Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tiedän, onko minulla ollut lapsena vesirokko?

Vierailija
28.02.2026 |

Vyöruusurokotteen hyödyistä on paljon juttuja. En tiedä, onko minulla ollut vesirokko lapsena. En muista mitään rakkuloita. Voiko vyöruusurokotteen ottaa, vaikka ei olisi sairastanut vesirokkoa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole äitiä jolta kysyä? Lähes kaikki ovat sairastaneet vesirokon lapsena.

Vierailija
2/5 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit kysyä asiasta vanhemmiltasi, saat tietää. Asiaa ei ole merkitty mihinkään virallisiin asiakirjoihin. En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta luulen, että suurin osa 1900-luvun puolella syntyneistä on sairastanut vesirokon. Ennen rokotuksia monet vanhemmat tahallaan altistivat lapsensa vesirokkotartunnalle. Haluttiin, että helpisti tarttuva tauti sairastetaan lapsena, eikä vasta aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia ei selviä vanhemmilta kysymällä, niin on olemassa myös verikoe, josta näkee onko vasta-aineita vesirokolle.

Vierailija
4/5 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokon vasta-ainetestillä saa varmuuden asiaan. Jos vasta-aineita löytyy, silloin sairastettu vesirokko on ainut selitys sille, jos ei ole saanut vesirokkorokotetta. Jos vasta-aineita ei löydy, silloin vesirokkoa ei ole sairastettu, eikä ole rokotettukaan sitä vastaan.

Vierailija
5/5 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta-ainetesti kertoo, onko sairastanut vesirokkoa (tai ottanut rokotteen). Vesirokko aikuisella on vakava sairaus, joten kannattaa selvittää testillä onko sen sairastanut, jos et pysty varmistamaan sitä vanhemmiltasi. En tunne tuota toista rokotetta, joten en tiedä onko ennen sitä joka tapauksessa selvitettävä vasta-aineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä