Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huippuälykäs ja sinulla on Kassandra-kompleksi?

Vierailija
11.09.2026 |

Kassandra sai Apollonilta lahjan nähdä tulevaisuus, mutta kirouksen ettei kukaan usko häntä. Huippuälykäs, tyypillisesti divergentti tietäjä on aina ajallisesti väärässä paikassa. Hän ei ole väärässä sisällössä, vaan ajoituksessa. Konsensus ei vielä pysty ottamaan vastaan sitä mitä hän sanoo, koska konsensus tarvitsee ensin 1000 pientä välivaihetta joita divergentti on jo hypännyt yli. Tuntuuko tutulta ja miten olet elänyt tämän ongelman kanssa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään palstalainen ei ole huippuälykäs, piste.

Vierailija
22/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin etukäteen esimerkiksi sen, että Trump valitaan presidentiksi 2016. Muut pitivät hulluna.

Pitäisi kai mennä töihin jonnekin, missä tällä voi tehdä rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko huippuälykäs (ehkä hieman yli mediaanin), mutta mun aivot valitettavasti toimii siten, että hahmotan helposti laajoja kokonaisuuksia ja asioiden ketjutuksia. Mieli kokoaa mindmappeja, joista yhtäkkiä avautuu kokonaisnäkemys. Yleensä ja usein olen oikeassa. Se on sitä, että mielessä jotkut asiat eivät vaan add up ja sitten kuitenkin huomaat, että tarpeeksi pieniä puroja virtaa samaan suuntaan, niin syntyykin joki. Usein nämä on yhteiskunnallisia kehityssuuntia tai sosiaalisia "kulissipelejä" tai jotain vastaavia. On turhauttavaa, kun yrität jonkun kanssa keskustella näistä ja toiset eivät vaan näe eivätkä ymmärrä laajempaa kuviota. Sitten kun jälkikäteen sanot, että mähän puhuin tästä silloin jo kauan sitten, niin samat ihmiset ei muista koko asiaa. 

Olisi varmaan aika mukavaa olla hieman dummie ja yllättyä aina kaikesta mitä ympärillä tapahtuu. Ainakin olisi moninverroin helpompaa.

Puhut Polanyin käsitteestä hiljainen tieto - tacit knowledge: "Tiedämme enemmän kuin osaamme sanoa." Divergentti ihminen ei ratkaise ongelmaa menemällä suoraan kohti maalia, vaan laajentamalla kenttää jossa maali ylipäätään voi olla. Ja oivallus on silloin se hetki kun kenttä järjestäytyy uudella tavalla - ilman että pystyt sanomaan miten. Olet voinut periä ominaisuuden, tai oppia vanhemmiltasi. Winnicott, joka oli lastenlääkäri ja analyytikko, puhui "riittävän hyvästä äidistä" juuri tässä mielessä. Lapsi joka saa leikkiä ilman että leikkiä heti tulkitaan, arvioidaan tai mitataan, kehittää kyvyn olla yksin toisen läsnäollessa. Siitä syntyy sisäinen tila jossa oivallus voi tapahtua.  Jos kasvatus on ollut liian mittaavaa - "oletko introvertti, oletko 8 vai 9, teitkö oikein" - divergenttiys sammuu, koska lapsi oppii että ajattelu on suoritus. 

Mielenkiintoista. Olen ehkä ajatellut että olen jotenkin vähän tyhmä kun en osaa sanoin selittää jotain näkemystäni, ja juuri siksi olen usein pysynytkin hiljaa vaikka olen ollut varma että olen oikeassa (kuten sitten olen ollutkin.) T. Eri

Psykologian opinnoissa tuotiin esille ns. kiteytynyt osaaminen, jota kognitiotiede kutsuu implisiittiseksi muistiksi ja skeemoiksi. Asiantuntija on toistanut jotain asiaa niin paljon, että osaaminen on kiteytynyt tiedostamattomaan muistiin. Asiantuntija ei välttämättä tiedä miten ratkaisi ongelman, kun se tulee ikäänkuin selkärangasta. Asiaa voisi verrata vaikka polkupyörällä ajamiseen: kun olet sen kerran oppinut, osaat sen aina, etkä ajaessasi ajattele miten polkupyörällä ajetaan.

Vierailija
24/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen vain lopettanut viisauteni jakamisen kun olen huomannut että ei siitä mitään hyötyä ole. Erakoitunut olen myös kun ei jaksa idioottien kanssa olla tekemisissä. Raskas sielunvaellus tämä on, mutta onneksi kestää vain rajallisen ajan.

Vierailija
25/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta en tiedä mikä on Kassandra kompleksi. 

Vierailija
26/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoden palkkatyössäolon jälkeen ryhdyin yrittäjäksi. Enkä vähiten siksi etten enää kestänyt tolloja ja hitaita kollegoja. Elämäni paras päätös oli.

