Onko naisten perään vislaaminen seksuaalista väkivaltaa? Ronja Salmen mukaan on
"Naisten perään vislaaminen ja raiskaaminen ovat nekin molemmat naisiin kohdistuvan seksuaalisen häirinnän ja väkivallan asteikolla, mutta silti eri asioita. Mittakaavalla on väliä."
Näin väittää Ronja Salmi kolumnissaan: https://yle.fi/a/74-20222418
Olenko ainoa, jonka mielestä pelkkä vislaaminen ei ole seksuaalista väkivaltaa nähnytkään? Moukkamaista ja hunoa käytöstä se voi toki olla, mutta seksuaalista väkivaltaa? Millä perusteella?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ollut aina harmitonta huumoria, flirttiä!
Vain tosikolla eivät suupielet nouse.
Heips, jos jollakulla naisella on vaikkapa isot rinnat, jotka ovat hänelle painajainen, niin sitten kun joku rähmäpää ukko vislailee niitten rintojen takia, niin pitäskö tuon naisen sitten niin kuin olla sitä mieltä että ai kun kiva, ukot tykkää!
Tai nainen pukeutuu jonkin tietyn tyyppisiin vaatteisiin, koska hän tykkää sen tyyppisistä vaatteista vaatteina, niin sitten joku äijä näkee ne vaatteet jonain hänelle tarkoitettuna houkuttimena ja sitten hän vislailee kun kokee että juu kun on hyvät sääret tai hyvät tissit tai jotain.... Öh höh. Mut se nainen ei kuitenkaan ole sitä tyrkyllä olemista mitenkään ajatellut...
Naiset, hankkikaa välineet ja koulutus siihen että osaatte mosauttaa polven tai nyrkin äijän palleille kun se ahdistelee. Ei niitä tartte varjella. Ne on heikko kohta.
Päähän kolauttaminen voi tuntua houkuttavalta mutta kannattaa muistaa, että noiden miesten päässä ei ole mitään arvokasta. Ne ottivat käyttöön esim. baseball-kypärät vasta 50 vuotta myöhemmin kuin munasuojat. Tämä kertonee jotain aika olennaista miehistä.
Ameriikassahan on tää "catcall" eli oikeasti naisten perään huutelu, joka eroaa suomalaisesta siten (nähnyt monessa juutuubin videossa) että huutelija ikäänkuin olettaa että naisen kuuluu vastata, saatetaan loukkaantuakin jos nainen ignoraa.
Se on kai sitä meiltä tönkkösuomalaisilta puuttuvaa ulospäinsuuntatuneisuutta...
Jota juuri naiset kehuvat ja jonka puutteesta suomalaisia miehiä haukkuvat!
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan iloinen, että olin olemassa aikakaudella, jolloin miehet vihelsivät joskus minullekin. Se saattoi piristää pidemmäksikin aikaa.
Tämä. Varsin jos menee Italiaan niin blondina saa huomiota, hymyä ja vislauksia. Hyväntahtoistahan tuollainen vain on. Ihmeellisiä mielensäpahoittajia jotkut naiset. Miehet eivät enää uskalla flirttailla millään tavalla, katsoakaan eivät kohta uskalla, kun monet naiset ovat niin tosikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Naiset, hankkikaa välineet ja koulutus siihen että osaatte mosauttaa polven tai nyrkin äijän palleille kun se ahdistelee. Ei niitä tartte varjella. Ne on heikko kohta.
Päähän kolauttaminen voi tuntua houkuttavalta mutta kannattaa muistaa, että noiden miesten päässä ei ole mitään arvokasta. Ne ottivat käyttöön esim. baseball-kypärät vasta 50 vuotta myöhemmin kuin munasuojat. Tämä kertonee jotain aika olennaista miehistä.
No ainakin katteettomassa ylimielisyydessä voitat miehen kuin miehen!
Vierailija kirjoitti:
Mites silmänisku? Onko sekin ahdistelua?
Minulle ainakin aikoinaan yksi ja sama mies iski silmää ohimennessään, enkä kyllä kokenut sitä ahdisteluna tai edes ahdistavana.
Ihan oli aina päivän piristys tuo.
Minusta me eletään tällä hetkellä mielensäpahoittajien yhteiskunnassa.
On, se silmänisku on kiusallista. Sitä ei oikein voi aina edes tulkita täsmällisesti.
Mä olin lyhytaikaisessa sijaisuudessa yhdellä klinikalla, ja mä ainakin häkellyin kun sielä yks miestyöntekijä yhdessä tilanteessa iski mulle silmää. En mä tiennyt että mitä se sillä tarkoitti. Olisko pitänyt kysyä?
On ollut myös toinen tilanne toisaalla, ja silloinkaan en todellakaan tiennyt mitä se yhden tyypin käytös tarkoitti, minulle aiheutti lähinnä kiusallisen tunteen!
Tietysti ne tyypit jotka sitä huomiota haluavat, niille se on aina positiivinen kokemus kun joku osoittaa jotakin - oli se sitten pilailua tai oikeaa niin kuin hyväksynnän ja ihailun osoitusta. Siis näähän voi olla myös pilailua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan iloinen, että olin olemassa aikakaudella, jolloin miehet vihelsivät joskus minullekin. Se saattoi piristää pidemmäksikin aikaa.
Tämä. Varsin jos menee Italiaan niin blondina saa huomiota, hymyä ja vislauksia. Hyväntahtoistahan tuollainen vain on. Ihmeellisiä mielensäpahoittajia jotkut naiset. Miehet eivät enää uskalla flirttailla millään tavalla, katsoakaan eivät kohta uskalla, kun monet naiset ovat niin tosikkoja.
Olen ihan iloinen, ja niin edelleen.
Niin, sinä halusit sitä huomiota, sinä kerjäsit, sinä halusit miesten huomiota.
Kaikki eivät halua!
Vislaaminen, rivot huutelut ja rintojen tuijottaminen on noloa, epäsopivaa ja henkistä väkivaltaa. Nämä "Eikö mitään saa enää tehdä!?" ihmiset voisivat siirtyä nykyaikaan. Hyvä, että tuollainen käytös on yleisesti tuomittua. Harvempi jää kaipaamaan viime vuosikymmeniä, jolloin vakavakin ahdistelu kuitattiin huumoriksi. Vislaaminen, rivot huutelut ja rintojen tuijottaminen ON seksuaalista ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Silloin kun sitä on tehty (eli vähimmillään noin viisikymmentä vuotta sitten ) se on tarkoitettu imartelevaksi.
Miten imartelun pystyy vääntämään loukkaukseksi??
Mihin perustuu tuo sinun käsityksesi että joskus muinoin on vihellelty enemmänkin naisten perään! SuomiFilmeihin vai?
Vierailija kirjoitti:
Ja väärällä tavalla katsominen ja irstaat ajatukset rinnastuu raiskaukseen?
Joka tapauksessa naisten perään vislaaminen ja (rivouksien)huutelu on huonoa ja moukkamaista käytöstä
Rivouksien huutelu ei liity vislaukseen mitenkään. Ylipäätään: ei kuulosta länsimaiselta huudella törkeyksiä naisten perään. Miksei syytöstä osoiteta niihin suuntiin missä naisten julkinen halvennus on sallittua? Enkä tiedä onko yleistä yhtään missään mutta sehän ei tietenkään estä tästä värittämästä maailman suurinta vääryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalista se ainakin on, käytännössä kuin sanoisi että olet seksikäs. Väkivalta taasen on vähän hämärämpi termi, moni ymmärtää vasta tarpeeksi vahvan häirinnän (henkiseksi) väkivallaksi, mutta vislaaminen on silti osa samaa skaalaa joten ymmärrän miksi termiä käytetään tuossa yhteydessä.
Minä puolestani en ymmärrä. Tällä menolla ei mene kauaa ennen kuin kaikki sellainen, josta joku pahoittaa mielensä, on henkistä väkivaltaa.
Tämäkin on totta. Koko ajan ihmiset menevät herkemmiksi ja loukkaannutaan herkemmin.
Kohta kun joltain kysyy ”mitä kuuluu?” niin joku kokee sen väkivaltaisena tunkeutumisena yksityisyyden alueelle.
Enkä sano, että vislaaminen olisi oikein. Se on moukkamaista ja huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Silloin kun sitä on tehty (eli vähimmillään noin viisikymmentä vuotta sitten ) se on tarkoitettu imartelevaksi.
Mihin perustuu tuo sinun käsityksesi että joskus muinoin on vihellelty enemmänkin naisten perään! SuomiFilmeihin vai?
En väittänyt että olisi ollut yleistä ikinä. Ainoa missä olen nähnyt on jenkkien vanhat leffat ja tätä tekee joku työväen luokan mies. Ei tuohon ole liitetty mitään loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Mitä sanoisit jos minä 60 vuotias "mummeli" vislaisin sun 20 vuotiaan pokasi perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Olen eri, mutta perustuu ihan omiin kokemuksiin 80-luvulta. Ainakin minun perääni (kirjaimellisesti) vihellettiin paljonkin. Olihan se häiritsevää, mutta sen ajan tyyli.
Komeat saavat katsoa.
Rumille ja epäkiinnostaville katsomiskielto.
Näinhän tää oikeasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalista se ainakin on, käytännössä kuin sanoisi että olet seksikäs. Väkivalta taasen on vähän hämärämpi termi, moni ymmärtää vasta tarpeeksi vahvan häirinnän (henkiseksi) väkivallaksi, mutta vislaaminen on silti osa samaa skaalaa joten ymmärrän miksi termiä käytetään tuossa yhteydessä.
Minä puolestani en ymmärrä. Tällä menolla ei mene kauaa ennen kuin kaikki sellainen, josta joku pahoittaa mielensä, on henkistä väkivaltaa.
Tämäkin on totta. Koko ajan ihmiset menevät herkemmiksi ja loukkaannutaan herkemmin.
Kohta kun joltain kysyy ”mitä kuuluu?” niin joku kokee sen väkivaltaisena tunkeutumisena yksityisyyden alueelle.
Enkä sano, että vislaaminen olisi oikein. Se on moukkamaista ja huonoa käytöstä.
Täysin harmitonta. Miten sen voi vääntää loukkaykseksi että joku ilmaisee "erotut myönteisesti joukosta ulkonäölläsi". Nainen voi olla hyvinkin laitettu ja tyylikäs, ehkä tuossa kommentoidaan juuri sitä että naisrlla on tyyliä. Ei kukaan moukkamaisille prostituoiduille vislaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan iloinen, ja niin edelleen.
Niin, sinä halusit sitä huomiota, sinä kerjäsit, sinä halusit miesten huomiota.
Kaikki eivät halua!
Joillekuille naisille se perään saatu vislaus on ikään kuin osoitus siitä että hänen kauneuttaan on kehuttu. Eli sai sen palkinnon mitä halusi!
itsetunto kohenee.
Joku toinen nainen ei taas tarvitse sitä vislausta, hän tietää itsekin oman arvonsa.
Jännästi tulee miinuksia, miinuksia. Juu, tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Mitä sanoisit jos minä 60 vuotias "mummeli" vislaisin sun 20 vuotiaan pokasi perään?
POIKASI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on imartelevaa.
Kaikkia naurattaisi ja sehän olisi tarkoituskin. Miten tylsimyksiä ihmisistä koetetaan oikein tehdä??
Kaikki (suomalaisiin) naisiin kohdistuva huomio on väkivaltaa. Siksi filppuvaimojen määrä on lisääntynyt dramaattisesti ja tulee aina vain lisääntymään. Muistakaa sitten suomitädit, että kissoja ei kuulu hylätä luontoon vaan niistä pitää huolehtia, jos sellaisia ottaa seuraksi.