Raisa ja Antti erosivat dramaattisesti - Nyt heidän perheensä elää poikkeuksellisesti
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9f1df62f-2554-4bb8-b757-1343…
Raisa Mattilan ja Antti Bergin suhde päättyi tavalla, joka on kuin kohtaus elokuvasta. Raisa ilmoitti puolisolleen ystävänpäivänä rakastuneensa toiseen ja haluavansa eron.
Tilannetta kärjisti vielä sekin, että oli heidän nuoremman yhteisen lapsensa 1-vuotispäivä.
Tähän päättyi kymmenen vuoden mittainen yhteinen taival. Viisi niistä oli vierähtänyt naimisissa. Antti olisi halunnut jatkaa suhdetta, ja ero herätti monenlaisia tunteita. Kielteisiäkin.
Nykyään entinen pariskunta on yhä toimivissa väleissä keskenään viisi vuotta eronsa jälkeen. He asuvat samassa kerrostalossa, kumpikin omassa asunnossaan uuden kumppaninsa kanssa. Yhdessä he junailevat arkea, johon kuuluvat bonusvanhemmat ja bonuslapset.
Raisa ja Antti ovat kirjoittaneet yhdessä eroaiheisen kirjan. Päätös – Erokirja lapsiperheen vanhemmille ilmestyi juuri Gummeruksen kustantamana. Yksi syy teoksen luomiseen oli halu ravistella tapaa, jolla eroperheistä puhutaan.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eronnut pitkästä liitosta, koska rakastuin toiseen. Liittoa yritettiin kyllä korjata pariterapiaa myöten. Ei auttanut. Otin eron ja sen "uuden" kanssa olen edelleen. Molemmilla omat asunnot, lapset jo teinejä. Kivittäkää, olkaa hyvät.
Petitkö eksääsi, kun rakastuit toiseen ja ette olleet vielä eronneet?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kommentoija täällä on eronnut riidellen ja tuskaisesti joskus jostakin kumppanistaan? Aivan uskomatonta jeesustelua taas. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Tutkimusten mukaan ero on psyykkisesti parempi lapsille kuin riitelevä suhde. Olen itse eronnut vaikeissa olosuhteissa, lasten kanssa käytännöllisesti katsottuna paettiin juoppoa miestä. Parhaani olen tehnyt yksinäisenä yksinhuoltajana ilman mitään, mutta kyllä minulla on kanttia myöntää, että tuollainen ratkaisu, jossa ollaan sovussa ja lasten elämässä on paljon rakkaita sisaruksia ja neljä luotettavaa ja huolehtivaa aikuista, voi olla todella hyvä ja antaa paljon turvaa ja iloa elämään. Eroja nyt tulee monestakin syystä, ja mistään ei voi tietää, että tämä on jotenkin huono tilanne kenellekään. Se nyt on varmaan kaikille ihan selvää, että avioeron saa ottaa jos ei halua olla suhteessa, ja Raisa ei ole maailman ensimmäinen ihminen joka niin tekee.
Ensin pakenitte juoppoa miestä, ja nyt yhtäkkiä lapsilla on neljä turvallista aikuista elämässään?
Missä vaiheessa siitä uhkaavasta juoposta tulikin turvallinen aikuinen?
Varmaan kuvioon hyppää joku lapsille turvallisen ja vakaan kasvuympäristön tarjoava polyamorinen suhdeviritys, siitä tuo neljä aikuista. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kommentoija täällä on eronnut riidellen ja tuskaisesti joskus jostakin kumppanistaan? Aivan uskomatonta jeesustelua taas. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Tutkimusten mukaan ero on psyykkisesti parempi lapsille kuin riitelevä suhde. Olen itse eronnut vaikeissa olosuhteissa, lasten kanssa käytännöllisesti katsottuna paettiin juoppoa miestä. Parhaani olen tehnyt yksinäisenä yksinhuoltajana ilman mitään, mutta kyllä minulla on kanttia myöntää, että tuollainen ratkaisu, jossa ollaan sovussa ja lasten elämässä on paljon rakkaita sisaruksia ja neljä luotettavaa ja huolehtivaa aikuista, voi olla todella hyvä ja antaa paljon turvaa ja iloa elämään. Eroja nyt tulee monestakin syystä, ja mistään ei voi tietää, että tämä on jotenkin huono tilanne kenellekään. Se nyt on varmaan kaikille ihan selvää, että avioeron saa ottaa jos ei halua olla suhteessa, ja Raisa ei ole maailman ensimmäinen ihminen joka niin tekee.
Ensin pakenitte juoppoa miestä, ja nyt yhtäkkiä lapsilla on neljä turvallista aikuista elämässään?
Etkö osaa lukea? Kirjoitin että itse voisin tykätä jos olisi apua ja tukiverkkoja lasten kanssa ja vaikka tuollainen himmeli kuin noilla ihmisillä, mutta ei siis ole. Olen tyypillisenä suomalaisena ihan yksin lasteni kanssa, mutta osaan myöntää, että näillä ihmisillä on hommat paremmassa mallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Kirjoitin että itse voisin tykätä jos olisi apua ja tukiverkkoja lasten kanssa ja vaikka tuollainen himmeli kuin noilla ihmisillä, mutta ei siis ole. Olen tyypillisenä suomalaisena ihan yksin lasteni kanssa, mutta osaan myöntää, että näillä ihmisillä on hommat paremmassa mallissa.
Eikä ole. Parempi malli ja lasten etu olisi ollut se, että olisivat saaneet pitää oman ydinperheensä ja vanhemmat olisivat menneet terapiaan käsittelemään äidin ihastumista ja siihen johtaneita syitä. Ei tuo uusperhehimmeli, jossa lapsilla on kaksi uusperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eronnut pitkästä liitosta, koska rakastuin toiseen. Liittoa yritettiin kyllä korjata pariterapiaa myöten. Ei auttanut. Otin eron ja sen "uuden" kanssa olen edelleen. Molemmilla omat asunnot, lapset jo teinejä. Kivittäkää, olkaa hyvät.
Arvaat varmaan vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi eksä löysi uuden paremman vaimon ja sai lisää lapsia. :)
Eli mies ei ollut sen parempi vaan loi lapsilleen uusioperheh*lvetin? Miksei voinut vain keskittyä vanhemmuuteen, jotta lapsella olisi ollut edes yksi ehjä koti, vaan antoi m*lkunkutinan voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies ei ollut sen parempi vaan loi lapsilleen uusioperheh*lvetin? Miksei voinut vain keskittyä vanhemmuuteen, jotta lapsella olisi ollut edes yksi ehjä koti, vaan antoi m*lkunkutinan voittaa?
Minusta tuo on eri asia. Mies ei tehnyt mitään väärää, kun vaimo ihastui toiseen ja jätti miehen. Miksi mies ei olisi saanut perustaa uutta perhettä? Jutustakin käy ilmi, että ei mies ottanut uutta suhdetta heti vaimon jätettyä eropaperit, vaan välissä oli aikaa.
Ero kerran vuodessa pitää suhteet eloisina. Lapsetkin tykkää kun saavat tutustus uusiin ihmisiin. Ei se mitään jos joillakin sattuu pedoja kohdalle. Tilastovirheitä ne vaan on. Kyllä erot tekevät ihmisistä ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut sivusuhdetta, jos sitä kysyt. Pelkästään tunne, jota ei voinut ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komea mies on Raisalla. Stalkkasin instaa. Miellyttävä oli kyllä edellinenkin.
Vaihtaa aikanaan Raisan kauniimpaan ja nuorempaan.
Karma.Toivottavasti oma oppi puraisee.
Jos roolit olisivat toisin päin, nämä Raisan puolustelijat haukkuisivat miehen itsekkääksi siaksi.
Kyllä. Koska. Nainen. On. Pyhä. Eikä. Tee. Koskaan. Mitään. Väärää,
Miesuhriutujat saapuivat paikalle. Ei asiaa, jossa mies ei olisi mielestään uhri ja lisäksi projisoi uhriutumisominaisuuttaan naisiin.
Lehtijutusta huokuu Raisan kateellisuus niille jotka ovat henkisesti normaaleja ja saavat ydinperheen toimimaan.
Siksi hyökkää heitä vastaan vaatien että olisivat hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on eri asia. Mies ei tehnyt mitään väärää, kun vaimo ihastui toiseen ja jätti miehen. Miksi mies ei olisi saanut perustaa uutta perhettä? Jutustakin käy ilmi, että ei mies ottanut uutta suhdetta heti vaimon jätettyä eropaperit, vaan välissä oli aikaa.
Miksi saisi, kun naiset toimittuaan kuin kyseinen mies tuomitaan syvimpään helvettiin, kun "edes äiti ei ajattelee lapsia ja olisihan voinut lasten aikuistumiseen saakka parisuhdetta odottaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut sivusuhdetta, jos sitä kysyt. Pelkästään tunne, jota ei voinut ohittaa.
Höpöhöpö. Sitä ”tunnetta” on ruokittu salasuhteilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saisi, kun naiset toimittuaan kuin kyseinen mies tuomitaan syvimpään helvettiin, kun "edes äiti ei ajattelee lapsia ja olisihan voinut lasten aikuistumiseen saakka parisuhdetta odottaa"?
Eri asia. Nainen rikkoi sadistisella tavalla perheensä tässä tapauksessa.
Oliko se tuo juttu, missä se erovanhempi totesi, että eroperheiden lapsilla on sellaista katuviisautta, jota ehjien ydinperheiden lapsilla ei ole? Salli minun nauraa. Että meriitti on se, että lapsilla on rikkinäisyyttä elämässään. Kas kun tuolla katuviisaudella ei hehkuteta näitä nykyisiä lapsia, jotka kadulla mukiloivat muita ja käyvät ai.nekauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komea mies on Raisalla. Stalkkasin instaa. Miellyttävä oli kyllä edellinenkin.
Vaihtaa aikanaan Raisan kauniimpaan ja nuorempaan.
Karma.Toivottavasti oma oppi puraisee.
Jos roolit olisivat toisin päin, nämä Raisan puolustelijat haukkuisivat miehen itsekkääksi siaksi.
Kyllä. Koska. Nainen. On. Pyhä. Eikä. Tee. Koskaan. Mitään. Väärää,
Miesuhriutujat saapuivat paikalle. Ei asiaa, jossa mies ei olisi mielestään uhri ja lisäksi projisoi uhriutumisominaisuuttaan naisiin.
Johonkin tuo selvästi sinussa osui ihon alle.
Miksi et vain ohittanut tuota kommenttia ja tätä ketjua?
90-luvulla omassa lapsuudessa erot eivät enää olleet täysin harvinaisia. Tiedän lukuisia nyt jo aikuisia, jotka ovat kasvaneet eroperheissä. Ja arvatkaas mitä, heistä on tullut ihan normaaleja ihmisiä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua