OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (218)
Itse olen todennut että toimistolla teen paljon tehokkaammin töitä kuin kotona. Kotona sohva veti vähän väliä puoleensa ja työt eivät edistyneet. Vaimo myös pyysi tekemään juurikin niitä kotitöitä, vaikka yritin selittää että ei se käy työaikana, mutta ei uskonut kun kyllähän sä ehdit kun oot siinä kotona.
Vanhana yrittäjänä ymmärrän myös että sitä laskutusta on tultava vähintään tuplana omat palkkakulut, jotta työt jatkuvat tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta missä vaiheessa tuli tämä ajatus, että etätyö on yleinen oikeus?
Ennen koronaa etätyöt olivat lähinnä poikkeus, johon piti anoa lupa. 10 vuotta sitten olin töissä it-firmassa, jossa tasan yhdellä työntekijällä oli etätyölupa. Valtion työpaikoissa kytättiin leimauksia ja työpaikoilla oloa. Yliopisto kokonaistyöajan (eli olet aina töissä) kanssa oli poikkeus. Oli kyllä myös yrityksiä, joissa oli hyvinkin vapaata, mutta henkilökohtaiset tulostavoitteet olivat kovia vapauden vastapainona.
Ei tietenkään olekaan, mutta ymmärrätkö että tässä tapauksessa ihmisiä rekrytoitaessa on luvattu että etätöitä voi tehdä ja he ovat saattaneet sillä perusteella ottaa vastaan työpaikan joka on satojen kilometrien päässä heidän asuinpaikastaan. Silloin heitä on johdettu hyvin pahasti harhaan.
Tuon ymmärrän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen koronaa etätyöt olivat lähinnä poikkeus, johon piti anoa lupa. 10 vuotta sitten olin töissä it-firmassa, jossa tasan yhdellä työntekijällä oli etätyölupa. Valtion työpaikoissa kytättiin leimauksia ja työpaikoilla oloa. Yliopisto kokonaistyöajan (eli olet aina töissä) kanssa oli poikkeus. Oli kyllä myös yrityksiä, joissa oli hyvinkin vapaata, mutta henkilökohtaiset tulostavoitteet olivat kovia vapauden vastapainona.
Ei tietenkään olekaan, mutta ymmärrätkö että tässä tapauksessa ihmisiä rekrytoitaessa on luvattu että etätöitä voi tehdä ja he ovat saattaneet sillä perusteella ottaa vastaan työpaikan joka on satojen kilometrien päässä heidän asuinpaikastaan. Silloin heitä on johdettu hyvin pahasti harhaan.
Onneksi olen varovainen luonne enkä ole lähtenyt mukaan pääjohtajamme Ritakallion peräänkuuluttamaan säästämisen lopettamiseen ja kuluttamisen aloittamiseen. Nyt on sentään kunnon puskuri kun työt loppuvat.
Onko Nordea taas valittanut kilpailuvirastoon, että on epäreilua, kun OP vie kaikki hyvät työntekijät tarjoamalla heille parempia etuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?
Vessakäynnilläkö ne pyykit pessään?
Sulla menee kyllä nyt omenat ja päärynät sekasin jos et voi myöntää että etätöissä on useasti lepposampaa entäpä itse työpaikoilla.
Lisäksi ne työmatkat. Makkarista- vessaan-sieltä koneelle on monen työmatka. Perheelliset taas kerkee hyvin laittaa rauhassa lapset kouluun ja käyttää koiraakin ulkona.
Jos mitään eroa ei ole niin miksi etätyöntekijät hangottelevat vastaan sitten kaikin keinoin?
Päivistä tulee tietty pitempiä, kun tulee vielä ne työmatkatkin.
Itselläni on työ mikä vaatii työpaikalla oloa. Myös covid vuosina. Ja töitä olen tehnyt vuodesta 1989.
Todennäkösesti jos olisin etätyöläinen niin tietysti haluaisin jatkaa samaan lepposaan tapaan.
Itsekin tehnyt 42v fyysistä työtä yrittäjänä, hirsirakentaja. Satoi tai paistoi, oli talvi tai kesä, vettä tai räntää, viikonloppu tai juhannus aina töissä ja silti vastustan että vaimon pitäisi ajella 1,5h suuntaansa että voi tehdä samaa duunia mitä on 5v tehnyt etänä. Hyvä että jotkut pääsee helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä ei siis kaikesta päätellen ole että työ tulee tehdyksi vaan se ettei pääse kyttäämään tekijää.
Jepjep, suomessa ollaan!
Työntekijä ei määrää missä työ tehdään vaan työnantaja ei ole ylivoimaista ymmärtää.
Jos vain hommat tulee tehdyksi niin miksei etänä. Turhaa ajelua johonkin toimistolle. Kai tuon huomaa jos joku ei tekisikään töitä. Jos ei huomaa niin ei kovin tuottavaa työtä. Pystyisi varmaan sitten laiskottelemaan toimistollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä ei siis kaikesta päätellen ole että työ tulee tehdyksi vaan se ettei pääse kyttäämään tekijää.
Jepjep, suomessa ollaan!
Työntekijä ei määrää missä työ tehdään vaan työnantaja ei ole ylivoimaista ymmärtää.
Et tainnut ite ymmärtää tekstiä mihin vastasit kun vastauksesi ei oikein liittynyt siihen mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Kateus on kurjaa, eikö.
Etätöissä pidetään taukoja siinä missä toimistollakin. Osa ehtii tauon aika täyttämään sen pesukoneen, ei siihen kahta minuuttia kauempaa mene ja tyhjennys hoituu viidessä minuutissa.
Olen töissä firmassa, jossa on liukuvassa työajassa pitkät aamu- ja iltaliukumat niin lähi- kuin etätöissä. Ajatuksena on ollut, että työpäivää voi pätkiä niin, että voi esimerkiksi iltapäivällä pitää pidemmän tauon ja jatkaa sitten illalla pidempään. Työt laskutetaan asiakkailta tunti tunnista, niin työnantajaa ei juuri kiinnosta mihin kellonaikaan ne on tehty. Työaika joustaa kunhan osallistuu palavereihin silloin kuin niitä on. Lähitöistä puhuvat tuntuvat elävän vielä maailmassa, jossa tärkeintä on kellonajat, ei se tehdäänkö jotain.
Olet niin syvällä omassa asian tunt ia maailmassasi ettet taida tajuta että kyllä: ne kellonajat on oikeasti todella tärkeät, jos kyseessä on työ joka on tehtävä vaikkapa virastoaikoja noudattaen, eli oltava tavoitettavissa kun ne ulkoiset tai sisäiset asiakkaat yrittää tavoitella. Valtaosa ihmisistä ei tee mitään asiantuntija-huuhailua, vaan ihan operatiivista työtä jossa reagoidaan asioihin reaaliajassa.
Suurin osa OP:n pääkonttorin työntekijöistä on vastaavia asiantuntijoita, jotka voisivat tehdä työnsä kellonajasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja 70-luvulla käytettiin lankapuhelimia ja kirjoituskoneita, mitä sitten? On se jännä, miten kaikki teknologinen kehitys on työmaailmassa otettu riemuiten vastaan, mutta kun ihmiset saataisiin vapautettua paikkaan sidottuna olemisesta, niin se onkin sitten ihan kamalaa ja sitä pitää vastustaa kaikin keinoin. Vähän sama kuin vastutettaisiin tietokoneita ja nettiä, kun ei niitä ennenkään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ajalla mikä menee töissä työkavereiden kanssa kahvihuoneessa paskan jauhamiseen ehtii hyvinkin pestä pyykit ja silti aikaa jää tehdä töitä enemmän.
Olen etätöissä huomattavasti tehokkaampi kuin lähitöissä, jossa tulee jatkuvasti keskeytyksiä muiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä, jos hommat voi hoitaa etänä. Ihmisiä vaan pitää kiduttaa pakottamalla ne surkeisiin nykytoimistoihin, jotka eivät edes sovellu työntekoon. En ole OP:lla hommissa. Samoin kaikki yhteisöllisyyshöpinät ja ihmissuhteiden hankkiminen työpaikalta on täyttä roskaa. Nykyaikainen työyhteistö ei sovellu kenenkään ensisijaiseksi yhteisöksi, koska kuuluminen siihen on täysin vastikkeellista ja koska tahansa voi tulla kenkää. Kun työt loppuu, niin siinä sitten menee se "yhteisökin". Kyllä se elämä on hankittava muualta.
Se järki, että hiljainen tieto ei siirry - ideat ei kehity, kun ei ole käytävämietteitä yms.
Hyvin sanottu. Sama asia kuin että ystäviin pidetään vain etäyhteyttä eikä koskaan tavata kasvotusten.
Sellainen ystävyys ei kehity vaan taantuu.
Sehän on nykyajan suunta. Kaikki pysyvät omissa oloissaan, ei tavata enää kasvotusten. Ja pahoinvointi senkun lisääntyy.
Tämä.
Todellakin. Sosiaalisesta eristymisestä on tullut etenkin nuorilla jo niin normaali olotila, etteivät edes tajua että suurin ongelma tässäkin asiassa on todellisuudessa heillä se että joutuu lähtemään ihmisten ilmoille.
Mikäs siinä. Ruokakassin saa kotiin kuljetettuna tai vaikka lämpiman aterian niin ei tarvii itte tehdä, kaikki sosiaaliset suhteet voi hoitaa etänä ja sitten kun työtkin voi tehdä etänä niin ei tarvii ulkona käydäkkään, aikaa säästyy siinäkin kun ei suihkissakaan tarvii käydä. Ai niin roskat joutuu viemään, ehkä jos Wolt voisi tuoda lisäpalvelun että siinä kun ruoka tuodaan niin se Wolt-kuski samalla voisi roskat viedä mennessään.
No näinhän se menee: kaikki mahdollinen on tehty yhteiskunnan toimesta ettei ketään tarttisi ikinä nähdä tai sosiaalista kontaktia syntyä. Vaikka joku eksyisikin jollain ihmeellä sinne kauppaan tai mäkkäriin asti, pärjää sielläkin täysin omatoimisesti ilman sanankaan sanomista itsepalvelukassojen ansiosta. Monille syrjäytyneillehän kaupan kassa saattoi olla se viikon ainoa ihmiskontakti. Nyt on sekin vähä viety pois tarjoamalla vaihtoehto.
Alkaa tämän järjettömyyden vaikutukset hiljalleen näkyä.
Hyvin sanottu. Olen ollut jo vuosia tätä mieltä yhteiskunnasta. Toivoisin olevani väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä järkeä, jos hommat voi hoitaa etänä. Ihmisiä vaan pitää kiduttaa pakottamalla ne surkeisiin nykytoimistoihin, jotka eivät edes sovellu työntekoon. En ole OP:lla hommissa. Samoin kaikki yhteisöllisyyshöpinät ja ihmissuhteiden hankkiminen työpaikalta on täyttä roskaa. Nykyaikainen työyhteistö ei sovellu kenenkään ensisijaiseksi yhteisöksi, koska kuuluminen siihen on täysin vastikkeellista ja koska tahansa voi tulla kenkää. Kun työt loppuu, niin siinä sitten menee se "yhteisökin". Kyllä se elämä on hankittava muualta.
Se järki, että hiljainen tieto ei siirry - ideat ei kehity, kun ei ole käytävämietteitä yms.
Eniten hiljaista tietoa on pitkän työuran tehneillä. Tämän on puhdas fakta.
Suomalainen työelämä paskat välittää tästä sinun markkinoimasta hiljaisesta tiedosta, sillä työelämä hylkii yli 50- vuotiaita työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ajalla mikä menee töissä työkavereiden kanssa kahvihuoneessa paskan jauhamiseen ehtii hyvinkin pestä pyykit ja silti aikaa jää tehdä töitä enemmän.
Olen etätöissä huomattavasti tehokkaampi kuin lähitöissä, jossa tulee jatkuvasti keskeytyksiä muiden vuoksi.
Pahimmillaan jotkut työkaverit tulevat rupattelemaan vain sen takia että saavat työaikaa kulutettua ja sitten pitäisi jotenkin kohteliaasti päästä siitä eroon että voi töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne siirtyy ihan samaten. Täyttä paskaa. Ihan niin kuin viestikeskusteluja ja teams meetinkejä ei olisi keksitty.
Laitatko sä kaikki sun mietteet keskusteluihin?en minä ainakaan eikä teamssi ole koko ajan auki.
Sun työkaverisi varmaan arvostavat kovasti, jos siellä toimistolla kerrot kaikki mietteesi heille sitä mukaa, kun niitä päähän tulee? Ja kun kaikki tekevät samoin, niin siinäpä juuri tiivistyy, miksi etätöissä saa tehtyä enemmän töitä :D
Ilmeisesti sun työkaverit ei arvosta sua lainkaan.
Mun työ ei onnistuisi mitenkään etänä. Tauoilla vaihdetaan koko ajan sellaista tietoa, jota ei ole missään ja jota ei voi tietosuojatyöstä laittaa mihinkään näkyviin.
Mun työ taas onnistuu erittäin huonosti muualla kuin omassa rauhassa. Erilaisia marjoja eri pensaissa kato.
valitettavasti useilla työpaikoilla vain ajetaan ihmisiä väkisin konttoreille joko kokonaan tai ns. hybridi mallilla ja tämä vain sen vuoksi että narsistiset esimiehet haluavat istua alaisten selän takana ja mikromanageerata kaiken ja toisaalta HR ajaa väkisin ihmisiä konttoreille että voi sillä perustella oman ison / kalliin organisaationsa olemassa olon... tämä tappaa yleensä kaiken luovuuden työpaikoilla...
Etätyöt ovat paras mahdollinen ratkaisu moniin töihin ja konttorityössä on monia selkeitä miinuksia:
Jos siis mietitään konttorityön selkeitä miinuksia ne ovat mm.:
-ilmastotavoitteita ei puolla työpaikalle ajaminen millään kulkuneuvolla, ei omalla eikä julkisella eli sotii EU:ta vastaan täysin jolloin yrityksen imago kärsii pahasti kun ihmisiä pakotetaan työpaikalle
-kaikki sairaudet leviävät helpommin kun ollaan konttorilla kosketuksissa toisiin ja sairaanhoitokuluja tulee kaikkien veronmaksajien maksettavaksi... ja sairaspoissaolot lisäävät yritysten heikkenemistä...
-yritysten osakkeiden omistajien etu ei ole se että yrityksellä on kalliita konttoreita jos kaikki työt voidaan hoitaa etätöinä
-työtapaturmat ovat valtava, vaarallinen ja kallis ongelma Suomessa, niiden määrä romahtaa kun ihmiset ovat etätöissä ja riski onnettomuuksiin työmatkoilla on selkeästi valtavan paljon suurempi kun ei olla etätyössä
-perheelle ja lapsille jää vähemmän aikaa työmatkojen johdosta, joillain hyvinkin aikaa vievät työmatkat
Olen OP:n keskusyhteisön työntekijä, asun 5km päässä toimistosta eikä lähityöskentely ole minulle ongelma mutta tiimini kärsii tästä ja pelkään että tämän linjauksen myötä pätevät työkaverit lähtevät lätkimään ja oma työkuormani kasvaa kohtuuttomaksi. Koronavuonna tein 7kk etätöitä putkeen käymättä kertaakaan toimistolla ilman mitään ongelmia, sen jälkeen etätyön määrä vakiintui noin 80% työajasta eli keskimäärin kerran viikossa piti mennä lähitöihin. Sittemmin tästäkin joustettiin tilanteen vaatiessa, osa tiimini jäsenistä on tänä aikana muuttanut esim. kotipaikkakunnalleen 200km päähän tai puolison työn perässä aivan eri puolelle Suomea, työn laatuun ja yhteishenkeen tässä ei ole ollut mitään vaikutusta vaan hommat hoidettiin aivan yhtä laadukkaasti kuin ennenkin. Nyt tämä muutos tuli ylhäältä annettuna ilmoitusluontoisesti ilman mitään järkevää syytä.
Monet kollegoistani ovat olleet täysin työkyvyttömiä uutisten jälkeen kun hädissään miettivät miten saavat kaiken järjestettyä, työmatkat ovat aivan liian pitkiä 50% lähityöhön ja kahden asunnon ratkaisu on taloudellisesti täysin kestämätön. Vuoden loppuun annettu lisäaika ei auta yhtään mitään heille joiden perhe on jo juurtunut muualle tai heille jotka ovat hankkineet talon syrjemmästä ja joutuisivat nyt myymään sen kiireellä polkuhintaan surkeilla asuntomarkkinoilla.