Oletko huippuälykäs ja sinulla on Kassandra-kompleksi?
Kassandra sai Apollonilta lahjan nähdä tulevaisuus, mutta kirouksen ettei kukaan usko häntä. Huippuälykäs, tyypillisesti divergentti tietäjä on aina ajallisesti väärässä paikassa. Hän ei ole väärässä sisällössä, vaan ajoituksessa. Konsensus ei vielä pysty ottamaan vastaan sitä mitä hän sanoo, koska konsensus tarvitsee ensin 1000 pientä välivaihetta joita divergentti on jo hypännyt yli. Tuntuuko tutulta ja miten olet elänyt tämän ongelman kanssa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani huippuälykäs, mutta keskivertoa älykkäämpi varmasti monella mittarilla. Suurin osa ihmisistä ei vielä tajua, että olemme kaikki aivopestyjä. Onnekseni voin edes parin ihmisen kanssa keskustella samalla taajuudella.
Harva tosiaan tajuaa sen että kaikki on aivopestyjä, vastakkainasettelun aikakaudella ajattelemme usein että se toinen osa puoli on aivopesty, oikeisto ajattelee että vasemmisto on aivopesty ja vasemmisto taas että oikeisto on aivopesty ja vain älykkäimmät ymmärtää sen että kaikki on aivopestyjä ja se vastakkainasettelu menee ihan pelikirjan mukaan. Lampaat elää toivossa että maailma muuttuu paremmaksi kun seuraavissa vaaleissa oppositio pääsee valtaan, tulee illuusio siitä että voimme vaikuttaa asioihin äänestämällä.
Lampaat mainittu, aivopesua yrittävä trolli löydetty.
Kaikkiin vaikutetaan, mutta ei se auta asiaa, että lopetetaan äänestämästä, kuten Venäjä toivoisi.
Et sillä äänestämiselläkään mitään saavuta, enemmän saavutettaisiin jos suurin osa jättäisi äänestämättä
Luovuttaisiin demokratiasta? Älä viitsi 😄
Toimiiko mielestäsi tämä nykymuotoinen "demokratia" kansan parhaaksi? No nyt sorruin siihen että yritän kertoa sitä mitä näen viisaudessani ja älykkyydessäni, mutta ketään ei usko kun kerron sen vääränä aikana. Ehkä en tämän enempää tuhlaa energiaa tähän, taidan hakea pakettiautomaatista kasvikuivurin ja sitten keittää Mate-teet ja syödä palan tummaa suklaata ja sen jälkeen lueskella Leena Krohnin "Datura, tai harha jonka jokainen näkee" kirjaa kun on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Koin sen usein. Ensin koronan ja sitten ukrainan sodan kanssa. Varoitin ihmisiä kuukausia etukäteen mutta lähinnä minulle naurettiin.
Miksi et estänyt sitten koronaa ja ukrainan sotaa?
Mutta katsos tässä on kyse sellaisesta, että varoitat kaikkia jostain jonka vain sinä näet. Ei lasketa sellaisia asioita mistä kaikki muutkin puhuivat ennen varsinaista tapahtumaa.
Tästä syystä nykyisin pitää saada aikaan mediakohu tai jotain sellaista, joka nousee uutiskynnyksen yli. Tämän monet (vaikuttajat) tiedostavat ja masinoivat/organisoivat tahallaan erilaisia kampanjoita, joilla asia nousee esille. Samalla tapaa kuin valheen saaminen totuudeksi edellyttää toisen ja kolmannen ihmisen uskomista valheen olevan totuus, myös totuuden suhteen pitää saada riittävä joukko uskomaan totuuteen. Tästä pääsee totuusfilosofioihin, joka on ihan oma juttunsa. Sama Ukrainan sodan suhteen: jenkit varoittivat Putinin touhuista hyvissä ajoin, mutta varoituksiin ei uskottu. Usko meni siis sekä hiljaisen että vakoilutiedon edelle.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minä huomaan aistivani näkymättömiä tuulia ja tuovani esiin ajatuksia kymmenen vuotta etuajassa vain huomatakseni että kukaan ei ole kiinnostunut. Sitten kymmenen vuotta myöhemmin se on valtavirtaa….mutta silloin olen jo aistimassa uusia tuulia. Olen ennustanut Trumpin voitot ja persujen nousun ja olen povannut punavihervasemmiston hidasta tappiota mikä aukenee sivu sivulta tälläkin hetkellä…
Näissä meidän "kuplissa" on todella vaikea hahmottaa mistä ajatukset ovat saaneet alkunsa. Esimerkiksi omien stereotypioiden luotaaminen on todella hankalaa. Sama pätee vaikkapa Trumpin voittoon. Perhosefektin ajatuksella voisi olettaa, että vanha Simpson jakso ennusti vahingossa tulevaa, mutta ehkä se olikin jokin pieni ratkaiseva osa menestyksessä :)
Tärkeintä on olla oikeassa, eikä sitä muille tarvitse julistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Koin sen usein. Ensin koronan ja sitten ukrainan sodan kanssa. Varoitin ihmisiä kuukausia etukäteen mutta lähinnä minulle naurettiin.
Jep. Otsikko kolahti. Olen ongelmallinen, koska esitän mielipiteitä aina vuosia liian etuajassa :D
Nykyisin perustelen mielipiteitä paremmin ja esitän kuinka yleensä vastaavissa tapahtumissa tapahtuu vuosien kuluessa.
Näemme unissakävelijöiden keskellä merkkejä mitä muut unissakävelijät eivät näe. Olemme unissakävelijöitä itsekin unissakävelijöiden joukossa, ehkä vain hieman enemmän valveilla. Juttu on kuin näkisin taivaalla viisareita tai nuolia osoittamassa kuuta. Kerron seuralaisilleni että hei, katsokaa, tuolla on kuu - mutta kukaan ei ole kiinnostunut kuusta tai viisareista. Kukaan ei näe. Ketään ei kiinnosta vaikka kuu olisi selvästi putoamassa niskan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Näemme unissakävelijöiden keskellä merkkejä mitä muut unissakävelijät eivät näe. Olemme unissakävelijöitä itsekin unissakävelijöiden joukossa, ehkä vain hieman enemmän valveilla. Juttu on kuin näkisin taivaalla viisareita tai nuolia osoittamassa kuuta. Kerron seuralaisilleni että hei, katsokaa, tuolla on kuu - mutta kukaan ei ole kiinnostunut kuusta tai viisareista. Kukaan ei näe. Ketään ei kiinnosta vaikka kuu olisi selvästi putoamassa niskan päälle.
Tuosta onkin enemmän kyse älykkyydestä, osa vain sattuu näkemään enemmän kuin muut tai on vähän enemmän hereillä kuin muut, tyhmäkin voi nähdä enemmän kuin älykäs unissakävelijä ja sitä kautta on viisaampi.
Minä huomaan aistivani näkymättömiä tuulia ja tuovani esiin ajatuksia kymmenen vuotta etuajassa vain huomatakseni että kukaan ei ole kiinnostunut. Sitten kymmenen vuotta myöhemmin se on valtavirtaa….mutta silloin olen jo aistimassa uusia tuulia. Olen ennustanut Trumpin voitot ja persujen nousun ja olen povannut punavihervasemmiston hidasta tappiota mikä aukenee sivu sivulta tälläkin hetkellä…