Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1413)
Mitään etukäteen haku-aikaa ei mielestäni ainakaan omassa työrupeamassa ole ollut. Taannoin olin töissä päiväkodissa jossa työaikani päättyi ja päiväkoti sulkeutui klo 17 kävin ulkoilun yhteydessä hieman ennen n. 10min aiemmin laittamassa viimeisten lasten kanssa ovet lukkoon ja otimme reput ulos katoksen alle jolloin lapset olivat ulkoa kotiinlähtö valmiina. Samalla reissulla varmensin wc:n tarpeen ja porukalla ne tarvittaessa lapsilta hoidimme. Myös päiväkodin henkilökunnalla saattaa olla lapsia haettavana hoidoista ja yllätys, usein omat menot järjestetään ja varataan ajat työajan jälkeiselle ajalle.Kaikille on työ-ajan päättymisen jälkeen kotiin lähtö yhtä tärkeää ja se onkin työnantajan kanssa neuvoteltava onko ylitykset työaikaa vai suljetaanko paikka "kesken lauseen".Omalla ajalla työpaikalla ei tarvitse kenenkään olla. Muistan ihan viimeisiltä vuosilta kun työssäni oli/on EA(ensiapu) pakollinen ja päivityskoulutus alkoi 17.30 niin juurikin silloin lapsi jonka haussa ei ollut moitteen sijaa haettiin myöhässä. Siinä sitten nolona porhalsin itse myöhässä koulutukseeni. Nykyiset käytännöt saattavat poiketa paljonkin mutta lähtökohta on se että jos paikka on auki 17 saakka se on silloin käytössä siihen saakka. Mutta wc-käynnit tai päivän kulun keskustelut ei enää pariin minuuttiin sisälly. Silloin sanotaan vain heipat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo esim. 10 minuutista ei taida saada ylityökorvausta eikä edes hälyrahaa. Molemmat olis hyvä olla olemassa juurikin siksi, että työnantaja miettis vähän enemmän, että kannattaisko se liukumavara sittenkin suunnitella sinne työvuoroihin.
Tämähän riippuu ihan alasta. Mun työssä ylitöitä voi tulla, ja joka minuutista kyllä maksetaan, jos siitä vain itse tekee ylityö ilmoituksen.
Samoin työ on sellaista, että sitä ei voi vain jättää kesken, kun työpäivä päättyy, vaan työtehtävä on hoidettava loppuun,vaikka siinä menisi vielä kaksi tuntia. Yleensä kyllä menee vain 5-10 minuuttia ylitöitä, jos tulee lainkaan
Jostain syystä tässä ketjussa kirjoittaa joku/joitakin jolla ei ole mitään käsitystä erilaisista työpaikoista ja työajoista.
Joku palstahullu varmaan, joka ei ole itse ollut päivääkään töissä.
Entäpä jos ne hoitajat koko viikon sen 10min talkoina tehneinö ilmoittaakin, ettö perjantaina tarha menee 40 minuuttia aikaisemmin kiinni?. Eli noutakaa ne rakkautenne hedelmät jo viimeistään 16:20. Se olisi erittäin tasapuolista joustamista, ja vielä ilman mitään lisiä.
Jos on ilmoitettu, että tarha on auki klo 17 asti niin, että siellä voi sen aikaa olla lapsia hoidossa, on lapsensa hakenut ajoissa, kun hän on lapsineen poistunut tarhan portista klo 17. Sulkeutumisaika ilmoitetaan sen mukaan, kuinka pitkään palvelua voi käyttää. Se ei ole asiakkaan ongelma, moneltako työntekijän työpäivä päättyy, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Kyllä mä sen ymmärrän, että nykyään kiristetään joka ikinen minuutti pois työntekijöiltä, jotta työnantaja säästää, mut ei ole tuollaista joustoa, että koska työntekijä joutuu työnantajan aikataulutuksesta johtuen joustamaan, asiakkaiden on vastavuoroisesti joustettava. Ei. Asiakkaiden on huolehdittava, että asioivat aukioloaikojen puitteissa.
Hirveästi tätä uhoamista "ei ole mun ongelma jos". Siis toiset pyytää, että jos mahdollista, niin tulethan aikaisemmin. Joidenkin kohdalla se voi olla mahdollista ja ei sano/kysy, niin mistä toinen tietää, että sellainen olisi kiva juttu :).
Ja sinä vastaat siihen "ei ole mun ongelma millon työntekijällä loppuu työaika!"?
Kuulostatpa todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä.No ei se nyt kyllä oikeasti ole asiakkaan ongelma. Itse en koskaan jättänyt lapsia hakematta hoidosta mahdollisimman aikaisin, mutta jos olisin ollut työssä, jossa pääsen päiväkodilla vasta vailka 16.50, niin ei se ihan oikeasti ole minun ongelmani, että päiväkodin työntekijällä menee ylitöiksi, jos minä olen lapseni kanssa portin ulkopuolella klo 17 mennessä. Se, että "aina menee palkattomaksi ylityöksi" on oikeasti rakenteellinen eikä asiakkaasta johtuva ongelma, jos asiakas kuitenkin poistuu ennen sulkemisaikaa. Jos hoidossa ei saa olla klo 17 asti (noutoon kuluva aika huomioiden, eli siis tosiaan ollaan siellä portin ulkopuolella klo 17 mennessä), niin päiväkodin sulkeutumisaikaa pitää muuttaa.
Mä kyllä emppaan niitä päiväkodin työntekijöitä, enkä tietenkään tahallani viivästyttäisi lapsen hakemista mahdollisimman myöhään ilman todellista syytä. Samaan tapaan kuin en mene kauppaan tekemään isoja ostoksia juuri ennen sulkeutumisaikaa tai myöhästy kampaaja-ajalta puolta tuntia ja vaadi siitä huolimatta palvelua. Itsekin olen ollut työssä, jossa yksi pieni, parin euron yölisän (per tunti) maksanut muutos työvuoroihin olisi parantanut tosi paljon sekä asiakaspalvelua että meidän työolosuhteita, mut sitä ei voinut toteuttaa kustannusten takia. En mä siitä asiakkaille kiukutellut tai käskenyt heidän olla tulematta asiakkaaksi yöllä. Sen sijaan pidin työnantajaa kohtuullisen paskana ja myöhemmin äänestin jaloillani.
Tässä maailmassa on paljon asioita jotka ei ole useimpien ihmisten "ongelma". Mutta jos toinen juuri kertoo, miten hankalaa kun työnantaja laittaa työvuorot hankalasti jne. Niin millainen ihminen oikeasti vastaa siihen että "ei ole mun ongelma"? Vastaisiko hän tuolla sävyllä myös kasvotusten sille ihmiselle?
Jos joku vaikka kertoo, että on kyllä raskasta kun lapsi nukkuu niin huonosti öitä ja minä vastaan siihen että "ei ole mun ongelma", niin onhan tuo nyt ihan älyttömän epäempaattisesti ja ilkeästi sanottu.
Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tulla hakemaan tasalta jne. mutta onko pakko kirjoittaa ilkeästi?Miten ihmeessä se että lapsesi nukkuu huonosti voisi olla jonkun muun ongelma? Vähän valoja nyt päälle sinne.
Ja päiväkodissa työajat on hoitajan ja pomonsa välinen ongelma, ei sen jonka lapsi on siellä hoidettavana. Mutta hoitajat ei uskalla sanoa vastaan pomoilleen joten ne yrittää kaataa sen lapsen vanhemman ongelmaksi asettamalla mielivaltaisia aikarajoja jotka ei perustu yhtään mihinkään muuhun kuin hoitajan hölmöön työaikaan.
Ylipäänsä julkisen sektorin vasurit kyykyttää todella suruttomasti alaisiaan kuten vaikka opettajista tai hoitajista tai lastenhoidosta nähdään, tai siitä että hoitsujen harjoitteluthan on palkallisia (koska miksipä ei olisi) tai nuo paikat käyttää järjettömän määrän työkokeilijoita sun muuta ilmaisduunia koska pakkohan se on ottaa jos ilmaise orjan saa työpisteeseensä, ja sitten länkyttää että "paha oikeisto" aina kun tulee vaalit ettei kukaan vaan rupea puhumaan heidän omasta toiminnastaan.
Ja siellä on näköjään ihminen joka ihan aidosti ei ymmärrä mitä empatia ja ystävällisyys tarkoittaa.
Ahha ja sanan "vasurit" käyttö jo kertoikin ihan tarpeeksi lisää tästä ihmisestä, niinpä tietenkin.
No voih, maksetulle puoluespämmijälle tulikin taas kiire valehtelemaan että asioita jotka näkyy jokapuolella ei tapahdu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt nyt, loppuiko päiväkodin työntekijöiden työaika kello viisi. Silloin on kyllä ihan paikallaan, että lapset haetaan ajoissa. Ettekö lainkaan kunnioita toisten työaikoja. Pitäisikö juuri teidän tenavienne vuoksi päiväkodin työntekijöiden jäädä ylitöihin. Mitä välii? Sekö on taas ajatus.
Minä olen päiväkodissa töissä. Olen vähän sitä mieltä, että sinälläänhän se EI ole vanhempian ongelma että ala on niin perseestä että työntekijän työaika laitetaan loppumaan tasan silloin kun päiväkoti menee kiinni. MUTTA jos on mahdollista tämä huomioida niin se olis kyllä tosi kiva juttu.
Tämä on vähän sama juttu kuin kaupan alallakin, oletan, tai en tiedä loppuuko siellä työaika just siihen ku kauppa menee kiinni, mutta ihan selvästi joku hätä on laittaa paikat kiinni jo ennen sulkemisaikaa: Ei sielläkään arvosteta sitä että asiakas ryntää kauppaan 4 minuuttia ennen sulkemisaikaa (jos olen joskus joutunut niin tekemään, niin olen hakenut helvetin nopeasti sen tavarani ja pyydellyt kassahenkilöltä anteeksi viime-hetken asiointiani, koska TIEDÄN ettei se kivaa ole).Rautakaupassa töissä ja myyjän työ loppuu tasan sulkemisaikaan, sen jälkeen tietokoneet/maali koneet yms. kiinni. Kassan työaika 15min sulkemisajan jälkeen, kassan pääsee laskemaan vasta kun asiakkaat kaikki poistuneet. Kanssa myös sammuttaa valot, lukitsee ovet ja laittaa hälyt.
Siis on ko kassa ja myyjä eri asioita? Mutta joo, arvelinkin että kaupan alalla on myös suunniteltu ihan mahdottomaksi tuo työaika, että ehtis tekemään kaiken työajan puitteissa :(
Samoin hoitoalalla. Työaika alkaa esim. klo 8 ja hoitajan ensimmäisen potilaan aika alkaa samaan aikaan klo 8.
Työantaja on iso yritys , yksityisellä vielä.Monella alalla on kirjoittamattomia sääntöjä, esim. hoitajan pitää olla työvaatteissa klo 8 mennessä, jos työt alkaa klo 8.
Jos kokee asian epäreiluksi, pitää asioita yrittää muuttaa vaikka luottamusmiehen tai etujärjestönsä kautta.
Näin se on. Omalla ajalla vaihdetaan työvaatteet ja työpisteellä ollaan aloitettu työt klo 8. Myöskin, jos työaika loppuu klo 16, niin silloin sammutetaan koneet ja tehdään muut loppuhommat. Leimaus ulos ei voi tapahtua tasan klo 16, koska työpisteeltä lähdetään vasta silloin. Myös omalla ajalla taas vaihdetaan työvaatteet omiin. Noin klo 16.15 pääsee ulos talosta.
Näin on aina ollut ja mielestäni ihan loogistakin. Saisi kyllä työvaatteiden vaihto olla työaikaa, mutta minkäs teet...
T. Sairaanhoitaja poliklinikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa.
Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa.
Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.
Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi
Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.
Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.
Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa!
Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.
Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.
Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.
Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu.
Tässä puhuttiin siitä, että lapsi on 10 tuntia hoidossa ja että se on todella kurjaa sille lapselle.
Niin jatkuvasti ihmiset sanoo että "no pitää ymmärtää niitä vanhempia".
Siis ennemmin pitää ymmärtää niitä vanhempia jotka on ihan aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, kuin sitä lasta, joka ei kykene edes puhumaan omasta puolestaan?
No huhhuh.Miten pitkään ymmärtäisit vaikka hammaslääkäriä, joka ilmoittaa, että jättää paikkauksen kesken, koska pitää lähteä hakemaan lasta päivähoidosta? Tai kampaajaa, joka kesken värjäyksen toteaa, että tää pitää nyt pestä pois, mun pitää ehtiä päiväkodille, leikataan latvat sitten joku toinen kerta. Tai opettajaa, joka ilmoittaa napakasti, että vanhempainvartti on vain 5 min mittainen, koska hänen lapsensa odottaa päiväkodissa.
Vanhemmat ovat töissä ja maksavat veroja, jotta voimme rahoittaa mm. työttömien vanhempien lasten päivähoitomaksuja. Jos kaikki ajattelevat niin, että en maksa veroja, en käy töissä, jotta lapsen päivähoitopäivä ei ole pitkä, niin miten ajattelit meidän yhteiskuntamme tuon kestävän?
Selitä tuo sille pienelle lapselle. Ei mulla ole paha olla, vaan sillä lapsella. Eikä minun ymmärrys tai ymmärtämättömyys poista sitä lapsen olotilaa.
Mitä sä jankkaat pahasta olosta? Sulla taitaa olla kroonisesti paha olo itsellä. Ihan iloisia nuo lapset päiväkodissa on, sekä oma, että muiden.
Vai oikeastikko väität, että päiväkodissa on niin huonoa hoitoa, että lapsilla on siellä paha olla koko päivä?
Sää taidat olla elämäntapatyötön, jolla on töissäkin paha olla, kun et mitään muuta osaa sanoa, ääliö
Ai silleenkö se paha olo nykyään mitataan, että näyttääkö ne iloiselta päiväkodissa sen hetken kun sinä tuot ja haet lapsia, eli yhteensä sen 10 minuuttia päivästä?
Edes omien lasten iloisuus ei kumoa sitä, että jos lapset saa olla kotona hereillä vain 2 tuntia päivässä, niin ihan varmasti sellainen ei tee hyvää lapsille. Melkein samaa lähettää heidät sisäoppilaitoksiin, silloin voi just vierailla siellä kotona viikonloppuisin ja vanhemmuus olis vieläkin helpompaa: Ei tarvis esim. kestää sitä ettei lapsi nukahdakkaan klo 19 illalla koska nukkui päiväkodissa päiväunet.Sulla sitten on varmaan joku ratkaisu asiaan?
Muutakin kuin esittää niin hyvää ihmistä ja paheksua muita.
Vanhemmanhan se kuuluu ratkaista. Oletko sinä kykenemätön vanhemmaksi?
Miten tuollaisessa nyt voi kukaan anonyymi palstalainen auttaa, kun ei tiedä sinusta yhtään mitään, muuta, kuin että näet lastasi hereillä 2h/päivä arkipäivisin.Miten sä tiedät kauanko näen lastani hereillä? Tätä olen kysynyt jo usein. Sä tiedät että hän lapsen klo 17 ja hän menee nukkumaan klo 19. Tätähän sä jankutat kokoajan
Enempää ei voisi mennä pieleen.
Esimerkiksi eilen olin lapsen kanssa hoitopäivän jälkeen hereillä 6 tuntia.
Jos hän lapsen hoidosta klo 11, en viitsi edes laskea, kauanko ehdin olla hereillä hänen kanssaan. Tosin hän on silloin ollut hoidossa yli 10 tuntia,voi raukkaa
Mutta jankuta vain, jankuta.
Tai pidä vain turpasi kiinni, kun et edelleenkään tiedä mistään mitään.
Joo päiväkodissa yöpyvä lapsi on tietenkin poikkeus tässä, koska sen sijaan että hän olisi hereilläoloaikansa päiväkodissa hän nukkuukin siellä. Lapsen kannalta varmasti tuo onkin parempi, vaikka toki ei se kodissa nukkuminenkaan nyt ihan merkityksetön asia ole.
Jokaiseen viestiin ei pysty kaikkia maapallon poikkeustilanteita laittamaan, tässä ketjussa on selvästi puhuttu normipäiväkodeista, kun jankataan klo 17 sulkemistakin.
Kun nimenomaan ei ole puhuttu, vaan on hyökätty kimppuun siksi, että lapsi on pitkään hoidossa. Hän ei tietenkään ole aina yötä päiväkodissa ja yleisin hoitopäivä on sen 10 tuntia. Lyhyempiäkin on, tottakai. Mutta silti joku ääliö jankuttaa siitä, kuinka lapai on vanhemman kanssa vain 2 tuntia päivässä.
Se on ihan hänen omia houreitaan, kunhan vain halusi hyökätä kaikkia vanhempia vastaan. Terve ihminen ei niin tee, mutta toki "sääli" on hyvä tekosyy purkaa omaa pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt nyt, loppuiko päiväkodin työntekijöiden työaika kello viisi. Silloin on kyllä ihan paikallaan, että lapset haetaan ajoissa. Ettekö lainkaan kunnioita toisten työaikoja. Pitäisikö juuri teidän tenavienne vuoksi päiväkodin työntekijöiden jäädä ylitöihin. Mitä välii? Sekö on taas ajatus.
Ymmärrän täysin työntekijöitä, jotka haluaa lähteä kun työaika päättyy. Ihan normaalia.
Juuri näin. Ja työantajan tulee huolehtia siitä, että työajat on suunniteltu niin, että tämä on mahdollista, kun lapsi haetaan 16.58 (ap:n ilmoittama myöhäisin aika), jos on auki klo 17 saakka.
Noniin, eli jos kuulet, että lapsesi päiväkodin työntekijän työaika loppuu klo 17 ja tiedät hakevasi lastasi myöhemmin, niin oletko niin ystävällinen, että olet johtajaan yhteydessä, että miksei työntekijä työaika ole pidempään? Voi olla että ko. päiväkodissa johtaja ei kuuntele työntekijöitään, mutta jos se alkaa vanhemmille näkymään noloina asioina, niin saattaakin olla motivaatiota muuttaa se asia.^
Näin ei ole pakko tehdä, mutta näin on mahdollista tehdä ja auttaa sitä lapsesi kanssa koko päivän viettävää työntekijää, jonka hyvinvoinnilla on vaikutusta myös sinun lapsesi hyvinvointiin.
Ei tuo ole sen vanhemman homma vaan työntekijän ja johtajan välinen homma. Sano johtajalle että tulkoot itse päivystämään ne ylimääräiset minuutit joka päivälle koska sinä lopetat työnteon klo 17 kun palkanmaksu loppuu siihen.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa, miten vähän arvostetaan lasten hoitajia ja vaaditaan ties mitä. Ja valitetaan ja valitetaan. Minkäänlaista arvostusta ei näytä olevan. Ja mitä sitten, jos pyydetään (tuskin vaadittu). Kaikki ymmärtää, että työmatkat ja päivät voivat olla pitkiä ja lapsen voi hakea vasta juuri ennen sulkemista, vaikka miten kiirehtisi. Pitääkö siitä tehdä somevalitus. Se lapsi on vanhempien vastuulla, ei muiden. Ja vanhempien vastuulla on ne muutamat vuodet järjestää asiat niin, että lapsen elämä on hyvää.
Kuka ei ole arvostanut ja kuka on vaatinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo esim. 10 minuutista ei taida saada ylityökorvausta eikä edes hälyrahaa. Molemmat olis hyvä olla olemassa juurikin siksi, että työnantaja miettis vähän enemmän, että kannattaisko se liukumavara sittenkin suunnitella sinne työvuoroihin.
Tämähän riippuu ihan alasta. Mun työssä ylitöitä voi tulla, ja joka minuutista kyllä maksetaan, jos siitä vain itse tekee ylityö ilmoituksen.
Samoin työ on sellaista, että sitä ei voi vain jättää kesken, kun työpäivä päättyy, vaan työtehtävä on hoidettava loppuun,vaikka siinä menisi vielä kaksi tuntia. Yleensä kyllä menee vain 5-10 minuuttia ylitöitä, jos tulee lainkaan
Jostain syystä tässä ketjussa kirjoittaa joku/joitakin jolla ei ole mitään käsitystä erilaisista työpaikoista ja työajoista.
Entäpä jos ne hoitajat koko viikon sen 10min talkoina tehneinö ilmoittaakin, ettö perjantaina tarha menee 40 minuuttia aikaisemmin kiinni?. Eli noutakaa ne rakkautenne hedelmät jo viimeistään 16:20. Se olisi erittäin tasapuolista joustamista, ja vielä ilman mitään lisiä.
Jos on ilmoitettu, että tarha on auki klo 17 asti niin, että siellä voi sen aikaa olla lapsia hoidossa, on lapsensa hakenut ajoissa, kun hän on lapsineen poistunut tarhan portista klo 17. Sulkeutumisaika ilmoitetaan sen mukaan, kuinka pitkään palvelua voi käyttää. Se ei ole asiakkaan ongelma, moneltako työntekijän työpäivä päättyy, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Kyllä mä sen ymmärrän, että nykyään kiristetään joka ikinen minuutti pois työntekijöiltä, jotta työnantaja säästää, mut ei ole tuollaista joustoa, että koska työntekijä joutuu työnantajan aikataulutuksesta johtuen joustamaan, asiakkaiden on vastavuoroisesti joustettava. Ei. Asiakkaiden on huolehdittava, että asioivat aukioloaikojen puitteissa.
Hirveästi tätä uhoamista "ei ole mun ongelma jos". Siis toiset pyytää, että jos mahdollista, niin tulethan aikaisemmin. Joidenkin kohdalla se voi olla mahdollista ja ei sano/kysy, niin mistä toinen tietää, että sellainen olisi kiva juttu :).
Ja sinä vastaat siihen "ei ole mun ongelma millon työntekijällä loppuu työaika!"?
Kuulostatpa todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä.No ei se nyt kyllä oikeasti ole asiakkaan ongelma. Itse en koskaan jättänyt lapsia hakematta hoidosta mahdollisimman aikaisin, mutta jos olisin ollut työssä, jossa pääsen päiväkodilla vasta vailka 16.50, niin ei se ihan oikeasti ole minun ongelmani, että päiväkodin työntekijällä menee ylitöiksi, jos minä olen lapseni kanssa portin ulkopuolella klo 17 mennessä. Se, että "aina menee palkattomaksi ylityöksi" on oikeasti rakenteellinen eikä asiakkaasta johtuva ongelma, jos asiakas kuitenkin poistuu ennen sulkemisaikaa. Jos hoidossa ei saa olla klo 17 asti (noutoon kuluva aika huomioiden, eli siis tosiaan ollaan siellä portin ulkopuolella klo 17 mennessä), niin päiväkodin sulkeutumisaikaa pitää muuttaa.
Mä kyllä emppaan niitä päiväkodin työntekijöitä, enkä tietenkään tahallani viivästyttäisi lapsen hakemista mahdollisimman myöhään ilman todellista syytä. Samaan tapaan kuin en mene kauppaan tekemään isoja ostoksia juuri ennen sulkeutumisaikaa tai myöhästy kampaaja-ajalta puolta tuntia ja vaadi siitä huolimatta palvelua. Itsekin olen ollut työssä, jossa yksi pieni, parin euron yölisän (per tunti) maksanut muutos työvuoroihin olisi parantanut tosi paljon sekä asiakaspalvelua että meidän työolosuhteita, mut sitä ei voinut toteuttaa kustannusten takia. En mä siitä asiakkaille kiukutellut tai käskenyt heidän olla tulematta asiakkaaksi yöllä. Sen sijaan pidin työnantajaa kohtuullisen paskana ja myöhemmin äänestin jaloillani.
Tässä maailmassa on paljon asioita jotka ei ole useimpien ihmisten "ongelma". Mutta jos toinen juuri kertoo, miten hankalaa kun työnantaja laittaa työvuorot hankalasti jne. Niin millainen ihminen oikeasti vastaa siihen että "ei ole mun ongelma"? Vastaisiko hän tuolla sävyllä myös kasvotusten sille ihmiselle?
Jos joku vaikka kertoo, että on kyllä raskasta kun lapsi nukkuu niin huonosti öitä ja minä vastaan siihen että "ei ole mun ongelma", niin onhan tuo nyt ihan älyttömän epäempaattisesti ja ilkeästi sanottu.
Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tulla hakemaan tasalta jne. mutta onko pakko kirjoittaa ilkeästi?
Jos kirjoitan tänne, ettei joku asia ole minun ongelmani, niin eihän se nyt tietenkään tarkoita, että IKINÄ sanoisin kenellekään noin töykeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Onko vieläkin olemassa ihmisiä, jotka ei ymmärrä/tajua/tiedä, että nykyisin työajat on vain pienessä osasaa duuneja tasan 8 h?
Hyvänen aika, jos vanhemmilla on työaika neljään asti, ja matka työpaikalta päiväkotiin kestää vaikka puolikin tuntia, on päiväkodin joustettava ja oltava auki vaikka klo 17:ta!
Ainakin Helsingissä kunnallisen päiväkodin on tarvittaessa oltava auki klo 6.15-17.30. Tai ainakin niin oli vielä muutama vuosi sitten. Todella moni vahemmista työllistää isovanhemmat hakemaan lapset pois päiväkodista aikaisemmin, jotkut jopa viemään. Sitten ne isovanhemmat kärsivät siitä kun eivät jaksaisi sitä jatkuvaa työtä, mutta kokemat hankalaksi sanoa omalle lapselleen että tämä ei käy. Näe ja kuulen siitä töissäni näiltä vanhuksilta, jotka ovat ihan uupuneita siihen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään etukäteen haku-aikaa ei mielestäni ainakaan omassa työrupeamassa ole ollut. Taannoin olin töissä päiväkodissa jossa työaikani päättyi ja päiväkoti sulkeutui klo 17 kävin ulkoilun yhteydessä hieman ennen n. 10min aiemmin laittamassa viimeisten lasten kanssa ovet lukkoon ja otimme reput ulos katoksen alle jolloin lapset olivat ulkoa kotiinlähtö valmiina. Samalla reissulla varmensin wc:n tarpeen ja porukalla ne tarvittaessa lapsilta hoidimme. Myös päiväkodin henkilökunnalla saattaa olla lapsia haettavana hoidoista ja yllätys, usein omat menot järjestetään ja varataan ajat työajan jälkeiselle ajalle.Kaikille on työ-ajan päättymisen jälkeen kotiin lähtö yhtä tärkeää ja se onkin työnantajan kanssa neuvoteltava onko ylitykset työaikaa vai suljetaanko paikka "kesken lauseen".Omalla ajalla työpaikalla ei tarvitse kenenkään olla. Muistan ihan viimeisiltä vuosilta kun työssäni oli/on EA(ensiapu) pakollinen ja päivityskoulutus alkoi 17.30 niin juurikin silloin lapsi jonka haussa ei ollut moitteen sijaa haettiin myöhässä. Siinä sitten nolona porhalsin itse myöhässä koulutukseeni. Nykyiset käytännöt saattavat poiketa paljonkin mutta lähtökohta on se että jos paikka on auki 17 saakka se on silloin käytössä siihen saakka. Mutta wc-käynnit tai päivän kulun keskustelut ei enää pariin minuuttiin sisälly. Silloin sanotaan vain heipat.
Samaa mieltä.
Paitsi että ei ole ollenkaan noloa, jos myöhästyt jostain koulutuksesta sen takia, että töissä meni yliajalle. Ei ollut sinun häpeäsi mitenkään, vaan ihan vain elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päiväkodissa töissä. Olen vähän sitä mieltä, että sinälläänhän se EI ole vanhempian ongelma että ala on niin perseestä että työntekijän työaika laitetaan loppumaan tasan silloin kun päiväkoti menee kiinni. MUTTA jos on mahdollista tämä huomioida niin se olis kyllä tosi kiva juttu.
Tämä on vähän sama juttu kuin kaupan alallakin, oletan, tai en tiedä loppuuko siellä työaika just siihen ku kauppa menee kiinni, mutta ihan selvästi joku hätä on laittaa paikat kiinni jo ennen sulkemisaikaa: Ei sielläkään arvosteta sitä että asiakas ryntää kauppaan 4 minuuttia ennen sulkemisaikaa (jos olen joskus joutunut niin tekemään, niin olen hakenut helvetin nopeasti sen tavarani ja pyydellyt kassahenkilöltä anteeksi viime-hetken asiointiani, koska TIEDÄN ettei se kivaa ole).Rautakaupassa töissä ja myyjän työ loppuu tasan sulkemisaikaan, sen jälkeen tietokoneet/maali koneet yms. kiinni. Kassan työaika 15min sulkemisajan jälkeen, kassan pääsee laskemaan vasta kun asiakkaat kaikki poistuneet. Kanssa myös sammuttaa valot, lukitsee ovet ja laittaa hälyt.
Siis on ko kassa ja myyjä eri asioita? Mutta joo, arvelinkin että kaupan alalla on myös suunniteltu ihan mahdottomaksi tuo työaika, että ehtis tekemään kaiken työajan puitteissa :(
Samoin hoitoalalla. Työaika alkaa esim. klo 8 ja hoitajan ensimmäisen potilaan aika alkaa samaan aikaan klo 8.
Työantaja on iso yritys , yksityisellä vielä.Monella alalla on kirjoittamattomia sääntöjä, esim. hoitajan pitää olla työvaatteissa klo 8 mennessä, jos työt alkaa klo 8.
Jos kokee asian epäreiluksi, pitää asioita yrittää muuttaa vaikka luottamusmiehen tai etujärjestönsä kautta.
Näin se on. Omalla ajalla vaihdetaan työvaatteet ja työpisteellä ollaan aloitettu työt klo 8. Myöskin, jos työaika loppuu klo 16, niin silloin sammutetaan koneet ja tehdään muut loppuhommat. Leimaus ulos ei voi tapahtua tasan klo 16, koska työpisteeltä lähdetään vasta silloin. Myös omalla ajalla taas vaihdetaan työvaatteet omiin. Noin klo 16.15 pääsee ulos talosta.
Näin on aina ollut ja mielestäni ihan loogistakin. Saisi kyllä työvaatteiden vaihto olla työaikaa, mutta minkäs teet...
T. Sairaanhoitaja poliklinikalla
MIksi tästä työvaateasiasta pitää tässä ketjussa jankata, kun varhaiskasvattajat ovat siinä epäonnisessa asemassa, ettei edes työvaatteita tarjota, vaikka vaatteet on sitten rää'ässä ja vaikka missä eritteissä.
Eli kyseisellä asialla ei ole tämän aiheen kanssa mitään väliä.
Ellei sitten tarkoiteta ulkovaatteiden vaihtoa: Joillakin voi olla erilliset ulkovaatteet töissä kuin kotona, mutta kaikille ei ole niitäkään, eikä näin ollen niitäkään tarvitse vaihtaa kun kotiin lähtee tai kun töihin tulee.
Keskellä päivää tapahtuvat vaatteiden vaihdot taasen satavarmasti kuuluu työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tulla hakemaan tasalta jne. mutta onko pakko kirjoittaa ilkeästi?Jos kirjoitan tänne, ettei joku asia ole minun ongelmani, niin eihän se nyt tietenkään tarkoita, että IKINÄ sanoisin kenellekään noin töykeästi.
Miksi haluat tänne kirjoittaa ilkeämmin, kuin miten oikeasti puhut? Luuletko ettei sinun kirjoituksesi täällä voi satuttaa toisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa.
Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa.
Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.
Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi
Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.
Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.
Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa!
Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.
Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.
Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.
Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu.
Tässä puhuttiin siitä, että lapsi on 10 tuntia hoidossa ja että se on todella kurjaa sille lapselle.
Niin jatkuvasti ihmiset sanoo että "no pitää ymmärtää niitä vanhempia".
Siis ennemmin pitää ymmärtää niitä vanhempia jotka on ihan aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, kuin sitä lasta, joka ei kykene edes puhumaan omasta puolestaan?
No huhhuh.No, vanhempien työstähän se johtuu, että lapsella on pitkiä hoitopäiviä.
Kyllä, ymmärrän sen että aina ei vanhempi voi vaikuttaa siihen että lapsi on 10h hoidossa. Mutta moni vanhempi ei ymmärrä sitä, että nuo päivät ovat lapselle todella kuormittavia. Sitten tämän lapsen vanhempi valittaa, kun lapsi illalla kiukuttelee. Lapsi ei saisi nukkua päikkäreitä että saa illalla nukkumaan klo 19. Lapsi kaipaa myös vanhemman huomiota. Monesti sitä ei juuri pitkän hoitopäivän jälkeen saa vaan on syömiset ja sitten jo iltatoimet.
Varhaiskasvattajan on jo ihan lainkin pohjalta toimittava siten, että lapsen päivä ei ole kuormittava. En ymmärrä, miksi päiväkodissa ei voida tehdä niitä töitä, joita pitää tehdä, miksi koko ajan suunnitellaan projekteja ja metsäretkiä, yksi hoitaja on lapsiryhmän kanssa ja toiset miettivät, että mennäänkö tätä vai tuota kadunpuolta sen sijaan, että vanhanaikaisesti oltaisiin lasten kanssa.
Projektit, metsäretket ym kuuluvat kaikki vasuun ja on varhaiskasvatukseen kuuluvaa. Joten hoitajat ovat velvoitettuja näitä järjestämään. Toki lapselle pyritään järjestämään päivä, mikä ei kuormita liikaa. Tästä syystä lepohetki on jokaiselle lapselle välttämätön. Se ei tarkoita, että nukutaan vaan pien hetki pysähdytään ja levätään. Mutta kaikki ketkä ovat varhaiskasvatuksessa työskennelleet tietävät, että päivät ovat kuormittavia, myös aikuiselle. Pelkästään äänen taso eli metelissä olo koko päivä väsyttää. Vaikka lapset eivät huutaisi niin äänentaso nousee, kun 21 lasta ovat samassa tilassa. Saati, kun ryhmässä vielä useampi vilkkaampi lapsi.
Tässä asiassa olen kyllä ko. vanhemman kanssa samaa mieltä, että kun resurssipula on jo muutenkin niin unohdettais nämä kaikenmaailman projektit ja ihan vaan perusolemista lapsille. Varhaiskasvatus on jo tuhottu eikä jaksaminen enää riitä kaikkeen hölynpölyyn.
Tämä ei ole kasvattajista kiinni. Toki voit olla yhteydessä teidän päiväkodin johtajaan ja tehdä toiveen, ettei siellä tehdä ylimääräistä vaan ollaan perus leikeissä, syödään ja nukutaan sekä ulkoillaan joka päivä. Ei retkiä, juhlia, askartelua, musiikkia, jumppaa eikä mitään muutakaan. Vain perus hoito.
On se kasvattajasta kiinni ja tietenkään en johtajalle sano tuollaista, siltähän niitä projekteja toisensa jälkeen juurikin tulee. Toki tervetuloa hälle katsomaan meidän toimintaa, jos sattuu kiinnostamaan, mutta tuskinpa kiinnostaa.
Juhliin nyt on pakko osallistua ja jotain vähän vasemmalla kädellä siellä vetää ja nuita muita toteutetaan jos arki sen sallii: Jos arki on kaaosta ja huutoa, niin tietenkään silloin ei keskitytä toimintoihin, vaan juurikin "vain" perushoitoon ja erittäin tärkeiden perustarpeien toteutumiseen: Nehän ne on kaikista tärkeimmät asiat joidan toteutumisesta tulee huolehtia. Ja kun ne on kunnossa, voi ehkä tehdä muutakin, jos energiaa riittää.
Miksi teillä on arki kaaosta ja huutoa? Ja että vasemmalla kädellä vedetään jotain juhlissa? Nyt kyllä on tiimi toimimaton. Te tarvitsette paljon apua, ettei teidän päivänne ole tuollaisia. Pienryhmät on yksi ratkaisu, kaikkien ei tarvitse olla samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tulla hakemaan tasalta jne. mutta onko pakko kirjoittaa ilkeästi?Jos kirjoitan tänne, ettei joku asia ole minun ongelmani, niin eihän se nyt tietenkään tarkoita, että IKINÄ sanoisin kenellekään noin töykeästi.
Miksi haluat tänne kirjoittaa ilkeämmin, kuin miten oikeasti puhut? Luuletko ettei sinun kirjoituksesi täällä voi satuttaa toisia?
Itse koen, että faktan kirjoittamisen ei tarvitse olla ilkeää. Tietenkin tästä puuttuu non-verbaalinen ilmaisu, eli et näe etten kirjoita töykeällä olemuksella.
Itse siis en ole kirjoittanut tänne, että hoitajien työvuorot "ei ole minun ongelmani", mutta moni muu on, ja faktisesti olen samaa mieltä.
Jos hoitosopimuksessa lukee että talo on auki -> 17, niin silloin ei ole töykeää, ellei pääse hakemaan jo klo 16.40, jos ei vain pääse.
Jos lapsia ei ehditä hakemaan ennen toivottua jotta hoitaja pääsee kotiin kun työaika loppuu, työnantajan pitää hoitaa asia paremmin. Asia on siis työnantajan, ei vanhemman ongelma.
Kaikella ystävällisyydellä kirjoitettu, hoitajia ymmärtäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Onko vieläkin olemassa ihmisiä, jotka ei ymmärrä/tajua/tiedä, että nykyisin työajat on vain pienessä osasaa duuneja tasan 8 h?
Kyllä se 8h työaika tuntipalkkaisilla, ja 7.5h kuukausipalkkasilla on ihan työsopimuslaissa. Poikkeamat on sovittava erikseen esim 3-vuorotyössä. Mutta niin tai näin, ei sen hoitajan lähtökohtaisesti kuulu siellä töissä yli 8h töissä roikkua omaan piikkiinsä, vaan mahdollistrn joustojen korvaaminen työntekijälle on sovittava sitten erikseen. Ja näin se menee muillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustako hoitajien työajat on vanhempien ongelma?
Mikä tässä satuttaisi ketään? En voi ymmärtää, voitko ystävällisesti avata.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä kunnallisen päiväkodin on tarvittaessa oltava auki klo 6.15-17.30. Tai ainakin niin oli vielä muutama vuosi sitten. Todella moni vahemmista työllistää isovanhemmat hakemaan lapset pois päiväkodista aikaisemmin, jotkut jopa viemään. Sitten ne isovanhemmat kärsivät siitä kun eivät jaksaisi sitä jatkuvaa työtä, mutta kokemat hankalaksi sanoa omalle lapselleen että tämä ei käy. Näe ja kuulen siitä töissäni näiltä vanhuksilta, jotka ovat ihan uupuneita siihen työhönsä.
Nykyään isovanhemmat ovat iäkkäitä, kun lapset saadaan lähempänä neljäkymmentä. Isovanhempien päivänä olen huomannut, että yli kuusikymppisillä on lapsenlapset alle kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 8h työaika tuntipalkkaisilla, ja 7.5h kuukausipalkkasilla on ihan työsopimuslaissa. Poikkeamat on sovittava erikseen esim 3-vuorotyössä. Mutta niin tai näin, ei sen hoitajan lähtökohtaisesti kuulu siellä töissä yli 8h töissä roikkua omaan piikkiinsä, vaan mahdollistrn joustojen korvaaminen työntekijälle on sovittava sitten erikseen. Ja näin se menee muillakin aloilla.
Täällä yksi kuukausipalkkalainen, joka ei ole osa-aikainen ja jolla tunteja 5 päivässä.
Poikkeuksia löytyy aina, koskaan ei pidä yleistää.
Tässä ketjussa taitaa olla ihmisiä, jotka puhuu päiväkodin työntekijöiden puolesta, mutteivät itse ole siellä töissä.
Ja samoin tässä ketjussa on ihmisiä, jotka puhuu vanhempien puolesta, vaikkei heillä itsellään ole lapsia, tai on ollut lapsi-lapsia joskus 50 vuotta sitten.
Ja sehän sitten onkin kiva keskustelu, kun ei tiedä onko ne vanhemmilta vaikuttavat edes vanhempia ja työntekijöiltä vaikuttavat edes työntekijöiltä. Mutta välillä vastauksista voi päätellä, että vastaaja ei edes tiedä miten nykypäiväkoti toimii esim. puhutaan negatiivisesti puhelimien käytöstä (xD) tai just nämä "haetaan lapsi sisältä" ja "hoitaja haluaa vaan lähtä etukäteen kotiin" jne.
Kun todellisuudessa puhelinta on pakko käyttää ja se on työväline, lapset puetaan kyllä ulos vähintäänkin ennen 16 ennenkuin työntekijämäärä romahtaa yhteen aikuiseen/ryhmä ellei ole joku tosi vaarallinen ulkotilanne ja työntekijöillä on kellokortit (sovellus puhelimessa) ettei sieltä töistä niinvain aikaisemmin lähdetä.