Muistatko SenHetken, kun 9/11-tapahtui, missä olit?
itse en ollut minkään, tv tai radion, äärellä.
Olin muuttanut samana päivänä (11.9.2021) uuteen asuntoon jossa vain OLIN TAPETOIMASSA siellä olohuoneen seiniä.
En muista mitään, (in-real-time= reaaliajassa) kun se tapahtui. Suomessa oli ilta.. tulossa kun ihmiset palailivat töistään Kotisohvalle tv:n ääreen.
Muistatko SÄ.. (kun 9/11-tapahtui) ..missä olit?
Kommentit (106)
Olin normaalisti töissä ja sain tietää asiasta, kun olin matkalla töistä kotiin työpäivän jälkeen.
Oltiin mun bestiksen kanssa lähimetsässä räjäyttelemässä koirankakkoja ja sieniä Leppävaaran raittikarnevaaleilta ostetuilla papateilla ja kiinanpommeilla. Kun alkuillasta menimme kaverini luokse ja hänen äitinsä avasi television niin maailma ei ollut enää entisensä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen hyvin. Mutta mieleen on jäänyt erityisesti se kuinka hitaasti se tilanne eteni. Kuinka kauan ne rauniot savusi New Yorkissa ja kuinka kauan siivoaminen kesti ja uuden pilvenpiirtäjnä rakentaminen.
Sota terrorismia vastaan käynnistyi myös melko hitaasti ja parikymmentä vuotta kesti kaikenkaikkiaan.
..' h i t a a s t i ' ?!
..
(9/11 Oli: blitzkrig - 'Salama..Sotaa' vuonna 2001.)
..
Tarkka aikajana - (kellonajat paikallista New Yorkin aikaa, EDT) mukaisesti:
07:59 – American Airlinesin lento 11 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.
08:14 – United Airlinesin lento 175 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.
08:14 – American Airlinesin lento 77 (Boeing 757) nousee ilmaan Dullesin kansainväliseltä lentokentältä kohti Los Angelesia.
08:42 – United Airlinesin lento 93 (Boeing 757) nousee ilmaan Newarkista kohti San Franciscoa (kone viivästyi lähdössä).
08:46 – Kaapattu lento 11 törmää World Trade Centerin pohjoistorniin (WTC 1) New Yorkissa kerrosten 93–98 välille.
09:03 – Kaapattu lento 175 törmää World Trade Centerin etelätorniin (WTC 2) kerrosten 77–85 välille.
09:37 – Kaapattu lento 77 törmää Pentagonin rakennukseen Washingtonin lähellä.
09:59 – World Trade Centerin etelätornina tunnettu WTC 2 romahtaa alle 56 minuuttia kestäneen tulipalon jälkeen.
10:03 – Lento 93 syöksyy maahan Shanksvilleen Pennsylvaniaan matkustajien tehtyä vastarintaa kaappaajia vastaan.
10:28 – World Trade Centerin pohjoistorni (WTC 1) romahtaa.
..
y k s i tunti ja k o l k y t minuuttia = n.3000 kuoli. :(
Kotona olin, lapset olivat pieniä. Avasin TV:n ja siinä se oli silmieni edessä kun toinen lentokoneista törmäsi rakennukseen,
Muistan todellakin ja itken aina, kun tapausta näytetään telkkarista, koska tämä tapaus kosketti meidänkin perhettä. Osa sukulaisista oli palaamassa Nykistä Suomeen, kun ko. iskut tehtiin. Kenttä suljettiin eivätkä he päässeet maasta ulos.
Kaikki perheestämme ovat myös käyneet WTC-tornissa, minäkin, olemme seisoneet siellä katolla näköalatasanteella. Kun tornit romahti, pystyi hieman kuvittelemaan, miltä se mahtoi tuntua, kun 110 kerrosta alkaa romahtaa jalkojen alta.
Nusi.............taikka pilkillä.
Muistan, varmasti ikuisesti..olin töissä, lentoasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sitä ei katsottu suorana lähetyksenä. Valemuisto.
älä. Älä viitsivitsailla Vaikka 'et ollut syntynytkää sillo'..mut. Monet täällä täällä suomessa ..Olivat.
"Olin normaalisti töissä ja sain tietää asiasta, kun olin matkalla töistä kotiin työpäivän jälkeen."
-ap
Tulin ammattikoulusta ja aloin katselemaan lähetystä.
Ei kiinnostanut silloin eikä myöhemmin.
Täysin tekopyhä mediashow.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten katsottiin suorana lähetyksenä
Siskoni seurasi terrori-iskua suorana paikallisuutisista, koska hän asui silloin NY:n liepeillä.
Olin tuolloin kahdeksasluokkalainen ja tullut äskettäin kotiin koulusta. Koulumatka kesti koulukyydillä jonkun 45 minuuttia. Televisio oli olohuoneessamme auki kuten aina, ja sieltä tuli kuvaa savuavasta pilvenpiirtäjästä. Ensin tosiaa luultiin onnettomuudeksi, että vahingossa lenskari osunut. Sitten näkyi suorassa lähetyksessä kun toinenkin kone osui toiseen pilvenpiirtäjään.
"Töissä" olin eli yliopistolla tiedekuntaneuvoston kokouksessa.
Kokous keskeytettiin kun joku tuli ovelle että teidän pitäisi ehkä nähdä tämä. Sitten seurattiin teeveetä tunti kahvihuoneessa.
Sen jälkeen jatkettiin kokousta jabpohdittiin mitä tämä tulee tarkoittamaan meille?
Kuukautta myöhemmin matkustin Bostoniin tieteelliseen konferenssiin vähän jännitti onko maahantulotarkastukset tiukentuneet.
No, passintarkastuksessa kysyttiin miksi olen tulossa, meinasin että konferenssiin. Passintarkastaja katsoi passia että Suomesta vai, no nyt meidän tarkastaa sut oikein tarkasti ja sitten naureskeli ja löi leiman passiin. Sanoi että tervetuloa ja pidää hauskaa konferenssissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen hyvin. Mutta mieleen on jäänyt erityisesti se kuinka hitaasti se tilanne eteni. Kuinka kauan ne rauniot savusi New Yorkissa ja kuinka kauan siivoaminen kesti ja uuden pilvenpiirtäjnä rakentaminen.
Sota terrorismia vastaan käynnistyi myös melko hitaasti ja parikymmentä vuotta kesti kaikenkaikkiaan.
..' h i t a a s t i ' ?!
..
(9/11 Oli: blitzkrig - 'Salama..Sotaa' vuonna 2001.)
..
Tarkka aikajana - (kellonajat paikallista New Yorkin aikaa, EDT) mukaisesti:
07:59 – American Airlinesin lento 11 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.
08:14 – United Airlinesin lento 175 (Boeing 767) nousee ilmaan Bostonista kohti Los Angelesia.
08:14 – American Airlinesin lento 77 (Boeing 757) nousee ilmaan Dullesin kansainväliseltä lentokentältä kohti Los Angelesia.
08:42 – United Airlinesin lento 93 (Boeing 757) nousee ilmaan Newarkista kohti San Franciscoa (kone viivästyi lähdössä).
08:46 – Kaapattu lento 11 törmää World Trade Centerin pohjoistorniin (WTC 1) New Yorkissa kerrosten 93–98 välille.
09:03 – Kaapattu lento 175 törmää World Trade Centerin etelätorniin (WTC 2) kerrosten 77–85 välille.
09:37 – Kaapattu lento 77 törmää Pentagonin rakennukseen Washingtonin lähellä.
09:59 – World Trade Centerin etelätornina tunnettu WTC 2 romahtaa alle 56 minuuttia kestäneen tulipalon jälkeen.
10:03 – Lento 93 syöksyy maahan Shanksvilleen Pennsylvaniaan matkustajien tehtyä vastarintaa kaappaajia vastaan.
10:28 – World Trade Centerin pohjoistorni (WTC 1) romahtaa.
..
y k s i tunti ja k o l k y t minuuttia = n.3000 kuoli. :(
Tuo aikajana on kylläkin n. 2,5 tuntia...
Tulin töistä kotiin, nukahdin sohvalle ja näin unta, että olin korkeassa talossa, mikä huojuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin saanut vauvan päiväunille ja avasin television, en voinut uskoa näkemääni sitten millään.
Minulla sama juttu paitsi, että sukulainen laittoi tekstiviestin ja käski avata telkkarin tai radion.
Luin huvikseen iltalukiossa ranskaa, vaikka olikin jo ammatti. Olin ollut kaupungilla tietämättä mitään tapahtuneesta. Kun astuin luokkaan, kaikki kurssilaiset katsoivat telkkarista kun lentokoneet törmäsivät. Silloin oli just isketty jo toiseenkin torniin.
Kotona päikkäreillä. En nukkunut montaa minuuttia. Avasin tv:n. Suvi tekstiviestichatissa oli ensimmäinen viesti asiasta. Aloin surffata tv kanavia. Nbc channel Yksi torni tulessa jatkuvia uutisia, vaihtuvia kuvakulmia. Kohta toinen torni tulessa ja hidastuskuvaa koneesta. Välillä kuvia pentagonista. Muuta en muista vaihtelin kanavia. Kotimainen uutislähetys samaa kuvamateriaalia.