Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä

Vierailija
10.09.2026 |

Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.

Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse pankin etätöistä. Pankissa käsitellään ihmisten raha-asioita. Voisiko olla, että useampi kuin yksi etätyöntekijä on pissinyt yhteisiin muroihin kontrollin kadotessa ja tämän seurauksena koko porukka pääsee 50% lähitöihin. Edes osan ajasta kontrollin alle.

Kaikilla ei äly tai moraali riitä etätyöskentelyyn.

Ei nuo mitään pankkivirkailijan töitä tee, ne on IT-hommissa.

Ai kaikki 9500? Enpäs usko.

Ja kun puhutaan pankin it-hommista, kyllä sekin kovasti asiakkaiden raha-asioita koskee.

Vierailija
122/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.

Minun bisnekset kärsisivät melkoisesti lähityöstä ja talonrakennuskin pitkittyisi ties kuinka paljon.

Mun pomo taas rakennutti autotallin ja ison altaanin talonsa ympärille kun oli koronavuodet. Hyvin pysty vahtimaan että timpurit teki töitä eikä lintsanneet.

Me tavalliset pulliaiset taas oltiin töissä kuten tavallista. Joka työpäivä.

Miten saatiin tietää asiasta, no on erittäin avoin ihminen ja mielellään kehuu itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.

Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?

Vessakäynnilläkö ne pyykit pessään?

Sulla menee kyllä nyt omenat ja päärynät sekasin jos et voi myöntää että etätöissä on useasti lepposampaa entäpä itse työpaikoilla.

Lisäksi ne työmatkat. Makkarista- vessaan-sieltä koneelle on monen työmatka. Perheelliset taas kerkee hyvin laittaa rauhassa lapset kouluun ja käyttää koiraakin ulkona.

Jos mitään eroa ei ole niin miksi etätyöntekijät hangottelevat vastaan sitten kaikin keinoin?

Päivistä tulee tietty pitempiä, kun tulee vielä ne työmatkatkin.

Itselläni on työ mikä vaatii työpaikalla oloa. Myös covid vuosina. Ja töitä olen tehnyt vuodesta 1989.

Todennäkösesti jos olisin etätyöläinen niin tietysti haluaisin jatkaa samaan lepposaan tapaan.

Nämä ovatkin niitä etätyön hyviä puolia: ei mene aikaa työmatkoihin, ei tarvitse laittautua, ei tarvitse lasten olla keskenään aamuin illoin jne. On vaikea ymmärtää tätä ihmisten loputonta kateutta ja sen sijaan, että yritettäisiin parantaa niitä omia työoloja ja työn tekemisen muotoja, nähdään loputtomasti vaivaa että voidaan heikentää toisten. 

Vierailija
124/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat huomanneet, kuinka etätyöskentelyä käytetään väärin, ja tehokkuus on laskenut. Kun ei työ suju, aikataulut ei pidä ja mikään ei valmistu ajoissa tai työnjäliä joudutaan korjailemaan useaan kertaan, parempi ohjeistaa työntekoa työpaikalla. Oikein. 

Vierailija
125/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat huomanneet, kuinka etätyöskentelyä käytetään väärin, ja tehokkuus on laskenut. Kun ei työ suju, aikataulut ei pidä ja mikään ei valmistu ajoissa tai työnjäliä joudutaan korjailemaan useaan kertaan, parempi ohjeistaa työntekoa työpaikalla. Oikein. 

Heikkoa työnjohtamista, sanon minä, jos ihmisiä ei saada tekemään töitään kyttäämättä.

Vierailija
126/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näitä etätyön väitettyjä ongelmia selvitetty, todennettu ja otettu puheeksi työpaikoilla? Onko keskusteltu hyödyistä ja haitoista? Vaiko tehty kulissien takana itsevaltainen päätös pelkällä mutu-tuntumalla vanhanaikaisten mielikuvien pohjalta?

Vierailija
127/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävin homma on, että ne jotka nyt kiihkeimmin ämpylöivät läsnätyötä vastaan ovat he, joiden hommat erilaiset automatisoidut ratkaisut tulevat viemään.

Ja kun lähtijöitä aikanaan nimetään, niin listalla ensimmäisenä piirtyvät näiden valittajien nimet.

Näin tulee käymään myös niiden läsnätyöstä pöyristyneiden Kela-tätien kanssa.

Vierailija
128/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näitä etätyön väitettyjä ongelmia selvitetty, todennettu ja otettu puheeksi työpaikoilla? Onko keskusteltu hyödyistä ja haitoista? Vaiko tehty kulissien takana itsevaltainen päätös pelkällä mutu-tuntumalla vanhanaikaisten mielikuvien pohjalta?

Voin osallisena kertoa, että ei ole. Tai jos on, niin työntekijöitä ei ole informoitu mitenkään.

Vierailija
129/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse pankin etätöistä. Pankissa käsitellään ihmisten raha-asioita. Voisiko olla, että useampi kuin yksi etätyöntekijä on pissinyt yhteisiin muroihin kontrollin kadotessa ja tämän seurauksena koko porukka pääsee 50% lähitöihin. Edes osan ajasta kontrollin alle.

Kaikilla ei äly tai moraali riitä etätyöskentelyyn.

Ei nuo mitään pankkivirkailijan töitä tee, ne on IT-hommissa.

Ai kaikki 9500? Enpäs usko.

Ja kun puhutaan pankin it-hommista, kyllä sekin kovasti asiakkaiden raha-asioita koskee.

Siellä on myös luotonvalvonta ja perintäpalvelut. Tunnen iloa siitä että he voivat palata lähityöhön olemaan toinen toisensa tukena ja oppaana 🥰

Vierailija
130/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasse Lehtonen haluaa Kelan työntekijät työpaikoille - aloittaakseen sitten joukkoirtisanomiset. Siihen tiivistyy perisuomalainen osaaminen, jonka tulokset näkyvätkin nyky-Suomen taloudellisessa ja yhteiskunnallisessa tilassa. Suunta on kaiken aikaa alaspäin.

Vierailija
131/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?

Vessakäynnilläkö ne pyykit pessään?

Sulla menee kyllä nyt omenat ja päärynät sekasin jos et voi myöntää että etätöissä on useasti lepposampaa entäpä itse työpaikoilla.

Lisäksi ne työmatkat. Makkarista- vessaan-sieltä koneelle on monen työmatka. Perheelliset taas kerkee hyvin laittaa rauhassa lapset kouluun ja käyttää koiraakin ulkona.

Jos mitään eroa ei ole niin miksi etätyöntekijät hangottelevat vastaan sitten kaikin keinoin?

Päivistä tulee tietty pitempiä, kun tulee vielä ne työmatkatkin.

Itselläni on työ mikä vaatii työpaikalla oloa. Myös covid vuosina. Ja töitä olen tehnyt vuodesta 1989.

Todennäkösesti jos olisin etätyöläinen niin tietysti haluaisin jatkaa samaan lepposaan tapaan.

Ei mun työtehtävät ja aikataulut yhtään sen leppoisimmaksi muutu kotitoimistolla. Samat hommat pitää tehdä ja pitää kiinni aikatauluista.

Vierailija
132/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Päätös vain tehtiin mielivaltaisesti. Olen töissä siellä niin tiedän.

Vierailija
133/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäloisen asenne, että työpaikalla kytätään?? Siellä tehdään töitä, ja jos taidot ei riitä, etätyössä työskentelytavat eriytyneet normista eivätkä ole laadukasta, perehdytetään uudelleen. 

Vierailija
134/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä kuulostaa henkilöstövähennyksiltä ilman yyteitä. Vaikka itse asiassa henkilöstön työsuhteisiin merkittävästi vaikuttavat asiat pitäisi kyllä käsitellä yhteistoiminnassa.

Surullista, jos palataan laajemminkin takaisin jäykkään paikkasidonnaisuuteen. Tämä kaventaa entisestään työmahdollisuuksia kasvukeskusten ulkopuolella ja vaikuttaa siten koko maan elinvoimaan. Ja kun ei kuitenkaan palata kokonaan työpaikalle töihin, niin työpaikalla töiden tekeminen tarkoittaa monille kuitenkin luurit päässä teamsseissää istumista ja epätoivoista rauhallisen työpisteen etsintää.

Vierailija
135/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka direktio-oikeus käy perusteeksi, "koska musta tuntuu" ja "koska minä sanon" eivät vielä ole järkiperusteita. Johtamisessa niitä mielellään kaivattaisiin. Etätyölle on järkiperusteita, toimistotuputukselle ei, niin siksi pitää tuohon direktio-oikeuteen takertua.

Vierailija
136/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne kotityöt vie työaikaa, tauoilla on aikaa, jos ei halua tuijottaa puhelinta, jumpata, juoda vettä tai kokata.

Monen työpäivä toimistolla kuluu kahvinjuontiin ja juoruiluun. Hyvin, hyvin, hyvin monilla lasten asioiden hoitamiseen.

Vierailija
137/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä ko. lafkassa. Aion irtisanoutua, koska työmatkani piteni tässä 250 kilometriin/suunta ja tämä noin kolmesti viikossa. Aamulla lähtö olisi 5 jotain ja paluu joskus klo 20.  Ei pysty sellaiseen kun on perhettäkin.  Kun aloitin tässä työpaikassa, minut otettiin osaamiseni ansiosta - ei sen ansiosta missä asun - ja sovittiin, että voin tehdä enimmäkseen etätyötä ja käydä toimistolla silloin tällöin ja tämä toimikin hyvin. Enpä olisi uskonut, että aletaan vaatia tällaista muun elämän ja vapaa-ajan uhraamista. 

Vierailija
138/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samapa tuo missä ne työt tekee kunhan palkka tulee ajallaan ja on riittävä. 

Vierailija
139/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen enemmän töitä kotona, samoin moni muu.

Vierailija
140/204 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä kuulostaa henkilöstövähennyksiltä ilman yyteitä. Vaikka itse asiassa henkilöstön työsuhteisiin merkittävästi vaikuttavat asiat pitäisi kyllä käsitellä yhteistoiminnassa.

Surullista, jos palataan laajemminkin takaisin jäykkään paikkasidonnaisuuteen. Tämä kaventaa entisestään työmahdollisuuksia kasvukeskusten ulkopuolella ja vaikuttaa siten koko maan elinvoimaan. Ja kun ei kuitenkaan palata kokonaan työpaikalle töihin, niin työpaikalla töiden tekeminen tarkoittaa monille kuitenkin luurit päässä teamsseissää istumista ja epätoivoista rauhallisen työpisteen etsintää.

Tämä juuri tässä on takana. Yt:t vaativat perusteluja ja byrokratiaa, tämä ei vaadi mitään. Ja kas, ihmiset lähtevät ihan vapaaehtoisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän