APUA, rahat ihan loppu, laskuja rästissä paljon, miten selviämme?
Olemme eläneet jo vuosia pakkasella, tilit menee, eikä riitä.
Miten saisimme apua?
Talous-ja velkaneuvonnassa käyty, eivät voi auttaa, onnittelivat sitkeydestä ja siitä, ettei luottotiedot ole menneet
ystäviltä ja läheisiltä lainattu rahaa, enää ei voi pyytää
seurakunnalta ei enää voida antaa
Laskuihin on sovittu maksuaikoja ja niitä on osin peruuntunut, koska emme ole saaneet sovitusti maksettua = kerralla erääntynyt koko velka
pikavippejä n. tuhat euroa yhteensä
Takuusäätiöstä ei myönnetä apua, koska maksuvara ei riitä ja emme ole laskeneet maksuja ulosottoon
Huutonetissä kävin kurkkimassa, siellä ei ole huutoja mihinkään, eli mitä siellä voisi myydä, että menisi kaupaksi?
Kirpparipöytä oli, tuloa 70€/vko ja pöytävuokra 30€
Kertokaa viisaita neuvoja
Kommentit (149)
Minä tekisin tilanteessanne siten, että ottaisin pankista joustoluottoa sellaisen summan, millä pystyy maksamaan kaikki laskut ja velat pois. Sitten maksaisin vain sitä yhtä maksua, sinne pankkiin ja täten vain yhtä korkoakin. Joustoluoton saa hyvin, jos luottotiedot ovat tallella. Ja jatkossa eläisin paljon järkevämmin.
Mutta tuo vaatii aktiivisuutta, on niin paljon helpompi huokailla netissä ja voivotella. Eihän ap edes tiedä asuntolainansa yksityiskohtia tai ruokalaskuaan.
Kyllä ap tietää, oletko tunnekuohussasi lukenut tarkkaan viestini? Mitä teette paikkakuntani tiedolla? haluatteko tietää nimeni, arvoni ja ammattinikin?
p.s. tätä ongelmaa ei ratkaista päivässä, taloa ei myydä hetkessä jne.
Miksi ottaisimme taas joustoluoton, kun juuri maksamme edellistä pois?
Tarinani saattaa olla voivottelua, marttyyrina olemista tai mitä vaan, totta kuitenkin on se, että rahat on lopussa..
Miehen tili tulee perjantaina, tilinauhassa näkyi, että ulosottoon menee 120€, sem vuoksi se ei tule riittämään lainan korkoihin ja sitten pitäisi taas syödäkin 2vkoa, ennen seuraavaa tiliä. Ruokaan menee n.500€/kk
Meillä on tuo tonttivuokra n. 100€/kk myös
Miehen tili tulee perjantaina, tilinauhassa näkyi, että ulosottoon menee 120€, sem vuoksi se ei tule riittämään lainan korkoihin ja sitten pitäisi taas syödäkin 2vkoa, ennen seuraavaa tiliä. Ruokaan menee n.500€/kk
Meillä on tuo tonttivuokra n. 100€/kk myös
[/quote]
Hei korot siis n.400e ja lyhennys n.350e
myös halunnut ihan konkreettisesti yrittää AUTTAA, mutta ap tekee sen aika vaikeaksi, KUN EI SUOSTU KERTOMAAN MITÄÄN FAKTOJA, JOIHIN TARTTUA.
Jos ketjun tarkoitus oli ap:n osalta vain tulla voivottelemaan, niin selvä, mutta jos nyt ihan oikeasti haluat vinkkejä ja perspektiiviä, voisitko ystävällisesti kertoa
a) perheenne koon
b) asuinpaikkakunnan
c) nettotulot (siis KAIKKI tulot)
d) menot kuussaIlman näitä tietoja voidaan toki esittää kommentteja teidän toimintanne, moraalinne, järkenne ynnä muiden nähdäksen aika epäoleellisten seikkojen puolesta ja vastaan mutta kukaan ei nyt oikeasti voi vastata kysymykseesi "apua, mitä tässä voi tehdä?".
Yllä oleviin kysymyksiin vastaamalla voit oikeasti saada jotain rakentavia kommenttejakin, neuvoja jotka saattavat auttaa pidemmällä aikavälillä. Lisäksi, jos haluat vinkkejä akuuttiin apuun, kannattaa ehkä miettiä ja kertoa myös se, millaista irtainta omaisuutta teillä on, mitkä ovat perheenne ajalliset resurssit ja mitä taitoja teillä on (irtainta voi yrittää myydä ja lisätuloja voi yrittää hankkia keikkatöillä).
Vaikutat enemmänkin salapoliisilta, joka epätoivoisesti haluaisi pikemminkin tietää kuka on kyseessä, joku sukulainen tai naapuri kenties???
Mitä sinä noiden tietojen perusteella pystyisit konkreettisesti tekemään? -et yhtään mitään!
En usko, että tv-luvan irtisanomisesta seuraa hyvää, koska ihan varmasti tarkastaja paukkaa tänne samantien ja telkkari on olohuoneessa.
Pitää nyt sitten HETI mennä kilpailuttamaan, niin loppuu tämäkin provoilu s**na! :-D
ja sen haluaisit vältää, ja nyt sitten tilinauhassa on ulosottoa.
Provo tämä on, uskokaa jo. Ap meni omissa saduissaan itsekin sekaisin.
Hei, tiesitkö, että luottotietojen menettäminen voi vaikuttaa työpaikan-, pankkitunnuksien-, asunnon saamiseen Kiitos asiallisesta vastauksesta, rahat eivät riitä edes tämän kuukauden korkoihin. Hei korot siis n.400e ja lyhennys n.350e
Ensin sanoit että maksatte pelkästään korko ja nyt sanotkin että maksette korkoja ja lyhennystä yhteensä 750€. Se on aika vähän teidän tuloillanne. Sanoit että sähköä maksatte 150 kesäkuukausina (eli 4 kertaa) ja 300€ talvikuukausina (eli noin 8 kertaa). Senkin voi tasoittaa että maksatte joka kuukausi saman summan eli 250€/kk. Se on aika paljon sähköön. Sitten oli jätemaksuja 100€/kk. Siitäkin voisi säästä lajittelemalla. Mutta teillä siis menee yhteensä asumiseen 1100€. Palkoista jää viellä 1800€+lapsilisät muuhun käyttöön. Työmatkoihinkin taisit sanoa 200€, tv-lupa noin 25€/kk. Siihen puhelimet ja netti maks. 100€, vakuutukset maks. 100€/kk. Kaiken tämän jalkeenkin rahaa jää viellä 1375€. Se on aika iso summa käytettäväksi pelkästään ruokaan. Tuosta ainakin 500-700€ pitäisi riittää lainojen takaisin maksuun ja loppu 700-900€ sitten ruokaan ja vaatteisiin.
Eli huokailit millä tilanne paremmaksi huommiseksi. Niin budjetoit ruokarahat. Päätät että ruokarahaa on 20€/ päivä. Käyt ruokakaupassa kerran tai kaksi viikossa ja ostat enintään sillä summalla ruokaa minkä verran päiviä aiot sillä selvitä. Opit pian kun lopetat tuon turhan huokailun ja alat keskittyä elämään etkä tuhlaukseen.
Niin oli, vain ja ainoastaan tämä yksi maksu. No se on nyt sitten hoidettu pois. Perintätoimistojen laskuja on vino pino tuossa pöydällä..
Hei, tiesitkö, että luottotietojen menettäminen voi vaikuttaa työpaikan-, pankkitunnuksien-, asunnon saamiseen Kiitos asiallisesta vastauksesta, rahat eivät riitä edes tämän kuukauden korkoihin. Hei korot siis n.400e ja lyhennys n.350e
Ensin sanoit että maksatte pelkästään korko ja nyt sanotkin että maksette korkoja ja lyhennystä yhteensä 750€. Se on aika vähän teidän tuloillanne. Sanoit että sähköä maksatte 150 kesäkuukausina (eli 4 kertaa) ja 300€ talvikuukausina (eli noin 8 kertaa). Senkin voi tasoittaa että maksatte joka kuukausi saman summan eli 250€/kk. Se on aika paljon sähköön. Sitten oli jätemaksuja 100€/kk. Siitäkin voisi säästä lajittelemalla. Mutta teillä siis menee yhteensä asumiseen 1100€. Palkoista jää viellä 1800€+lapsilisät muuhun käyttöön. Työmatkoihinkin taisit sanoa 200€, tv-lupa noin 25€/kk. Siihen puhelimet ja netti maks. 100€, vakuutukset maks. 100€/kk. Kaiken tämän jalkeenkin rahaa jää viellä 1375€. Se on aika iso summa käytettäväksi pelkästään ruokaan. Tuosta ainakin 500-700€ pitäisi riittää lainojen takaisin maksuun ja loppu 700-900€ sitten ruokaan ja vaatteisiin. Eli huokailit millä tilanne paremmaksi huommiseksi. Niin budjetoit ruokarahat. Päätät että ruokarahaa on 20€/ päivä. Käyt ruokakaupassa kerran tai kaksi viikossa ja ostat enintään sillä summalla ruokaa minkä verran päiviä aiot sillä selvitä. Opit pian kun lopetat tuon turhan huokailun ja alat keskittyä elämään etkä tuhlaukseen.
Eli joka kuukausi voit käyttää lainojen takaisin maksuun 500-700€/kk ja lisäksi lapsilisät tai laittaa niistä osan säätöön "pahan päivän" varalle.
asuinpaikkakuntaa ei varmaan tarvita, mutta se lapsiluku ois hyvä, siitähän riippuu tosi paljon sekä perheen tulot, että menot (ruoka ja vaatteet). Mutta jostain syystä ap ei halua että häntä autetaan..
Meille kyllä tulee sähkölasku joka ikinen kuukausi, joten siinä meni arviointisi huti. Sähkönsiirtohinta nosti sähkölaskuja 1/3 viime vuonna.
Niin tällä hetkellä maksamme pelkkää korkoa ja heti tammikuusta lähtien korko + lyhennys, mikäs tässä on nyt niin vaikeaa ymmärtää?
Hei sanoinko, että jätemaksuja menee 100€/kk? tarkoitin kyllä tonttivuokraa.
Huokaus on lähinnä nimimerkki, koska olen saanut paljon vastauksia ja yritän niihin vastailla tässä parhaani mukaan.
Ja meillä on iso perhe, joten satunnaisesti vaatteisiin, pakollisiin urheiluvälineisiin koulussa+ lasten polkupyöriin (myuös kirppareilta ostettuina) ja iltapäivähoitomaksuihin menee myös rahaa. Anteeksi jos en ole kerralla muistanut kaikkia menoja luetella. Ja huomioithan myös, että maksamme pois noita vanhoja joustoluottja yhteensä 250€/kk. Yhdellä lapsista lääkitys joka kuukausi 40€ ja myös lääkkeitä menee jos joku sairastuu.
Kiitos sinulle, että olet jaksanut paneutua näin huolella tilanteeseemme, vaikuttaa siltä, että välität todella! :)
No kerro miten auttaisit minua, jos minulla olisi lapsia
a) 2
b) 3
c) 4-8
esimerkki:
entä , jos kaikista lapsista ei saa lapsilisää? eli jos on vaikka kolmoset jotka ovat kaikki 17 vuotiaita, joista ei enää saa lapsilisää.
En ole mikään urkkija, joten paikkakuntatiedolla en tee mitään. En minäkään ymmärrä, mitä joku aikaisempi kyselijä sillä haki.
Mutta listaa kaikki menot ja kaikki tulot selkeään taulukkoon sekä kerro lasten määrä ja korkotasonne sekä kaikki lainat.
Luulen, että tilanne selkiytyisi itsellesikin ja meidän muiden olisi helpompi auttaa.
No kerro miten auttaisit minua, jos minulla olisi lapsia
a) 2
b) 3
c) 4-8
esimerkki:
entä , jos kaikista lapsista ei saa lapsilisää? eli jos on vaikka kolmoset jotka ovat kaikki 17 vuotiaita, joista ei enää saa lapsilisää.
En ala laskemaan eri vaihtoehtoja, kun idea on siinä että kerrot montako lasta teillä on ja paljonko saatte lapsilisää. Lisäksi listaa menot joita teillä on joka kuukausi, eli eriteltynä kaikki laskut joita maksatte, niin me pystymme paremmin auttamaan neuvomalla miten kannattaa tehdä. Etkös sinä apua halunnut?
En ole mikään urkkija, joten paikkakuntatiedolla en tee mitään. En minäkään ymmärrä, mitä joku aikaisempi kyselijä sillä haki.
Mutta listaa kaikki menot ja kaikki tulot selkeään taulukkoon sekä kerro lasten määrä ja korkotasonne sekä kaikki lainat.
Luulen, että tilanne selkiytyisi itsellesikin ja meidän muiden olisi helpompi auttaa.
Joo, kiitos, teimme sellaisen jo siellä talous- ja velkaneuvonnassa.
Tilanne on nyt se, että rästilaskujen vuoksi joudumme kärvistelemään ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Niin urkkijoitahan riittää aina ja niitä, ketkä mieluummin takertuvat minun tunnetilaani, kuin itse ongelmaan. Toki oma asennekin ratkaisee.
Kiitos sinulle, arvostan, että mietit itse asian ydintä, kuin sitä olenko niistänyt nenäni ja nostanut pöksyni. :D
Olet auttamishaluinen ihminen ja suorastaan uhkut tietoa, jos malttaisit esimerkkien kautta "auttaa" niin ehkä teet sen ap.n lisäksi monille muillekin saman asian kanssa painiskeleville?
Ei tästä jauhamisesta muuten mitään apua ole.
Joo, kiitos, teimme sellaisen jo siellä talous- ja velkaneuvonnassa.
Tilanne on nyt se, että rästilaskujen vuoksi joudumme kärvistelemään ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Niin urkkijoitahan riittää aina ja niitä, ketkä mieluummin takertuvat minun tunnetilaani, kuin itse ongelmaan. Toki oma asennekin ratkaisee.
Kiitos sinulle, arvostan, että mietit itse asian ydintä, kuin sitä olenko niistänyt nenäni ja nostanut pöksyni. :D
kanssasi. Itsekin olen tarjoutunut tällä palstalla lainaksi rahaa toiselle köyhälle vaikka sellainen olen itsekin.
Esimerkkejä talousvaikeuksiin joutumisesta lähipiiristä: terveysongelmat, pätkätyöt, keikkatyöt, yllättävät menot+pienet tulot, uupuminen tilanteeseen jolloin ei vaan saa hidettua kaikkea ajallaan.
Ja moni yrittää tarjota lapsilleen suht normaalin lapsuuden pienituloisenakin, synttärit, kaverisynttärit, joulut ym. vaput ja pääsiäiset. Toki sitä voi istua teoriassa vuosikausia pimeässä yhden lampun valossa juureksia ja kaurapuuroa syöden, ilman harrastuksia lapsillakaan. Tosielämässä ei kenenkään pää sellaista vuosikausia kestä, lapset syrjäytyy jo nuorena kun eivät saa muuta kuin kykkiä kotona tai hillua kadulla (varastellen kun kotoa ei saa rahaa eikä harrastuksia).
Se on hyvä hihkua sieltä kun ei ole käsitystä siitä mitä on oikeasti olla köyhä. Kukaan oikeasti köyhä ei moralisoi toista köyhää siitä että lapsi saa synttärit tai pääsee kerran kesässä (tai edes joka toinen kesä) Lintsille tms. tai että vanhemmatkin tarvitsee virkistystä välillä. Vain nämä varakkaammat kuvittelevat että siinä yhden hehkulampun valossa porkkanapussin kanssa voi viettää onnellisen lapsuuden ja kasvaa normaaliksi aikuiseksi.
Olen köyhä mutta kyllä minulla on harrastuksia ja "ulkona" käyn välillä. Siksi minulla on myös mielenterveys tallella. Toisin kun läheisellä äidillä joka ei koskaan ole käynyt missään ilman lapsia, ei ole kavereita, mielenterveys mennyt ensin ja sitten fyysinen terveys ja avioliitto. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, se että pysyy hengissä kaurapuurolla ei vielä riitä. Mielenterveys täytyy pystyä säilyttämään, muuten ei mikään muutu koskaan paremmaksi. Masennus on aina uhka kun talousvaikeudet jatkuu pidempään.
Niin varmaan ajattelee ihminen, jolla ei koskaan ole ollut taloudellisia vaikeuksia? ... joka vaikutat hyvin kokemattomalta ja aina kaiken kultalusikka suussa saaneelta?
Minä olen perheestä, jossa oli tarpeen laskea markat tarkkaan mutta joka myös opetti tuntemaan rahan arvon. Mun on vain hyvin vaikea uskoa todelliseksi tuollaista yhdistelmää marttyyriasenneta, itse sössittyä rahatilannetta, taitamattomutta talousdenhallinnassa ja tullaista silkkaa välinpitämättömyyttä esim vaikka ruokalaskun kanssa.
Niin,mitä sitten vaikka ihminen on ihan ITSE sössinyt rahatilanteensa????Miten se eroaa siitä että vahingossa sen on sössinyt??
Oletko koskaan ajatellut että tuskin kukaan ihminen ajattelee näin : Taidanpa nyt pilata luottotietoni ja olla maksamata koska mua huvittaa olla maksamatta!!"
Ei se niin mene!Kun ei pysty niin ei pysty maksamaaan.
Tulin huvikseni lukemaan tätä ketjua koska ajattelin että täällä hyviä neuvoja yms.vinkkejä moisiin tilanteisiin ja jotenkin arvasin että ap saa haukut.
Jotenkin se että ihminen on ulosotossa ja muutenkin vaikeuksissa saa aina hyeenat ja "oman totuudensa" toitottelijat liikkeelle.Hyvätuloiset viimeisimpänä auttavat ketään,ainakaan suomalaisia maksuvaikeuksissa olevaa,ainoastaan afrikan vuohia ostelevat pönkittääkseen omaa sädekehäänsä maailman pelastamiseksi!
Tienaan ap n.1100e kk ja jos teillä rahapulaa niin voin 50e antaa teille lainaan tai jopa ihan huvikseen.Mekään ei siis rikkaita ja olemme myös maksuvaikeuksissa mutta tuolla summalla VOIN AUTTAAA ilman että se vaikuttaa talouteen.
Missä päin asutte?t.tampereelta
Hei, tiesitkö, että luottotietojen menettäminen voi vaikuttaa työpaikan-, pankkitunnuksien-, asunnon saamiseen
Kiitos asiallisesta vastauksesta, rahat eivät riitä edes tämän kuukauden korkoihin.
Hei korot siis n.400e ja lyhennys n.350e