. Miehillä nuo lasten kanssa urheilut tai ylipäätään perhe-elämään osallistumiset tuppaa jäämään sen oman ajan ja urheilun kohdalla kakkoseksi. Joten se, että naiselta vaadittaisiin uran, kodinhoidon ja lasten päävastuun jälkeen vielä uhraamaan osa lepoajastaan urheiluun ja siitä palautumiseen on melko narsistinen vaatimus. Jotkut näin toki tekevät, usein näkee naislenkkeilijöitä aamulla klo 5-6, mutta kuinka kauan sellaista jaksaa, en tiedä. Miehet ovat usein siipeilijöitä omassa perheessään, ei tietenkään onneksi kaikki.

Miten ihmeessä ajattelet, että se olisi naiselle uhraus, jos harrastaa liikuntaa? Eiköhän ihmiset nauti tekemisistään, ei minuakaan kukaan tallille ole pakottanut, vaikka aina ei olisi huvittanut mennä talikoimaan eikä liikuttamaan hevostakaan, jos oli huono ilma. Velvollisuudet tekevät ihmiselle myös hyvää ja lapselle erityisesti. Kun huolehtii hevosesta, oppii vastuuntuntoa. Tallilla pannaan tavarat paikoilleen ja noudatetaan aikatauluja. Ja se oli lapsi, joka heräsi innoissaan viideltä kisamatkalle viikonloppuna. 

Minusta ei ole reilua syyttää miestä siitä millainen hän on, kun hänet on kuitenkin ihan itse valinnut. Lapsuudenperheen mallit toki siihen vaikuttavat, jos on valinnut miehen, joka ei ole vastuuntuntoinen ja perhekeskeinen. Ehkä jopa kuvittelee, että miehet ovat siipeilijöitä, jos ympäristössä on näkynyt pääasiassa sellaista mallia. Itse olen pitänyt ja myös lapsuudenperheessäni on pidetty tuollaisia miehiä lapsen tasolle jääneinä. Kaikkihan eivät ikinä aikuistu, vaan jäävät teini-ikäisen tasolle kehityksessään. 

Kyse on useimmiten siitä, että naisella ei ole mahdollisuutta lähteä kotoa pariksi tunniksi liikkumaan. Tämä on ihan vain fakta. Rautalangasta, puoliso ei suostu tähän. Ei siis ole edes järjestelykysymys. Miehelle ei useimmiten käy se, että nainen irrottautuu perhe-elämästään ja ottaa omaa aikaa pari tuntia päivässä. Ymmärrätkö? Vaikka nainen haluaisi, hän ei pääse. Siinä mielessä keskustelun koko fokus on ihan väärässä kohdassa. Pitäisi keskustella miesten kontrolloinnin tarpeesta sekä tasa-arvosta, ei naisen painosta. Voisi olla hyvä myös huomioida naisen, sinkku tai perheellinen, oikeudet ihmisenä. Oikeus toteuttaa omanlaistaan elämäänsä siinä missä mieskin.

No et nyt voi tästä mitään miesten kollektiivista syytä tehdä. Nyt eletään 2020-lukua ja Suomi on maailman tasa-arvoisimpia maita. Jos joku mies on itsekäs kontrollifriikki, joka ei suostu mihinkään, niin ei se ole kaikkien miesten syytä.