OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Aamusta lähtien etäloiset pönkittävät uskoaan. Kyllä teidät ja töiden teko ja laatu on tarkkailussa, ja siitä johtuen etötyötä vähennetään. Jos suksi ei luista, niin ei luista. Töihin vaan nyt sieltä kotoa pötköttelemästä ja pesukoneen nappuloita painekemasta. Kyllä teidät työpaikalla tiedetään.
Juuri näin. On lapsellista kuvitella, ettei työnantaja olisi mukamas seurannut etätyöloisten työn tuottavuutta ja tehnyt johtopäätöksen, että työn tuottavuus etätöissä on heikolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Mulla menee työpaikalla huomattavasti enemmän aikaa kahvihöpötykseen kuin kotona pesukoneen napin painamiseen
Itsekurin puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Palataan normaaliin. Työt pitää tehdä työpaikalla.Niin ennenkin tehtiin. Kotiin oli kiva tulla töiden jälkeen. Töihin oli myös kiva lähteä lepäämään.
Kotona on kiva olla töiden aikana ja heti töiden jälkeen, ilman sitä reilun tunnin julkisissa kököttämistä siinä välissä.
Ja kun mainitsi selkeän jaon työn ja vapaa-ajan välissä, niin mun jakoni on siinä, kun laitan koneen kannen kiinni. En tarvitse jakoonkaan sitä reilun tunnin julkisissa kököttämistä siinä välissä.
Ei semmoisesta surkeasta kotona kyhjöttämisestä tule yhtään mitään. Työ on työtä ja koti on koti. Koko yhteiskunta näivettyisi, jos kaikki vain luumuilisivat kalsarit jalassa jossain homeisessa kellarissa päivät pääksytysten. Korona meni jo, nyt ryhti suoraksi, ulos ja työelämään, mars mars!
Kaikkihan tietävät että OP:lla on tulossa massiiviset yt:t kun joutuvat lopulta kirjaamaan taseessa asuntolainojen vakuutena olevat asunnot markkina-arvoon.
Tämä tapahtui samaan aikaan kun AI alkaa korvata toimistolla notkuvia paperinpyörittäjiä jotka eivät ole tähänkään saakka tuottaneet kuin kellokortilla mitattavaa läsnäoloa.
Karja kerätään aina niityltä samaan karsinaan ennen kuin osuusteurastamon kuorma-auto kaartaa pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Mitä väliä sillä on, jos kaikki työt tulee tehtyä ajallaan ja on mukana kaikissa tarvittavissa palavereissa?
Minäpä olen tehnyt 6 vuotta etäduunia! Sieltä korona-ajoista lähtien. Joskus toki on kaiken maailman seminaareja ym. hömppää, että on pakko mennä kuuntelemaan PÖHINÄÄ. Mutta semmoset jutut vain haittaavat töitäni ja sit seuraavana päivänä on vain enemmän töitä kun ne edellisen päivän pöhinä-seminaarit estivät työn tekemisen! Mutta nykyään noita seminaarejakin voi kuunnella etänä monesti, niin voin tehdä duunia siinä samalla. Eipä tähän pysty lähityö-fossiilit argumentoimaan mitään järkevää! Jos menen toimistolle, niin työmatka julkisilla kestää 1,5h ja autolla jos menen, niin joudun hirveisiin ruuhkiin (eikös "ilmastonmuutoksenkin" kannalta ole turha tuprutella autolla menemään kun saastuttaa ruuhkassa vs. etätyö ettei tupruttele ollenkaan). Joten ilman etäduunia 3h lisää per päivä tuhlaan aikaani. Voin tehdä siinä ajassa jotain hyödyllisempääkin. Yleensä hoidan duunit aina "jatkuvasti" ja sit olen vaikka täällä Vauvassa hetken tai muualla katselen päivän tapahtumia, pyykkiä, pientä siivousta, vaihdan paristoja fikkariin, latailen sähkölaitteita, mitälie, joka kaikki jäisi työn ulkopuolelle muuten. Ne pienet askareet eivät työtäni haittaa. Ja ongelma lähityössä on sekin, että ne työmatkan uuvuttavat. Oman pienryhmän kokoukset paikan päällä JOSKUS ovat ok, mutta jatkuva toimistolla olo vain syö energiaa ihan turhaa. Jotta töissä jaksaisi, pitää kuntoillakin. Ja juu, kävely osana työmatkailua on jees, mutta kotona voin reenata säädettävällä käsipainolla sarjan, tsekata työkoneen, odottaa, treenata taas, huolehtia itsestäni. Ei se työ siitä minnekään katoa taikka tule katastrofi kun hetkisen silmä välttää! Tein joskus nuorena tuotanto- ja varastoduunia ja sitä sun tätä, niin tiiän kyllä mitä nekin duunit on. Mutta nykyään tätä etää. Toimistolla vaan istuisin jossain kopissa yksin ja tylsistyisin. Työt hoituisi samalla tavalla, mutta kokonaisvaltaisesti elämä sujuisi vaan huonommin, koska käyttäisin tällöin aikaani epätehokkaasti vs. etänä kun hiljaisina hetkinä teen sit jotain muuta kuin töitä. Ei noi fossiilit sitä tajua, kun heille se työ on sitä, että tehdään vähän töitä ja sit jauhetaan p...kaa ja naureskellaan ja juodaan kahvia. No minä olen tottunut tekemään asioita tehokkaammin. Teen myös vapaa-ajallani kaikki korjaushommat itse ja säästän opin uusia asioita. Nuo työpaikalla juoruajat eivät saletisti tee yhtikäs mitään muuta kuin välttämättömän minimin. Tietenkin heillä on aina aikaa haukkua muita, varsinkin etätyöläisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamusta lähtien etäloiset pönkittävät uskoaan. Kyllä teidät ja töiden teko ja laatu on tarkkailussa, ja siitä johtuen etötyötä vähennetään. Jos suksi ei luista, niin ei luista. Töihin vaan nyt sieltä kotoa pötköttelemästä ja pesukoneen nappuloita painekemasta. Kyllä teidät työpaikalla tiedetään.
Juuri näin. On lapsellista kuvitella, ettei työnantaja olisi mukamas seurannut etätyöloisten työn tuottavuutta ja tehnyt johtopäätöksen, että työn tuottavuus etätöissä on heikolla tasolla.
On lapsellista kuvitella, että Suomessa olisi paljonkaan hyviä esimiehiä ja hyvää johtamista. Jos olisi, maa ei olisi nyt tässä tilassa.
Tää on niitä kuin kaikki muutkin vastaavat äkkilähipakot.
Porukkaa pitäisi saada ulos, eikä millään viitsisi antaa potkuja koska imagohaitta. Mutta hei, tehdään niiden elämästä vaan mahdottoman hankalaa, niin lähtevät itse!
Samaa kuin puolison muuttuminen kotiseinien sisällä täydeksi veepääksi, kun ei haluaisi näyttää mulkulta ottamalla itse eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee työpaikalla huomattavasti enemmän aikaa kahvihöpötykseen kuin kotona pesukoneen napin painamiseen
Itsekurin puutetta.
Se on kollektiivista ajan tuhlaamista monellakin työpaikalla. Niin kuin muuten monet virallisetkin kokoukset.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä työpäivän aikana vessassa. En kuitenkaan käytä koiraa lenkillä, tyhjää tiskikonetta, ripusta pyykkiä, viikkaa pyykkiä, tee ruokaa, imuroi...
No miksi et? Noita tekee ihan hyvin lounastauolla. Ja samalla voi kuitenkin miettiä työasioita. Itsellä moni asia on ratkennut, olen ollut kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niitä kuin kaikki muutkin vastaavat äkkilähipakot.
Porukkaa pitäisi saada ulos, eikä millään viitsisi antaa potkuja koska imagohaitta. Mutta hei, tehdään niiden elämästä vaan mahdottoman hankalaa, niin lähtevät itse!
Samaa kuin puolison muuttuminen kotiseinien sisällä täydeksi veepääksi, kun ei haluaisi näyttää mulkulta ottamalla itse eroa.
Tehdään elämä vaikeaksi, kun pyydetään työntekijät työpaikalleen töihin. Tähän on tultu :D :D Olette te mainioita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?
Ei kaikissa töissä ole lakisääteisiä taukoja - se on tes:ssä onko vai ei. Suurimmassa osassa on, ei kaikissa.
Kyllä on Suomessa lakisääteinen lounastauko. Työaikalain mukaan työntekijälle tulee antaa puolen tunnin lepoaika, jos työajan pituus on vähintään kuusi tuntia. Sellaista TESiä ei olekaan, jossa lakia voi rikkoa, ja jos jollakin työpaikalla toimitaan muuten vain toisin, siellä rikotaan lakia.
Virkaehtosopimuksissa tämä ei aina toteudu eli kaikissa töissä ei ole lakisääteistä ruokataukoa. Esim. opettajilla tätä ei ole. Jos oppitunti kestää 45 min ja sen jälkeen välitunti 15 min, on välitunti opettajan työaikaa, se ei ole tauko. Oppilaiden ruokailuaikaan voi olla valvonta, jolloin sinulla ei ole ruokataukoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekurin puutetta.
Se on kollektiivista ajan tuhlaamista monellakin työpaikalla. Niin kuin muuten monet virallisetkin kokoukset.
Teitä on liikaa siellä, jos noin toimitaan.
YT tulossa.
Ihme ulinaa maalle muuttaneilta. Kun allekirjoittaa työsopimuksen, kannattaa katsoa mitä siitä sanotaan työskentelypaikasta ja etätyöstä.
Erinomainen tapa päästä työvoimasta eroon. Malli otetti amerikasta, tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lapsellista kuvitella, että Suomessa olisi paljonkaan hyviä esimiehiä ja hyvää johtamista. Jos olisi, maa ei olisi nyt tässä tilassa.
Täh? Tämä maa on tässä tilassa johtuen vinoutuneesta väestörakenteesta, Venäjä-kaupan katkeamisesta, puolustusmenoista, huonoista koulutusinvestoinneista, huonosta työllisyyspolitiikasta jne. Ei yksittäisten työpaikkojen johtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen tapa päästä työvoimasta eroon. Malli otetti amerikasta, tottakai.
Jos työnteko ei maita, ja jälki sen mukaista, niin tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuossa pyykinpesussa on? Koneeseen laitto 5min ja narulle ripustus toinen 5min. Ehtii tehdä lounas tai kahvitauolla tai sellaisessa yhteisessä Teams infossa jossa vaan kuunnellaan. Toimistolla mulla menee tunti lounaalla (juorut) ja ainakin 3-4 kahvitaukoa (kuulumiset)...
Tuossa tapauksessa kyllä pitää sitä tehostaa sitä toimistolla työntekoa, esimiehen kyllä pitää puuttua tuommoisiin juorutaukoihin ja moniin kahvitaukoihin. Mun työpaikalla ei tulisi kuuloonkaan tuollainen lorviminen. Kyllä tuossa on jo asenne työntekijällä väärä työntekoon, turha perustella että etätöissä saa sen enempää aikaan ja asenne työntekoon on tuollainen.
Kaikilla merkittävillä ainakin oli. Minullakin oli. Oma nahkainen lepotuoli myös. N. kymmenen nelötä.