Vierailija
27/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen vain lopettanut viisauteni jakamisen kun olen huomannut että ei siitä mitään hyötyä ole. Erakoitunut olen myös kun ei jaksa idioottien kanssa olla tekemisissä. Raskas sielunvaellus tämä on, mutta onneksi kestää vain rajallisen ajan.

Tämä on oikeasti ongelma meidän yhteiskunnassamme. Eriävän mielipiteen esittäjä saatetaan leimata ja syrjäyttää. Ilmiö on vahvin sosiaalisessa mediassa, mutta alkaa näkyä myös viranomaistoiminnassa ja muissa elämälle tärkeissä yhteyksissä. Realimaailman kokemusten perusteella, toisinaan kannattaa kuunnella sitä vähän puhuvaa ja pohdiskelevaa toisinajattelijaa kuin tyypillisesti ekstroversion suuntaan olevaa hengiltäpuhujaa. 

Vierailija
28/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen INTJ, mestarimieli, Mastermind ja Master of reality. Olen älykkäämpi kuin sinä. Miksi se on sinulle ongelma?

Trololoooo 🐖

Vierailija
29/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani huippuälykäs, mutta keskivertoa älykkäämpi varmasti monella mittarilla. Suurin osa ihmisistä ei vielä tajua, että olemme kaikki aivopestyjä. Onnekseni voin edes parin ihmisen kanssa keskustella samalla taajuudella. 

Vierailija
30/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitä päätä etkä tiedä.

Vierailija
31/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta en tiedä mikä on Kassandra kompleksi. 

Perssuolenlaskema näkyy lahkeesta.

Vierailija
32/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitä päätä etkä tiedä.

Tyhmien viestejä poistetaan eniten. 😅

Vierailija
33/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Koin sen usein. Ensin koronan ja sitten ukrainan sodan kanssa. Varoitin ihmisiä kuukausia etukäteen mutta lähinnä minulle naurettiin.

Miksi et estänyt sitten koronaa ja ukrainan sotaa?

Mutta katsos tässä on kyse sellaisesta, että varoitat kaikkia jostain jonka vain sinä näet. Ei lasketa sellaisia asioita mistä kaikki muutkin puhuivat ennen varsinaista tapahtumaa.

Vierailija
34/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe olevani huippuälykäs, mutta keskivertoa älykkäämpi varmasti monella mittarilla. Suurin osa ihmisistä ei vielä tajua, että olemme kaikki aivopestyjä. Onnekseni voin edes parin ihmisen kanssa keskustella samalla taajuudella. 

Harva tosiaan tajuaa sen että kaikki on aivopestyjä, vastakkainasettelun aikakaudella ajattelemme usein että se toinen osa puoli on aivopesty, oikeisto ajattelee että vasemmisto on aivopesty ja vasemmisto taas että oikeisto on aivopesty ja vain älykkäimmät ymmärtää sen että kaikki on aivopestyjä ja se vastakkainasettelu menee ihan pelikirjan mukaan. Lampaat elää toivossa että maailma muuttuu paremmaksi kun seuraavissa vaaleissa oppositio pääsee valtaan, tulee illuusio siitä että voimme vaikuttaa asioihin äänestämällä.

Vierailija
35/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tosiaan tajuaa sen että kaikki on aivopestyjä, vastakkainasettelun aikakaudella ajattelemme usein että se toinen osa puoli on aivopesty, oikeisto ajattelee että vasemmisto on aivopesty ja vasemmisto taas että oikeisto on aivopesty ja vain älykkäimmät ymmärtää sen että kaikki on aivopestyjä ja se vastakkainasettelu menee ihan pelikirjan mukaan. Lampaat elää toivossa että maailma muuttuu paremmaksi kun seuraavissa vaaleissa oppositio pääsee valtaan, tulee illuusio siitä että voimme vaikuttaa asioihin äänestämällä.

Lampaat mainittu, aivopesua yrittävä trolli löydetty.

Kaikkiin vaikutetaan, mutta ei se auta asiaa, että lopetetaan äänestämästä, kuten Venäjä toivoisi.

Vierailija
36/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki menee suunnitellusti maailmassa. Koko ajan ja jatkuvasti.

It's a big club and you're not in it.

-George Carlin

Vierailija
37/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huippuälykäs, ja hämmästyttävän monella on sen vuoksi alemmuuskompleksi.

Vierailija
38/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä tuo on normaalia. Ei se vaadi "ennustajalta" muuta kuin ammattitaitoa ja kokemusta kertomaan mikä on mahdollista. Se on se johtoportaan kravattipelle, joka luulee tietävänsä paremmin eikä usko ammattilaisten puheita.

Vierailija
39/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin vaikutetaan, mutta ei se auta asiaa, että lopetetaan äänestämästä, kuten Venäjä toivoisi.

Et sillä äänestämiselläkään mitään saavuta, enemmän saavutettaisiin jos suurin osa jättäisi äänestämättä

Vierailija
40/47 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sillä äänestämiselläkään mitään saavuta, enemmän saavutettaisiin jos suurin osa jättäisi äänestämättä

Luovuttaisiin demokratiasta? Älä viitsi 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi