Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta tuollaisesta eksästä, mutta olen lukuisia kertoja matkustanut lasten kanssa eikä mitään lupalappuja ole kukaan kysellyt. Olen toki noita tarinoita kuullut itsekin.

Vierailija
2/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. 

Oma psykopaatti isä kyllä kirjoitti kolme kertaa elämässään lupalapun, kun hänet muuten jätettiin rauhaan eikä vaadittu elatusta tai mitään. Mutta ei noita pysty pakottamaan oikein mitenkään, koska ne eivät liiku, jos ei huvita ja jos pakottaa, saat maksaa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa kokemuksesta, että kyllä saattavat kysyä, joten en lähtisi matkaan riskillä. Todella ikävä tilanne, mutta tuossa tapauksessa matkustaisin kotimaassa.

Vierailija
4/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä vei lapsen isälleen ja sanoi siinä lapsen ollessa vieressä allekirjoita.

Muuten ukko on täys idiootti, mutta onneksi tajusi allekirjoittaa.

Matkalta lapsi vei tuliaisia ja oli kertonut kuinka kivaa oli ollut

Vierailija
5/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on huoltokiusaamista siltö toiselta vanhemmalta, että pitää lapsen passia hallussaan vaikka lapsi tarvitsisi sitä ja änkyröi vastaan tavallisessa lomamatkassa. Kannattaa hakea oikeudelta yksinhuoltajuuttaa, perusteluina eittä yhteishuoltajuus ei tuollaisenaan toimi huoltokiusaamisen vuoksi. Yksinhuoltajana ei sitten tarvita mitään lupalappuja.

Vierailija
6/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaisen lapun pysty helposti väärentämään? Todella epätodennäköistä, että jostain ulkomailta aletaan soittelemaan ulkomaanpuheluita eksäsi kännykkään, tai sovi jonkun luotettavan läheisen kanssa, että tarvittaessa esittävät eksääsi ja laitat siihen lappuun tämän läheisesi puhelinnumeron. Sitten kun lentokenttävirkailija soittaa (mitä ei siis oikeasti tapahdu, mutta kuvitellaan niin), läheisesi sanoo "Ai dont spiik inklis very vell, bat it's oukei bai mii", ja "jees, jees aim tö faather".

Noh, oikeasti lupalappua ei kysellä ja jos kyseltäisiinkin, voisit antaa sen väärennetyn lapun, ja he vain vilkaisisivat sitä ja se siitä.

Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi.

Vierailija
7/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lapsen kanssa ovelle ja pyytäisin allekirjoitusta.

Vierailija
8/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisen lapun pysty helposti väärentämään? Todella epätodennäköistä, että jostain ulkomailta aletaan soittelemaan ulkomaanpuheluita eksäsi kännykkään, tai sovi jonkun luotettavan läheisen kanssa, että tarvittaessa esittävät eksääsi ja laitat siihen lappuun tämän läheisesi puhelinnumeron. Sitten kun lentokenttävirkailija soittaa (mitä ei siis oikeasti tapahdu, mutta kuvitellaan niin), läheisesi sanoo "Ai dont spiik inklis very vell, bat it's oukei bai mii", ja "jees, jees aim tö faather".

Noh, oikeasti lupalappua ei kysellä ja jos kyseltäisiinkin, voisit antaa sen väärennetyn lapun, ja he vain vilkaisisivat sitä ja se siitä.

Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi.

Tämä voi olla rikokseen yllyttämistä. Väärennös on vakava rikos.

Viet ap asian oikeuteen. Sitä ennen pyydät kirjallisesti että allekirjoittamaan.

Vierailija
9/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän olet varmasti niin ystävällinen ja mukava ja ymmärtäväinen toista kohtaan eli olet kaikella tapaa täydellinen ex miestä kohtaan ihan niin kuin muutkin äidit ja kaikki vika on aina pelkästään miehessä etkä sinä olet koskaan aiheuttanut mitään riitoja etkä ole koskaan aiheuttanut miehelle ongelmia?

Vierailija
10/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää mitä jätät kertomatta?

Vierailija
11/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori  oletkin jo pyytänyt. No, laita nyt vielä viesti. Toivottavasti etä vastaa jotakin. Sitten oikeuteen. Jos ei tätä matkaa, niin seuraavia varten.

Kysymys kuitenkin on  että ethän ole käyttänyt alkoholia tai huumeita lapsen seurassa? Huolehdithan lapsesta muuten? Joskus nimittäin nuo matkojen kieltämiset tapahtuvat aiheesta.

Vierailija
12/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman kokemukseni. Meillä yhteishuolto ja isä antoi luvan passiin mutta kielsi matkustamisen. Ollaan supisuomalaisia ja matkakohde tavallinen turistikohde Euroopassa. Kysyin lakimiehen neuvoa ja hän sanoi, että laita viestillä tieto milloin olette matkalla ja missä. Se riittää.

Monen monta matkaa on vuosien aikana tehty ja yhtään kertaa ei ole kysytty mitään paitsi normaalit rajatarkastukset EU:n ulkopuolelle mentäessä. Siinäkään ei toisen vanhemman lupaa kysytty vaan matkan tarkoitusta. Kokemusta matkustamisesta n.10 eri maasta Euroopan sisällä.

Yksinhuoltajuudesta ei minusta välttämättä ole apua, jos joku ongelmatilanne jossain ulkomailla tulisi. Milläs todistat ettet lupaa tarvitse. Suomesta lähtiessä asia on helpompi selvittää. Lapsetkin oppii kieliä jo varhain, niin osaa itse selittää että holiday with mom.

Vierailija
13/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet varmasti niin ystävällinen ja mukava ja ymmärtäväinen toista kohtaan eli olet kaikella tapaa täydellinen ex miestä kohtaan ihan niin kuin muutkin äidit ja kaikki vika on aina pelkästään miehessä etkä sinä olet koskaan aiheuttanut mitään riitoja etkä ole koskaan aiheuttanut miehelle ongelmia?

Aloituksessa ei mainittu sukupuolia, mutta naisvihakiimassa et viitsinyt edes lukea aloitusta.

Vierailija
14/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi."

En ole ap. Minulla on eri sukunimi kuin lapsellani. Kukaan ei ole ikinä, edes passintarkastuksessa kysynyt mitään. Kun lähdettiin Lontooseen, niin piti hakea maahantulolupa. Siinä lapsen hakemuksessa tulee kohta, jossa pitää antaa huoltajan lupa. Minun lupa riitti. Tosin isällä oli tieto meidän matkasta, mutta mitään molempien vanhempien lupaa siihen ei pyydetty. Lontoossa sitten elektronisista porteista maahan, niin eipä siinä kukaan mitään kysynyt.

Vierailija
15/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi kostaa omalle lapselleen. Aika julmaa.

Vierailija
16/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Muuten en suosittele valehtelua tai asiakirjaväärennöksiä, mutta jos asiakirjan väärentämisestä ei seuraa mitään sanktioita ja koko asia on typerä, niin miksei? Älytöntä ettei oman mukulansa kanssa saisi lähteä ulkomaille. 

Ja tosiaan, mistä ne siellä tullissa muka tietäisivät että tässä nyt eroparin toinen osapuoli matkustaa lapsen kanssa, eikä esim. olla menossa lapsen rakasta isää tapaamaan ulkomaankomennukselle? Kyllä ihan parisuhteessa olevatkin matkustaa lasten kanssa ilman toista vanhempaa enkä ole kuullut että kukaan lupalappuja kirjoittelisi. 

Vierailija
17/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla rikokseen yllyttämistä. Väärennös on vakava rikos.

Viet ap asian oikeuteen. Sitä ennen pyydät kirjallisesti että allekirjoittamaan.

Tuollainen lupalappu ei ole mikään virallinen asiakirja, joten sen väärennös tuskin on rikos. 

Katsos kun ei siihen tarvitse laittaa edes lapsen oikean toisen vanhemman nimeä. Ei niillä tullissa ole mitään mahdollisuutta saada sitä tietoonsa. 

Vierailija
18/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä jollain väärennetyllä lupalapulla tekee, kun passi on toisen huoltajan hallussa? Se lupa tässä nyt on pienin ongelma.

Vierailija
19/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tällaisestä huoltokiusaamisesta mitään, mutta järkyttyisin, jos lapsen isä veisi yhteisen lapsen tietämättä ulkomaille. Olisi vaikea hyväksyä.

Vierailija
20/40 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tällaisestä huoltokiusaamisesta mitään, mutta järkyttyisin, jos lapsen isä veisi yhteisen lapsen tietämättä ulkomaille. Olisi vaikea hyväksyä.

Ei tarvitse viedä tietämättä, voi laittaa vaikka tekstiviestin tyyliin "Hei Mikko! Ollaan Jani-Petterin kanssa menossa syyslomalla Pariisiin."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi