Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko SenHetken, kun 9/11-tapahtui, missä olit?

Vierailija
11.09.2026 |

itse en ollut minkään, tv tai radion, äärellä.

Olin muuttanut samana päivänä (11.9.2021) uuteen asuntoon jossa vain OLIN TAPETOIMASSA siellä olohuoneen seiniä.

En muista mitään, (in-real-time= reaaliajassa) kun se tapahtui. Suomessa oli ilta.. tulossa kun ihmiset palailivat töistään Kotisohvalle tv:n ääreen.

Muistatko SÄ.. (kun 9/11-tapahtui) ..missä olit?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin isän kyydillä matkalla lukiosta kotiin. Radiosta kuulin ensimmäisen lentokoneen törmäyksestä. Kotona avasin heti telkkarin ja jäin tuijottamaan uutiskuvaa. 

Muistan kun toinen lentokone räsähti pilvenpiirtäjään.

Vierailija
62/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35v tuolloin. Olin valmistautumassa iltavuoroon ravintolassa. Avasin siinä telkkarin ja jäin kuuntelemaan uutisia ja katselemaan sitä hävitystä. 

Ihan epätodellinen olo, mutta töihin oli lähdettävä. Töissä olikin erilainen ilta: kaikki asiakkaat ja koko henkiökunta tuijotti vain hiljaisina telkkareita. 

Kyllä siinä tuli mieleen että mitä nyt tapahtuu? Usa tietenkin hyökkää jonnekin, mutta mihin? Miten laajamittainen sota tästä alkaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä pitää jankata vuodesta toiseen? Mikä juttu tämä on? Kansaa sumutetaan näillä vanhoilla asioilla? Mitä tapahtuu sillä aikaa kun märehdimme näitä vanhoja asioita? Onko tämä joku kusetus? Mikä juttu?

Vierailija
64/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen hyvin. Mutta mieleen on jäänyt erityisesti se kuinka hitaasti se tilanne eteni. Kuinka kauan ne rauniot savusi New Yorkissa ja kuinka kauan siivoaminen kesti ja uuden pilvenpiirtäjnä rakentaminen. 

Sota terrorismia vastaan käynnistyi myös melko hitaasti ja parikymmentä vuotta kesti kaikenkaikkiaan.

..' h i t a a s t i ' ?!

..

(9/11 Oli: blitzkrig - 'Salama..Sotaa' vuonna 2001.)

..

Tarkka aikajana -  (kellonajat paikallista New Yorkin aikaa, EDT) mukaisesti:

07:59 – American Airlinesin lento 11 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.

08:14 – United Airlinesin lento 175 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.

08:14 – American Airlinesin lento 77 (Boeing 757) nousee ilmaan Dullesin kansainväliseltä lentokentältä kohti Los Angelesia.

08:42 – United Airlinesin lento 93 (Boeing 757) nousee ilmaan Newarkista kohti San Franciscoa (kone viivästyi lähdössä).

08:46 – Kaapattu lento 11 törmää World Trade Centerin pohjoistorniin (WTC 1) New Yorkissa kerrosten 93–98 välille.

09:03 – Kaapattu lento 175 törmää World Trade Centerin etelätorniin (WTC 2) kerrosten 77–85 välille.

09:37 – Kaapattu lento 77 törmää Pentagonin rakennukseen Washingtonin lähellä.

09:59 – World Trade Centerin etelätornina tunnettu WTC 2 romahtaa alle 56 minuuttia kestäneen tulipalon jälkeen.

10:03 – Lento 93 syöksyy maahan Shanksvilleen Pennsylvaniaan matkustajien tehtyä vastarintaa kaappaajia vastaan.

10:28 – World Trade Centerin pohjoistorni (WTC 1) romahtaa. 

..

y k s i  tunti ja k o l k y t minuuttia = n.3000 kuoli. :(

Ihan eri asiastahan tuossa puhuttiin. Siitä, mitä tapahtui jälkimmäisenkin tornin romahtamisen jälkeen.

Vierailija
65/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä iltavuorossa, osaston päiväsalin telkkari oli auki.  Jähmetyin tuijottamaan kuvaa ja sen toisen koneen osuessa ajattelin, että maailmanloppu tai -sota on alkanut!

Vierailija
66/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni seurasi terrori-iskua suorana paikallisuutisista, koska hän asui silloin NY:n liepeillä.

Me seurasimme sitä suorana vaikka asummekin täällä Suomessa

Vierailija
67/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Töissä" olin eli yliopistolla tiedekuntaneuvoston kokouksessa.

Kokous keskeytettiin kun joku tuli ovelle että teidän pitäisi ehkä nähdä tämä. Sitten seurattiin teeveetä tunti kahvihuoneessa.

Sen jälkeen jatkettiin kokousta jabpohdittiin mitä tämä tulee tarkoittamaan meille?

Kuukautta myöhemmin matkustin Bostoniin tieteelliseen konferenssiin vähän jännitti onko maahantulotarkastukset tiukentuneet.

No, passintarkastuksessa kysyttiin miksi olen tulossa, meinasin että konferenssiin. Passintarkastaja katsoi passia että Suomesta vai, no nyt meidän tarkastaa sut oikein tarkasti ja sitten naureskeli ja löi leiman passiin. Sanoi että tervetuloa ja pidää hauskaa konferenssissa.

Pari vuotta myöhemmin 2003 keväällä olin konferenssissa New Yorkissa ja kävin katselemassa WTC raunioita. Olin nähnyt ne rakennukset myös pystyssä vuonna 2000 kun olin nykissä.

Kaikkiaan on tullut käytyä jenkeissä toistakymmentä kertaa, ekan kerran 1992 Miamissa. Mutta en enää yli kymmeneen vuoteen ole käynyt kun ei enää kiinnosta matkustaa sinne.

Vierailija
68/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muuten tyttöystävän kanssa matkalla floridaan. Olin silloin lontoon heatrow lentokentällä. Lennon piti lähteä joku 10 jälkeen ja ne iskut tapahtui pari tuntia aikaisemmin. Mietittiin mitäs nyt tehään.

No mitä teitte 

Vierailija
69/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ilon päivä, kerrankin jenkit sai maistaa omaa lääkettään.

Vierailija
70/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Manhattanilla

Vierailija
71/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 29, katsoin epäuskoisena telkkarista. Laitoin viestiä poikakaverille (nykyinen mies), että kolmas maailmansota varmaan alkaa. Se oli NIIN pelottavaa!!!

Vierailija
72/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 35v tuolloin. Olin valmistautumassa iltavuoroon ravintolassa. Avasin siinä telkkarin ja jäin kuuntelemaan uutisia ja katselemaan sitä hävitystä. 

Ihan epätodellinen olo, mutta töihin oli lähdettävä. Töissä olikin erilainen ilta: kaikki asiakkaat ja koko henkiökunta tuijotti vain hiljaisina telkkareita. 

Kyllä siinä tuli mieleen että mitä nyt tapahtuu? Usa tietenkin hyökkää jonnekin, mutta mihin? Miten laajamittainen sota tästä alkaa? 

Ja lisään, että olin käynyt noilla torneilla vain pari vuotta aikaisemmin. Oli jännää kun olimme siellä ylhäällä näköalatasanteella, helikopterit ja pilvet oli meitä alempana.

Vierailija
73/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona katsomassa telkkaria.

Vierailija
74/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen hyvin. Mutta mieleen on jäänyt erityisesti se kuinka hitaasti se tilanne eteni. Kuinka kauan ne rauniot savusi New Yorkissa ja kuinka kauan siivoaminen kesti ja uuden pilvenpiirtäjnä rakentaminen. 

Sota terrorismia vastaan käynnistyi myös melko hitaasti ja parikymmentä vuotta kesti kaikenkaikkiaan.

..' h i t a a s t i ' ?!

..

(9/11 Oli: blitzkrig - 'Salama..Sotaa' vuonna 2001.)

..

Tarkka aikajana -  (kellonajat paikallista New Yorkin aikaa, EDT) mukaisesti:

07:59 – American Airlinesin lento 11 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.

08:14 – United Airlinesin lento 175 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.

08:14 – American Airlinesin lento 77 (Boeing 757) nousee ilmaan Dullesin kansainväliseltä lentokentältä kohti Los Angelesia.

08:42 – United Airlinesin lento 93 (Boeing 757) nousee ilmaan Newarkista kohti San Franciscoa (kone viivästyi lähdössä).

08:46 – Kaapattu lento 11 törmää World Trade Centerin pohjoistorniin (WTC 1) New Yorkissa kerrosten 93–98 välille.

09:03 – Kaapattu lento 175 törmää World Trade Centerin etelätorniin (WTC 2) kerrosten 77–85 välille.

09:37 – Kaapattu lento 77 törmää Pentagonin rakennukseen Washingtonin lähellä.

09:59 – World Trade Centerin etelätornina tunnettu WTC 2 romahtaa alle 56 minuuttia kestäneen tulipalon jälkeen.

10:03 – Lento 93 syöksyy maahan Shanksvilleen Pennsylvaniaan matkustajien tehtyä vastarintaa kaappaajia vastaan.

10:28 – World Trade Centerin pohjoistorni (WTC 1) romahtaa. 

..

y k s i  tunti ja k o l k y t minuuttia = n.3000 kuoli. :(

Tuo aikajana on kylläkin n. 2,5 tuntia...

varmasti. Juuri Näin.. (olinkin ilman radio,tv silloin)

Mut.. 

TapettiliusteriHarja toisessa kädessä ja JUST liisteröityTapetti toisessa kädessä.. Joten:

.."ei se nyss' n i i n ..ja yheminuutinPäälle" - osu. ok?

-ap :)

Vierailija
75/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin työpaikallani toimistossa, kun kollegani oli kuullut radiosta, mitä oli tapahtunut, ja tuli kertomaan minulle. Lähdimme heti kotiin, ja ehdin nähdä live, kuinka toinen lentokone lensi toiseen torniin. Katsoin sen jälkeen monta viikkoa CNN:ää.

Vierailija
76/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lasten kanssa kotona. Tv:ssä pyöri lastenohjelmat. Mieheni soitti kun oli kuullut radiosta. Pointsit kakkoselle, joka näytti lastenohjelmia eikä sortuvia torneja.

Vierailija
77/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä pitää jankata vuodesta toiseen? Mikä juttu tämä on? Kansaa sumutetaan näillä vanhoilla asioilla? Mitä tapahtuu sillä aikaa kun märehdimme näitä vanhoja asioita? Onko tämä joku kusetus? Mikä juttu?

Ootko kuullut islamistisesta terrorista? ISIS? Jne.?

Vierailija
78/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli ilon päivä, kerrankin jenkit sai maistaa omaa lääkettään.

"Sota on.. Aina ja Kaikkialla ..Vain niiden harvojen

pelkureiden (#irunhuono) tapa  - k e s k u s t e l l a."

..

"All war is HELL"  -ap

Vierailija
79/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet miten jo monen vuosikymmenen ajan vuosikymmenen alussa tapahtuu aina hirveitä?

1991: Oersianlahden sota

2001: wtc iskut

2011: Fukushiman ydinonnettomuus tsunamin takia

2021: Korona-aika

Vierailija
80/106 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitus hyvästä aiheesta on kirjoitettu noin huonosti, ja ap toistaa maneerejaan myöhemminkin? Osaisi kuitenkin ehkä kirjoittaa oikeinkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän