Saako rautalääkityksen aloittaa omin päin?
Tein tuon aiemman aloituksen, että kärsin matala enerigyydestä. Uskon että ehkä alhainen ferritiini aiheuttaa, minulla ollut aikaisemmin 8. Silloin lääkäri sanoi että voin koittaa rautakuuria mutta ferritiini arvoja ei mitattu enää tuon jälkeen ja lääkärit sivuutti sen. minulla on myös endometrioosi johon lääkitys (minipillerit). Hemoglobiinini on aina lääkärissä ollut normaalirajoissa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vitsit suomalaista hoitoa, hemoglobiini vain mitataan ja kaikki ok.
Lue ihmeessä vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Sanot kunnallisella väsymyksestäsi ja että epäilet raudanpuutetta, pyydät ferritiinin ja muita veriarvoja. Jos ei suostu, mittauta se itse jossain labrassa tai yksityisellä asemalla.
Kunnallisella saa masennuslääkettä jos sanot että väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
No laitoin nyt Lunnaan viestiä ja selitin väsymyksen oireet ja että energiat ei riitä ja katson saako sitten lääkäriaikaa. Ap
Et sitten suostu mihinkään masennuslääkkeisiin, jos ei rautaa ja muita veriarvoja ole tutkittu. Muistaitsekin tutkia ne tulokset ja lukea ihmisten kokemuksia tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot kunnallisella väsymyksestäsi ja että epäilet raudanpuutetta, pyydät ferritiinin ja muita veriarvoja. Jos ei suostu, mittauta se itse jossain labrassa tai yksityisellä asemalla.
Kirjoitin etä olen tuntenut väsymystä/uupumusta kauan ja että energiat ei riitä päivän askareisiin normaalisti niinkuin ennen. Ja että kuukautiset runsaat ja aikaisemmin ferritiini ollut 8. Pyysin selvitystä asiaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitoin nyt Lunnaan viestiä ja selitin väsymyksen oireet ja että energiat ei riitä ja katson saako sitten lääkäriaikaa. Ap
Et sitten suostu mihinkään masennuslääkkeisiin, jos ei rautaa ja muita veriarvoja ole tutkittu. Muistaitsekin tutkia ne tulokset ja lukea ihmisten kokemuksia tuloksista.
En tunne itseäni masentuneeksi, haluaisin tehdä asioita kyllä mutta sellainen sumuinen olo :S
Osta Sideral -rautapusseja, parhaiten imeytyviä valmisteita ja edullisin hinta Olo-Apteekki verkkokaupassa, samoin joku kehui saksalaisia rautalitkuja Krautersaft(?) ym. hyvin imeytyviksi valmisteiksi. Rauta olisi reseptilääke jos siitä olisi haittaa. Matalat rauta-arvot ovat kesto-ongelma niillä joilla on aiemmin mitattu noinkin alhaisia lukemia.
Rauta osallistuu hapen kuljetukseen ja hemoglobiinin muodostukseen kehossa. Rauta varastoituu kehoon ferritiininä, koska vapaa rauta on soluille erittäin myrkyllistä. Kun keho tarvitsee rautaa esimerkiksi uusien punasolujen valmistukseen, sitä voidaan vapauttaa ferritiinistä hallitusti ja turvallisesti. Ferritiiniarvo laskee, kun elimistö käyttää rautavarastojaan enemmän kuin se saa rautaa tilalle tai menettää verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa. Mutta toisaalta mittauttaminen olisi sikäli järkevää, että jos se on toistuvasti alhaalla, voi olla jokin sairaus joka sen aiheuttaa. Synlabille pääsee ilman lähetettä.
Osa ei vaan syö mitään josta saisi rautaa. Punaista lihaa syödään vähemmän myös.
Päivän suositeltu rauta-annos täyttyy syömällä 6 viipaletta ruisleipää päivän aikana, mutta kaikki ei pysty syömään myöskään ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini tarkoittaa elimistöön varastoitunutta rautaa, rautavarastoa.
Hemoglobiini laskee vasta, kun tämä rautavarastokin tyhjenee.
Kuoleeko sit jos hemppa laskee? mä en halua kuolla
Anemia voi aiheuttaa pahimmillaan sydämen pysähtymisen ja on yksi dementian riskitekijöistä. Uupumus tulee muun muassa siitä ettei anemiassa keho pysty tuottamaan kunnollisia punasoluja. Lisää ruokavalioon ensimmäisenä naudan maksa johon löytyy ihan hyviä ruokaohjeita netistä sekä muita eniten rautaa sisältäviä lihoja plus rautavalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla raudan puute ilman anemiaa.
Rautatabletteja syön itse ainakin joka päivä seuraavan vuoden ajan. Arvoni oli viimeksi labrassa mitattuna 45 ja pitäisi olla vähintään 100 naisilla. Menkat ovat epäsäännölliset, väsyttää jatkuvasti ja hiuksia lähtee yms.
kahvi ja tee pois
c vitamiini ruokavalioon
maitotuotteiden vähentäminen
kuitu ja kokonaisvaltainen terveellinen ruokavalio
punaisen lihan/verituotteiden säännöllinen nauttiminen
runsaiden kuukautisten tms. hoitaminen ja tarvittava lääkitys
riittävä liikunta ja uni, niin keho alkaa korjaamaan itseään
väliaikaisratkaisu rautapillereistä, ihmisen suolistoa ei ole tarkoitettu rautakimpaleiden sulatukseen
Oliko vielä jotain?
💚kahvi ja tee pois
💚c vitamiini ruokavalioon
💚maitotuotteiden vähentäminen
💚kuitu ja kokonaisvaltainen terveellinen ruokavalio
💚punaisen lihan/verituotteiden säännöllinen nauttiminen
💚runsaiden kuukautisten tms. hoitaminen ja tarvittava lääkitys
💚riittävä liikunta ja uni, niin keho alkaa korjaamaan itseään
😡väliaikaisratkaisu rautapillereistä, ihmisen suolistoa ei ole tarkoitettu rautakimpaleiden sulatukseen
Oliko vielä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini tarkoittaa elimistöön varastoitunutta rautaa, rautavarastoa.
Hemoglobiini laskee vasta, kun tämä rautavarastokin tyhjenee.
Anemia voi aiheuttaa pahimmillaan sydämen pysähtymisen ja on yksi dementian riskitekijöistä. Uupumus tulee muun muassa siitä ettei anemiassa keho pysty tuottamaan kunnollisia punasoluja. Lisää ruokavalioon ensimmäisenä naudan maksa johon löytyy ihan hyviä ruokaohjeita netistä sekä muita eniten rautaa sisältäviä lihoja plus rautavalmisteita.
Mites maksalaatikko?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa. Mutta toisaalta mittauttaminen olisi sikäli järkevää, että jos se on toistuvasti alhaalla, voi olla jokin sairaus joka sen aiheuttaa. Synlabille pääsee ilman lähetettä.
Osa ei vaan syö mitään josta saisi rautaa. Punaista lihaa syödään vähemmän myös.
Päivän suositeltu rauta-annos täyttyy syömällä 6 viipaletta ruisleipää päivän aikana, mutta kaikki ei pysty syömään myöskään ruisleipää.
Ruisleivän fytiini vähentää raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin etä olen tuntenut väsymystä/uupumusta kauan ja että energiat ei riitä päivän askareisiin normaalisti niinkuin ennen. Ja että kuukautiset runsaat ja aikaisemmin ferritiini ollut 8. Pyysin selvitystä asiaan. Ap
Mene hoitoon ja lopeta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kyllä syödä mieluummin kun naudan pihviä
Runsaisiin kuukautisiin Caprilon 500 mg reseptillä. 100 tabl. n. 26 eur kelakorvauksen jälkeen ja myynnissä myös 30 tabletin erissä, hintaa en muista. Kannattaa pitää varastot töysinä jos tätä ottaa, on ollut saatavuuskatkoksia joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivän fytiini vähentää raudan imeytymistä.
Yhdessä ruisleipäviipaleessa on rautaa noin 1,3 mg verran. Ruisleipää suositellaan syötväksi sen rautapitoisuuden vuoksi.
Hae hakusanoilla: ruisleipä rauta.
Ferritiinitestin voi ostaa myös Prismasta, maksaa noin 7e.