Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia
Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani. Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen. Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.
Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.
Olen asiallisesti pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä
Kellään vastaavasta kokemusta?
Kommentit (106)
Mene sen lapsen kanssa pyytämään lupalappua tai selitystä miksi hän ei suostu. Ehkä heltyy kun lapsi on paikalla tai sitten hän on idiootti myös lapsen silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet varmasti niin ystävällinen ja mukava ja ymmärtäväinen toista kohtaan eli olet kaikella tapaa täydellinen ex miestä kohtaan ihan niin kuin muutkin äidit ja kaikki vika on aina pelkästään miehessä etkä sinä olet koskaan aiheuttanut mitään riitoja etkä ole koskaan aiheuttanut miehelle ongelmia?
Isä hankaloittaa lapsensa elämää kostoksi ex-puolisolle
Toisella vanhemmalla on oikeus kieltää ulkomaan matka. Et valitettavasti voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mene sen lapsen kanssa pyytämään lupalappua tai selitystä miksi hän ei suostu. Ehkä heltyy kun lapsi on paikalla tai sitten hän on idiootti myös lapsen silmissä.
Lasta ei oteta riitoihin mukaan aseeksi, ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Toisella vanhemmalla on oikeus kieltää ulkomaan matka. Et valitettavasti voi sille mitään.
Ei ole mitään oikeutta kieltää tavallista lomamatkaa. On huoltokiusaamista yrittää estää lapsen lomamatka tosen huoltajansa kanssa, huoltokiusaaminen on myös vahva peruste yksinhuoltajuudelle.
Siinäpä voi sitten tulla kyseeseen petos tai identiteettivarkaus. Nimikirjoitusta ei todellakaan kannata lähteä väärentämään. Paras neuvo on tuo: pyydä nimikirjoitus lupalappuun, kun lapsi seisoo vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta, että kyllä saattavat kysyä, joten en lähtisi matkaan riskillä. Todella ikävä tilanne, mutta tuossa tapauksessa matkustaisin kotimaassa.
Olen reissannut lasteni kanssa yksin siitä asti kun olivat noin 3 vuotiaita. Koskaan ei ole missään mitään lupalappuja kyselty. Toki sinun pitäisi lapsen passi saada mukaasi.
Vierailija kirjoitti:
Albanian ja Kroatian matkoilla lappu kysytty. Minulla ja lapsilla eri sukunimi. Myös maistraatin lapun olen joutunut esittämään.
Kuulostaa tosi oudolta. Kroatiaankin matkustin lasteni kanssa eikä missään ole mitään lappuja kysytty, jos lapsella on kuitenkin passi. Eri sukunimi on meilläkin. Tuo maistraatin lappu nyt on ihan bullshittiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ole, jos siihen ei ole järkeviä perusteita. Esimerkiksi passin hakemiseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus, mutta jos toinen vanhempi ei anna lupaa passin hakemiseen, passi voidaan silti myöntää, jos katsotaan, että se on lapsen edun mukaista. Esim. mahdollisuus päästä muun perheen kanssa tavanomaiselle lomamatkalle on tällainen syy. Poliisilla on tässä harkintavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sai poliisilta ns. pikapassin näissä tilanteissa niin että oli vain reissun verran voimassa. Googleta vielä. Ja sossu ainakin mulle sano et ei voi isä reissuja estää kun kyse ei ole mistään lapsikaappauksesta. Riippuu lapsen iästä mut saattaisin kertoa sille et isä kieltää lähtemästä eikä anna passia. Näinhän se tilanne on.. Mitä suotta valehdella.
Ap:n lapsella kuitenkin on voimassaoleva passi. Ei kai silloin toista passia (edes pika-) voi saada.
Nyt vaan ap pistät kovan kovaa vasten. Lapsella on oikeus päästä lomalle. Minkäikäinen lapsi? Johan kouluikäinen osaa itsekin kysyä passinsa perään. Miksi se passi edes on isän luona jollei isä reissuja tee?
Voi saada toisen passin, jos vaikka ilmoittaa voimassaolevan passin olevan kadonnut. Toki se olemassaoleva passi sitten mitätöityy samalla.
Olen joskus ottanut tällaisen lupalapun mukaan matkalle. Ollaan tosi hyvissä väleissä lasten isän kanssa, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa. Tosin yleensä olen vaan unohtanut koko asian, eikä mitään lappuja ole ollut. Koskaan ei ole kyselty. Mietin myös, missä kohtaa tätä edes kysyttäisiin? Lentokentillä henkilökunnan kanssa asioidaan lähinnä lähtömaan kentällä, jos Euroopassa matkustetaan. Ainoastaan Britanniaan matkustaettaessa piti mennä passintarkastuksen läpi, ja kerran oli Norjaan mennessä joku passintarkastus. Vaikea uskoa, että Helsinki-Vantaan lentokentällä matka katkeaisi siihen, että suomalaisella äidillä ei ole lupalappua. Ja tuskinpa paluumatkalla estetään palaamasta kotimaahan sillä perusteella, että lupalappua ei ole.
Jos olisin ap, lähtisin matkaan tekaistun lupalapun kanssa. Lähinnä se lappu olisi olemassa oman mielenrauhan vuoksi, kun asia nyt tuntuu stressaavan. Riski siitä, että sitä ainakaan Euroopassa kysyttäisiin, on aika olematon. Mutta jos sitten kysytään, niin onpa sitten lappu esittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ottanut tällaisen lupalapun mukaan matkalle. Ollaan tosi hyvissä väleissä lasten isän kanssa, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa. Tosin yleensä olen vaan unohtanut koko asian, eikä mitään lappuja ole ollut. Koskaan ei ole kyselty. Mietin myös, missä kohtaa tätä edes kysyttäisiin? Lentokentillä henkilökunnan kanssa asioidaan lähinnä lähtömaan kentällä, jos Euroopassa matkustetaan. Ainoastaan Britanniaan matkustaettaessa piti mennä passintarkastuksen läpi, ja kerran oli Norjaan mennessä joku passintarkastus. Vaikea uskoa, että Helsinki-Vantaan lentokentällä matka katkeaisi siihen, että suomalaisella äidillä ei ole lupalappua. Ja tuskinpa paluumatkalla estetään palaamasta kotimaahan sillä perusteella, että lupalappua ei ole.
Jos olisin ap, lähtisin matkaan tekaistun lupalapun kanssa. Lähinnä se lappu olisi olemassa oman mielenrauhan vuoksi, kun asia nyt tuntuu stressaavan. Riski siitä, että sitä ainakaan Euroopassa kysyttäisiin, on aika olematon. Mutta jos sitten kysytään, niin onpa sitten lappu esittää.
Jos on kiusaa tekevä toinen vanhempi niin vaan voi järjestää shown ja lapun kyselyn
Vierailija kirjoitti:
"Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi."
En ole ap. Minulla on eri sukunimi kuin lapsellani. Kukaan ei ole ikinä, edes passintarkastuksessa kysynyt mitään. Kun lähdettiin Lontooseen, niin piti hakea maahantulolupa. Siinä lapsen hakemuksessa tulee kohta, jossa pitää antaa huoltajan lupa. Minun lupa riitti. Tosin isällä oli tieto meidän matkasta, mutta mitään molempien vanhempien lupaa siihen ei pyydetty. Lontoossa sitten elektronisista porteista maahan, niin eipä siinä kukaan mitään kysynyt.
mitäs vaikka tädit ja enot tekevät, jotka lähtevät siskon/veljen lapsen kanssa ulkomaille? Pitääkö heidä esittää lupalappu molemmilta vanhemmilta?
HAE LAPSELLE EU-HENKKARI! Problem solved. Jos ei ole passia vaativa kaukomatka kyseessä.
Kun lapseni oli alaikäinen, piti ex-mieheltä olla allekirjoitus vain paperiin, joka liittyi lapsen passin uusimiseen poliisilaitoksella. Mitään muita lupalappuja ei kysytty eikä tarvittu missään vaiheessa.
Saisiko lapsi pyydettyä vanhemmaltaan nimen lupalappuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko sulla sama sukunimi lastesi kanssa? Olen ymmärtänyt, että näitä ongelmia, joita siis muutenkin tulee harvoin, tulee lähinnä, jos lapsilla on eri sukunimi."
En ole ap. Minulla on eri sukunimi kuin lapsellani. Kukaan ei ole ikinä, edes passintarkastuksessa kysynyt mitään. Kun lähdettiin Lontooseen, niin piti hakea maahantulolupa. Siinä lapsen hakemuksessa tulee kohta, jossa pitää antaa huoltajan lupa. Minun lupa riitti. Tosin isällä oli tieto meidän matkasta, mutta mitään molempien vanhempien lupaa siihen ei pyydetty. Lontoossa sitten elektronisista porteista maahan, niin eipä siinä kukaan mitään kysynyt.
mitäs vaikka tädit ja enot tekevät, jotka lähtevät siskon/veljen lapsen kanssa ulkomaille? Pitääkö heidä esittää lupalappu molemmilta vanhemmilta?
Ketjussa puhutaan vanhemman kanssa matkustamisesta. Sitä paitsi mistä se paistaa läpi ettei olla ydinperhettä? Miksi kukaan kysyisi mitään?
Taitaa moni vastaaja olla sellainen, ettei paljoa matkaile. Se on elektronin lippu kouraan ja portista läpi. Väkeä vyöryy tuhansittain. Turvatarkastuksessa katsotaan sitten muita asioita kuin perhesuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei oteta riitoihin mukaan aseeksi, ikinä.
Olen samaa mieltä ettei lasta saa käyttää aseena. Lapselta ei kuitenkaan tarvitse liiaksi peitellä toisen vanhemman kiusaa, joka kohdistuu nimenomaan lapseen itseensä. Jos naapurin Marjatta ottaa minun passin eikä anna sitä minulle, niin se on rikollista. Tai jos minä otan puolisoni passin enkä anna sitä hänelle, niin se ei ole millään tavalla oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sai poliisilta ns. pikapassin näissä tilanteissa niin että oli vain reissun verran voimassa. Googleta vielä. Ja sossu ainakin mulle sano et ei voi isä reissuja estää kun kyse ei ole mistään lapsikaappauksesta. Riippuu lapsen iästä mut saattaisin kertoa sille et isä kieltää lähtemästä eikä anna passia. Näinhän se tilanne on.. Mitä suotta valehdella.
Ap:n lapsella kuitenkin on voimassaoleva passi. Ei kai silloin toista passia (edes pika-) voi saada.
Nyt vaan ap pistät kovan kovaa vasten. Lapsella on oikeus päästä lomalle. Minkäikäinen lapsi? Johan kouluikäinen osaa itsekin kysyä passinsa perään. Miksi se passi edes on isän luona jollei isä reissuja tee?
Voi saada toisen passin, jos vaikka ilmoittaa voimassaolevan passin olevan kadonnut. Toki se olemassaoleva passi sitten mitätöityy samalla.
Ongelma ei kuitenkaan ratkea pitkäaikaisesti. Tulee kaiketi seuraavakin matka.
Lapsi hakee passinsa ja löhdette matkalle, yksinhuoltajuus vireille.