Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (253)

Vierailija
241/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuohon syy on, ei kukaan huvikseen matkaa kiellä. Mikäs syy se teillä on? Olisi pikkasen helpompi kommentoida. 

Katkeruus. Ei ole ensimmäinen kerta että ex kiusaa jollain asialla. Nyt hällä on valta kiusata passi asialla kun hänellä on passi. Ex hommasi passin lapselle varalta samaan aikaan kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Exällä ei ole tarkoituskaan  tehdä lomamatkoja lapsen kanssa. Minä sain passin exältä hetkeksi kun käytiin toissa kesänä lapsen kanssa Tallinanan risteilyllä ja sen jälkeen ex halusi passin heti takaisin säilöön.

Ex ei koskaan käy missään, lapselle on sanonut että ulkomaille ei kannata matkustaa koska  jos siellä joutuu sairaalahoitoon, siihen kuolee koska huono terveyden huolto. Pelotteli lasta keksimilläään väitteillä, että ulkomailla on tauteja levittäviä itikoita. Pelottelee lasta jottei tämä enää haluaisi ulkomaan reissulle. Kyseessä siis ihab Euroopan sisällä viikon matka eikä minnekään kaukomaihin. Ex elää purkissa, ja lapsenkin näköjään pitäisi elää samoin hänen mielestään. Ei päästä lasta kaverin kassa kaksin edes kauppaan jonne alle 1km matka. Hyvin kontrolloiva luonne hän, tällaiseen en oikein voi vaikuttaa ja puheet ei auta, saan vaan haukut miten holtiton vanhempi itse olen.

Toki ymmärrän että ensimmäinen lapsen ulkomaan matka saattaa exää jännittää ja miettii turvallisuutta. Ex voisi keskustella asiallisesti kanssani mutta hän vaan suortaan ”kieltää”matkan , ja  kieltäytyy antamasta passia ja latelee minulle keksittujä syitä miksi hänelle lapsen lomamatka ei käy. Viestissä oli turhaa solvaamista kuinka en ole luotettava vanhempi syystä x ja y, ja nämä väitteet eivät pidä paikkaansa eivätkä liity lomamatkaan muutenkaan mitenkään.

Kyllä, ex on jätetty toisen miehen takia 9v sitten ja tästä katkera edelleen. On yrittänyt  ihme tempuillaan erottaa meitä.

Vierailija
242/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että passi on kadonnut, ja hae uusi passi lapsellesi. Tai matkusta Schengenin sisällä niin et tarvitse passia ollenkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Ex on isä ja hän on lähi koska erotessamme halusin lapsen osoitteen säilyvän siinä kodissa johon isä jäi asumaan, koska sopimamme lapsen tuleva koulu on kodin lähettyvillä sopivan matkan päässä, itse muutin alle 20km päähän.

Syy passin eväämiselle;

Ex ei vaan halua päästää lasta minnekään kauas , ei ole antanut lapsen tehdä itsenäisesti ikäänsä kuuluvia asioita muutenkaan, kuten liikkua yksin lähialueella. On erittäin suojelevainen. 
Toine syy kait se että ei halua lapsella olevan kivaa meidän kanssamme, ex ei käy lapsen kanssa missään lomilla mikä maksaa. 
Ja vaikka en oikeen tykkää ett kaikki hankalat exät  leimataan narsisteiksi, sanon silti että exässäni on ainakin narsistisia piirteitä.

-ap

Vierailija
244/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä. Ajattelin että en ala peittelemään exän toimia, kerroin lapselle että olin suunnitellut hänen toivomaansa ulkomaan matkaa mutta isä on vähän sitä vastaan ja ei ole ainakaan vielä antanut passia. Lapsi suivaantui vähän ja on pyydellyt isältänsä toistuvasti passia. Matkaa en ala varaamaan ennnekuin saan passin.

Lapsi oli isänsä luona viime viikolla ja 

Lapsi sanoi myös että isi ei ole vielä vastannut joota eikä eitä, että antaako passon ja kysyi että lähdetäänhän äiti reissuun sitten jos isi antaa passin?

Laitoin exälle viestiä että kiusahan ei kohdistu meihin vaan lapseen, me kyllä mieheni kanssa voidaan matkustaa jatkossakin että meille ei haittaa vaikka ei päästäsiiskään nyt syuslomalla matkalle,  mutta lapselle olisin halunnut lomamatkan nyt järjestää.

Vierailija
245/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä. Ajattelin että en ala peittelemään exän toimia, kerroin lapselle että olin suunnitellut hänen toivomaansa ulkomaan matkaa mutta isä on vähän sitä vastaan ja ei ole ainakaan vielä antanut passia. Lapsi suivaantui vähän ja on pyydellyt isältänsä toistuvasti passia. Matkaa en ala varaamaan ennnekuin saan passin.

Lapsi oli isänsä luona viime viikolla ja 

Lapsi sanoi myös että isi ei ole vielä vastannut joota eikä eitä, että antaako passon ja kysyi että lähdetäänhän äiti reissuun sitten jos isi antaa passin?

Laitoin exälle viestiä että kiusahan ei kohdistu meihin vaan lapseen, me kyllä mieheni kanssa voidaan matkustaa jatkossakin että meille ei haittaa vaikka ei päästäsiiskään nyt syuslomalla matkalle,  mutta lapselle olisin halunnut lomamatkan nyt järjestää.

Juri näin. Lapselle pitää olla rehellinen. Jos ap lähtee miehensä kanssa reissuun nii kyllä lapsen pitää tietää miksi ei pääse mukaan. 

Lapsen isä toimii todella väärin ja lapsen edun vastaisesti. Sitä ei ole syytä pehmittää mitenkään. Noin monta vuotta jo erosta ja isä vain kiusaa lasta. 

Vierailija
246/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap jätti kertomatta, että jätti ex-miehen toisen ukon takia ja nyt ihmettelee, kun se on vihainen ja hankala. Persaukinenkin ap näyttää olevan kun pelkää jotain oikeudenkäyntikuluja.

Ap kertoo ketjun alussa, että ex todella on katkeroitunut hänen uudesta miehestään, vaikka exällä itsellään on jo uusi perhe. Oli miten oli, ihminen saa erota mistä syystä hyvänsä eikä se oikeuta narsistiseen kostoon, varsinkaan lapselle. 

Siksipä en usko, että tästä on kyse. Joku syy siihen on ettei isä halua lasta äitinsä kanssa reissuun. 

Et usko että ex on katkera? Niimpä, en yhtään ihnettele ettet usko, sillä exällähän on uus perhe. Mutta ex ei keskity tähän uuteen perheeseen vaan on keksinyt edelleenki kaikenlaista miten kostaa. Edelleenkin yrittänyt tempuillaan erottaa minua ja miestäni. Lasta käyttänyt välikätenä. Jsein ihmettelen miten perheen isällä onkon aikaa keksiä kaikenlaista. Mutta tiedänkin että vaimonsa hoitaa lapset ja kodin.  Mies suuttuu kun vaimo pyytää olemaan joskus avuksi. Erimielisyyksistä kuulemma syttyy sota. Vaimon kanssa olen pari kertaa jutellut ja vän kertoi nämä. Niin tuttua.

Mutta tämä ex ei olekan kuten normaalit ihmiset. 
-ap

Vierailija
247/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hae yksinhuoltajuutta? Ongelma ratkaistu. Yhteishuoltajuus toimii vain, jos välit on asialliset.

Vierailija
248/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap vastaa huoltajuuskysymykseen? 

Vierailija
249/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae yksinhuoltajuutta? Ongelma ratkaistu. Yhteishuoltajuus toimii vain, jos välit on asialliset.

Ap tässä.

Olen ymmärtänyt että kovin helposti ei yksinhuoltajuutta saa.  Jos toinen vanhempi ei uskalla lasta päästä ulkomaille kun on itse niin ylivarovainen, tuskin lienee tarpeeksi suuri syy siihen että saisin yksinhuoltajuuden. Tosiaan lapsi niin iso että kohta varmaan sanoo itse jos ei halua isälleen mennä. Isähön kusee kokoajan omiin muroihin. Lapsi on usein sanonutkin että ei halua sinne mennä, jäisi mieluummin minun luo kun on vaihtopäivä.

Vierailija
250/253 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ap:ta hakemasta lapselle henkkarin ja matkustaa sillä? 

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/inde…

EU-kansalaisena sinulla on oikeus matkustaa vapaasti EU:n 27 jäsenmaassa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä (jotka kuuluvat Schengen-alueeseen), jos sinulla on voimassa oleva passi tai kansallinen henkilökortti. Matkustusasiakirjan on oltava voimassa matkustuspäivänä. Lapsilla ja alaikäisillä on oltava oma passi tai henkilökortti.

Matkustusasiakirjan myöntömiseksi poliisi vaatii luvan molemmilta huoltajilta.

Vierailija
251/253 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla itselläni ole kokemusta, mutta ex-miesystäväni entinen vaino oli mahdoton. Hön oli juuri tuollainen, että vastustaa kaikkea. Kun oltiin lähdössä risteilylle, siis minä ja minun lapset ja ex-miesystäväni ja hänen lapsensa, tämä entinen rouva viivytti. Ei saa lupaa olla koulusta viimeistä tuntia, pitää syödä kotona (äidillään) ennen lähtöä, mutta ruoka ei vielä valmis. Sitten lapsi ilmoitti, että hänellä menee vielä hetki, äiti pakottaa vaihtamaan vaatteet. Siinä vaiheessa miesystäväni nousi autosta ja soitti ovikelloa niin pitkään, että ovi avattiin. Siitä raosta pyysi poikansa ulos ja autoon. Entinen rouva oli kysynyt, annoinko mä luvan tulla sisälle. Miesystäväni oli näyttänyt kädellä, että hän on kokonaan joka solullaan ulko-oven ulkopuolella. Me oltiin lähellä myöhästyä laivalta koko porukka. 

Toisella kertaa oltiin lapissa matkailuautolla. Tämä ex-rouva ei voinut joustaa yhtä päivää. Heillä siis oli vaihtopäivä perjantai ja oltaisiin tultu lauantaina, mutta hän ilmoitti, että on suunnitelmia, ei sovi yhtä päivää pidempään olla reissussa (siis la-la). Niin me tultiin jo perjantaina ja sitten tämä ex-vaimo oli sanonut, että ei kun ne suunnitelmat peruuntuikin, olisitte te voineet olla kokonaisen viikon la asti. Ihan kettuillakseen hän niin sanoi. Ei minulle tietenkään, vaan entiselle miehelleen ja lapsen kuullen vieläpä. Siinä tehdään isistä pahis. 

Oli muitakin juttuja. Ulkomaille olisi saanut lähteä, jos matka osuu juuri perjantai-illasta perjantai-iltaan. Kanarialle etsittiin sellaista lomaa, muttei sinne päässyt, ei ollut mitään lentoja noihin aikatauluihin. Ja oli se muutenkin niin tarkkaa, että vaikka jokin lento olisi lähtenytkään klo 19, ei mitään mahdollisuuksia ehtiä sille lennolle, jos lapsen pitää syödä kotona eikä koulupäivää saa lopettaa etuajassa yms.,, Ja entäs jos paluulento olisikin myöhästynyt? Ei sieltä mitään tullut pe-iltaisin miltään saarelta, mutta jos olisi tullut JS kone myöhässä, niin välittömästi olisi ollut lastenvalvojalle asiaa ja vaikka oikeuteen asti,

Vierailija
252/253 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Olen ymmärtänyt että kovin helposti ei yksinhuoltajuutta saa.  Jos toinen vanhempi ei uskalla lasta päästä ulkomaille kun on itse niin ylivarovainen, tuskin lienee tarpeeksi suuri syy siihen että saisin yksinhuoltajuuden. Tosiaan lapsi niin iso että kohta varmaan sanoo itse jos ei halua isälleen mennä. Isähön kusee kokoajan omiin muroihin. Lapsi on usein sanonutkin että ei halua sinne mennä, jäisi mieluummin minun luo kun on vaihtopäivä.

Ap, tämä tapaus on ennakkotapaus tuleville vuosille. Ja lupalappu ei tässä ole ongelma vaan se passi!! Lapsi tulee tulevien vuosien aikana tarvitsemaan ihan Suomessakin henkilötodistusta erinäisissä tilanteissa.

Sinulle halvin ja riidattomin toimintatapa on hakea lapselle yksin henkilökorttia ja haun yhteydessä kertoa tilanne. Todennäköisesti henkilökortti lapselle tässä tapauksessa myönnetään.

Tämän jälkeen voit matkustaa lapsen kanssa Euroopassa. Hyvin epätodennäköistä, että mitään lupalappuja kyseltäisiin.

Eli. Kohta 1) Hae yksin henkilökorttia. Kohta 2) Kun se on myönnetty, matkusta ilman lupalappuja.

Vierailija
253/253 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Olen lähdössä huomenna matkoilla teinien kanssa ilman toista vanhempaa. Minua alkoi naurattamaan ajatus, että joku kysyisi lupalappua. Ajatus lapsikaappauksesta ei kenellekään tule kenellekkään mieleen, sillä hankala heitä olisi kaapata, kun kaikki teinit ovat minua huomattavasti kookkaampia... ;D

Ja joo, tiedän, että keskustelu koskee pienempiä lapsia, mutta nauratti silti.

Ap:lle sen verran, etten usko kenenkään kysyvän 11 -vuotiaan kohdalla mitään, eli jos saata passin/henkilökortin järjestymään niin mitään lupalappuja ei tarvita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä