Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1408)
Ap. Siis onko työpaikan normaalikäytäntö, jos sen ovet sulkeutuu asiakkailta klo 17, ja sitä ennen asiakkaat häädetään ulos? Jossain se häätö alkaa puolituntia ennen, esim ravintolan keittiö menee kiinni 16:30, eli sisään pääset mutta ruokaa et saa. Työpaikka alkaa riittävän ajoissa valmistautumaan ovien sulkemiseen, jotta tuöntekijät pääsee työajan täyttyessä kotiin. Työpaikat toimivat yleensä omista itsekkäistä syistä työpaikan, ei asiakkaiden, saati yksilön ehdoilla. Mikä ihme tuossa on niin vaikea tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Siis onko työpaikan normaalikäytäntö, jos sen ovet sulkeutuu asiakkailta klo 17, ja sitä ennen asiakkaat häädetään ulos? Jossain se häätö alkaa puolituntia ennen, esim ravintolan keittiö menee kiinni 16:30, eli sisään pääset mutta ruokaa et saa. Työpaikka alkaa riittävän ajoissa valmistautumaan ovien sulkemiseen, jotta tuöntekijät pääsee työajan täyttyessä kotiin. Työpaikat toimivat yleensä omista itsekkäistä syistä työpaikan, ei asiakkaiden, saati yksilön ehdoilla. Mikä ihme tuossa on niin vaikea tajuta?
Juuri näin. Asiakkaat sovittaa menonsa ja tulonsa palvelun ehdoilla, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Nillittäjäthän voivat kokeilla perustaa vaikka oma yksityinen päiväkoti. Mutta työehdot ja lait koskee niidenkin työntekijöitä. Ei ne siellä hyvää hyvyyttään hyöri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa, miten vähän arvostetaan lasten hoitajia ja vaaditaan ties mitä. Ja valitetaan ja valitetaan. Minkäänlaista arvostusta ei näytä olevan. Ja mitä sitten, jos pyydetään (tuskin vaadittu). Kaikki ymmärtää, että työmatkat ja päivät voivat olla pitkiä ja lapsen voi hakea vasta juuri ennen sulkemista, vaikka miten kiirehtisi. Pitääkö siitä tehdä somevalitus. Se lapsi on vanhempien vastuulla, ei muiden. Ja vanhempien vastuulla on ne muutamat vuodet järjestää asiat niin, että lapsen elämä on hyvää.
Kuka ei ole arvostanut ja kuka on vaatinut?
Voithan tuon tiedon kaivaa tästä yli tuhannen viestin ketjusta itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Vuorotyö! Työpaikka ei välttämättä pk:n vieressä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Wtf 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Asiakkaat sovittaa menonsa ja tulonsa palvelun ehdoilla, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Nillittäjäthän voivat kokeilla perustaa vaikka oma yksityinen päiväkoti. Mutta työehdot ja lait koskee niidenkin työntekijöitä. Ei ne siellä hyvää hyvyyttään hyöri.
Vaan kun palvelu on olemassa sitä varten että se on olemassa kun asiakkaat sitä tarvitsee, eikä pelkästään virkamiehen huviksi ja tarpeiden mukaan kuten asenne näyttää olevan siellä hoitsupuolella. Eli jos laitetaan lapsi päiväkotiin joka on auki 17 asti ja mietitään että tuohon just kerkiän töistä niin ei sitten voida vaatia että eiku tuutkin joka päivä 16.40 koska tädit haluaa aiemmin kotiinsa tai jotain. En ymmärrä miksi hoitajien on niin vaikea ymmärtää tätä, kun homma ei ole olemassa hoitajien työllistämiseksi vaan siksi että kansa sitä tarvitsee.
No nimenomaan vaikuttaa hyvinkin paljon jos vanhempi on yh, koska sama henkilö sekä vie että noutaa lapsen päiväkodista. Työmatkat suuntaansa ja 8h töissä tekee helposti päivästä 9h+ pituisen. Tähän pääsee hyvin yksinkertaisella laskutoimituksella jos osaa ja viitsii laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf 😳
Alkaa selvitä miksi palvelualat on aika pitkälti muualta tulijoiden valtaamat suomessa kun suomalaisten asenne on tuo että asiakkaat on olemassa firmaa varten eikä päinvastoin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Onko vieläkin olemassa ihmisiä, jotka ei ymmärrä/tajua/tiedä, että nykyisin työajat on vain pienessä osasaa duuneja tasan 8 h?
Juu, on kaikenmaailman nollatuntisoppareita ja sensemmosia, mutta niissäkin max. NORMAALI työaika on 8h/d. Onko sinulle edes tuttua, miten vuorokautisen ja viikkoylityön kertymät lasketaan? Vilkaiseppa googlesta.
Ensihoitajat ja palonmiehet tekevät 12 tai 24h vuoroja monissa paikoissa. Sairaanhoitajaystäväni tekee usein 13h koska haluaa lisäpalkkaa. Myyjäkaverini tekee usein 10h vuoroa. Soitonopettajatuttuni opettaa n. 3-5h/pv ja n äyttelijäkaverini teatterilla tekee ihan mitä sattuu tuntimääriä.
Ei, läheskään kaikille ei ole aavistustakaan saati tuttua, miten joillekin muille lasketaan kertymiä.
Toisaalla hsl:kin julistaa ettei ole tarkoitus että porukka ostaa kertalippuja ja minä mietin että wtf. Mikä ihme saa nuo kuvittelemaan että nuo voi valita asiakkaan puolesta mitä asiakas haluaa ostaa. En minä ainakaan kuukausilippua meinaa ostaa tai edes 10 lipun sarjalippua jos matkustan ehkä 10 kertaa vuodessa julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän päiväkoti silloin voi ilmoittaa että hoitoa saa -> klo 17, jos sitä ei siihen saakka saa.
Mikä ihme tuossa on niin vaikeaa tajuta?
Ihan samaa oli meidän lapsen kohdalla. Hän oli päiväkodissa muutaman tunnin esikoulun jälkeen. Päiväkoti oli auki klo 17 asti, meillä oli sovittu hakuajaksi 16, jotta kummatkin voivat hakea yhtä helposti. Ja kas vain, ei mennyt montaa viikkoa, kun hoitajat aloittivat vihjailun, että voisiko lapsen hakea joka päivä aiemmin, vaikka lapsi haettiin aina ajoissa. Kun jäin kuopuksen äitiyslomalle, aloinkin ihan piruuttani hakea lapsen jo 15.40. Sekään ei olisi riittänyt... Mikähän olisi? Tuskin mikään, vaikka yhtä lailla niitä kuulumisen murusiakin piti kiskoa ja monet asiat jäi kertomatta, jotka olisi pitänyt. Sinänsä hassua vaatia hakemaan aiemmin, kun meidän lapsi ei ollut missään vaiheessa viimeisten joukossa ja tiedän, että useita lapsia tultiin hakemaan lähellä sitä viittä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän päiväkoti silloin voi ilmoittaa että hoitoa saa -> klo 17, jos sitä ei siihen saakka saa.
Kyllä ainakin lähikauppaan pääsee vielä klo 21:50, vaikka se on ilmoittanut sulkemisajaksi klo 22:00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin lähikauppaan pääsee vielä klo 21:50, vaikka se on ilmoittanut sulkemisajaksi klo 22:00.
Ja ostoksiakin voi maksaa vielä silloin, vaikka henkilökunta varmaan haluaisi jo lähteä kotiin.
Eikö nykyisin pidä kirjata johonkin sopimukseen, milloin lapsi tuodaan ja haetaan?
Ei kai päiväkodin pidä tarjota sitten hoitoa klo 17 saakka, jos sitä ei oikeasti ole. Silloin lapsi pitää laittaa päiväkotiin, mistä voi hakea vielä klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo esim. 10 minuutista ei taida saada ylityökorvausta eikä edes hälyrahaa. Molemmat olis hyvä olla olemassa juurikin siksi, että työnantaja miettis vähän enemmän, että kannattaisko se liukumavara sittenkin suunnitella sinne työvuoroihin.
Tämähän riippuu ihan alasta. Mun työssä ylitöitä voi tulla, ja joka minuutista kyllä maksetaan, jos siitä vain itse tekee ylityö ilmoituksen.
Samoin työ on sellaista, että sitä ei voi vain jättää kesken, kun työpäivä päättyy, vaan työtehtävä on hoidettava loppuun,vaikka siinä menisi vielä kaksi tuntia. Yleensä kyllä menee vain 5-10 minuuttia ylitöitä, jos tulee lainkaan
Jostain syystä tässä ketjussa kirjoittaa joku/joitakin jolla ei ole mitään käsitystä erilaisista työpaikoista ja työajoista.
Joku palstahullu varmaan, joka ei ole itse ollut päivääkään töissä.
Entäpä jos ne hoitajat koko viikon sen 10min talkoina tehneinö ilmoittaakin, ettö perjantaina tarha menee 40 minuuttia aikaisemmin kiinni?. Eli noutakaa ne rakkautenne hedelmät jo viimeistään 16:20. Se olisi erittäin tasapuolista joustamista, ja vielä ilman mitään lisiä.
Jos on ilmoitettu, että tarha on auki klo 17 asti niin, että siellä voi sen aikaa olla lapsia hoidossa, on lapsensa hakenut ajoissa, kun hän on lapsineen poistunut tarhan portista klo 17. Sulkeutumisaika ilmoitetaan sen mukaan, kuinka pitkään palvelua voi käyttää. Se ei ole asiakkaan ongelma, moneltako työntekijän työpäivä päättyy, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Kyllä mä sen ymmärrän, että nykyään kiristetään joka ikinen minuutti pois työntekijöiltä, jotta työnantaja säästää, mut ei ole tuollaista joustoa, että koska työntekijä joutuu työnantajan aikataulutuksesta johtuen joustamaan, asiakkaiden on vastavuoroisesti joustettava. Ei. Asiakkaiden on huolehdittava, että asioivat aukioloaikojen puitteissa.
Hirveästi tätä uhoamista "ei ole mun ongelma jos". Siis toiset pyytää, että jos mahdollista, niin tulethan aikaisemmin. Joidenkin kohdalla se voi olla mahdollista ja ei sano/kysy, niin mistä toinen tietää, että sellainen olisi kiva juttu :).
Ja sinä vastaat siihen "ei ole mun ongelma millon työntekijällä loppuu työaika!"?
Kuulostatpa todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä.No ei se nyt kyllä oikeasti ole asiakkaan ongelma. Itse en koskaan jättänyt lapsia hakematta hoidosta mahdollisimman aikaisin, mutta jos olisin ollut työssä, jossa pääsen päiväkodilla vasta vailka 16.50, niin ei se ihan oikeasti ole minun ongelmani, että päiväkodin työntekijällä menee ylitöiksi, jos minä olen lapseni kanssa portin ulkopuolella klo 17 mennessä. Se, että "aina menee palkattomaksi ylityöksi" on oikeasti rakenteellinen eikä asiakkaasta johtuva ongelma, jos asiakas kuitenkin poistuu ennen sulkemisaikaa. Jos hoidossa ei saa olla klo 17 asti (noutoon kuluva aika huomioiden, eli siis tosiaan ollaan siellä portin ulkopuolella klo 17 mennessä), niin päiväkodin sulkeutumisaikaa pitää muuttaa.
Mä kyllä emppaan niitä päiväkodin työntekijöitä, enkä tietenkään tahallani viivästyttäisi lapsen hakemista mahdollisimman myöhään ilman todellista syytä. Samaan tapaan kuin en mene kauppaan tekemään isoja ostoksia juuri ennen sulkeutumisaikaa tai myöhästy kampaaja-ajalta puolta tuntia ja vaadi siitä huolimatta palvelua. Itsekin olen ollut työssä, jossa yksi pieni, parin euron yölisän (per tunti) maksanut muutos työvuoroihin olisi parantanut tosi paljon sekä asiakaspalvelua että meidän työolosuhteita, mut sitä ei voinut toteuttaa kustannusten takia. En mä siitä asiakkaille kiukutellut tai käskenyt heidän olla tulematta asiakkaaksi yöllä. Sen sijaan pidin työnantajaa kohtuullisen paskana ja myöhemmin äänestin jaloillani.
Tässä maailmassa on paljon asioita jotka ei ole useimpien ihmisten "ongelma". Mutta jos toinen juuri kertoo, miten hankalaa kun työnantaja laittaa työvuorot hankalasti jne. Niin millainen ihminen oikeasti vastaa siihen että "ei ole mun ongelma"? Vastaisiko hän tuolla sävyllä myös kasvotusten sille ihmiselle?
Jos joku vaikka kertoo, että on kyllä raskasta kun lapsi nukkuu niin huonosti öitä ja minä vastaan siihen että "ei ole mun ongelma", niin onhan tuo nyt ihan älyttömän epäempaattisesti ja ilkeästi sanottu.
Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tulla hakemaan tasalta jne. mutta onko pakko kirjoittaa ilkeästi?Jos kirjoitan tänne, ettei joku asia ole minun ongelmani, niin eihän se nyt tietenkään tarkoita, että IKINÄ sanoisin kenellekään noin töykeästi.
Minä kirjoitin nuo "ei ole asiakkaan ongelma" -viestit, ja pyydän saada huomauttaa, etten edes kirjoittanut tänne reaktiona, että "ei ole minun ongelmani". Vaan sanoin, että jos päiväkotia ei saada kiinni työntekijöiden työsjsn puitteissa, kun asiakkaalle on luvattu päivähoito klo 17 asti, se ei ole asiakkaan ongelma. Asiakkaan ei tarvitse sen takia neuvotella itselleen lyhyempää työpäivää tms., että sen työntekijän mielestä lapsen ei pitäisi olla klo 17 asti päiväkodissa. Työntekijän pitää hoitaa esimiehensä kanssa kuntoon tuo tilanne, että palkan maksu lakkaa liian aikaisin suhteessa työtehtäviin ja sopia sen esimiehen kanssa toimintatavat, joilla tämä ehkäistään (työajan jatkaminen, päiväkodin sulkeminen lasten kanssa, päiväkodin sulkeminen aiemmin).
Lisäksi, jos tämä empatian puutteesta valittava kirjoittaja olisi lukenut sen koko viestin ja ymmärtänyt lukemansa, hän olisi huomannut, että en ollut sitä mieltä, että tuollainen työpäivän venyminen ei ole työntekijälle ongelma, tai että olisin sitä mieltä, ettei asialle tarvisi tehdä jotakin. Minä olin vain ja ainoastaan eri mieltä siitä, mistä suunnasta tätä ongelmaa lähdetään ratkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa oli meidän lapsen kohdalla. Hän oli päiväkodissa muutaman tunnin esikoulun jälkeen. Päiväkoti oli auki klo 17 asti, meillä oli sovittu hakuajaksi 16, jotta kummatkin voivat hakea yhtä helposti. Ja kas vain, ei mennyt montaa viikkoa, kun hoitajat aloittivat vihjailun, että voisiko lapsen hakea joka päivä aiemmin, vaikka lapsi haettiin aina ajoissa. Kun jäin kuopuksen äitiyslomalle, aloinkin ihan piruuttani hakea lapsen jo 15.40. Sekään ei olisi riittänyt... Mikähän olisi? Tuskin mikään, vaikka yhtä lailla niitä kuulumisen murusiakin piti kiskoa ja monet asiat jäi kertomatta, jotka olisi pitänyt. Sinänsä hassua vaatia hakemaan aiemmin, kun meidän lapsi ei ollut missään vaiheessa viimeisten joukossa ja tiedän, että useita lapsia tultiin hakemaan lähellä sitä viittä.
Olitko siis itse kotona?
Viimeinen työvuoro voisi olla 9.15-17.15.
Kun lapsi haetaan viime minuutilla 17.00,ehtii hoitaja laittaa pytingin säppiim,ilman että menee ylitöiksi.Näin helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen työvuoro voisi olla 9.15-17.15.
Kun lapsi haetaan viime minuutilla 17.00,ehtii hoitaja laittaa pytingin säppiim,ilman että menee ylitöiksi.Näin helppoa!
Mutta kun ei tunnu olevan. 🤣
Oikeastihan nykyään revitään jokainen penni säästöä, mitä irti saadaan, ja budjetoinnista vastaavat esimiehet varmasti hykertelevät innoissaan, kun päiväkodin työntekijät manipuloivat lasten haun sovittua aikaisemmaksi, sen sijaan, että vaatisivat itselleen järkeviä työaikoja suhteessa palvelulupauksiin.
Juu, on kaikenmaailman nollatuntisoppareita ja sensemmosia, mutta niissäkin max. NORMAALI työaika on 8h/d. Onko sinulle edes tuttua, miten vuorokautisen ja viikkoylityön kertymät lasketaan? Vilkaiseppa googlesta.