Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen toinen vanhempi hankaloittaa lomasuunnitelmia

Vierailija
07.09.2026 |

Lapsi alakouluikäinen ja kovasti tahtoisi äöhteä ulkomaan reissuun lomalla kanssani.  Lapsi minulla ja toisella vanhemmalla viikko- viikko. Matkaan tarvitsee toisen vanhemman suostumus kirjallisena. Tiedä kyllä että jotkut matkustavat ilman lupalappuja mutta jos huono nakki käy että portilla kysyvät onko toiselta vanhemmalta lupaa matkustaa, ja jos e ole lupalappua , matka tyssää siihen.  Eli lupalappunen on oltava. Lisäksi toisen vanhemman hallussa on lapsen passi.

Välit vanhempaan huonot, hän suhtautuu vihaisesti kaikkeen ja vastaa agressiivisella tyylillä. On ennenkin käyttänyt jotain vallankeinoa hyödykseen. On katkera erosta josta jo 8v kulunut.

Olen asiallisesti  pyytänyt lupaa lapsen kanssa viikon kestävään ulkomaan matkaan, hän ei tähän myönny. Lapsi on jo 11v. Voiko asiaa ”riitauttaa”ilman oikeuden käynnin kuluja? En ehkä edes jaksaisi, parempi ehkä odottaa että lapsi kasvaa vielä

Kellään vastaavasta kokemusta?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain voi ymmärtää tuolla tavalla käyttäytyviä vanhempia. Tuollaisella käytöksellä laitetaan oma etu lapsen edun edelle. Kypsästi käyttäytyvät vanhemmat osaavat hoitaa lasten asiat keskenään asiallisesti. Oman kokemukseni mukaan vikaa on yleensä molemmissa vanhemmissa. Molempien pitäisi katsoa peiliin eikä vain syyttää toista.

Vierailija
82/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin miksi monet vanhemmat eivät halua lastensa lähtevän ulkomaille. Matkustaminen ulkomaille on aina suuri riski mutta välipitämättömät ja polleat vanhemmat eivät siitä välitä. Matkalla voi tapahtua mitä vain.

Juu. Itkekää ja alapeukuttakaa. Minä kerroin kuitenkin totuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa saada tietää, miten ap:n tilanne kehittyy ja päättyy. Toteutuuko matka?

Vierailija
84/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ottanut tällaisen lupalapun mukaan matkalle. Ollaan tosi hyvissä väleissä lasten isän kanssa, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa. Tosin yleensä olen vaan unohtanut koko asian, eikä mitään lappuja ole ollut. Koskaan ei ole kyselty. Mietin myös, missä kohtaa tätä edes kysyttäisiin? Lentokentillä henkilökunnan kanssa asioidaan lähinnä lähtömaan kentällä, jos Euroopassa matkustetaan. Ainoastaan Britanniaan matkustaettaessa piti mennä passintarkastuksen läpi, ja kerran oli Norjaan mennessä joku passintarkastus. Vaikea uskoa, että Helsinki-Vantaan lentokentällä matka katkeaisi siihen, että suomalaisella äidillä ei ole lupalappua. Ja tuskinpa paluumatkalla estetään palaamasta kotimaahan sillä perusteella, että lupalappua ei ole.

Jos olisin ap, lähtisin matkaan tekaistun lupalapun kanssa. Lähinnä se lappu olisi olemassa oman mielenrauhan vuoksi, kun asia nyt tuntuu stressaavan. Riski siitä, että sitä ainakaan Euroopassa kysyttäisiin, on aika olematon. Mutta jos sitten kysytään, niin onpa sitten lappu esittää.

Jos on kiusaa tekevä toinen vanhempi niin vaan voi järjestää shown ja lapun kyselyn

Mihin hän sen järjestäisi? Helsinki-Vantaan lentoasemalla tai jossain laivaterminaalissa ei todellakaan tule mitään lupalappushowta, koska Suomen lait eivät tällaisia lupalappuja edellytä. Ja tuollainen lupalappushowlla kiusaaminen taitaisi olla jo peruste hakea yksinhuoltajuutta, minkä jälkeen sillä kiusaa tekevällä vanhemmalla ei olisikaan enää mitään sanottavaa lapsen liikkumisiin.

Vierailija
85/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin miksi monet vanhemmat eivät halua lastensa lähtevän ulkomaille. Matkustaminen ulkomaille on aina suuri riski mutta välipitämättömät ja polleat vanhemmat eivät siitä välitä. Matkalla voi tapahtua mitä vain.

No ei todellakaan ole ulkomaille matkustaminen "aina suuri riski". Aika paljon riippuu kohteesta. Millä perusteella vaikkapa Tallinna on suurempi riski kuin Helsinki?

Vierailija
86/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse hankaloitti elämäänsä kun teki lapsen tuollaisen ihmisen kanssa. Miksi? Missä oli ne kuuluisat red flagit?

Hirveää sotkua tulee näistä avioeroon päätyneistä liitoista, joissa on lapsia. Missä harkinta? Missä ihmistuntemus? Miksi ne vaaleanpunaiset lasit aina seurusteluvaiheessa naisilla ainakin?

Vierailija
87/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tuollaisesta eksästä, mutta olen lukuisia kertoja matkustanut lasten kanssa eikä mitään lupalappuja ole kukaan kysellyt. Olen toki noita tarinoita kuullut itsekin.

Ei varmaankaan mitään lupia ole koskaan kyselty. Kun exä ei yllättäen antanutkaan minun lähteä matkalle lasteni kanssa, he olivat 9 ja 11v. ; niin kielsin kirjallisesti lasten matkustamisen ulkomaille. Toimitin kiellon myös lastenvalvojan tietoon. " Mitäs se meille kuuluu..." oli tyly vastaus. Ja niin exä matkusteli miten tahtoi. Kaiken selittää se että olen mies, isä. Useimmat viranomaiset ovat kovin puolueellisia ja asenteellisia ja miesvihamielisiä. Kun vaan pystyttäisi sopimaan asioista yhdessä ja pidettäisi sopimuksista kiinni niin hyvä olisi. Jos toinen sattuu olemaan itsekäs ja kenties luonnevikainen niin apua on hyvin vaikea saada ongelmiin.

Vierailija
88/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tuollaisesta eksästä, mutta olen lukuisia kertoja matkustanut lasten kanssa eikä mitään lupalappuja ole kukaan kysellyt. Olen toki noita tarinoita kuullut itsekin.

Ei varmaankaan mitään lupia ole koskaan kyselty. Kun exä ei yllättäen antanutkaan minun lähteä matkalle lasteni kanssa, he olivat 9 ja 11v. ; niin kielsin kirjallisesti lasten matkustamisen ulkomaille. Toimitin kiellon myös lastenvalvojan tietoon. " Mitäs se meille kuuluu..." oli tyly vastaus. Ja niin exä matkusteli miten tahtoi. Kaiken selittää se että olen mies, isä. Useimmat viranomaiset ovat kovin puolueellisia ja asenteellisia ja miesvihamielisiä. Kun vaan pystyttäisi sopimaan asioista yhdessä ja pidettäisi sopimuksista kiinni niin hyvä olisi. Jos toinen sattuu olemaan itsekäs ja kenties luonnevikainen niin apua on hyvin vaikea saada ongelmiin.

Miten exä siis esti sinua matkustamasta lasten kanssa? Jos hän itsekin teki niin kiellostasi huolimatta, niin etkö olisi itse voinut tehdä samoin?

Vierailija
89/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tenavalla passi on jo pääsette kyllä matkaan.

Anna Tuppa-uunon tukehtua myrkkyynsä!

Kasvua isältä myös.

Typerää touhua estää lasta lähtemästä kyllä myöhemmin kiroaa isänsä.. mitä tukea häneltä tullut elämän varrella?

Vierailija
90/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap itse hankaloitti elämäänsä kun teki lapsen tuollaisen ihmisen kanssa. Miksi? Missä oli ne kuuluisat red flagit?

Hirveää sotkua tulee näistä avioeroon päätyneistä liitoista, joissa on lapsia. Missä harkinta? Missä ihmistuntemus? Miksi ne vaaleanpunaiset lasit aina seurusteluvaiheessa naisilla ainakin?

Samaa tapahtuu kummallekin sukupuolelle. Voi olla että puolison ikävät piirteet tulevat esille vasta vuosien kuluttua. On kokemusta kahdesta liitosta. Noin puolet solmituista avioliitoista päätyy eroon joten ongelma on yleinen. Ja lisäksi moni roikkuu vielä huonossa liitossa. Mummoni sanoi että olisi se elämä helppoa jos aina tekisi oikean valinnan. Joskus tulee väistämättä huteja, ei voi mitään ja kun siihen valssiin tarvitaan kaksi niin onnistuminen on aika epätodennäköistä. Mut aina kannattaa yrittää. Ja onhan ne lapset aina olemassa.

Vierailija
91/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa passi poissa isältä!

Vierailija
92/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet varmasti niin ystävällinen ja mukava ja ymmärtäväinen toista kohtaan eli olet kaikella tapaa täydellinen ex miestä kohtaan ihan niin kuin muutkin äidit ja kaikki vika on aina pelkästään miehessä etkä sinä olet koskaan aiheuttanut mitään riitoja etkä ole koskaan aiheuttanut miehelle ongelmia?

Olet siis sitä mieltä että voi kostaa lapselle, ettei pääse matkalle ? 🙄

Lapsi tulee muistamaan sen ja kostautuu sinulle myöhemmin

Vierailija
93/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että tarttee passin risteilylle.

Vierailija
94/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten exä siis esti sinua matkustamasta lasten kanssa? Jos hän itsekin teki niin kiellostasi huolimatta, niin etkö olisi itse voinut tehdä samoin?

Ei antanut passeja, ne olivat hänellä. Myöhemmin esti myös tapaamisia. Otin yhteyttä lastenvalvojaan, lastensuojeluun, eivät ottaneet kantaa. Tästä on tosin jo aikaa ja nyt kaikki ok. Onko asiat muuttuneet parempaan, toivottavasti. Niin, se lähivanhempi voi pitää lasten henkilökortit tai passit hallussaan ja kieltäytyä luovuttamasta niitä jopa yhteishuoltajalle. Onko se laillista, en tiedä. 

Vierailija
95/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää mitä jätät kertomatta?

Voi kuule kun tollasia vanhempia vaan oikeasti on. Halutaan kostaa sille toiselle vanhemmalle, mutta koston kärsii se lapsi.

Oman lapsen toinen vanhempi teki kaikkensa yli 15 vuotta, että elämä olisi hankalaa. Teini-ikäinen katkaisi välit lopulta, kun vanhempi yritti estää mm lomamatkat, pankkikortin saannin, opiskelija-asuntoon muuttamisen jne. Itse myönsi myöhemmin, että halusi kostaa minulle eron ja lapsen kautta se hänen mielestään onnistui. Onko vaikea arvata, että välit ei ikinä enää palanneet ja eivät ole olleet puheväleissä sen jälkeen. Tämä on tietenkin minun vika, ei voi myöntää että pilasi itse ihan kaiken. 

Nyt olen sivusta seurannut samanlaista draamaa, missä toinen ei jousta piiruakaan ja lapsi siellä välissä on se joka kärsii. Jo aiemmin sovitut ja varatut lomat pitää muokata sen mukaan, mitä toinen sattuu sillä hetkellä haluamaan. Lupalappuja pimitellään ja haastetaan riitaa. Toinen sitten yrittää sopeutua ja tehdä lapsen takia niin, kuin hankala haluaa.

Vierailija
96/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittopussikersa.

Miten AP kehtaat edes ottaa puheeksi.

Vi.tu menkää yhdessä uudet ja vanhat panokaverit yhdessä. Homma ratkaistu. Yhes koos. Koko konkkaronkka..

Heittopussikersaa ehtii joku vahtia pakosta vuorollaan kukin ei-panovuorollaan.

Siinä se jaloissa p-pää pyörii.  Se kersa.

Heittopussikersa.

Vierailija
97/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lapsen toisen vanhemman uutta puolisoa sujauttamaan lapsen passi seuraavalla kerralla lapsen tavaroihin mukaan kun lapsi on palaamassa luoksesi...

Vierailija
98/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ottanut tällaisen lupalapun mukaan matkalle. Ollaan tosi hyvissä väleissä lasten isän kanssa, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa. Tosin yleensä olen vaan unohtanut koko asian, eikä mitään lappuja ole ollut. Koskaan ei ole kyselty. Mietin myös, missä kohtaa tätä edes kysyttäisiin? Lentokentillä henkilökunnan kanssa asioidaan lähinnä lähtömaan kentällä, jos Euroopassa matkustetaan. Ainoastaan Britanniaan matkustaettaessa piti mennä passintarkastuksen läpi, ja kerran oli Norjaan mennessä joku passintarkastus. Vaikea uskoa, että Helsinki-Vantaan lentokentällä matka katkeaisi siihen, että suomalaisella äidillä ei ole lupalappua. Ja tuskinpa paluumatkalla estetään palaamasta kotimaahan sillä perusteella, että lupalappua ei ole.

Jos olisin ap, lähtisin matkaan tekaistun lupalapun kanssa. Lähinnä se lappu olisi olemassa oman mielenrauhan vuoksi, kun asia nyt tuntuu stressaavan. Riski siitä, että sitä ainakaan Euroopassa kysyttäisiin, on aika olematon. Mutta jos sitten kysytään, niin onpa sitten lappu esittää.

Jos on kiusaa tekevä toinen vanhempi niin vaan voi järjestää shown ja lapun kyselyn

Mihin hän sen järjestäisi? Helsinki-Vantaan lentoasemalla tai jossain laivaterminaalissa ei todellakaan tule mitään lupalappushowta, koska Suomen lait eivät tällaisia lupalappuja edellytä. Ja tuollainen lupalappushowlla kiusaaminen taitaisi olla jo peruste hakea yksinhuoltajuutta, minkä jälkeen sillä kiusaa tekevällä vanhemmalla ei olisikaan enää mitään sanottavaa lapsen liikkumisiin.

Ei näistä ns. vanhemmista

kumpikaan

edes halua

missään tapauksessa

olla yksin 

vastuussa.

Ei rakkautta lapseen.

- Heittopussilapsi on pelkkä pinnallinen harrastus joka toinen viikko

- Heittopussikakara

Vierailija
99/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkää kaikkea jää elämä elämättä. Kauppaan mennessä voi jäädä auton alle, tai hullu hyökätä missä vaan.

Tynnyrissä kait turvallista kasvattaa?

Vierailija
100/106 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että tarttee passin risteilylle.

Ei mun sanaan luota. En ihmettele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme