Kodissa olevien kirjojen määrä korreloi vahvasti oppilaan Pisa-menestykseen
"kodissa olevien taide-
esineiden, soitinten tai kirjojen määrä ovat Suomessa muita materiaalisia resursseja
(kuten autojen tai digitaalisten laitteiden määrä) vahvemmassa yhteydessä oppi-
laan oppimistuloksiin. Kirjojen määrä
kotona selitti yksinään 11 prosenttia matematiikan osaamisen vaihtelusta "
Kommentit (68)
No mulla on se koneella pdf:nä. Löytyy varmaan OKM:n sivuilta. Tässä laajempi lainaus.
"PISA-tutkimuksissa käytetty
sosioekonomisen aseman mittari, ESCS-indeksi, selitti Suomessa 12 prosenttia
matematiikan osaamisen vaihtelusta, ja yhteys oli positiivinen. Tämä vastaa 0,35:n
suuruusluokkaa olevaa korrelaatiota. Indeksin keskimääräinen selitysaste oli OECD-
maissa 13 prosenttia. Siten ESCS-indeksin ja matematiikan osaamisen välinen
yhteys on Suomessa voimakkuudeltaan OECD-keskitasoa. Ajan mittaan sosioeko-
nomisen aseman yhteys oppimistuloksiin on Suomessa hienoisesti vahvistunut.
Vuoden 2012 PISA-tutkimuksessa ESCS-indeksi selitti 9 prosenttia suomalaisoppi-
laiden matematiikan osaamisen vaihtelusta. Vuoden 2018 tutkimuksessa selitysaste
oli sama kuin vuonna 2022 eli 12 prosenttia.
Kodin sosioekonomiseen taustaan liittyy läheisesti kirjojen määrä oppilaan
kotona. Sitä voidaan pitää yhtenä kodin kulttuurista ja tiedon hankintaan kannusta-
vaa ilmapiiriä kuvaavana indikaattorina. Kirjojen määrä on myös yksi ESCS-indeksin
laskennassa käytetty osatekijä vanhempien koulutuksen ja ammattiaseman sekä
muiden kodin resursseja mittaavien indikaattorien ohella. Aiemmissa PISA-tutki-
muksissa on havaittu, että kodin kulttuuriomistukset (kuten kodissa olevien taide-
esineiden, soitinten tai kirjojen määrä) ovat Suomessa muita materiaalisia resursseja
(kuten autojen tai digitaalisten laitteiden määrä) vahvemmassa yhteydessä oppi-
laan oppimistuloksiin. Näin on myös vuoden 2022 PISA-aineistossa. Kirjojen määrä
kotona selitti yksinään 11 prosenttia matematiikan osaamisen vaihtelusta eli lähes
saman verran kuin ESCS-indeksi (OECD-maissa keskimääräinen selitysaste oli 10 %).
Voidaan siis sanoa, että ESCS-indeksin muut osatekijät tuovat vain vähän lisäarvoa
kirjojen määrään nähden osaamisen vaihtelun selittämisessä. Toki tämä johtuu
osaksi siitä, että kirjojen ja muiden kulttuuriomistusten määrä korreloi vahvasti
muiden sosioekonomista asemaa mittaavien indikaattorien kanssa, erityisesti
vanhempien koulutustason kanssa"
Ja muissa tutkimuksissa on havaittu että etenkin isän lukeminen korreloi poikien koulumenestyksen kanssa.
Yllättäen autojen tai pleikkarin omistaminen ei tuo parempia oppimistuloksia 😅
Vihreiltä iso ehdotus: Maa-han-muu-tto kolminkertaiseksi
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dbc5bd90-6cb8-4ea9-808f-d3a6f8942…
Tottahan otsikko on.
Mutta viherva jakit hesan päässä kelaa, kun tummanke harilapsen vie Oodiin, siitä tulee maisteri!
Vierailija kirjoitti:
Tottahan otsikko on.
