Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Saako lapsi harrastaa, jos ei pysty olemaan ryhmässä?

Vierailija
08.09.2026 |

HS kolumnissa toimittaja kirjoittaa, kuinka vaikeaa on, kun hyvin vilkas 5-vuotias ei tule hyväksytyksi harrastuksissa. Perheessä on neljä lasta, ja yhteensä vähintään kymmenen harrastusmenoa viikossa. Nuorimmaisen kanssa on ollut vaikeaa, koska hänet on jo käännytetty käytöksensä vuoksi useammasta ryhmästä. Lapsi on saanut "viimeisen varoituksen" sekä lähikirjastossa että jalkapallokerhossa. Vilkas lapsi ei kuuntele ohjeita eikä keskity, ja äiti pohtii, mitä seurauksia sillä on, jos hyvin pienenä jää harrastuksista ulkopuolelle. "Hyvin vilkkaille lapsille opetetaan harrastuksissa, etteivät he kuulu joukkoon", äiti kirjoittaa.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012232357.html

Kommentit (551)

Vierailija
521/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harrastaa, jos vanhempi on valmis tulemaan mukaan lapsensa henkilökohtaiseksi avustajaksi ja ohjaajaksi. 

Olen itse vetänyt lasten harrastusryhmää. Jos on kyse ryhmätoiminnasta, ei vanhemmat voi ajatella että oma haastavaati käyttäytyvä lapsi saa tarvitsemaansa yksilöllistä tulea kaikkien muiden kustannuksella. Joten joko vanhempi mukaan tai lapselle yksilöharrastus. 

Mähän olen harrastanut yllättävän montaa asiaa, jotta mun autismikirjolla oleva lapsi on voinut harrastaa. 😅 Mun mielestä tämä on ihan selviö, että minä olen mukana auttamassa reguloinnissa, jos sille on yhtään tarvetta. Osa jutuista sujuu itsenäisesti (lapsi on kuitenkin jo esiteini), osa ei. Kaikista harrastuksista olen pyytänyt palautetta matalalla kynnyksellä, jos ongelmia tulee.

Juuri näin sitä ajattelee, että vastuullinen vanhempi toimii. Usko ihmiskuntaan alkaa palautua tuon kolumnin ja sen puolustelijoiden juttujen jälkeen, kiitos siitä.

Olisipa hyvä, jos voisit opastaa tuota kolumnistia siitä, miten tulee toimia.

Vierailija
522/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat harrastaa, oli vilkas tai ei. Seurojen on vaan sopeuduttava tilanteeseen ja tarvittaessa otettava lisää ohjaajia. Ketään ei saa jättää pois tai vaihtoehtoisesti kukaan ei saa harrastaa.

Ei, vaan erityistarpeisen lapsen vanhemmat huolehtivat jälkikasvulleen avustajan, jos lapsi harrastuksessaan ylimääräistä huolenpitoa tarvitsee eikä tee häiriköstä seuran riesaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin saanut kirjastosta tuollaista palautetta, en ikinä kehtaisi omalla naamalla sitä julkisesti myöntää.

Vierailija
524/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkas lapseni jätettiin kaikesta ulkopuolelle milloin milläkin syyllä vaikka häntäkin kyllä kiusattiin, se että häntä kiusattiin vaan sallittiin ja oltiin sallivampia kun vilkasta kiusattiin. Niin ovat ihmiset mielivaltaisia. Hän oli tosin kiltti ja suloinen, mutta sitten oli pakko jo opettaa vähän itsepuolustamista hänellekkin. Nyt hän tietysti näyttytyy tarinoiden konnana kun sopivasti jätetään kertomatta asioita...kun tulisi vielä joku oikeasti rehellinen ihminen vastaan, mutta enpä oikein usko että tulee. 

Joo, munkin lapset on ihan täydellisiä, ikinä eivät ole mitään pahaa tehneet. 

Vierailija
525/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sen erokirjan kirjoittajan lapsi. Äiti jätti perheensä lapsen 1-vuotispäivänä. Lapsi kulkee kahden uusperheen väliä "nyssäkät kainalossa" (lainaus lehtijutusta). On se kumma, että lapsi oireilee.

Itsekeskeinen nainen jonka vanhemmuus tuuliajolla. 

Ei ihme että lapsi oireilee.

Vierailija
526/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymykseen: Saa harrastaa. Mutta jos ryhmässä harrastaminen ei luonnistu, pitää keksiä jotain muuta.

Vierailija
527/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee muita niin ei oo kypsä harrastamaan. 

Vierailija
528/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harrastaa, jos vanhempi on valmis tulemaan mukaan lapsensa henkilökohtaiseksi avustajaksi ja ohjaajaksi. 

Olen itse vetänyt lasten harrastusryhmää. Jos on kyse ryhmätoiminnasta, ei vanhemmat voi ajatella että oma haastavaati käyttäytyvä lapsi saa tarvitsemaansa yksilöllistä tulea kaikkien muiden kustannuksella. Joten joko vanhempi mukaan tai lapselle yksilöharrastus. 

Mähän olen harrastanut yllättävän montaa asiaa, jotta mun autismikirjolla oleva lapsi on voinut harrastaa. 😅 Mun mielestä tämä on ihan selviö, että minä olen mukana auttamassa reguloinnissa, jos sille on yhtään tarvetta. Osa jutuista sujuu itsenäisesti (lapsi on kuitenkin jo esiteini), osa ei. Kaikista harrastuksista olen pyytänyt palautetta matalalla kynnyksellä, jos ongelmia tulee.

Juuri näin sitä ajattelee, että vastuullinen vanhempi toimii. Usko ihmiskuntaan alkaa palautua tuon kolumnin ja sen puolustelijoiden juttujen jälkeen, kiitos siitä.

Olisipa hyvä, jos voisit opastaa tuota kolumnistia siitä, miten tulee toimia.

Mä oon usein siellä epätoivopuolella, kun täällä kirjoittelen, koska yritän vakuuttaa muita siitä, että huono käytös ei ole aina kasvatuksen ja komentamisen määrästä kiinni. Mutta kiitos tästä, kyllähän tuo lapsen autismi, vaikka on sellaista "helppoa" tyyppiä, on aika työllistävä.

Mun tuli mieleen, että monen harrastuksen ohjaajan ymmärrys näiden "eri syistä huonosti käyttäytyvien" lasten jutuista on aika ohutta, mikä on ihan ymmärrettävää. Onhan moni harrastuksen ohjaaja hommissa rakkaudesta lajiin eikä heiltä voi mitään kuntouttajatason kykyjä odottaakaan. Aina välillä päädyn vähän sellaiseksi nepsykuiskaajaksi muillekin lapsille, mutta en mä sitä pistä pahakseni, joskaan en ota velvollisuudeksenikaan, teen siinä sivussa, jos siltä tuntuu, että siitä hyötyä on. 

Mut kyllä mä tavallaan pystyn samaistumaan siihenkin tunteeseen, kun sitä lasta ei yhtään ymmärretä (esim. yksi opettaja oli joskus sitä mieltä, että "mutta kun koulussa kuuluu..." ja aika paljon hikipisaroita ja kyyneliä kului, ennen kuin hän tajusi, että tosiaan lapsi ei ole vain hankala, vaan hänen käsityksensä maailmasta on erilainen kuin muilla, ja sen huomioiminen -- vaikka se ei nyt sit ihan aina olisi just niin kuin "koulussa kuuluu" -- helpottaa hänenkin elämäänsä ihan huomattavasti). Mä toivoisin, että harrastusten vetäjätkin olisi lasten vanhempiin tarvittaessa yhteydessä, jo ennen kuin asiat joukkueessa tai ryhmässä on ihan solmussa. Kysyisivät, että millainen se lapsen käyttöjärjestelmä on ja millaisilla komennoilla ja herätteillä se toimii.

Sinänsä viisivuotiaan "viimeinen varoitus" kirjastoon kuulostaa (en oo lukenut juttua) ihan just siltä, että vanhempi ei ota koppia lapsensa rajaamisesta ja ohjaamisesta, kun eihän viisivuotiaan vielä pitäisi olla kirjastossa yksin. Viisivuotiaan mukana harrastuksessa kulkeminenkin tuntuu ihan luontevalta, tuollaisen äitinsä kokoisen esiteinin kanssa se alkaa välillä jo tuntua hiukan hassulta.

Vierailija
529/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat harrastaa, oli vilkas tai ei. Seurojen on vaan sopeuduttava tilanteeseen ja tarvittaessa otettava lisää ohjaajia. Ketään ei saa jättää pois tai vaihtoehtoisesti kukaan ei saa harrastaa.

Tottakai, mikäli hommaa itse näille vilkkaille ym. erityisille mukaan avustajan tai tulee itse valvomaan, että se pentunsa selviytyy siellä muiden kanssa eikä häiritse muiden harrastamisia. 
Sellaisen, joka ei kykene kuuntelemaan ohjeita eikä toimimaan muiden kanssa yhdessä, voi sitten harrastaa ihan jossain muualla kuin siellä muiden harrastamisia häiritsemässä. 

Vierailija
530/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse mennä ohjaamaan harrastuksia, jos kokee harrastukset tärkeiksi. Vapaaehtoisia ei vain tahdo jostain kumman syystä riittää. 

Mutta kun vanhemmille ne lapsen harrastukset on sitä, että saa sen lapsen edes hetkeksi pois omista käsistä. Kuka nyt haluais sen helpotuksen sijaan alkaakkin paimentamaan muidenkin lapsia?

En kyllä ymmärrä heitä jotka ilmaiseksi noita harrastuksia ohjaa, en itse kyllä ikinä ryhtyisi moiseen, varsinkaan nykyisenä itsekkyyden aikana.

Ei viitsi vanhemmat edes ilmoittaa jos lapsi ei olekkaan menossa treeneihin, sillä seurauksella että se ilmaiseksi työtä tekevä ihminen joutuu turhaan käyttämään vapaa-aikaansa menemällä sinne treenipaikalle, minne ei saavukkaan yhtään ketään paikalle. Ihan järkyttävää toimintaa, mulla ei kyllä hermot kestäis.

Vierailija
531/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsensa kanssa harrastava äiti jatkaa vielä, että olen kyllä tosi kiitollinen siitä joustavuudesta ja ymmärryksestä, mitä me lapsen kanssa ollaan kohdattu monissa paikoissa. Tuntuu, että sellainen avoimuus ja vastavuoroisuus auttaa tässäkin.

Vierailija
532/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sen erokirjan kirjoittajan lapsi. Äiti jätti perheensä lapsen 1-vuotispäivänä. Lapsi kulkee kahden uusperheen väliä "nyssäkät kainalossa" (lainaus lehtijutusta). On se kumma, että lapsi oireilee.

Itsekeskeinen nainen jonka vanhemmuus tuuliajolla. 

Ei ihme että lapsi oireilee.

Itsekkäillä teoilla on seurauksensa.

Vierailija
533/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin päiväkoti-ikäisiä pidetään 10 tuntia hoidossa joka päivä. Sitten he tulee koululaisiksi, niin on koulupäivä + iltapäiväkerho, että taas on lapsi 9 tuntia pois kotoa. Sitten vanhempi pääsee töistä ja tulee kotiin, syödään ja lasta viedään 2 tunniksi jonnekkin harrastuksen.

Sitten ihmetellään, että mikä nykylapsia/nuoria oikein vaivaa.

No eipä ole minun ongelmani onneksi, ei ole omia lapsia eikä tule, niin voin syödä poppareita ja katsoa sivusta tätä hulluutta, käyttää omia koiria lenkillä, treenata niiden kanssa  ja pitää kainalossa sen jälkeen kun olen ollut 8,5h kotoa pois (arkipäivisin). Otin koiria, koska haluan olla niiden kanssa ja ne ovat minulle tärkeitä, minua ei saa työpäivän jälkeen jättämään koiria enää yksin.

Sitten vielä eroperhe, niin vanhemmat ottaa loman silloin kun lapset on sillä toisella vanhemmalla.

Oi ihanaa lapsperheen onnea. Vanhemmat lomailee tyytyväisinä ilman lapsia kun taas lapset päiväkodissa hoidossa ilman lomia.

Vierailija
534/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää ohjaajia -> harrastuksen hinta nousee. 19 lapselle 1 ohjaaja ja toinen ohjaaja 1 lapselle -> epätasa-arvoista.

Jos ei osaa toimia ryhmän mukana niin pitää toimia jossain muualla. En minä edes alkaisi valmentamaan tuommosta ainutlaatuista lumihiutaletta.

Vierailija
535/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää ohjaajia -> harrastuksen hinta nousee. 19 lapselle 1 ohjaaja ja toinen ohjaaja 1 lapselle -> epätasa-arvoista.

Jos ei osaa toimia ryhmän mukana niin pitää toimia jossain muualla. En minä edes alkaisi valmentamaan tuommosta ainutlaatuista lumihiutaletta.

Onko tuo kolumnisti kasvattamassa lapsestaan äärettömän itsekeskeistä ihmistä?

Vierailija
536/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vetänyt uimaseuran "uimakouluja" juurikin näille alle kouluikäisille. Vanhempi sai tulla mukaan kun tokihan osa ujostelee jäädä vieraiden kanssa. Tavoite oli että oppivat uinnin alkeiden lisäksi toimimaan oikein uimahallissa, kuuntelemaan muitakin kuin omaa vanhenpaa, huomioimaan muut lapset ja venyttämään napanuoraa niin että pärjäävät ilman vanhempaa sen tunnin.

Voin kertoa että jos olisi pitänyt paimentaa jotsin tosivilkasta niin ne muut lapset olisivat vaarassa. Eikä sellaista kukaan vapaaehtoistyönä tee, ne harrastusten vetäjät on yleensä harrastajia/harrastajien vanhempia eivätkä mitään palkattuja erityislasten asiantuntijoita.

Vierailija
537/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee muita niin ei oo kypsä harrastamaan. 

Lapsen äiti voisi katsoa peiliin. 

Ja miettiä missä on niin pahasti epäonnistunut vanhempana ja ihmisenä kun lapsi noin käyttäytyy.

Vierailija
538/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että pelkkä vilkkaus aiheuttaisi noin paljon ongelmia noin useassa tilanteessa ja paikassa. Veikkaanpa että käytöstä paremmin kuvaava sana olisi väkivaltaisuus… näitä vanhempia nimittäin on, joiden mielestä se että käydään toisten päälle nyrkein on vain temperamenttia ja vilkkautta. 

Vierailija
539/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että pelkkä vilkkaus aiheuttaisi noin paljon ongelmia noin useassa tilanteessa ja paikassa. Veikkaanpa että käytöstä paremmin kuvaava sana olisi väkivaltaisuus… näitä vanhempia nimittäin on, joiden mielestä se että käydään toisten päälle nyrkein on vain temperamenttia ja vilkkautta. 

Eiköhän nuo oireet ole lapsen äidin valintojen aiheuttamia.

Vierailija
540/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tiiviistää villakoiran ytimen tähän:

Aikuiset eivät enää kykene ottamaan vastuuta lasten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta asettamalla rajoja.

Siitä tämä kaikki sekoilu johtuu. 

Lapset tarvitsevat turvaa,ohjausta,sääntöjen opettamista eli sosiaalistumista. Lopputulos kun se epäonnistuu on,että lapset sekoavat turvattomuuteen.

Ollaan aikuisia.

Lapsi pääsee mukaan,kun on oppinut vanhemman opettamana säännöt, miten toimitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi