OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (419)
Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2003, alkuun muutamia päiviä viikossa, nykyään 100%. Joskus käyn workshopeissa, koulutuksissa, mutta aika vähän. Mun tiimit ovat olleet hajallaan ympäri maailmaa, tällä hetkellä ympäri Suomea. En tiedä mitä hyötyä olisi ajella 2h päivässä toimistolle neukkariin/puhelinkoppiin viemään niitä vähäisiä tiloja muilta. Esimiehenä en voi huudella asioita avotilassa. Meillä on lisäksi supistettu toimitiloja rajusti, ei sinne mahdu edes vuorotellen kaikki.
Mitä tulee ns. lusmuamiseen työajalla, niin ei kyllä onnistu. Hommaa on sen verran, että ei ehdi pyykkejä ripustella, muutaman vuoden oli niin kiire, että ei ehtinyt edes lounastaukoja pitämään. Onneksi nyt sentään syömään ehtii. Meillä lisäksi johtaminen toimii, tulokset kyllä kertovat toimiiko hommat itse kullakin.
Jos meille tulisi toimistopakko, äänestäisin jaloillani
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2003, alkuun muutamia päiviä viikossa, nykyään 100%. Joskus käyn workshopeissa, koulutuksissa, mutta aika vähän. Mun tiimit ovat olleet hajallaan ympäri maailmaa, tällä hetkellä ympäri Suomea. En tiedä mitä hyötyä olisi ajella 2h päivässä toimistolle neukkariin/puhelinkoppiin viemään niitä vähäisiä tiloja muilta. Esimiehenä en voi huudella asioita avotilassa. Meillä on lisäksi supistettu toimitiloja rajusti, ei sinne mahdu edes vuorotellen kaikki.
Mitä tulee ns. lusmuamiseen työajalla, niin ei kyllä onnistu. Hommaa on sen verran, että ei ehdi pyykkejä ripustella, muutaman vuoden oli niin kiire, että ei ehtinyt edes lounastaukoja pitämään. Onneksi nyt sentään syömään ehtii. Meillä lisäksi johtaminen toimii, tulokset kyllä kertovat toimiiko hommat itse kullakin.
Kuten sanottu, ammattimaisesti toimivilla ei ole ongelmaa, ja heille annetaan vapaus toimia eri tavoin kuin muun tyyppisille. Ensin heitä ohjataan uusille tavoille, ja katsotaan muuttuuko asioiden eteneminen, ennen seuraavaa muutosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa maalle muuttaneilta. Kun allekirjoittaa työsopimuksen, kannattaa katsoa mitä siitä sanotaan työskentelypaikasta ja etätyöstä.
Miltä muuttaneilta? Suurimmaksi osaksi on kyse ihan alun perin etätöihin rekrytoiduista, joiden pitäisi nyt yllättäen alkaa kulkea satoja kilometrejä per suunta, koska työnantajan tuuliviiri näyttää nyt siihen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niitä kuin kaikki muutkin vastaavat äkkilähipakot.
Porukkaa pitäisi saada ulos, eikä millään viitsisi antaa potkuja koska imagohaitta. Mutta hei, tehdään niiden elämästä vaan mahdottoman hankalaa, niin lähtevät itse!
Samaa kuin puolison muuttuminen kotiseinien sisällä täydeksi veepääksi, kun ei haluaisi näyttää mulkulta ottamalla itse eroa.
Tehdään elämä vaikeaksi, kun pyydetään työntekijät työpaikalleen töihin. Tähän on tultu :D :D Olette te mainioita :D
Tehdään elämä vaikeaksi, kun etätöihin rekrytoidut työntekijät halutaan toimistolle, jolle on satojen kilometrin matka per suunta. Itse olet mainio.
Vierailija kirjoitti:
Näytät kuitenkin ehtivän kirjoittelemaan pitkiä viestejä vaavipalstalle kesken työpäivän :-)
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä työpäivän aikana vessassa. En kuitenkaan käytä koiraa lenkillä, tyhjää tiskikonetta, ripusta pyykkiä, viikkaa pyykkiä, tee ruokaa, imuroi...
Niin ja minä en pidä tunnin lounastaukoa ja kolmea 30 min kahvitaukoa
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
No hui kauhea, ehtii laittaa pyykit koneeseen ja ottaa pois. Toimistolaiskimukset ehtii työpäivänsä aikana vetää askillisen tupakkia, juoda 12 kupillista kahvia ja somettaa pari tuntia työnantajan piikkiin.
Meidän työpaikalla paluu toimistoon suoritettiin jo vuosia sitten, mutta en itse suostunut siihen. Olin sen verran kriittinen työntekijä että sain poikkeuksellisti jatkaa etätöitä. En aio mennä toimistolle enää ikinä. Mielummin vaikka työttömänä sitten
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tietävät että OP:lla on tulossa massiiviset yt:t kun joutuvat lopulta kirjaamaan taseessa asuntolainojen vakuutena olevat asunnot markkina-arvoon.
Tämä tapahtui samaan aikaan kun AI alkaa korvata toimistolla notkuvia paperinpyörittäjiä jotka eivät ole tähänkään saakka tuottaneet kuin kellokortilla mitattavaa läsnäoloa.
Karja kerätään aina niityltä samaan karsinaan ennen kuin osuusteurastamon kuorma-auto kaartaa pihaan.
HELMIKUUN lopussa syttynyt Lähi-idän sota on nostanut öljyn hintaa, lisännyt inflaatiopaineita ja levittänyt epävarmuutta rahoitusmarkkinoille.
OP Pohjola koki sen vaikutukset suoraan: sijoitustoiminnan tuotot laskivat 224 miljoonaa euroa vertailukaudesta ja painuivat miinukselle. Sijoitustoiminta tuotti yhteensä 187 miljoonan euron tappiot.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Palataan normaaliin. Työt pitää tehdä työpaikalla.Niin ennenkin tehtiin. Kotiin oli kiva tulla töiden jälkeen. Töihin oli myös kiva lähteä lepäämään.
Töihin lepäämään? Niinkö silloin ennenkin tehtiin töissä, levättii.? Töissähän pitää tehdä töitä eikä levätä.
Ennen aikaan ei ollut tietokoneita, tai teamsiä: kuinka pitkälle menneeseen meidän pitäisi sinun mielestä taantua?
Minkälainen älykkyysosamäärä on ihmisellä, joka hankkii talon 100km:n päästä työpaikasta, koska koronan takia on vuonna 2020 otettu käyttöön etätyökäytäntö?
Missäänhän ei ole väitetty, että järjestely olisi pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meille tulisi toimistopakko, äänestäisin jaloillaniKuten sanottu, ammattimaisesti toimivilla ei ole ongelmaa, ja heille annetaan vapaus toimia eri tavoin kuin muun tyyppisille. Ensin heitä ohjataan uusille tavoille, ja katsotaan muuttuuko asioiden eteneminen, ennen seuraavaa muutosta jne.
Paitsi kun tulee tällainen OP, että kaikki tuloksesta riippumatta halutaan "kohtaamisiin" toimistolle, niin siinä vedetään matto jalkojen alta myös niiltä, jotka ovat toimineet ammattimaisesti ja tahkonneet tulosta. Mutta kun tämä nyt olisi meistä isoista pomoista niin kamalan kiva idea.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen älykkyysosamäärä on ihmisellä, joka hankkii talon 100km:n päästä työpaikasta, koska koronan takia on vuonna 2020 otettu käyttöön etätyökäytäntö?
Millainen hr kana kuvittelee että 200 km päässä toimistolta perheineen asuva voi noin vaan muuttaa lähemmäs työpaikkaa 2 viikon varoitusajalla. Lapsille uudet koulut. Puolisolle uusi työpaikka. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meille tulisi toimistopakko, äänestäisin jaloillaniNäytät kuitenkin ehtivän kirjoittelemaan pitkiä viestejä vaavipalstalle kesken työpäivän :-)
En ole sama, mutta mulla on tänään saldopäivä ja kirjoittelen just, mitä haluan. Se on sellaista, kun työnantaja joustaa (antaa tehdä työt etänä), niin minäkin joustan (pelkästään parilta viime kuukaudelta liukuman saldo 70 tuntia plussalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäänhän ei ole väitetty, että järjestely olisi pysyvä.Millainen hr kana kuvittelee että 200 km päässä toimistolta perheineen asuva voi noin vaan muuttaa lähemmäs työpaikkaa 2 viikon varoitusajalla. Lapsille uudet koulut. Puolisolle uusi työpaikka. Jne.
Sellainen työntekijä vaihdetaan joustavampaan työntekijään.
Toisekseen, ei sitä 100km:n päässä Pääkaupunkiseudulta olevaa taloa osta kukaan, se on käytännössä arvoton.
Vierailija kirjoitti:
De facto -työolosuhteet (Vakiintuneet käytännöt): Työpaikalle muodostuneet vakiintuneet tavat ja edut (esimerkiksi tietty etätyökäytäntö tai taukojen pituudet), joista ei ole erikseen sovittu kirjallisesti, voivat muodostua de facto osaksi työsuhteen ehtoja, jos niitä on noudatettu pitkään ilman työnantajan vastustusta.
Kuusi vuotta on pitkä aika ihan millä mittarilla tahansa. Plus tässä ketjun tapauksessa iso osa ei ole ostanut mitään mistään vaan on saanut työpaikan etänä asuessaan siellä, missä on ennenkin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäänhän ei ole väitetty, että järjestely olisi pysyvä.De facto -työolosuhteet (Vakiintuneet käytännöt): Työpaikalle muodostuneet vakiintuneet tavat ja edut (esimerkiksi tietty etätyökäytäntö tai taukojen pituudet), joista ei ole erikseen sovittu kirjallisesti, voivat muodostua de facto osaksi työsuhteen ehtoja, jos niitä on noudatettu pitkään ilman työnantajan vastustusta.
Kuusi vuotta on pitkä aika ihan millä mittarilla tahansa. Plus tässä ketjun tapauksessa iso osa ei ole ostanut mitään mistään vaan on saanut työpaikan etänä asuessaan siellä, missä on ennenkin asunut.
Niin, asia riippuu täysin siitä, mitä työsopimukseen etätyökäytännöstä on kirjattu. Sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niitä kuin kaikki muutkin vastaavat äkkilähipakot.
Porukkaa pitäisi saada ulos, eikä millään viitsisi antaa potkuja koska imagohaitta. Mutta hei, tehdään niiden elämästä vaan mahdottoman hankalaa, niin lähtevät itse!
Samaa kuin puolison muuttuminen kotiseinien sisällä täydeksi veepääksi, kun ei haluaisi näyttää mulkulta ottamalla itse eroa.
Tehdään elämä vaikeaksi, kun pyydetään työntekijät työpaikalleen töihin. Tähän on tultu :D :D Olette te mainioita :D
Jos rekrytoi ensin satojen kilometrien päästä etätyölupauksilla niin kyllä, elämästä tehdään vaikeaa. Samoin tuo tarpeeton kiireaikataulu niin kyllä, tarkoitus on tehdä vaikeaa.
Ole vaan kateellinen mutta ei nyt noin sinisilmäinen tarvitse olla silti.
Etätyökäytännössä on kyse tilapäisjärjestelystä.
Nyt katsotaan, että koronan muodostama uhka on poistunut. Perusteita turvaväleille tai etätyöskentelylle ei enää ole.
Itse ihmettelen sitä, miten maailmalla voi olla täysin etänä toimivia yhtiöitä, kuten Gitlab, joilla on liikevaihto useita satoja miljoonia ja täällä pankissa on ongelma, jos ei "kohdata kahviautomaatilla".