HS: Saako lapsi harrastaa, jos ei pysty olemaan ryhmässä?
HS kolumnissa toimittaja kirjoittaa, kuinka vaikeaa on, kun hyvin vilkas 5-vuotias ei tule hyväksytyksi harrastuksissa. Perheessä on neljä lasta, ja yhteensä vähintään kymmenen harrastusmenoa viikossa. Nuorimmaisen kanssa on ollut vaikeaa, koska hänet on jo käännytetty käytöksensä vuoksi useammasta ryhmästä. Lapsi on saanut "viimeisen varoituksen" sekä lähikirjastossa että jalkapallokerhossa. Vilkas lapsi ei kuuntele ohjeita eikä keskity, ja äiti pohtii, mitä seurauksia sillä on, jos hyvin pienenä jää harrastuksista ulkopuolelle. "Hyvin vilkkaille lapsille opetetaan harrastuksissa, etteivät he kuulu joukkoon", äiti kirjoittaa.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä pitää tehdä, että saa kirjastoon viimeisen varoituksen? Meidän lähikirjastossa, joka on koulun vieressä, on välillä iltapäivisin aikamoinen meteli. Työntekijät välillä joutuvat sanomaan, mutta en ole kuullut että varoitusta olisi tullut.
Ohiksena, useat seurat ja ainakin meidän kaupunki järjestävät harrastusryhmiä myös ns erityislapsille. Eikö ne kelpaa tälle perheelle?
Kolumnisti tosiaan voisi avata, mitä siellä kirjastossa on tapahtunut ja miten usein. Tuo oli varmastikin kyseisen kolumnin hämmentävin kohta. Kaikki kuitenkin tietävät, että kirjastoissa suvaitaan kaikkea ja kaikkia.
Varsinkin pikkulapsia. Jos 5v kiljaisee pari kertaa niin siitä ei tule henkilökunta edes sanomaan. On ollut pakko olla jotain suoraa huutoa pitemmän aikaa ja/tai kirjojen heittelemistä tms. Millainen vanhempi ei vie lastaan ulos jos lapsi käyttäytyy noin?
Alan epäillä, että tässä on kyseessä ns rage bait, jonka avulla tämä rouva ajatteli saada lisää kolumnistin töitä.
Ihmettelen tätä kirjasto juttua eniten siksi, että 5 vuotias ei ole kirjastossa yksin. Joku ekaluokkalainen voisi ollakin, mutta ei 5-vuotias.
Hänellä on vanhempi mukanaan. Miten siis on mahdollista, että kirjastossa annetaan varoitus! Sehän on täydytty osoittaa tälle vanhemmalle, joka ei ole huolehtinut lapsestaan.
Mitä ihmettä siellä on tapahtunut??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tiiviistää villakoiran ytimen tähän:
Aikuiset eivät enää kykene ottamaan vastuuta lasten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta asettamalla rajoja.
Siitä tämä kaikki sekoilu johtuu.
Lapset tarvitsevat turvaa,ohjausta,sääntöjen opettamista eli sosiaalistumista. Lopputulos kun se epäonnistuu on,että lapset sekoavat turvattomuuteen.
Ollaan aikuisia.
Lapsi pääsee mukaan,kun on oppinut vanhemman opettamana säännöt, miten toimitaan.
Rajaton vanhempi kasvattaa lapsestaan rajattoman.
Onko se mikään yllätys jos vanhemman sosiaaliset kyvyt, tunnetaidot ja empatiakyky nolla tai pakkasen puolella?
Tässä ketjussakin aika monella näyttää olevan empatia pakkasen puolella.
Miksi kenenkään normaalin tulisi tuntea tuota naista kohtaan empatiaa millään tavalla?
Tilanne on hänen omien valintojensa seuraus.Sä et taida edes tietää, mitä empatia on. Ja vielä puhut normaaliudesta.
Vaikka niin jos se oloasi helpottaa. Totuus on kuitenkin muuta.
Kehuhan nyt vielä omaa empaattisuuttasi! Äläkä unohda vaatimattomuutta. Ja ennen kaikkea normaaliuttasi.
Itsekeskeiselle vanhemmalle lapsestaan huolehtiminen on toissijainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa vain niille jotka ovat näyttäneet olevansa sen arvoisia.
Tuollainen empatia on täysin arvotonta.
Kuinka niin arvotonta?
Ihan normaalia ettei ihmisille, jotka itse ovat empatiakyvyttömiä, löydy yhteisöstä ja muilta ihmisiltä empatiaa.Ihan selvästikään et tiedä, mitä empatia on, ja tuskin olet koskaan tuntenut sitä, koska yrität ripustaa sen suorituksiin.
Eli sikäli on ihan samantekevää, kenelle sitä niin sanottua empatiaasi suot, vai suotko kenellekään.
Ei se ole universaalia.
On ihmisiä joita kohtaan ei kenenkään tarvitse tuntea empatiaa.
Koska he eivät sitä itse osoita normaalisti.
Hyvä ”happotesti”’ tästä on se kuinka ihminen on kyennyt itse osoittamaan empatiaa muita ja erityisesti läheisiään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Keltinkangas nyt ei ole mikään 80-90 luvun ajan asiantuntija kun ei hän ole ollut silloin nuori eikä lapsi. Hän voi puhua sivusta, mutta ei kokemuksesta. Eikä näitä Keltinkanaan juttuja pidä ottaa ainoana totuutena, alkaa vaikuttaa jo siltä, että hänen ympärilleen on muodostumassa ihmeellinen kultti. Hän on yksi proffa muiden joukiossa. 80 ja 90- luvun lapset ovat joutuneet kokemaan laman seuraukset ja 80-luvulla syntyneitä nyt ei ole mitenkään asiallisesti kohdattu työelämässä vaan kun alkoi työttömyys ja irtisanomiset, työantaja puoli käytti sitä sumeilematta hyväkseen ja moni 80 luvulla syntynyt on joutunut tekemään ikänsä pätkätöitä, määräaikaisuuksia yms yms. Me 80 luvun lapset puhutaan itse omista asioista, ei me tarvita jotain vanhaa ihmistä kertomaan, joka väittää puuta heinää. Ei meillä 80 luvulla syntyneillä ole todellakaan ollut mitään mahdollisuutta itsekkyyteen. Päinvastoin, meidän on ollut pakko ottaa vastaan muruset mitä jäljelle jäi kuten pätkätöitä, vuokratyötä, määräkaikaisuuksia yms. Mutta me mielleniaalit olllaan kyllä kasvatettu omista lapsistamme hieman itsekkäämpiä kun huomattiin, että meitähän huijataan. Vanhempi sukupolvi projisoi omaa itsekkyyttään millenaaleihin, joilla ei todellakaan ollut mikään helppo aloitus työelämään, kun niitä työpaikkoja ei laman aikaan ollut muille kuin 70 luvulla syntyneille ja sitä vanhemmille.
Mitä ihmettä selität? Olen syntynyt -81, ja laman aikaan olin peruskoulussa
Minulla, kuten ystävilläni on ollut hyvä työtilanne. Vakituisia, pitkäaikaisia työpaikkoja, ei mitään pätkää ja silppua. Eiköhän se ole nuorempien ongelma enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Aika juttu, miten Hesari sensuroi lukijakommenttej. Aamupäivällä oli ihan ihmisen omalla nimellä oleva kommentti, jossa hän totesi kolumnin kuuluvan sarjaan "minäminä"-tekstit ja suositteli kolumnistia lukemaan ajatuksella Liisa keltinkangas-järvisen teoksen Itsekkyyden aika. Tuo kommentti oli saanut yli 200 "tykkäystä". Nyt iltapäivällä kommentti on poistettu. Aikamoista. Kommentti siis lyhyt, ytimekäs ja asiallinen. Mitä ihmeen herkkähipiäisyyttä Hesarin sensorilta?!?!
Tuttua juttua; Hesari ei koskaan päästä läpi kommentteja jossa hiukankin kritisoidaan toimittajia tai lehden toimituksellista linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika juttu, miten Hesari sensuroi lukijakommenttej. Aamupäivällä oli ihan ihmisen omalla nimellä oleva kommentti, jossa hän totesi kolumnin kuuluvan sarjaan "minäminä"-tekstit ja suositteli kolumnistia lukemaan ajatuksella Liisa keltinkangas-järvisen teoksen Itsekkyyden aika. Tuo kommentti oli saanut yli 200 "tykkäystä". Nyt iltapäivällä kommentti on poistettu. Aikamoista. Kommentti siis lyhyt, ytimekäs ja asiallinen. Mitä ihmeen herkkähipiäisyyttä Hesarin sensorilta?!?!
Tuttua juttua; Hesari ei koskaan päästä läpi kommentteja jossa hiukankin kritisoidaan toimittajia tai lehden toimituksellista linjaa.
Kolumnistilla mennyt ihon alle tuo kommentti.
Railo panssariin.
Siksi tuo ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat harrastaa, oli vilkas tai ei. Seurojen on vaan sopeuduttava tilanteeseen ja tarvittaessa otettava lisää ohjaajia. Ketään ei saa jättää pois tai vaihtoehtoisesti kukaan ei saa harrastaa.
Jokainen voi itse mennä ohjaamaan harrastuksia, jos kokee harrastukset tärkeiksi. Vapaaehtoisia ei vain tahdo jostain kumman syystä riittää.
Harrastuksia on siksi että vanhempien ei tarvitse niihin osallistua. Seuran tehtävä on hankkia ohjaajat, ei sysätä tätäkin vanhemman niskoille.
Ne ohjaajat on vapaaehtoisia vanhempia, neropatti. Seura ei ole mikään palvelu jonka asiakas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat harrastaa, oli vilkas tai ei. Seurojen on vaan sopeuduttava tilanteeseen ja tarvittaessa otettava lisää ohjaajia. Ketään ei saa jättää pois tai vaihtoehtoisesti kukaan ei saa harrastaa.
Lisää ohjaajia -> harrastuksen hinta nousee. 19 lapselle 1 ohjaaja ja toinen ohjaaja 1 lapselle -> epätasa-arvoista.
Jos ei osaa toimia ryhmän mukana niin pitää toimia jossain muualla. En minä edes alkaisi valmentamaan tuommosta ainutlaatuista lumihiutaletta.
Onko tuo kolumnisti kasvattamassa lapsestaan äärettömän itsekeskeistä ihmistä?
On. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse mennä ohjaamaan harrastuksia, jos kokee harrastukset tärkeiksi. Vapaaehtoisia ei vain tahdo jostain kumman syystä riittää.
Harrastuksia on siksi että vanhempien ei tarvitse niihin osallistua. Seuran tehtävä on hankkia ohjaajat, ei sysätä tätäkin vanhemman niskoille.
Luepa Keltikangas-Järvisen teos ”Itsekkyyden Aika”
Tämä äitihän on sama muidu, joka vaihtoi lennosta miestä ystävänpäivänä/lapsen 1 v. syntymäpäivänä (https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9f1df62f-2554-4bb8-b757-1343…)
Ei ihme, että lapsi "oireilee".
Vierailija kirjoitti:
Ne ohjaajat on vapaaehtoisia vanhempia, neropatti. Seura ei ole mikään palvelu jonka asiakas olet.
Mistäs sinä sen tiedät? Käsittääkseni uimaopettajalta vaaditaan koulutus. Ja kyllä monikin seura on myös palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin arvotonta?
Ihan normaalia ettei ihmisille, jotka itse ovat empatiakyvyttömiä, löydy yhteisöstä ja muilta ihmisiltä empatiaa.Ihan selvästikään et tiedä, mitä empatia on, ja tuskin olet koskaan tuntenut sitä, koska yrität ripustaa sen suorituksiin.
Eli sikäli on ihan samantekevää, kenelle sitä niin sanottua empatiaasi suot, vai suotko kenellekään.Ei se ole universaalia.
Hyvä ”happotesti”’ tästä on se kuinka ihminen on kyennyt itse osoittamaan empatiaa muita ja erityisesti läheisiään kohtaan.
Eli empatia on sinulle vaihtokauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä äitihän on sama muidu, joka vaihtoi lennosta miestä ystävänpäivänä/lapsen 1 v. syntymäpäivänä (https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9f1df62f-2554-4bb8-b757-1343…)
Ei ihme, että lapsi "oireilee".
Niin se on.
Kuka yllättyi että lapsi toimii tuolla tavalla kun vanhempi on sen itse aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin arvotonta?
Eli sikäli on ihan samantekevää, kenelle sitä niin sanottua empatiaasi suot, vai suotko kenellekään.Ei se ole universaalia.
Hyvä ”happotesti”’ tästä on se kuinka ihminen on kyennyt itse osoittamaan empatiaa muita ja erityisesti läheisiään kohtaan.Eli empatia on sinulle vaihtokauppaa?
En lähde sanasalaattiin enkä narsistisiin peleihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vilkas lapseni jätettiin kaikesta ulkopuolelle milloin milläkin syyllä vaikka häntäkin kyllä kiusattiin, se että häntä kiusattiin vaan sallittiin ja oltiin sallivampia kun vilkasta kiusattiin. Niin ovat ihmiset mielivaltaisia. Hän oli tosin kiltti ja suloinen, mutta sitten oli pakko jo opettaa vähän itsepuolustamista hänellekkin. Nyt hän tietysti näyttytyy tarinoiden konnana kun sopivasti jätetään kertomatta asioita...kun tulisi vielä joku oikeasti rehellinen ihminen vastaan, mutta enpä oikein usko että tulee.
Eli opetti oman, sairaan uhri-asenteesi lapsellesikin.
Kumma, että toisia "kiusataan" aina ja kaikkialla. Ainakin heidän omasta mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä sen tiedät? Käsittääkseni uimaopettajalta vaaditaan koulutus. Ja kyllä monikin seura on myös palvelu.
Jep, se vanhempi joutuu uhraamaan aikaa myös siihen kouluttautumiseen (seurat sentään maksaa kurssimaksut) että pääsee vetämään uimakouluja ilmaiseksi tai jollain karkkirahoilla. Sitten vanhemmat uikuttaa kun harkat on väärään aikaan, vääränä päivänä, liian kallista ja kun vielä pitäisi talkoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä on kyllä vanhempi joka ei ymmärrä yhtään mistä puhuu xD Niinku MITÄ?
Seuran tehtävä ei ole hankkia sinua varten yhtään mitään, seura tekee ihan sellasta mitä seuran jäsenet haluaa tehdä. Pösilö.
Käytöshäiriöiden syyt ovat monesti vanhemmassa.
Perhetilanteessa joka ei mahdollista lapsen tasapainoista, normaalia kehitystä.
Tällöin vanhemman syytä katsoa peiliin ja miettiä mitä on tehnyt väärin perustavan laatuisesti lapsensa osalta.