Mistä johtuu joidenkin lapsenusko ihmisten tasa-arvoisuuteen ja elämän tasapuolisuuteen sekä rehelliseen peliin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon noihin asioihin.
Samoin kun olin nuori ja naivi. Näin vanhemmiten huomannut että asiat eivät ole kuin satua. Sama oli vasemmalla olon kanssa. Heti kun rupesin tienaamaan käännyin oikeistolaiseksi.
Oikeistolaiset ovatkin yksinkertaisia ihan tutkitusti*.
Kyse on arvoista ja siitä, uskooko niiden olevan oikeita ja kannatettavia.
Uskominen on teille niukan käsitevaraston ja matalan ÄO:n omaaville oikeistolaisille samalla tavoin ongelmallinen käsite kuin ymmärtäminenkin.
Ilmiöt ja asioiden taustat voi ymmärtää, eikä ymmärtäminen tarkoita niiden sallimista tai hyväksyntää.
Arvoja taas voi pitää hyväksyttävinä ja tavoiteltavina eli uskoa niihin olematta naiivi.
Uskominen arvojen oikeellisuuteen ei tarkoita, että kuvittelisi näiden arvojen olevan jonkin henkiolennon palkitsemia ja tuomitsemia. Käytännön elämä palkitsee oikeista arvoista esim ihmissuhteiden ja yhteiskunnan toimivuutena. Tämä liittyy moraaliin, joka on jokaiseen eliöön kooodattu elämää ylläpitävä ja säilyttävä perusasetus.
*Bright minds and dark attitudes: lower cognitive ability predicts greater prejudice through right-wing ideology and low intergroup contact
Ihminen haaveilee täydellisestä harmoniasta joka on hauras kuin korttitalo. Jokaisen pitää olla paikallaan tai koko paska romahtaa samantien. Toisaalta ikuinen sota myös romauttaa kaiken. Elämä on jatkuvaa tasapainoilua sukupuuton ja selviytymisen välillä. Vain saduissa kaikki päättyy aina onnellisesti.
"Ihminen haaveilee täydellisestä harmoniasta joka on hauras kuin korttitalo. Jokaisen pitää olla paikallaan tai koko paska romahtaa samantien. Toisaalta ikuinen sota myös romauttaa kaiken. Elämä on jatkuvaa tasapainoilua sukupuuton ja selviytymisen välillä. Vain saduissa kaikki päättyy aina onnellisesti."
Vain saduissa elämä on noin dualistisen mustavalkoista että vaihtoehdot ovat vain töydellinen pysähtyneisyys tai romahdus. Elämässä sujuu välillä paremmin ja välillä huonommin, joskus siltä väliltä.
"Kykenemättömyydestä hyväksyä todellisuus sellaisena kuin se on."
Ei ole olemassa mitään yhtä kaikille yhteistä ja samanlaista todellisuutta. Meillä kaikilla on vähän erilaiset todellisuudet riippuen siitä millainen elämä meillä on ja keiden kanssa olemme tekemisissä.
Ministerin ja narkkarin todellisuudet ovat valovuosien päässä toisistaan mutta silti oikeita todellisuuksia kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hyväuskoiset eivät kykene näkemään laajemmin, mitä peliä nykyään pelataan. Ennen kuin itse joutuvat pelinappuloiksi ja altavastaajiksi. Ensin tulee romahdus, sitten vit*tus, mutta oikeat "työkalut" puuttuvat, jotta pystyy käsittelemään asioita tehokkaasti ja kykenee nousemaan tilanteen yläpuolelle. Valitettava totuus! On olemassa keinoja, joilla tappio voidaan kääntää voitoksi. Harva vaan jaksaa ja osaa toimia oikein. Ei saa jäädä tuleen makaamaan, vaan on toimittava heti!
Erikoista tekstiä. Itse uskon ihmisiin. Kohtaan joka päivä hyvyyttä, auttamisenhalua jja empatiaa. Minua ei ole kohdeltu epäreilusti. Olen yli 50 v. ja aion vastaisuudessakin säilyttää uskoni hyvään. Miten elämäni muuttuisi paremmaksi siitä, että alkaisin epäillä kaikkia? Haluan itsekin auttaa ja tehdä hyviä asioita. Se lisää tutkitusti onnellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Kykenemättömyydestä hyväksyä todellisuus sellaisena kuin se on."
Ei ole olemassa mitään yhtä kaikille yhteistä ja samanlaista todellisuutta. Meillä kaikilla on vähän erilaiset todellisuudet riippuen siitä millainen elämä meillä on ja keiden kanssa olemme tekemisissä.
Ministerin ja narkkarin todellisuudet ovat valovuosien päässä toisistaan mutta silti oikeita todellisuuksia kumpikin.
Jokainen saa elää missä uskossa lystää. Siinä vaiheessa kun tekee mieli alkaa mitätöidä toisen todellisuus omasta uskostaan käsin koska ei kykene pysähtymään asian äärelle eikä hyväksymään sitä, kannattaa olla vain hiljaa.
Siihen ei uskota, vaan se on tavoite.