Mutta viherva jakit hesan päässä kelaa, kun tummanke harilapsen vie Oodiin, siitä tulee maisteri!
Mustafe Muuse on hyvä esimerkki siitä miten kirjastoon vieminen kannattaa. Kirjoitti rivin laudatureja.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan otsikko on.
Älä täällä pura kiukkuasi siitä ettei sun isä lukenut sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan otsikko on.
Suomalaisten vaalitutkimusten ja puolueprofiilien mukaan eniten pelkän perusasteen tutkinnon suorittaneita äänestäjiä on Perussuomalaisilla.
Suhteellisesti eniten yliopistotutkintoja on Vihreiden äänestäjillä.
Olen ollut aina huono matematiikassa eikä se ole kiinnostanut tippaakaan. Vanhempani ovat hyviä laskijoita ja kotona meillä oli kirjastohuone. Aina on kannustettu lukemaan ja opiskelemaan. Itse olen matalapalkka-alalla, mutta akateemisella siskollani on hyväpalkkainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Ja muissa tutkimuksissa on havaittu että etenkin isän lukeminen korreloi poikien koulumenestyksen kanssa.
Eli yksin maahan tulijat heikensivät tuloksia johtuu korrelioitui isien lukutaidost/ lukemisesta.
Nykyisin kirjat ovat pääasiassa e-kirjoja, niiden tarkempi olinpaikka on tietokone tai tabletti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kirjat ovat pääasiassa e-kirjoja, niiden tarkempi olinpaikka on tietokone tai tabletti.
Niillä ei ole mitään merkitystä jos ne ei vaikuta lapsen/lapselle lukemiseen
Vierailija kirjoitti:
Noh, tutkimuksessa tuskin havaittiin että juuri paperi tai muste materiana korreloivat pisa-tuloksen kanssa. Toisaalta, jos perheen kirjasto on piilossa äidin tai isän tabletilla, eikä lasta kannusteta ollenkaan lukemaan, eikä lapsen nähdenkään ehkä lueta, voi niitä oppimistuloksia saada varmasti alas niinkin.
Meillä on sadoittain kirjoja, joista lapsena ja nuorena luin suurimman osan, isovanhemmat olivat taiteilijoita, äitini myös, ja olis läsnäoleva vanhempi, olin silti maailman surkein koulussa. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Aikuisena ryhdistäydyin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aina huono matematiikassa eikä se ole kiinnostanut tippaakaan. Vanhempani ovat hyviä laskijoita ja kotona meillä oli kirjastohuone. Aina on kannustettu lukemaan ja opiskelemaan. Itse olen matalapalkka-alalla, mutta akateemisella siskollani on hyväpalkkainen työ.
Oliko sulla happivaje synnytyksessä? En kysy parjatakseni, tunnen identtiset kaksoset joista toinen kirjoitti eximian pitkästä matikasta mutta toiselle (jolla oli ongelmia synnytyksessä) tuotti peruskoulunkin matikka suuria vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan otsikko on.
Suomalaisten vaalitutkimusten ja puolueprofiilien mukaan eniten pelkän perusasteen tutkinnon suorittaneita äänestäjiä on Perussuomalaisilla.
Suhteellisesti eniten yliopistotutkintoja on Vihreiden äänestäjillä.
Hörhöhumanisteja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sadoittain kirjoja, joista lapsena ja nuorena luin suurimman osan, isovanhemmat olivat taiteilijoita, äitini myös, ja olis läsnäoleva vanhempi, olin silti maailman surkein koulussa. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Aikuisena ryhdistäydyin.
Tutkimuksissa puhutaan aina keskiarvosta tai tyypillisestä löydöksestä. Alisuoriutujia nyt mahtuu ihan kaikkiin sosiaaliekonomisiin luokkiin.
Jäätelön syönti korreloi hukkumisien kanssa.
Olisko linkkiä tutkimukseen?