OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (553)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä, jos hommat voi hoitaa etänä. Ihmisiä vaan pitää kiduttaa pakottamalla ne surkeisiin nykytoimistoihin, jotka eivät edes sovellu työntekoon. En ole OP:lla hommissa. Samoin kaikki yhteisöllisyyshöpinät ja ihmissuhteiden hankkiminen työpaikalta on täyttä roskaa. Nykyaikainen työyhteistö ei sovellu kenenkään ensisijaiseksi yhteisöksi, koska kuuluminen siihen on täysin vastikkeellista ja koska tahansa voi tulla kenkää. Kun työt loppuu, niin siinä sitten menee se "yhteisökin". Kyllä se elämä on hankittava muualta.
Se järki, että hiljainen tieto ei siirry - ideat ei kehity, kun ei ole käytävämietteitä yms.
Luovuus vaatii jonkin verran tyhjää aikaa, mikä ei tarkoita laiskottelua. Pää voi sauhuta pyykkejä ripustaessa myös, koska muilla kuin autisteilla se ei vaadi ajattelu virtaa juurikaan. En itse haluaisi tehdä etää. Perus ruuvinvääntäjä ei ymmärrä muuta kuin konkretiaa. Joko vääntää sitä ruuvia tai sitten ei väännä 😆 Saisipa vääntää pääruuviaan jengoilleen
Eikä joka työssä ole mitään luovuutta tai ideoita, olet vaikka palkanlaskija, käytätkö luovuutta miten paljon kenellekin maksetaan ym. suoraviivainen työ, vain pieni osa työstä on ”luovaa ideointia”. Täyttä paskaa käyttää jonain tekosyynä kitua lähityössä. Jos työt tulee tehtyä niin hittoako se kellekään kuuluu jos ne tekee etätyössä. Ei kukaan lähityössä tee ahkerammin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikuttaa vaikkapa palkanlaskijan toimistotyöhön pakollisen lähityön tuoma "luova pöhinä"?
Esimerkiksi se, että henkilöstön henkilötiedot, palkkatiedot yms. pysyvät työpaikalla, eivät perheen teinien räplättävänä. Puolisollani on tästä kokemusta kun etäilijät alkoivat valittaa tökkivistä koneista ja vaativat uusia. IT-tuki kävi koneita läpi ja sinne oli ladattu vaikka mitä Counter Strikeja ja osallistuttu kaikkiin kyselyihin tyyliin ”vastaa kyselyyn ja voita iPhone eurolla”. Koneilla liikesalaisuuksia ja osalla potilastietoja, ulkolainen yritys , joka toimii yli sadassa maassa yli 60.000 työntekijän voimin kertoi sitten työsuhteen päättyvän per heti jos jonkun perheenjäsen vielä käyttää konetta tai työntekijäkään jollain epämääräisillä sivustoilla.
Ja tuohon ei puututtu ollenkaan? Tuollaisesta pitäisi kyllä antaa jo vähintään varoituksia. Eikö työpaikalla ole allekirjoitettu vaitiolovelvollisuutta? Tuntuu kyllä aika kummalliselta, jos useampi työntekijä laiminlyönyt tietosuojaa tuolla tavalla..Vai taitaa olla taas keksittyjä tarinoita etätyöläisten muka olemattomasta tietosuojasta.
Taitaa olla keksitty, tai sitten on aika jäätävä putiikki, jossa tietoturva on alimpana prioriteettilistalla. En ole edes missään erityisen tietoturvasensitiivisessä työssä ollut, mutta aina on koneissa ollut erilaisia estoja latausten ynnä muiden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikuttaa vaikkapa palkanlaskijan toimistotyöhön pakollisen lähityön tuoma "luova pöhinä"?
