Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismidiagnosointi mennyt överiksi?

Vierailija
08.09.2026 |

Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.

Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add). 

Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen).  Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on autisti ja olen käynyt kuntoutuksessa, missä on muita autisteja. Jokainen heistä on kyllä niin selvästi autisti, että oksat pois. Osalla on niin pahoja ongelmia, ettei tavallinen ihminen voi edes niitä ymmärtää. Ei se tarkoita, että he olisivat kaikki jotain väkivaltaisia tai häiriköitä. Osa on tosi kilttejä ja jopa älyttömän lahjakkaita. Sanoisin jopa häiritsevän lahjakkaita, se lahjakkuus tulee olemaan heille ongelma. Useilla lahjakkuus on johonkin tiettyyn asiaan, muutamia yleislahjakkaitakin olen tavannut.

Vaikea sanoa, onko joku saanut diagnoosin syyttä suotta. Pelkkä diagnoosi ei muuta mitään, ei siitä saa mitään Kelan tukea tai kuntoutusta. Kuntoutukseen pääsevät valitaan erikseen, kokemus on että sinne tulee aidosti ne tapaukset jotka hyötyvät kuntoutuksesta. Eli väärän diagnoosia saaneet tuskin tulee sinne. Ja se Kelan tuki, sitähän ei saa ilman että on vähintään yhtä paljon esittää kuluja. Saat noin satasen ja kuluja on 500-1000 euroa kuukaudessa, lisäksi kulutat omaa aikaasi kymmeniä tunteja viikossa toisen hoitamiseen/holhoamiseen/yms.

Ja jos saat jotain ADHD-lääkkeitä, niin ei ne mitään ilmaisia ole. Meillä niiden hinta on ollut 1-3 euroa pilleri. Eli 30-90 euroa per kuukausi jos tarvitsee "vain" yhden per päivä. Lääkekatto on sama kuin muilla, olisiko 700-900 euroa per vuosi.

Minusta on ihan sama, diagnosoidaanko oikein kaikkien kohdalla, osan kohdalla diagnoosi on oikein ja he hyötyvät tuesta jos sitä saavat. Muut tuskin saavat mitään tukea, joten mitäs he tekee diagnoosilla oli se oikea tai väärä? 

Vierailija
42/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uusi tutkimus vihjaa että aito autismi olisi pian todettavissa geenitestillä.

Jumalan kiitos. Loppuu kaikkien traumatapausten, pershäröjen ja mt-ongelmaisten luokittelu autisteiksi. Puhumattakaan näistä keksityistä neurotyypeistä - herramunvereni. Jos autismi saadaan testattua - kuten se jatkossa saadaan- on muu samankaltainen oirehdinta muuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noissa tutkimuksissa on tarkat kriteerit, älä huoli. Naiset varsinkin hyvin alidiagnosoituja.

Diagnoosia ei heru jos on tarpeeksi normaali ja lapsenakin kehitysvaiheet ovat menneet riman yli. Sitten voi olla menestyneitä henkilöitä jotka sekoaisivat lopullisesti jos saisivat kuulla että ovat autisteja.

Vierailija
44/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen autisti tarkoitti henkilöä, jolla ei ole mitään edellytyksiä tavanomaiseen elämään vaan tarvitsee tukea ja apua useimmissa asioissa. Nyt pienikin persoonallisempi piirre katsotaan lääkinnän aiheeksi, mikä vaikuttaa lääkefirmojen salaliitolta.

Ei autismiin ole lääkettä. Ja kun asperger kuuluu nykyään autismin kirjoon, niin autisti ei tosiaan enää tarkoita vai syvästi autistisia kehitysvammaisia. 

Vierailija
45/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kukaan saa diagnoosia koska on ujo tai muut kiusaa. Kyllä siinä on kunnon tutkimukset.

no LOL ihailen uskoasi suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään

Luitko magneettimediasta vai h o m m a foorumilta? Joku sano ja mä luulin! Loppukaneetiksi vielä jonkun muun vika, niin alkaa olla persuilun aakkoset kasassa

Vierailija
46/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on autisti ja olen käynyt kuntoutuksessa, missä on muita autisteja. Jokainen heistä on kyllä niin selvästi autisti, että oksat pois. Osalla on niin pahoja ongelmia, ettei tavallinen ihminen voi edes niitä ymmärtää. Ei se tarkoita, että he olisivat kaikki jotain väkivaltaisia tai häiriköitä. Osa on tosi kilttejä ja jopa älyttömän lahjakkaita. Sanoisin jopa häiritsevän lahjakkaita, se lahjakkuus tulee olemaan heille ongelma. Useilla lahjakkuus on johonkin tiettyyn asiaan, muutamia yleislahjakkaitakin olen tavannut.

Vaikea sanoa, onko joku saanut diagnoosin syyttä suotta. Pelkkä diagnoosi ei muuta mitään, ei siitä saa mitään Kelan tukea tai kuntoutusta. Kuntoutukseen pääsevät valitaan erikseen, kokemus on että sinne tulee aidosti ne tapaukset jotka hyötyvät kuntoutuksesta. Eli väärän diagnoosia saaneet tuskin tulee sinne. Ja se Kelan tuki, sitähän ei saa ilman että on vähintään yhtä paljon esittää kuluja. Saat noin satasen ja kuluja on 500-1000 euroa kuukaudessa, lisäksi kulutat omaa aikaasi kymmeniä tunteja viikossa toisen hoitamiseen/holhoamiseen/yms.

Ja jos saat jotain ADHD-lääkkeitä, niin ei ne mitään ilmaisia ole. Meillä niiden hinta on ollut 1-3 euroa pilleri. Eli 30-90 euroa per kuukausi jos tarvitsee "vain" yhden per päivä. Lääkekatto on sama kuin muilla, olisiko 700-900 euroa per vuosi.

Minusta on ihan sama, diagnosoidaanko oikein kaikkien kohdalla, osan kohdalla diagnoosi on oikein ja he hyötyvät tuesta jos sitä saavat. Muut tuskin saavat mitään tukea, joten mitäs he tekee diagnoosilla oli se oikea tai väärä? 

Onhan tossa pointtikin, itellä kyllä ne epäilyt ja niiden jälkeen 2-3-vuotta uskoin ihan 100% olevani asperger/autisti ja vihasin itteeni siksi. No, vastuuseenhan näitä lääkäreitä tuskin enää saadaan ja heille mä olen ollut vaan yksi potilas satojen joukossa.

-ap

Vierailija
47/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolle huudettiin että miksi ei katso silmiin eikä  puhu edes omalle perheell  ja miksi näpertää koko ajan palapelejään. Ja mulle että miksi riehun ja sählään  kui pojat enkä ole kiltisti kuten tytön kuuluu. Ollaan synnytty 80luvulla. 

No nyt aikuisena siskolle todettu lievä kehitysvamma autismipiietein ja mulla adhd.

Vierailija
48/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan kiitos. Loppuu kaikkien traumatapausten, pershäröjen ja mt-ongelmaisten luokittelu autisteiksi. Puhumattakaan näistä keksityistä neurotyypeistä - herramunvereni. Jos autismi saadaan testattua - kuten se jatkossa saadaan- on muu samankaltainen oirehdinta muuta!

Anteeksi mitä on sun mielestä keksityt neurotyypit? 

Vierailija
49/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on uusi adhd, sillä kun voi saada eläkettä... 

Ei, autismin kirjolla nimenomaan EI pääse eläkkeelle, päin vastoin, vaikeuttaa asiaa. 

Vierailija
50/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen autisti tarkoitti henkilöä, jolla ei ole mitään edellytyksiä tavanomaiseen elämään vaan tarvitsee tukea ja apua useimmissa asioissa. Nyt pienikin persoonallisempi piirre katsotaan lääkinnän aiheeksi, mikä vaikuttaa lääkefirmojen salaliitolta.

Ei autismiin ole lääkettä. Ja kun asperger kuuluu nykyään autismin kirjoon, niin autisti ei tosiaan enää tarkoita vai syvästi autistisia kehitysvammaisia. 

Jos autismiin olisi lääke ja sitä pakko syötettäisiin kaikille autisteille, jäisi arviolta noin 98% ohjelmointihommista tekemättä. 

Nimimerkillä alalla 20 vuotta

Vierailija
51/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tossa pointtikin, itellä kyllä ne epäilyt ja niiden jälkeen 2-3-vuotta uskoin ihan 100% olevani asperger/autisti ja vihasin itteeni siksi. No, vastuuseenhan näitä lääkäreitä tuskin enää saadaan ja heille mä olen ollut vaan yksi potilas satojen joukossa.

-ap

Miten se että sua on tutkittu ja todettu että et ole, on kenenkään syy kun sä itse luulet jotain väärin? Vastuuseen siitä että EIVÄT diagnosoineet sua jollain mitä sulla ei ole? 

Vierailija
52/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä taida olla olemassa vain yhtä "aitoa autismia". Kaiken autismin takana tuskin on sama genetiikka. Esim. mun suvussa on voimakkaan perinnöllisenä asperger-tyyppistä autismia, mutta ei yhtään "syvästi" autistisia kehitysvammaisia 

Vierailija
53/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miten se että sua on tutkittu ja todettu että et ole, on kenenkään syy kun sä itse luulet jotain väärin? Vastuuseen siitä että EIVÄT diagnosoineet sua jollain mitä sulla ei ole? 

No olin tosiaan lapsi! Lapsihan herkästi uskoo, jos porukat, mummot ja papat, päikyn/koulun tyypit ja psykologit tai mitkä lie kaikki on tota lapselle kertoneet vuosikaupalla. Tuskinpa olisin niin luullut jos ei tollaista olisi ollut.

Ja vastuuseen sekä väärin perustein epäilemään alkamisesta ja ennenkaikkea monista virheellisistä ja/tai valheellisista kirjauksista. Esim:"Xxx karkailee pk;ssa kokoajan muutostilanteissa"> menin kerran piiloon😅. "Xxx:lla ei ole ystäviä."> Oli yksi, joka oli vaan vuoden vanhempi.. Tai vielä kuudennella luokalla kirjaus että en ymmärtäisi ihmisiä vaikka se ei pitänyt paikkansa. Toki vitos-kutosluokkieni opettaja otti vaan copy pastella sinne kirjaukset ajalta kun olin tyyliin ollut ekaluokalla😅

Ap

Vierailija
54/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä muuta kuin että aloituksen tekstin perusteella et kyllä ihan neurotyypillisesti käy, mikä lie sua sit vaivaakaan

Okei ja perustelepa tämä väitteesi. Onko nykysin vaikka kaikki jyrkät tai "kiukkuiset" ihmiset autisteja?:) (sarkasmi))

No mä olen ainakin nähnyt sun jauhavan tästä aiheesta tällä palstalla useita kertoja. Ei ole normaalia jumittua tuolla lailla johonkin asiaan, että kannat vieläkin kaunaa jostain lapsuusajan lääketieteellisistä epäilyistä ja tutkimuksista. Joillekin autisteille tuollainen jumittuminen taas on tyypillistä. 

- eri

Vierailija
55/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mennyt överiksi. Miksi? Siksi että lääkeyhtiöt taas rikastuu lääkkeitä myytäessä. Ei se liity siihen että tieto on lisääntynyt. 

Vierailija
56/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No olin tosiaan lapsi! Lapsihan herkästi uskoo, jos porukat, mummot ja papat, päikyn/koulun tyypit ja psykologit tai mitkä lie kaikki on tota lapselle kertoneet vuosikaupalla. Tuskinpa olisin niin luullut jos ei tollaista olisi ollut.

Ja vastuuseen sekä väärin perustein epäilemään alkamisesta ja ennenkaikkea monista virheellisistä ja/tai valheellisista kirjauksista. Esim:"Xxx karkailee pk;ssa kokoajan muutostilanteissa"> menin kerran piiloon😅. "Xxx:lla ei ole ystäviä."> Oli yksi, joka oli vaan vuoden vanhempi.. Tai vielä kuudennella luokalla kirjaus että en ymmärtäisi ihmisiä vaikka se ei pitänyt paikkansa. Toki vitos-kutosluokkieni opettaja otti vaan copy pastella sinne kirjaukset ajalta kun olin tyyliin ollut ekaluokalla😅

Ap

Tuskin se autismiepäily väärin perustein on tullut. On ihan normaalia, että mietitään autismin kirjon mahdollisuutta jos siihen on viitteitä. Ei se ole mikään loukkaus. 

Vierailija
57/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mennyt överiksi. Miksi? Siksi että lääkeyhtiöt taas rikastuu lääkkeitä myytäessä. Ei se liity siihen että tieto on lisääntynyt. 

Autismiin EI OLE LÄÄKKEITÄ. 

Vierailija
58/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä muuta kuin että aloituksen tekstin perusteella et kyllä ihan neurotyypillisesti käy, mikä lie sua sit vaivaakaan

Okei ja perustelepa tämä väitteesi. Onko nykysin vaikka kaikki jyrkät tai "kiukkuiset" ihmiset autisteja?:) (sarkasmi))

No mä olen ainakin nähnyt sun jauhavan tästä aiheesta tällä palstalla useita kertoja. Ei ole normaalia jumittua tuolla lailla johonkin asiaan, että kannat vieläkin kaunaa jostain lapsuusajan lääketieteellisistä epäilyistä ja tutkimuksista. Joillekin autisteille tuollainen jumittuminen taas on tyypillistä. 

- eri

Olen tehnyt tätä ennen tasan yhden aloituksen asiasta, vasta keväällä olen alkanut koko av;lla kirjoittamaan.

Mutta sä sopisit psykologiksi. Kun huomaat ihmisessä yhden erikoisen piirteet, niin alat jo diagnosoimaan;) No ei vaan. Helppohan se on sanoa kun kukaan teistä ei mua face-to-face edes tunne!

Vierailija
59/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksatko luetella autismi lääkkeet. Ihan parikin riittää

Vierailija
60/82 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki introverttiys ja kova kiinnostus jotain erikoisempaa asiaa kohtaan tulkitaan autismiksi.

Suomessa on normaalia haaveilla ja tuijottaa. Mielikuvitus kehittyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän