OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (553)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on se, että OP Pohjola oli rekrytoinut kauempana (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) asuvia työntekijöitä etätyö-mahdollisuudella.
Ja ainakin Hesarin jutussa sanottiin, että niitä työntekijöitä, joilla tulee nyt yli 100km työmatka per suunta, on 1500. HR-ihmisen mielestä "pieni vähemmistö", ihan vain perusmatematiikalla noin kuudesosa niistä, joita asia koskee.
Sitten pitää muuttaa. Niin työttömillekin sanotaan, että työn perässä pitää muuttaa.
Irtisanomiseen riittäå nykyään asiallinen syy. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta työskentelen itse kyseisessä lafkassa.
Joillekin etätyö sopii, joillekin ei, mutta ne jotka oikein ilolla hurraa "hyvä, saadaan lorvailija etäilijät toimistolle" eivät tod.näk itse ole koskaan tehneet etätöitä.
Työskentelen itse n.30 hengen tiimissä, meitä on eri puolilta Suomea. Toimistoja 3 eri paikassa, joten siitä voi miettiä itse montako työntekijää suunnilleen yhtä toimistoa kohden.
Työskentelemään paljon etänä ja arvostan jokaista työkaveriani ja vaikka hän asuisi 300km päässä mua, saamme hommamme loistavasti hoidettua teamssin kautta.
Näemme koko porukka koolla muutamia kertoja vuodessa.
Teen ajatustyötä vaativaa työtä.
Kotona ollessa saan täyden rauhan ja pystyn keskittymään.
En koskaan ole siivoillut kesken työpäivän. Pyykkikoneen olen saattanut käydä painamassa päälle ja ripustanut ne lounaalla, OMALLA ajalla.
Päinvastoin paiskin kotona töitä ja olen energinen ja saan hommani tehtyä ja enemmänkin.
Toimisto on avotoimisto.
Vieri vieressä pöytää ja se että just viereesi istuu se tuttu tiimikaveri on kun lotossa voittaisi.
Vieressäsi istuu Irmeli, Sanna ja virpi. Ketään et tunne, eivät tee samaa hommaa. Et voi puhua työasioista heidän kanssaan.
Kuuntelet koko päivän käkätystä ja Irmelin miehen kalastus reissusta, Sannan intiimi vaivoista ja Virpin pojan harrastuksesta.
Yritäpä siinä keskittyä. Asiakaspuheluissa jopa asiakas voi kuulla minkä kokoisen hauen se Irmelin mies nyt sai.
Olen kerran viikossa käynyt toimistolla ja joka kerta ne ajatustyötä vaativaa hommat jää seuraavalle etäpäivälle.
Op:n ajatukset tuottavuudesta ja sosiaalisesta työympäristössä ei vaan valitettavasti istunykyajan toimistotyöhön. Mutta jos johtoporras ajattelee että näin päästää muutamasta työntekijästä eroon, niin siinä varmasti onnistuvat.
Itse kyllä hyvällä omalla tunnolla ripustan pyykit työajalla. Ihminen ei ole kone, liikunta on hyväksi.
Omistava luokkaa tarrttttteeee-e ne vuokratulot kiinteistöistä, nih. Miks muuten kannattais mitään omistaa, nih.
Ja sit niiden köyhien on puolustettava mun kiinteistöjä vaik sit hengellään, nih, jos putleri alkaa hyökkäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Omistava luokkaa tarrttttteeee-e ne vuokratulot kiinteistöistä, nih. Miks muuten kannattais mitään omistaa, nih.
Ja sit niiden köyhien on puolustettava mun kiinteistöjä vaik sit hengellään, nih, jos putleri alkaa hyökkäilemään.
Jos Putler alkaisi hyökkäilemään, pankille olisi vaan eduksi, kun henkilöstö olisi jo valmiiksi hajautettu pitkin poikin maata.
Vierailija kirjoitti:
Saako OP:ltä auton käyttöön? Meinaan vaan, että on tapauksia joilla tulee menemään työmatkoihin monta tuntia per suunta. HUOM! Kämppää ei niin vaan myydä, eikä työpaikkaa vaihdeta!
Tottahan toki, jo vain, auton saa, kun vain pyytää. Kun palaat työpaikalle etätöistäsi, niin käy henkilöstöosastolla sopimassa asiasta.
Eikö samalla periaatteella voi sanoa toimistolaiskurit. Joku rötvää toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on se, että OP Pohjola oli rekrytoinut kauempana (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) asuvia työntekijöitä etätyö-mahdollisuudella.
Ja ainakin Hesarin jutussa sanottiin, että niitä työntekijöitä, joilla tulee nyt yli 100km työmatka per suunta, on 1500. HR-ihmisen mielestä "pieni vähemmistö", ihan vain perusmatematiikalla noin kuudesosa niistä, joita asia koskee.
Sitten pitää muuttaa. Niin työttömillekin sanotaan, että työn perässä pitää muuttaa.
No tyhmempikin ymmärtää ettei se käy noin vain kun on talo ja perhe ja esim vanhat vanhemmat asuinpaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä, jos hommat voi hoitaa etänä. Ihmisiä vaan pitää kiduttaa pakottamalla ne surkeisiin nykytoimistoihin, jotka eivät edes sovellu työntekoon. En ole OP:lla hommissa. Samoin kaikki yhteisöllisyyshöpinät ja ihmissuhteiden hankkiminen työpaikalta on täyttä roskaa. Nykyaikainen työyhteistö ei sovellu kenenkään ensisijaiseksi yhteisöksi, koska kuuluminen siihen on täysin vastikkeellista ja koska tahansa voi tulla kenkää. Kun työt loppuu, niin siinä sitten menee se "yhteisökin". Kyllä se elämä on hankittava muualta.
Tässä mun on pakko hieman sanoa vastaan sillä monilla aikuisilla työpaikka on ainut sosiaalinen temmellyskenttä. Yritän ainakin itse kaveerata kollegoitten kanssa jollain tasolla, siis ei mitään sydänystäviä mutta aika kolkkoa ja tylsää on ellei koskaan vois kuvitella menevänsä vaikkapa oluelle työkaverin kanssa tms.
Meitä on moneen junaan. Minä en kaipaa kollegoilta kaveeraamista enkä hengaa heidän kanssaan vapaa-ajalla. Ovat kivoja ja kaikkea, mutta mulla on omat ystävät ja perheenjäsenet toimiston ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Siinä ei kauaa mene kun laittaa edellisenä iltana koneeseen pestävää ja aamulla nappia painaa, ruikatauolla pyykit kuivumaan, siinä samalla koiran gusettaa n 15min, täytyyhän päivän mittään taukojumppaa olla, syö koneen vieressä eilistä ruokaa jne
Keskiverto kirjoitus täällä OPlaisten etätyöpaivän touhuista, taitaa tulla vieroitusongelmia lokakuussa, kun kaikki muuttuu, ei ole enää koskaan mikään niin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Ei työttömien eikä työssäkäyvien. Työmatkoihin ei tarvitse mennä päivässä yli kolme tuntia. Tätä kutsutaan työssäkäyntialueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupomot siellä kauhuissaan on: tuoleja löytyy max 60% työntekijöistä, joten klo 9 paikalle tuleville ei ole tilaa. Työt tulee silti tehdä, mutta enää ei voi ajatella, että etätöissä on helppo joustaa, nyt pitää määrätä ylitöihin ja maksaa ylityöstä.
Tuohan se ongelma on monessa firmassa. Porukka yritetään pakottaa toimistolle työpisteisiin, joita ei ole.
Jos konttori muistuttaisi perinteistä toimistotaloa työhuoneineen ja vakituisina paikkoineen, sinne tultaisiin pakottamattakin.
Tällaista ei tarvittaisi, jos aikuiset ihmiset osaisi itse hakeutua sinne toimistolle myös maanantaisin ja perjantaisin ihan omatoimisesti.