OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä ko. lafkassa. Aion irtisanoutua, koska työmatkani piteni tässä 250 kilometriin/suunta ja tämä noin kolmesti viikossa. Aamulla lähtö olisi 5 jotain ja paluu joskus klo 20. Ei pysty sellaiseen kun on perhettäkin. Kun aloitin tässä työpaikassa, minut otettiin osaamiseni ansiosta - ei sen ansiosta missä asun - ja sovittiin, että voin tehdä enimmäkseen etätyötä ja käydä toimistolla silloin tällöin ja tämä toimikin hyvin. Enpä olisi uskonut, että aletaan vaatia tällaista muun elämän ja vapaa-ajan uhraamista.
Älä irtisanoudu, ellei ole uutta työpaikkaa. Odota että OP irtisanoo sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse pankin etätöistä. Pankissa käsitellään ihmisten raha-asioita. Voisiko olla, että useampi kuin yksi etätyöntekijä on pissinyt yhteisiin muroihin kontrollin kadotessa ja tämän seurauksena koko porukka pääsee 50% lähitöihin. Edes osan ajasta kontrollin alle.
Kaikilla ei äly tai moraali riitä etätyöskentelyyn.
Ei nuo mitään pankkivirkailijan töitä tee, ne on IT-hommissa.
Ai kaikki 9500? Enpäs usko.
Ja kun puhutaan pankin it-hommista, kyllä sekin kovasti asiakkaiden raha-asioita koskee.
Siellä OP:n pääkonttorilla on juurikin paljon niitä pöhiseviä sukankulutajia, toki IT-porukkaakin on, mutta vähemmistö.
Ajatushan tässä hommassa on se, että tekoäly laitetaan tekemään ne oikeat työt joita porukka on vääntänyt etänä, ja jäljelle jää pöhisevä ydinsakki taputtelemaan toisiaan selkään.
Vierailija kirjoitti:
Ikävin homma on, että ne jotka nyt kiihkeimmin ämpylöivät läsnätyötä vastaan ovat he, joiden hommat erilaiset automatisoidut ratkaisut tulevat viemään.
Ja kun lähtijöitä aikanaan nimetään, niin listalla ensimmäisenä piirtyvät näiden valittajien nimet.
Näin tulee käymään myös niiden läsnätyöstä pöyristyneiden Kela-tätien kanssa.
Kyllä listalle laitetaan vähiten tuottavat, riippumatta siitä käyttävätkö sitä samaa firman läppäriä toimistopulpetissa vai kotona. Hanurin sijainnilla ja lipomisella ei noissa taistoissa etua saa.
Työpaikka luopui koronavuosina kokonaisesta kerroksesta, pakkollisia toimistopäiviä on kolme, kaikki eivät mahdu työpaikalle. :D :D
Eli aamulla pari tuntia toimistolla ja sitten lounaalla kotio. Hyödyllistä.
No kohta ei tartte mennä töihin pankkiin kun tää maa menee konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä ko. lafkassa. Aion irtisanoutua, koska työmatkani piteni tässä 250 kilometriin/suunta ja tämä noin kolmesti viikossa. Aamulla lähtö olisi 5 jotain ja paluu joskus klo 20. Ei pysty sellaiseen kun on perhettäkin. Kun aloitin tässä työpaikassa, minut otettiin osaamiseni ansiosta - ei sen ansiosta missä asun - ja sovittiin, että voin tehdä enimmäkseen etätyötä ja käydä toimistolla silloin tällöin ja tämä toimikin hyvin. Enpä olisi uskonut, että aletaan vaatia tällaista muun elämän ja vapaa-ajan uhraamista.
Älä irtisanoudu, ellei ole uutta työpaikkaa. Odota että OP irtisanoo sinut.
Juuri näin, älä irtisanoudu vaan anna työpaikan irtisanoa sinut. Luottamusmieheen yhteys. Saat pidemmän palkallisen irtisanomisajan ja muita etuja, kun työpaikka irtisanoo.
Jos jollakin riittää lennokkaita ideoita tai puitavia työasioita, niin mikä oikeasti estää hyödyntämästä teams-ryhmächattejä, -puheluita tai -kokouksia? Kyllä pitäisi vähän olla mukautuvaisempia eikä vain roikkua vanhassa tottumuksessa, ettei muka kehtaa ilmaista itseään muuten kuin kasvokkain.
Eivätkä kahvitauot tunnu miltään kohtaamisilta, kuolettavan tylsiä jaarittelutuokioita, joissa juoruakat koittavat pelkästä uteliaisuudesta urkkia muiden yksityiselämää sen sijaan, että hankkisivat omaan elämäänsä sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin koronan jälkeen juuri tuosta syystä lopputilin. Kaksi vuotta olin tehnyt ihan samaa työtä hyvällä menestyksellä 100% etänä, mutta sitten haluttiin kaikki takaisin toimistolle. Tiimiläiseni oli Ranskassa, Egyptissä ja Saksassa, yksikään ihminen Suomen päässä ei tehnyt mitään sellaista työtä jolla olisi ollut mitään yhtymäkohtaa minun työhöni. Eli istuin luurit päässä toimistolla 8h päivässä eikä minulla ollut mitään työasioita vieressäni istuvien kanssa. Puolisoni työt siirtyi 200km päähän mutta en silti saanut lupaa etätöihin jotta olisimme voineet asua samalla paikkakunnalla. Kun ilmoitin lopettavani työt pomo yritti saada jäämään tarjoamalla palkankorotusta, mutta silti etätyöt ei käynyt. Silkkaa kiusaamista johdon taholta, hyvä että lähdin.
Työnantaja kiitti, asenne ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse pankin etätöistä. Pankissa käsitellään ihmisten raha-asioita. Voisiko olla, että useampi kuin yksi etätyöntekijä on pissinyt yhteisiin muroihin kontrollin kadotessa ja tämän seurauksena koko porukka pääsee 50% lähitöihin. Edes osan ajasta kontrollin alle.
Kaikilla ei äly tai moraali riitä etätyöskentelyyn.
Olen pahoillani tilanteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin riittää lennokkaita ideoita tai puitavia työasioita, niin mikä oikeasti estää hyödyntämästä teams-ryhmächattejä, -puheluita tai -kokouksia? Kyllä pitäisi vähän olla mukautuvaisempia eikä vain roikkua vanhassa tottumuksessa, ettei muka kehtaa ilmaista itseään muuten kuin kasvokkain.
Eivätkä kahvitauot tunnu miltään kohtaamisilta, kuolettavan tylsiä jaarittelutuokioita, joissa juoruakat koittavat pelkästä uteliaisuudesta urkkia muiden yksityiselämää sen sijaan, että hankkisivat omaan elämäänsä sisältöä.
Olet väärässä paikassa, armahda muita, ja vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävin homma on, että ne jotka nyt kiihkeimmin ämpylöivät läsnätyötä vastaan ovat he, joiden hommat erilaiset automatisoidut ratkaisut tulevat viemään.
Ja kun lähtijöitä aikanaan nimetään, niin listalla ensimmäisenä piirtyvät näiden valittajien nimet.
Näin tulee käymään myös niiden läsnätyöstä pöyristyneiden Kela-tätien kanssa.Kyllä listalle laitetaan vähiten tuottavat, riippumatta siitä käyttävätkö sitä samaa firman läppäriä toimistopulpetissa vai kotona. Hanurin sijainnilla ja lipomisella ei noissa taistoissa etua saa.
Hankalat saa ekana kenkää. Ei osoita resilienssiä ellei saavu toimistolle kun kutsutaan. Onkohan sitä resilienssiä sitten muussakaan jos tällaisessa asiassa aletaan hankalaksi? Kannattaa olla työnantajalle mukava.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä työpäivän aikana vessassa. En kuitenkaan käytä koiraa lenkillä, tyhjää tiskikonetta, ripusta pyykkiä, viikkaa pyykkiä, tee ruokaa, imuroi...
Ja oletat että muut tekee? 🤣🤣🤣 paljastit vaan itsesi, eli juuri sinä teet/tekisit noin etätöissä.
Jokaiselle pitäisi olla oma työpiste jossa sermit ja säilytystilaa ja ikkuna näkymä eikä ketään suoraan vieressä tai takana (koska fengshui). Tai oma työhuone jokaiselle. Ja kokoukset tietty livenä, kokoustiloissa joita on riittävästi ettei joudu kiirehtimään pois seuraavien alta, ja teamsista voidaankin luopua kun kaikki on läsnä.
En ihan ymmärrä miksi tämä koskee myös noita kaukana asuvia?! Ei kukaan jaksa mistään satojen kilometrien tai edes 150 km päästä jatkuvasti kulkea! Minä koin työuupumuksen suurelta osin siitä syystä kun olin työpaikassa, jonne oli liian pitkä matka. En kertakaikkiaan jaksanut.
Lähityössä menee päivittäin vähintäänkin 2-3h hukkaan kaikkeen turhaan. Ei kiinnosta, miten Irmelin lapsen eka koulupäivä meni, mutta kohteliaisuudesta on pakko esittää kiinnostunutta. Lähipalavereissa et voi tehdä omia töitä palaverin aikana, kun taas etänä pystyt tehokkaasti hyödyntämään sekin ajan. Jos joku moottoriturpa soittaa ja jää jumiin kertomaan omia asioita, aina voi lopettaa puhelun heti "oho toinen puhelu tulossa" - pitääpä vastata. Livenä tämä moottoriturpa taas kyselee, mikä se seuraava työtehtävä olisi muka niin kiireellinen, etteikö hänelle irtoaisi vielä muutama minuutti (todellisuudessa 20-40min. menee turhaan hänen yksityiselämän asioiden kuunteluun).
Vitu*** kun pitää mennä ekstroverttien ehdoilla. Ei olla ruotsalaisia, eikä diskuteerauskulttuuri tarvitse jalkauttaa kotimaiseen työkulttuuriin. Mieluummin käyttäisin hukatun ajan kouluttautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tulee käymään myös niiden läsnätyöstä pöyristyneiden Kela-tätien kanssa.Kyllä listalle laitetaan vähiten tuottavat, riippumatta siitä käyttävätkö sitä samaa firman läppäriä toimistopulpetissa vai kotona. Hanurin sijainnilla ja lipomisella ei noissa taistoissa etua saa.
Hankalat saa ekana kenkää. Ei osoita resilienssiä ellei saavu toimistolle kun kutsutaan. Onkohan sitä resilienssiä sitten muussakaan jos tällaisessa asiassa aletaan hankalaksi? Kannattaa olla työnantajalle mukava.
Nää on niitä, jotka luulevat olevansa niin tärkeitä, että vaativat erivapauksia. Yleensä aika vmäisiä, ja loukkaantuvat helposti, jos heitä ei huomioida. Kiitosta pitäisi antaa normityön suorittamisesta,
Vierailija kirjoitti:
Lähityössä menee päivittäin vähintäänkin 2-3h hukkaan kaikkeen turhaan. Ei kiinnosta, miten Irmelin lapsen eka koulupäivä meni, mutta kohteliaisuudesta on pakko esittää kiinnostunutta. Lähipalavereissa et voi tehdä omia töitä palaverin aikana, kun taas etänä pystyt tehokkaasti hyödyntämään sekin ajan. Jos joku moottoriturpa soittaa ja jää jumiin kertomaan omia asioita, aina voi lopettaa puhelun heti "oho toinen puhelu tulossa" - pitääpä vastata. Livenä tämä moottoriturpa taas kyselee, mikä se seuraava työtehtävä olisi muka niin kiireellinen, etteikö hänelle irtoaisi vielä muutama minuutti (todellisuudessa 20-40min. menee turhaan hänen yksityiselämän asioiden kuunteluun).
Vitu*** kun pitää mennä ekstroverttien ehdoilla. Ei olla ruotsalaisia, eikä diskuteerauskulttuuri tarvitse jalkauttaa kotimaiseen työkulttuuriin. Mieluummin käyttäisin hukatun ajan kouluttautumiseen.
On sulla vaikeaa. Käy välillä ulkona.
On hyvä, että etätyö on olemassa, koska sen avulla työpaikkoja on myös maaseudulla.
Tätä ei pitäisi vaarantaa asettamalla liian kovia vaatimuksia läsnätöihin saapumisesta, satojen kilometrien päähän.
Itse otin koronan jälkeen juuri tuosta syystä lopputilin. Kaksi vuotta olin tehnyt ihan samaa työtä hyvällä menestyksellä 100% etänä, mutta sitten haluttiin kaikki takaisin toimistolle. Tiimiläiseni oli Ranskassa, Egyptissä ja Saksassa, yksikään ihminen Suomen päässä ei tehnyt mitään sellaista työtä jolla olisi ollut mitään yhtymäkohtaa minun työhöni. Eli istuin luurit päässä toimistolla 8h päivässä eikä minulla ollut mitään työasioita vieressäni istuvien kanssa. Puolisoni työt siirtyi 200km päähän mutta en silti saanut lupaa etätöihin jotta olisimme voineet asua samalla paikkakunnalla. Kun ilmoitin lopettavani työt pomo yritti saada jäämään tarjoamalla palkankorotusta, mutta silti etätyöt ei käynyt. Silkkaa kiusaamista johdon taholta, hyvä että lähdin.