Esimerkiksi se, että henkilöstön henkilötiedot, palkkatiedot yms. pysyvät työpaikalla, eivät perheen teinien räplättävänä. Puolisollani on tästä kokemusta kun etäilijät alkoivat valittaa tökkivistä koneista ja vaativat uusia. IT-tuki kävi koneita läpi ja sinne oli ladattu vaikka mitä Counter Strikeja ja osallistuttu kaikkiin kyselyihin tyyliin ”vastaa kyselyyn ja voita iPhone eurolla”. Koneilla liikesalaisuuksia ja osalla potilastietoja, ulkolainen yritys , joka toimii yli sadassa maassa yli 60.000 työntekijän voimin kertoi sitten työsuhteen päättyvän per heti jos jonkun perheenjäsen vielä käyttää konetta tai työntekijäkään jollain epämääräisillä sivustoilla.
No, voi jessus mitä puppua. Oikeissa firmoissa tuo on estetty ja sitä valvotaan myös läsnätyöntekijöiden koneilla.
En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta työskentelen itse kyseisessä lafkassa.
Joillekin etätyö sopii, joillekin ei, mutta ne jotka oikein ilolla hurraa "hyvä, saadaan lorvailija etäilijät toimistolle" eivät tod.näk itse ole koskaan tehneet etätöitä.
Työskentelen itse n.30 hengen tiimissä, meitä on eri puolilta Suomea. Toimistoja 3 eri paikassa, joten siitä voi miettiä itse montako työntekijää suunnilleen yhtä toimistoa kohden.
Työskentelemään paljon etänä ja arvostan jokaista työkaveriani ja vaikka hän asuisi 300km päässä mua, saamme hommamme loistavasti hoidettua teamssin kautta.
Näemme koko porukka koolla muutamia kertoja vuodessa.
Teen ajatustyötä vaativaa työtä.
Kotona ollessa saan täyden rauhan ja pystyn keskittymään.
En koskaan ole siivoillut kesken työpäivän. Pyykkikoneen olen saattanut käydä painamassa päälle ja ripustanut ne lounaalla, OMALLA ajalla.
Päinvastoin paiskin kotona töitä ja olen energinen ja saan hommani tehtyä ja enemmänkin.
Toimisto on avotoimisto.
Vieri vieressä pöytää ja se että just viereesi istuu se tuttu tiimikaveri on kun lotossa voittaisi.
Vieressäsi istuu Irmeli, Sanna ja virpi. Ketään et tunne, eivät tee samaa hommaa. Et voi puhua työasioista heidän kanssaan.
Kuuntelet koko päivän käkätystä ja Irmelin miehen kalastus reissusta, Sannan intiimi vaivoista ja Virpin pojan harrastuksesta.
Yritäpä siinä keskittyä. Asiakaspuheluissa jopa asiakas voi kuulla minkä kokoisen hauen se Irmelin mies nyt sai.
Olen kerran viikossa käynyt toimistolla ja joka kerta ne ajatustyötä vaativaa hommat jää seuraavalle etäpäivälle.
Op:n ajatukset tuottavuudesta ja sosiaalisesta työympäristössä ei vaan valitettavasti istunykyajan toimistotyöhön. Mutta jos johtoporras ajattelee että näin päästää muutamasta työntekijästä eroon, niin siinä varmasti onnistuvat.
Vierailija kirjoitti:
OPssa on selvästi liikaa työntekijöitä, jos teeamspalavereissakin on aikaa istua 8-16. Tai ei osata hommia. Huh, mikä paikka.
Kyllä, yt on tulossa.
Oletko eläkeläinen vai tyhmä vai molempia? Kuule nyt tää ennen kuin nolaat ittes. Teams-palavereissa istuminen koko päivän on ollut normi jo kymmenisen vuotta.
Jengi luulee että on jotenkin hienoa asua avovankilassa. Paljon mieluummin asun missä haluan ja valitsen asuinpaikkani vapaasti, kehä 3. ulkopuolelta. Ja jos totta puhutaan, niin mahdollisimman kaukana siitä. Että good luck vaan näille itseään täynnä oleville masokisteille.
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä, jos hommat voi hoitaa etänä. Ihmisiä vaan pitää kiduttaa pakottamalla ne surkeisiin nykytoimistoihin, jotka eivät edes sovellu työntekoon. En ole OP:lla hommissa. Samoin kaikki yhteisöllisyyshöpinät ja ihmissuhteiden hankkiminen työpaikalta on täyttä roskaa. Nykyaikainen työyhteistö ei sovellu kenenkään ensisijaiseksi yhteisöksi, koska kuuluminen siihen on täysin vastikkeellista ja koska tahansa voi tulla kenkää. Kun työt loppuu, niin siinä sitten menee se "yhteisökin". Kyllä se elämä on hankittava muualta.
Tässä mun on pakko hieman sanoa vastaan sillä monilla aikuisilla työpaikka on ainut sosiaalinen temmellyskenttä. Yritän ainakin itse kaveerata kollegoitten kanssa jollain tasolla, siis ei mitään sydänystäviä mutta aika kolkkoa ja tylsää on ellei koskaan vois kuvitella menevänsä vaikkapa oluelle työkaverin kanssa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OPssa on selvästi liikaa työntekijöitä, jos teeamspalavereissakin on aikaa istua 8-16. Tai ei osata hommia. Huh, mikä paikka.
Kyllä, yt on tulossa.
Oletko eläkeläinen vai tyhmä vai molempia? Kuule nyt tää ennen kuin nolaat ittes. Teams-palavereissa istuminen koko päivän on ollut normi jo kymmenisen vuotta.
No tämä selkeytti, yt tulossa, jos päivät pötköllään ollaan vain palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkupomot siellä kauhuissaan on: tuoleja löytyy max 60% työntekijöistä, joten klo 9 paikalle tuleville ei ole tilaa. Työt tulee silti tehdä, mutta enää ei voi ajatella, että etätöissä on helppo joustaa, nyt pitää määrätä ylitöihin ja maksaa ylityöstä.
Tämä mua hatuttaa konttorilla työskennellessä eniten, prkl pitää tulla seitsemään jos haluaa saada jonkun järkevän istumapaikan. Kasiin kun tulet niin on jotain ö-luokan paikkoja pari jäljellä. Jos tuut ysiin, niin ei ole edes istumapaikkaa vaan pitää mennä johonkin taukotilaan tms läppärin kanssa. Omat työhuoneet takaisin, jotka työuran alussa oli!
Seuraavana varmaan laaditaan kiertävät listat minä päivinä oltava toimistolla ettei kaikki ole keskellä viikolla. Maanantait ja perjantait tulee myös lähityöpäiviksi että konttorilla tilaa ja väkeä tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos OP tarjoaisi pullakahveet lokakuun alussa, jälleen näkemisen iloksi. Tai viinerihän se pitäisi olla, kampaviineri.
Pesukone nurkkaan, niin ei tule vieroitusoireita.
Saisko korvapuusteja, oikein kanelisia olisivat hyviä. Tullaankohan myös perjantaina paikalle, vai saako olla etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?
Ei kaikissa töissä ole lakisääteisiä taukoja - se on tes:ssä onko vai ei. Suurimmassa osassa on, ei kaikissa.
Työlainsäädäntö ja työsuojelulait koskevat kaikkia tessistä riippumatta. Ne ovat pakottavaa lainsäädäntöä, eikä niitä paikallissopimisilla voi mitätöidä. Ei ole mahdollista vetää 8 h työpäivä ilman mitään taukoja.
Saako OP:ltä auton käyttöön? Meinaan vaan, että on tapauksia joilla tulee menemään työmatkoihin monta tuntia per suunta. HUOM! Kämppää ei niin vaan myydä, eikä työpaikkaa vaihdeta!
Tekoäly tulee ja kaikki turhat höpönlöpönpomot aivan paiseessa ja pelkää työpaikkojensa puolesta. Kai tämäkin idea on tapa yrittää näyttää relevantille.. Muita pihalle ettei itse joudu.
Osuuspankki on tehnyt muitakin, kovia linjauksia viime aikoina, joita en viitsi alkaa tässä edes avaamaan. Työntekijät ovat sille nykyään pelkkää karjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos OP tarjoaisi pullakahveet lokakuun alussa, jälleen näkemisen iloksi. Tai viinerihän se pitäisi olla, kampaviineri.
Pesukone nurkkaan, niin ei tule vieroitusoireita.
Saisko korvapuusteja, oikein kanelisia olisivat hyviä. Tullaankohan myös perjantaina paikalle, vai saako olla etänä.
Arde varmaan tietää parhaat kampaviinerit.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut että toimistolla teen paljon tehokkaammin töitä kuin kotona. Kotona sohva veti vähän väliä puoleensa ja työt eivät edistyneet. Vaimo myös pyysi tekemään juurikin niitä kotitöitä, vaikka yritin selittää että ei se käy työaikana, mutta ei uskonut kun kyllähän sä ehdit kun oot siinä kotona.
Vanhana yrittäjänä ymmärrän myös että sitä laskutusta on tultava vähintään tuplana omat palkkakulut, jotta työt jatkuvat tulevaisuudessakin.
Kyllä mun puoliso on omassa työssään silloin kun kotona etätöitä teen eikä kotona vinkumassa kotitöitä.
oikein huokuu arvostus työntekijöitä kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Osuuspankki on tehnyt muitakin, kovia linjauksia viime aikoina, joita en viitsi alkaa tässä edes avaamaan. Työntekijät ovat sille nykyään pelkkää karjaa.
Toiminta on tällaista, koska vallassa on tavallisia ihmisiä sortava oikeistohallitus.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta työskentelen itse kyseisessä lafkassa.
Joillekin etätyö sopii, joillekin ei, mutta ne jotka oikein ilolla hurraa "hyvä, saadaan lorvailija etäilijät toimistolle" eivät tod.näk itse ole koskaan tehneet etätöitä.
Työskentelen itse n.30 hengen tiimissä, meitä on eri puolilta Suomea. Toimistoja 3 eri paikassa, joten siitä voi miettiä itse montako työntekijää suunnilleen yhtä toimistoa kohden.
Työskentelemään paljon etänä ja arvostan jokaista työkaveriani ja vaikka hän asuisi 300km päässä mua, saamme hommamme loistavasti hoidettua teamssin kautta.
Näemme koko porukka koolla muutamia kertoja vuodessa.
Teen ajatustyötä vaativaa työtä.
Kotona ollessa saan täyden rauhan ja pystyn keskittymään.
En koskaan ole siivoillut kesken työpäivän. Pyykkikoneen olen saattanut käydä painamassa päälle ja ripustanut ne lounaalla, OMALLA ajalla.
Päinvastoin paiskin kotona töitä ja olen energinen ja saan hommani tehtyä ja enemmänkin.
Toimisto on avotoimisto.
Vieri vieressä pöytää ja se että just viereesi istuu se tuttu tiimikaveri on kun lotossa voittaisi.
Vieressäsi istuu Irmeli, Sanna ja virpi. Ketään et tunne, eivät tee samaa hommaa. Et voi puhua työasioista heidän kanssaan.
Kuuntelet koko päivän käkätystä ja Irmelin miehen kalastus reissusta, Sannan intiimi vaivoista ja Virpin pojan harrastuksesta.
Yritäpä siinä keskittyä. Asiakaspuheluissa jopa asiakas voi kuulla minkä kokoisen hauen se Irmelin mies nyt sai.
Olen kerran viikossa käynyt toimistolla ja joka kerta ne ajatustyötä vaativaa hommat jää seuraavalle etäpäivälle.
Op:n ajatukset tuottavuudesta ja sosiaalisesta työympäristössä ei vaan valitettavasti istunykyajan toimistotyöhön. Mutta jos johtoporras ajattelee että näin päästää muutamasta työntekijästä eroon, niin siinä varmasti onnistuvat.
Irmeli on tiukka mimmi, tiedetään, kuulit väärin, hän sitä isoa haukea mieheltään sai.
Tässä päästään hankkimaan oikeuskäytäntöä uudelle irtisanomislaille.