OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (697)
Näillä fossiileilla on jättimäisiä toimitiloja, joista tulee tappiota, ellei niitä ängetä täyteen lammaskarjaa. Viis viihtyvyydestä ja työn tuottavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta työskentelen itse kyseisessä lafkassa.
Joillekin etätyö sopii, joillekin ei, mutta ne jotka oikein ilolla hurraa "hyvä, saadaan lorvailija etäilijät toimistolle" eivät tod.näk itse ole koskaan tehneet etätöitä.
Työskentelen itse n.30 hengen tiimissä, meitä on eri puolilta Suomea. Toimistoja 3 eri paikassa, joten siitä voi miettiä itse montako työntekijää suunnilleen yhtä toimistoa kohden.
Työskentelemään paljon etänä ja arvostan jokaista työkaveriani ja vaikka hän asuisi 300km päässä mua, saamme hommamme loistavasti hoidettua teamssin kautta.
Näemme koko porukka koolla muutamia kertoja vuodessa.
Teen ajatustyötä vaativaa työtä.
Kotona ollessa saan täyden rauhan ja pystyn keskittymään.
En koskaan ole siivoillut kesken työpäivän. Pyykkikoneen olen saattanut käydä painamassa päälle ja ripustanut ne lounaalla, OMALLA ajalla.
Päinvastoin paiskin kotona töitä ja olen energinen ja saan hommani tehtyä ja enemmänkin.
Toimisto on avotoimisto.
Vieri vieressä pöytää ja se että just viereesi istuu se tuttu tiimikaveri on kun lotossa voittaisi.
Vieressäsi istuu Irmeli, Sanna ja virpi. Ketään et tunne, eivät tee samaa hommaa. Et voi puhua työasioista heidän kanssaan.
Kuuntelet koko päivän käkätystä ja Irmelin miehen kalastus reissusta, Sannan intiimi vaivoista ja Virpin pojan harrastuksesta.
Yritäpä siinä keskittyä. Asiakaspuheluissa jopa asiakas voi kuulla minkä kokoisen hauen se Irmelin mies nyt sai.
Olen kerran viikossa käynyt toimistolla ja joka kerta ne ajatustyötä vaativaa hommat jää seuraavalle etäpäivälle.
Op:n ajatukset tuottavuudesta ja sosiaalisesta työympäristössä ei vaan valitettavasti istunykyajan toimistotyöhön. Mutta jos johtoporras ajattelee että näin päästää muutamasta työntekijästä eroon, niin siinä varmasti onnistuvat.
Onpas jossain löysää työaikaa jos kolme ihmistä höpöttää KOKO PÄIVÄN muuta kun työasiaa. Kyllä heidät pitää potkia pois. Oletko tehnyt asian eteen jotain? Kyllä tuollaiseen alisuorittamiseen pitää työantajan jo puuttua.
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot ja säästöt. Lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua tai venettä tai moottoripyörää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs. 9.500 henkilöä ja työmatka on sanotaanko varovasti tunnin päivässä. Jokainen pääkaupunkiseudulla työskennellyt tietää, että puoli tuntia aamuin illoin on alakanttiin laskettu. Kun jokainen näistä 9.500 henkilöstä käy lähityössä sanotaan jälleen varovasti vaikka 10 päivää kuukaudessa, se on 95.000 tuntia kulkuvälineessä istumista joka kuukausi. Siihen haaskataan siis yli 2.500 työviikkoa joka kuukausi - mitä kaikkea muuta sillä ajalla voisikaan tehdä? Ja kuinka paljon tämä 95.000 tuntia kulkuvälineissä tuottaa saastetta ilmakehään?
Tämä on varmaan sitä OP:n vihreää siirtymää. Mitä ne OP:n arvot taas olikaan?Joku siellä työssä oleva voisi kommentoida tätä.
Valtaosa tulee töihin julkisilla kulkupeleillä, jotka on pk-seudulla erinomaiset. Tuonne kulkee metrolla, bussilla, ratikalla ja kevyellä liikenteellä. Junalla tulee moni pitkämatkalainen. Nuo kaikki kulkee nykyisin sähköllä, eli päästöt on ihan olemattomat. Työmatkoihin käytetty aika ei ole tietenkään millään tavalla pois työajasta, eikä sen arviointi että "mihin muuhun sen ajan voisi käyttää" tietenkään liity millään tavalla siihen työntekoon tai ole muutenkaan työnantajan ongelma.
Jotenkin huvittavaa että keskustelu saa mittakaavan, jossa vedetään mukaan jo yhteiskunnallinen vastuu ja vihreät arvot.
Tässä kaivattaisiin nyt rehellisyyttä molemmin puolin:
- työnantaja voisi myöntää ettei mitään erityistä syytä tähän ole, vaan tehdään ihan vaan siksi koska tehdään.
- työntekijät voisi myöntää ettei vastusteluun ole suurimmalla osalla mitään muuta perustetta kuin sosiaalinen ahdistus ja tähän liittyvä epämukavuus.
Mitä kummaa erakkojen puuhaa tuo lähityövastaisuus on ? Olen toimihenkilö teollisuudessa ja tietysti ollaan tehtaalla läsnä, missä tuotantokin tapahtuu. Ja olen mielelläni, koska meillä on rento ja mukava työporukka ja hyvä ilmapiiri. Huumori kukkii ja päivittäin nauretaan ääneen monta kertaa. Se tekee ihmiselle hyvää! Jos kököttäisin kotona surkeana yksin, enpä nauraisi päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa erakkojen puuhaa tuo lähityövastaisuus on ? Olen toimihenkilö teollisuudessa ja tietysti ollaan tehtaalla läsnä, missä tuotantokin tapahtuu. Ja olen mielelläni, koska meillä on rento ja mukava työporukka ja hyvä ilmapiiri. Huumori kukkii ja päivittäin nauretaan ääneen monta kertaa. Se tekee ihmiselle hyvää! Jos kököttäisin kotona surkeana yksin, enpä nauraisi päivisin.
Eli et tajua että joissain töissä lähityöstä ei ole hyötyä.
Itse joudun kulkemaan lähi"töihin" pakotetusti puolet työajasta. Kun olen lähi"töissä" en tee mitään muuta kuin istun kahviossa odottamassa että olen viettänyt 4h toimistolla. Sitten ajan kotiin jossa voin tehdä oikeita töitä sen lopun työajan.
Ja miksikö en tee toimistolla töitä? Koska en voi. Siellä minulla ei ole paikkaa jossa voisin olla teamsissa ja yhtä aikaa käsitellä luotettavasti dataa. Ilman paikkaa teamsin käyttäminen on mahdotonta älämölön takia ja datan käsittely luotettavasti ei onnistu toimiston surkean verkon takia. Entä miksi käyttäisin teamsin enkä menisi f2f juttelemaan kollegoille? No koska minun tiimistäni ei täällä ole muita ja sisäiset asiakkaat ovat kaikki muilla toimistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tarkasti sinun pitää kirjata käyttämäsi aika ja pitääkö sinun pari kertaa päivässä etsiä itsellesi työpöytä? It-alalla on yleistä, että työajan jokainen minuutti pitää saada kirjattua jollekin laskutettavalle kohteelle. Kohteiden omistajat, ovat sitten talon sisäisiä tai ulkoisia osapuolia, taas kyttäävät, että heidän laskutukseen ei tule mitään ylimääräistä. Joten esimerkiksi työpisteen etsiminen onkin työntekijän vapaa-aikaa, koska sitä ei voi kirjata minnekään.
Pakko suostua, jos haluaa omaisuutensa säilyttää. Hallitus leikkasi tuet omistusasunnossa olevilta. Työttömäksi ei ole varaa jäädä monellakaan.
Asumistuessa on nykyään varallisuusraja eli ensi joutuu käyttämään asunnon myynnistä saatuja rahoja ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea. Sijoitusasuntoa ei saa olla eli ei voi laittaa omaa vuokralle.
Eikö se ole irtisanomisperuste, jos kieltäytyy lähityöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on kääntynyt ihan vinksin vonksin ja tuntuu että tosissaan luullaan kaikkien jatkossa olevan toimistolla joka ikinen päivä yhtäaikaa? Eihän tämä muutos tarkoita kuin 10-11 lähipäivää/kk, eli jatkossakin saa etäillä puolet kuukaudesta! Viikossa on 5 työpäivää, eli varmasti tuo saadaan järjesteltyä niin ettei kaikki ole niinä samoina päivinä toimistolla.
Kuten tässäkin ketjussa on jo tullut ilmi, ko. putiikin pääkonttori on jo nyt täynnä, eikä mikään järjestely ei kyllä lisää työpisteitä sinne.
Ongelmahan on ylitsepääsemätön niillä joilla on tuntien matka ”lähi”töihin. Mutta se ilmeisesti oli sinun aivoillesi liian vaikea ymmärtää.
Uskallan väittää ettei käyttöaste varmana ole edes puolillaan maanantaisin ja perjantaisin. Kun porukka hajautetaan tasaisesti jokaiselle viikonpäivälle niin eiköhän ala paikat riittämään.
Useimmissa yrityksissä oikeita työpisteitä on vähennetty todella paljon. Osa on korvattu joillakin säkkituolleilla ja vastaavilla, jotka eivät sovi työntekoon, korkeintaan hr:n omiin ideointipalavereihin. Ohjelmistokehittäjät tarvitsevat ison näytön, koska käytetyt työkalut on tarkoitettu käytettäväksi sellaisen kanssa eikä jonkun 14-15 tuuman läppärin kanssa.
Joten löytyykö sieltä OP:lta edes puolelle työntekijöistä oikea työpöytä näyttöineen vai onko siellä mukaan laskettu niin säkkituolit kuin kahvilan pöydät.
Ruokalan pöydät (joita itse yleensä käytän) on ongelmallisia, kun ne pitäisi pystyä vapauttamaan ruokailijoille lounasaikaan. Kerrosten kahvihuoneetkin on silloin täynnä, joten mitään työpistettä ei välttämättä löydy.
Vessat voisi vielä ottaa tähän käyttöön. Siinä sitä yhdessätekemistä rouva Länsisalmelle kun teamsissa kuuluu vessaäänet taustalla.
On käynyt oikeasti mielessä! Vessakopissa olisi hyvä työrauha ja paljon parempi hengitysilma kuin puhelinkopissa.
Jossakin on TODELLA löysää aikaa jos ehtii koko päivän työajalla kirjoitella vauva-palstalle provoja ja silti identifioi itsensä työlliseksi ja korkeapalkkaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen jos etätyöt vähenevät, koska en itse pysty tekemään töitäni etänä.
Onko sinun työpaikallasi kielletty menemästä toimistolle? Ja miten se, että muut pakotetaan sinne vastoin tahtoaan, auttaa sinun pystymistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Miten me ennen pärjättiin, kun etätyöpäiviä oli ehkä kerran viikossa ja muuten käytiin toimistolla. Ihan hyvin.
Kannatan joustavuutta puolin ja toisin, kummallakin osapuolella on syynsä toiveisiinsa.
Näissä keskusteluissa pistää silmään negatiivinen asenne muita kohtaan. Ilmeisesti työpaikoilla on kyttääviä pikkupomoja, joiden ainoa tehtävä on kytätä, juoruilevia työkavereita ja epäpätevä johto. Myös äärimmäinen häiriöherkkyys ja mukavuudenhalu sekä vihamielinen asenne kollegoita kohtaan paistaa.
Ei ihme, että suomalaiset voivat huonosti ja tuottavuudessa on parannettavaa. Asennemuutos olisi paikallaan. Jos kumpikin osapuoli joustaa, johto antaa edelleen osittaisen etätyömahdollisuuden ja joustaa ja työntekijä asennoituu olemaan osa työyhteisöä myös fyysisesti muutamana päivänä kuukaudessa, niin ei työelämän pitäisi olla kärsimystä. Työnantajan tietenkin tulee järjestää riittävästi työpisteitä tai ohjata lähipäiviä niin, että kaikille löytyy tilaa.
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Tässä välissä on mennyt jo niin monta vuotta, että mitään enneniä ei enää ole. Toimistotiloja on vähennetty, julkista liikennettä on harvennettu, iso osa ihmisistä ei ole ollut koko lafkassakaan silloin ennen vaan tehnyt koko ajan työt niin kuin nyt. Ihan hullua, että missään asiassa halutaan palata ajassa taaksepäin, vaika kehitys on kehittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on se, että OP Pohjola oli rekrytoinut kauempana (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) asuvia työntekijöitä etätyö-mahdollisuudella.
Ja ainakin Hesarin jutussa sanottiin, että niitä työntekijöitä, joilla tulee nyt yli 100km työmatka per suunta, on 1500. HR-ihmisen mielestä "pieni vähemmistö", ihan vain perusmatematiikalla noin kuudesosa niistä, joita asia koskee.
Sitten pitää muuttaa. Niin työttömillekin sanotaan, että työn perässä pitää muuttaa.
No tyhmempikin ymmärtää ettei se käy noin vain kun on talo ja perhe ja esim vanhat vanhemmat asuinpaikkakunnalla.
Työttömällekin tuon on käytävä. Suurimmalla osalla työttömistä on oma talo, puoliso, kouluikäiset lapset ja iäkkäät vanhemmat vastuullaan.
Samoin kuin sen on sovittava, että työpaikkaa johon vaaditaan auto pitää hakea, vaikkei sinulla olisi ajokorttiakaan.
Ei pidä paikkaansa. Satojen kilometrien päähän ei tarvitse muuttaa eikä autoa omistaa.
Naapurin emäntä pitää säännöllisesti 2 taaperoa poissa päiväkodista kotona (ettei tuu liikaa siellä oltua) kun on itse töissä ja mies tekee kotona etätöitä, mies on muuten kelassa töissä. Niin rankkaa heillä et pystyy samalla kahta taaperoa hoitamaan....
Lopeta tukihullu jo tuo spämmääminen.