Kannattaako ostaa sähkölämmitteistä rivaria tai omakotitaloa?
Olen jo tovin etsinyt sopivaa, joko kaksiota tai pientä kolmiota, rivaria tai omakotitaloa, mutta tuntuu ettämitään järkevää ei ole tarjolla. Jos muuten on ok, niin siinä on sähkölämmitys. Kannattaako sellaista edes harkita?
Kommentit (48)
Talossani on 93 neliötä sähkölmmitettyjä tiloja sekä yksi ilmalämpöpumppu, joka lämmittää avaran olohuoneen ja keittiön. Sähkö ja sähkön siirtohinta olivat viime vuonna 180 euroa kuukaudessa yhteensä, siis keskiarvo. Kesällä menee noin satanen, kylmänä talvikuukautena noin 300 euroa. Ensi talveksi sähköyhtiö on nostamassa hintoja, valitettavasti. Ovatko nämä summat suuria? Ennen meni puolet vähemmän.... Minulla ei ole enää asuntovelkaa, joten selviän hyvin asumiskuluista. Äänestäisin kyllä sitä puoluetta, joka olisi vaihteeksi suomalaisten puolestapuhuja ja verottaisi datakeskuksia rankasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora sähkölämmitys on huono, maalämpö paras tapa lämmittää sähköllä. Ja jossain on asuttavakin.
Niin ja mitäs se sitten kustantaakaan, 14-16 000 ekee, ku patterit saa seinälle ja toimimaan parilla tonnilla...Sit sen maalämpöpumpun käyttöikä on 20 vuotta, mutta pattereilla hoidettuna 50-vuotta...
Tietysti köyhälle kaikki on kallista ja tavoittamattomissa.
Alkaa olla jo muillekin ns. Hyvin suht tienaaville!
Olisi kiva kuulla paljonko maksaa omakotitalon kaukolämpö? Naapuriin rakennetaan nyt maalämpösysteemiä öljylämmityksen tilalle. Se on kallis ja hidas rakentaa. Olisi kiva kuullamyös sen kuukausikustannukset, ettei täällä tarttis olla mutu-huutelijoiden mielipiteiden varassa. Luvut tiskiin!
Sähkölämmityksen saa halvemmaksi, kun lämmittää vain silloin, kun sähkö halpaa.
Jos ostat +2000-luvun sähkölämmitteisen talon ja sopivan kokoisen, et mene vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata säikähtää vaan selvittää vuosikulutus. Itselläni 120 neliön talossa on suora sähkölämmitys, varaava takka, ilmalämpöpumppu ja aurinkopaneelit, ja mulla menee ostosähköä noin 8000 kWh vuodessa. Lisäksi osa paneeleiden sähköstä menee myyntiin. Monessa maalämpötalossakin sähkönkulutus on suurempaa, vaikka sitä pidetään jotenkin ylivertaisena lämmitysmuotona.
Puilla lämmitys laskee kustannuksia, jos saa omasta metsästä puuta.
Viime talvena siskoni ei ostanut puita, kun laskemalla totesi tulevan yhtä kalliiksi kuin sähkö.
Totta, myös polttopuun hinta on noussut. Itse saan puut omasta metsästä plus suhteilla brikettejä edullisesti. Toki tuolle omalle puullekin voi laskea jonkun hinnan, voisihan sen halutessaan myös myydä.
Vierailija kirjoitti:
Joo sehän onkin todella kivaa kovilla pakkasilla ja tupakin putkineen tykkää!
Onneksi ei tarvitse pelleillä pörssisähkön kanssa vaan voi käyttää koko ajan sähköä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaava lämmitys niin kyllähän tämä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata säikähtää vaan selvittää vuosikulutus. Itselläni 120 neliön talossa on suora sähkölämmitys, varaava takka, ilmalämpöpumppu ja aurinkopaneelit, ja mulla menee ostosähköä noin 8000 kWh vuodessa. Lisäksi osa paneeleiden sähköstä menee myyntiin. Monessa maalämpötalossakin sähkönkulutus on suurempaa, vaikka sitä pidetään jotenkin ylivertaisena lämmitysmuotona.
Mulla menee 2010-luvun matalaenergia talossa sähkölämmitteisenä mininä 8400kwh, maksimina 11500kwh. Riippuu miten ahkerasti lämmittää puusaunaa ja takkaa sekä kuinka kylmä talvi on. Tulevaisuudessa kun sähkön hinta ampuu taivaisiin, omakotitalo ja mahdollisuus tuottaa paneleeilla oma sähkö, on voittava yhdistelmä. Sähkölämmitystalossa paneelit ja ILP on säädettävyyden sekä ylläpidon kannalta paras mahdollinen yhdistelmä, eikä ole ylimääräisiä liikkuvia osia kulumassa ja kuluja aiheuttamassa.
Meillä oli pitkään kaksi omakotitaloa, toinen kaukolämmössä toinen sähkölämmitys + 2 ilmalämpöpumppua ja varaava takka. Kaukolämpö oli kalliimpi kuin sähkö silloin, kun oli edullinen 5cnt/kwh sähkösopimus. Sitten taas erehdyin kerran pörssisähköön enkä jaksanut säätää ilppejä, ja kylmästä tammikuusta tuli 800e lasku.
Viime vuosina kaukolämpö oli noin 20% edullisempaa kuin sähkölämmitys pääosin ILPeillä.
Pörssisähköä en voi suositella kuin autistiselle insinöörille, joka jaksaa joka ilta ohjelmoida seuraavan vuorokauden lämmityksen menemään päälle halvimpina tunteina.
Mutta muuten, jos saat hyvän sähkösopimuksen eli alle 10cnt/kwh perusmaksu, niin ei se hirveän kallista ole. Jos talo ei ole mikään harakanpesä, siis.
Kaverilla oli omakotitalo, talvella meni pari tonnia kuussa sähköön. Kyllästyi koko hommaan ja myi pois. Nyt on tyytyväinen kerrotalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koko rivarin ostaminen on riski.
Harva koko rivaria kuitenkaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli omakotitalo, talvella meni pari tonnia kuussa sähköön. Kyllästyi koko hommaan ja myi pois. Nyt on tyytyväinen kerrotalossa.
Pari tonnia kuussa on ihan hulvaton sähkölasku, siellä on täytynyt olla joku kylmä navetta lämmityksessä, eristämätön autotalli tai uima-allas. Tai viisi teiniä suihkussa joka päivä puolen tunnin ajan:
Olen tuo ylempänä kahdesta omakotitalosta puhunut. Tuo meidän sähkölämmitteinen oli perus rintamamiestalo ilman mitään lämmöneristysremontteja, alkuperäiset 2-lasiset ikkunat toki hyvin tiivistettynä. Kallein lasku ikinä oli viime tammikuun kovat pakkaset pörssisähköllä, 800e/kk. Talossa oli normaali +20c huonelämpötila ja lattialämmitykset.
Ilmalämpöpumppu ihan ehdoton. Ja kannattaa tsekata, että olisi myös varaava takka/uuni, jota voi tarvittaessa lämmittää. Sillä saa hyvin lämmitettyä kovimmilla pakkasilla. Ei meillä ainakaan mitään ongelmaa ole tässä ollut asua 20 vuotta.
Hyvin voi ostaa. Asennuttaa ilmalämpöpumpun (tai kaksi jos iso kiinteistö kyseessä) ja tuo suora sähkö jää ikäänkuin varalämmönlähteeksi vaika se paperilla onkin pääasiallinen lämmitysmuoto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia kuussa on ihan hulvaton sähkölasku, siellä on täytynyt olla joku kylmä navetta lämmityksessä, eristämätön autotalli tai uima-allas. Tai viisi teiniä suihkussa joka päivä puolen tunnin ajan:
Olen tuo ylempänä kahdesta omakotitalosta puhunut. Tuo meidän sähkölämmitteinen oli perus rintamamiestalo ilman mitään lämmöneristysremontteja, alkuperäiset 2-lasiset ikkunat toki hyvin tiivistettynä. Kallein lasku ikinä oli viime tammikuun kovat pakkaset pörssisähköllä, 800e/kk. Talossa oli normaali +20c huonelämpötila ja lattialämmitykset.
Onko tuossa koko lasku vai siirto vielä päälle?
No ei mun pikku rivarikaksiossa sähkölaskut oo paljon pieruakaan. Mutta joo samaa kyllä itsekkin mietin omakotitalojen kohdalla. Sellaiset vanhat kivat omakotitalot hyvällä aluella on usein sähkölämmitteisiä. En ehkä uskaltais ostaa sellaista, vaikka onhan ilmalämpöpumput tietysti keksitty.
Mulla on talvikuukausina sähkönkulutus noin 1500 kwh kuukaudessa. Mun sähkösopimuksella se maksaa noin 300 euroa plus perusmaksut noin 30 päälle. Vaikea kuvitella miten joku saa parin tonnin laskun aikaiseksi.
En ja en