Autismidiagnosointi mennyt överiksi?
Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.
Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add).
Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen). Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä virallisia ja oikeita diagnooseja ihan helpolla hatusta heitetä, niissä on aika kattavat ja joskus kalliitkin tutkimukset ensin.
Jos jotain mennyt överiksi niin diagnosoitujen vainoaminen ja syyllistäminen ja parjaaminen.
Mun lapsella on ADHD ja lievä autismi. Diagnoosi saatiin vuosien kuntoutus/terapia/tutkimussarjojen jälkeen erikoissairaanhoidosta, en koe että nelisen vuotta kestänyt prosessi olisi sellainen että voisin kuvailla kuinka diagnooseja noin vain jaellaan...
Tämä! Useampi vuosi meni munkin tyttären hoidossa ja tutkimuksissa, ennen kun sai autismin kirjon diagnoosin.
Ja oli kuitenkin voimakkaasti oireileva, ja autistin lapsi.
Minkä ikäisenä sai diagnoosin?
13-vuotiaana. Ja asiakkuus lastenpsykiatrian poliklinikalla taisi alkaa nelosluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusi tutkimus vihjaa että aito autismi olisi pian todettavissa geenitestillä.
Ei kyllä taida olla olemassa vain yhtä "aitoa autismia". Kaiken autismin takana tuskin on sama genetiikka. Esim. mun suvussa on voimakkaan perinnöllisenä asperger-tyyppistä autismia, mutta ei yhtään "syvästi" autistisia kehitysvammaisia
Geneettinen tutkimus on löytänyt neljää erilaista autismin tyyppiä ja miedoin niistä on sellainen että lapsi saavuttaa ikätasoiset rimat mutta sosiaaliset ja kulttuurilliset ongelmat alkavat teini-iässä. Tutkimuksessa tämä autistien isoin ryhmä oli nimetty social and behavioral challenges groupiksi. Minä uskon olevani tällainen ja en koskaa saanut diagnoosia leväperäisestä ja laiskasta mukatutkimuksesta huolimatta. Minulle vain kerrottiin että ei minulla mitään ole. Kukaan ei edes haastatellut minua tosissaan. Tuntemattomat ihmiset kertovat ja kaasuvalottavat minulle että en muka ole autisti vaikka tiedän että olen.
Suvussa on autisti, nyt 12, ja parhaillaan tutkitaan, olisiko diagnoosi ENÄÄ pätevä.
Pikkulapsena hän vain huusi jos äiti lähti olohuoneesta tekemään jotain muuta kuin tuijottamaan hänen todella simppeleitä autoleikkejään, joissa autojonosta ensimmäinen ajoi 20 cm, sitten toinen, sitten kolmas. . . Joten äiti jäi siihen. Viisivuotiaana lapsi määräsi 3- ja 1-vuotiaiden sisarusten kanssa kaiken, ihan kaiken, leikeissä. Ja hirveä huuto ja väkivalta, kun eivät jossain vaiheessa totelleet. Täysin kädetön äiti tässä tilanteessa kotona (enkä edes saata arvailla mitä vahinkoa tehnyt pienemmille lapsilleen, kun ei koskaan ole voinut keskittyä heihin) vain voivotteli. Mutta ihme ja kumma: Kun isä - oikeasti hyvin hellä ja mukava mies - tuli kotiin ja otti autistin otteeseensa, työhuoneeseen tai kylppäriin, selittäen tälle syy-seuraus-suhteita mitä käytökseen tuli, sama poika osasikin OIKEASTI käyttäytyä.
Autismi? Vai tekosyy? Kun tietäisi!
Ei, et olekaan. Se oli vastauksena tuohon rasistiseen viestiin, jossa epäiltiin somalilapsilla olevan vääriä autismidiagnooseja rahan vuoksi tai jotain.
Maahanmuuttajaäidit siis saa enemmän syvästi autistia lapsia, ei mitään aspergereja.