Saako rautalääkityksen aloittaa omin päin?
Tein tuon aiemman aloituksen, että kärsin matala enerigyydestä. Uskon että ehkä alhainen ferritiini aiheuttaa, minulla ollut aikaisemmin 8. Silloin lääkäri sanoi että voin koittaa rautakuuria mutta ferritiini arvoja ei mitattu enää tuon jälkeen ja lääkärit sivuutti sen. minulla on myös endometrioosi johon lääkitys (minipillerit). Hemoglobiinini on aina lääkärissä ollut normaalirajoissa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikasaanti on vaarallista, siksi ei suositella rautalääkettä omin päin syömään. Mutta apteekissa saat nopeasti hemoglobiinisi mittautettua. Ja jos se on alhainen, niin sitten ainakin voi kokeilla kuuria.
Minulla on aina ollut hemppa normaali. Ap
Hemoglobiini ei kerro. Ferritiini kertoo.
No tutkintaanko kunnallisella se? Aina vain otettu hemo ja sanottu kaikki OK:
Sitä on ehkä itse pyydettävä.
Hoitakaa itsenne kuntoon. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään bärkeä ruveta kiskomaan rautaa jos arvoja ei ole mitattu.
No onhan ne mitattu. Ferritiini on 8 ap:lla.
Mitä sitten kyselee idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikasaanti on vaarallista, siksi ei suositella rautalääkettä omin päin syömään. Mutta apteekissa saat nopeasti hemoglobiinisi mittautettua. Ja jos se on alhainen, niin sitten ainakin voi kokeilla kuuria.
Minulla on aina ollut hemppa normaali. Ap
Sitten oireet johtuu jonkun muun ravintoaineen puutteesta. Tai kokonaan muusta asiasta kuin ravitsemuksesta. Itsekin epäilin joskus raudanpuutetta, mutta hemoglobiini oli erittäin hyvä, kun se mitattiin. Väsymys johtui elämäntilanteesta.
Ferritiini on eri asia kuin hemoglobiini.
Se on kerrottu jo täällä minun omasta toimestani. 😁Kirjoitin tarkan selostuksen aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, huomenna ostat naudan maksaa kaupasta, paista ja syö kerta viikkoon, ei ole tämän vaikeampaa. t.luontaisesti terve.
Mutta vuodatko sinä litran kuukaudessa verta ulos??
No nyt lähti laukalle. Se menkkaveri on n. 2 dl maxim.
Pakko olla enemmän jos 8vrk vuotaa, josta puolet isoja klönttejä.
Sanot kunnallisella väsymyksestäsi ja että epäilet raudanpuutetta, pyydät ferritiinin ja muita veriarvoja. Jos ei suostu, mittauta se itse jossain labrassa tai yksityisellä asemalla.
No laitoin nyt Lunnaan viestiä ja selitin väsymyksen oireet ja että energiat ei riitä ja katson saako sitten lääkäriaikaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli kirjoitettu, että hiusten juurten toiminta lakkaa, kun ferritiini on alle 70. En muista oikeita sanoja tälle asialle ja hiusten juurten toiminnalle, mutta tarkoittaa sitä, että raudanpuute aiheuttaa hiustenlähtöä eikä se parane ennen kuin ferritiini on yli 70.
Hiuspalloja aina lentelee pyykeistä! -f13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute heikentää kognitiota.
Vitsit suomalaista hoitoa, hemoglobiini vain mitataan ja kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
No niitä rauta valmisteita myydään apteekissa ilman reseptiä, sen kun menee ja ostaa
Ei niitä kukaan kuitenkaan hirveän kauaa jaksa käyttää, kun se vaati kuitenkin suunnitelmallisuutta ja itsekuria.
"Kun elimistö kärsii raudanpuutteesta, se ottaa tarvitsemansa raudan ensin varastoista. Tällöin ferritiini laskee, mutta hemoglobiini voi pysyä pitkäänkin normaalina. Vasta kun varastot ovat täysin tyhjät, myös hemoglobiini laskee."
Mikä tässä ei mene joillakin ymmärrykseen?
Voi olla raudan puute ilman anemiaa.
Rautatabletteja syön itse ainakin joka päivä seuraavan vuoden ajan. Arvoni oli viimeksi labrassa mitattuna 45 ja pitäisi olla vähintään 100 naisilla. Menkat ovat epäsäännölliset, väsyttää jatkuvasti ja hiuksia lähtee yms.
Rauta on ihan itsehoitotuotteiden joukossa, kyllä voit aloittaa itse. Apteekista löytyy myös ferritiinipikatesti.
Vierailija kirjoitti:
Sanot kunnallisella väsymyksestäsi ja että epäilet raudanpuutetta, pyydät ferritiinin ja muita veriarvoja. Jos ei suostu, mittauta se itse jossain labrassa tai yksityisellä asemalla.
Crp tai vielä parempi, herkkäCrp samalla. Koska tulehdus voi nostaa arvon 3-5 kertaiseksi.
Ferritiini tarkoittaa elimistöön varastoitunutta rautaa, rautavarastoa.
Hemoglobiini laskee vasta, kun tämä rautavarastokin tyhjenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute heikentää kognitiota.
Muut vitamiinitasot? B, D? C? Hedelmähapot mehussa. Marjat.
Vierailija kirjoitti:
No laitoin nyt Lunnaan viestiä ja selitin väsymyksen oireet ja että energiat ei riitä ja katson saako sitten lääkäriaikaa. Ap
Ja mainitsin myös runsaat menkat ja että ennen ferritiini oli 8. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ferritiiniarvo alle 30 tarkoittaa vakavaa raudanpuutetta. Todellakin voit aloittaa raudan omin päin. Vetäähän ihmiset tupakkaa ja alkoholiakin ilman mitään lupaa.
Tarjolla on rautaa joka lähtöön ilman mitään lääkärin reseptiä tai määräystä. Sen kun alat vetämään.
Ei tuo ole mikään vakava raudanpuute. Minulla on ollut hemoglobiini 90 ja ferritiini 3 eikä sekään ollut vielä vakava anemia. En toki väitä ettei ferritiinin ollessa alle 30, syytä rautalisälle ei olisi.
Ap.n tapauksessa arvo pitää mitata. Muuten et edes tiedä imeytyykö käyttämäsi rautavalmiste vai ei. Arvo on hyvä ottaa ennen kuuria ja n. 6 kk myöhemmin. Ferritiinin nousemiseen menee kuukausia tai jopa kauemmin. Tyypillisesti rautaa suositellaan 100 mg joka toinen päivä.
No kyllä on, ota asiasta selvää ennenkuin rupeat pätemään 😂