Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1413)
hae lapsesi vaikka tasan 17.00 !
tapahtuiko tä kenties joissakin pohjoissuomi o
päiväkoti on auki 17.00. se tarkoittaa; että päiväkoti on AUKI 17.00.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan olette lähteneet klo 17.00. Ihan oikeasti, se on siihen asti auki, toki heistä monet asiat voisi olla "kivempia"..
Mä en ymmärrä muuten tätä kuulumisasiaa... meillä oli neljä henkeä jotka aikanaan haki lapsia päiväkodista, minä, isänsä, sekä mun vanhemmat (eli isovanhemmat).. en muista kertaakaan kauheammin kuulumisia kyselleeni, enkä muista että muutkaan hakijat olisivat hirveämmin kertoilleet kuulumisia kyselleensä.. tarvitseeko oikeasti joka päivästä tietää jotain? syövät, nukkuvat, leikkivät.. ?
Lapseni oli 80-luvulla päiväkodissa, silloin ei kuulumisia kerrottu muulloin kun oli jotain moittimista.
Kun lapsi aloitti päikyssä, kerroin että työpäiväni päättyy klo 16.15, siihen johtava hoitaja tuumasi, "sittenhän olet hakemassa klo 16.30". Olin eri mieltä, kun bussi lähti keskustasta siihen aikaan, matkaa 8 km ja lentämään en kyennyt, joutuisin just klo 17 hakemaan. Kun sitten menin hakemaan lasta, hoitaja tuli melkein suuhun kertomaan että lapsella oli hyvä päivä. Selvästi tuli nuuskimaan haisenko kaljalle ja jospa saisivat kiinni valehtelusta. Pakko niiden oli tottua valtion virastoaikoihin, toki myöhemmin tuli käyttöön liukuva työaika, se vähän helpotti heitä ja minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa.
Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa.
Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.
Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi
Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.
Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.
Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa!
Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.
Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.
Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.
Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu.
Tässä puhuttiin siitä, että lapsi on 10 tuntia hoidossa ja että se on todella kurjaa sille lapselle.
Niin jatkuvasti ihmiset sanoo että "no pitää ymmärtää niitä vanhempia".
Siis ennemmin pitää ymmärtää niitä vanhempia jotka on ihan aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, kuin sitä lasta, joka ei kykene edes puhumaan omasta puolestaan?
No huhhuh.No, vanhempien työstähän se johtuu, että lapsella on pitkiä hoitopäiviä.
Kyllä, ymmärrän sen että aina ei vanhempi voi vaikuttaa siihen että lapsi on 10h hoidossa. Mutta moni vanhempi ei ymmärrä sitä, että nuo päivät ovat lapselle todella kuormittavia. Sitten tämän lapsen vanhempi valittaa, kun lapsi illalla kiukuttelee. Lapsi ei saisi nukkua päikkäreitä että saa illalla nukkumaan klo 19. Lapsi kaipaa myös vanhemman huomiota. Monesti sitä ei juuri pitkän hoitopäivän jälkeen saa vaan on syömiset ja sitten jo iltatoimet.
Varhaiskasvattajan on jo ihan lainkin pohjalta toimittava siten, että lapsen päivä ei ole kuormittava. En ymmärrä, miksi päiväkodissa ei voida tehdä niitä töitä, joita pitää tehdä, miksi koko ajan suunnitellaan projekteja ja metsäretkiä, yksi hoitaja on lapsiryhmän kanssa ja toiset miettivät, että mennäänkö tätä vai tuota kadunpuolta sen sijaan, että vanhanaikaisesti oltaisiin lasten kanssa.
Projektit, metsäretket ym kuuluvat kaikki vasuun ja on varhaiskasvatukseen kuuluvaa. Joten hoitajat ovat velvoitettuja näitä järjestämään. Toki lapselle pyritään järjestämään päivä, mikä ei kuormita liikaa. Tästä syystä lepohetki on jokaiselle lapselle välttämätön. Se ei tarkoita, että nukutaan vaan pien hetki pysähdytään ja levätään. Mutta kaikki ketkä ovat varhaiskasvatuksessa työskennelleet tietävät, että päivät ovat kuormittavia, myös aikuiselle. Pelkästään äänen taso eli metelissä olo koko päivä väsyttää. Vaikka lapset eivät huutaisi niin äänentaso nousee, kun 21 lasta ovat samassa tilassa. Saati, kun ryhmässä vielä useampi vilkkaampi lapsi.
Tässä asiassa olen kyllä ko. vanhemman kanssa samaa mieltä, että kun resurssipula on jo muutenkin niin unohdettais nämä kaikenmaailman projektit ja ihan vaan perusolemista lapsille. Varhaiskasvatus on jo tuhottu eikä jaksaminen enää riitä kaikkeen hölynpölyyn.
Tämä ei ole kasvattajista kiinni. Toki voit olla yhteydessä teidän päiväkodin johtajaan ja tehdä toiveen, ettei siellä tehdä ylimääräistä vaan ollaan perus leikeissä, syödään ja nukutaan sekä ulkoillaan joka päivä. Ei retkiä, juhlia, askartelua, musiikkia, jumppaa eikä mitään muutakaan. Vain perus hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo esim. 10 minuutista ei taida saada ylityökorvausta eikä edes hälyrahaa. Molemmat olis hyvä olla olemassa juurikin siksi, että työnantaja miettis vähän enemmän, että kannattaisko se liukumavara sittenkin suunnitella sinne työvuoroihin.
Tämähän riippuu ihan alasta. Mun työssä ylitöitä voi tulla, ja joka minuutista kyllä maksetaan, jos siitä vain itse tekee ylityö ilmoituksen.
Samoin työ on sellaista, että sitä ei voi vain jättää kesken, kun työpäivä päättyy, vaan työtehtävä on hoidettava loppuun,vaikka siinä menisi vielä kaksi tuntia. Yleensä kyllä menee vain 5-10 minuuttia ylitöitä, jos tulee lainkaan
Jostain syystä tässä ketjussa kirjoittaa joku/joitakin jolla ei ole mitään käsitystä erilaisista työpaikoista ja työajoista.
Joku palstahullu varmaan, joka ei ole itse ollut päivääkään töissä.
Entäpä jos ne hoitajat koko viikon sen 10min talkoina tehneinö ilmoittaakin, ettö perjantaina tarha menee 40 minuuttia aikaisemmin kiinni?. Eli noutakaa ne rakkautenne hedelmät jo viimeistään 16:20. Se olisi erittäin tasapuolista joustamista, ja vielä ilman mitään lisiä.
Meille tuli aina silloin tällöin tuollaisia pyyntöjä. Ei liittynyt talkootöihin vaan siihen, että oli vaikka epidemia päällä ja hoitajista järkky pula.
Joustettiin mitä pystyttiin, samoin kuin he vuorollaan.
Inhimillisyys kunniaan, ei nipotus, kumpaankaan suuntaan! Parhaansa kaikki normaalit yleensä yrittää.
5 työntekijää 2 ryhmässä ja ongelma on ratkaistu. Aikainen vuoro 6.15-16. 15 ma-pe, toisessa ryhmässä myöhäinen vuoro 7.15-17.15 ma-ke ja toisessa ke-to, yksi työntekijä tekee myöhäistä vuoroa ma-ti, to-pe eli vaihtaa ryhmää sen mukaan kummasta myöhäinen vuoro on pois, muut tekevät vuorotellen aikaista vuoroa 5 ja myöhäistä 3. Klo 6.30 pk aukeaa, klo 17 pk sulkeutuu, kaikki tekevät 40h/vko ja lapsen voi hakea klo 17. Tässä mallissa on kokoajan vähintään 2 hoitajaa töissä eli 1/ryhmä, joten ryhmän maksimimäärä ollaan valmiita ottamaan heti 6.30 tai hakemaan vasta 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa.
Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa.
Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.
Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi
Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.
Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.
Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa!
Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.
Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.
Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.
Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu.
Tässä puhuttiin siitä, että lapsi on 10 tuntia hoidossa ja että se on todella kurjaa sille lapselle.
Siis ennemmin pitää ymmärtää niitä vanhempia jotka on ihan aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, kuin sitä lasta, joka ei kykene edes puhumaan omasta puolestaan?
No huhhuh.No, vanhempien työstähän se johtuu, että lapsella on pitkiä hoitopäiviä.
Kyllä, ymmärrän sen että aina ei vanhempi voi vaikuttaa siihen että lapsi on 10h hoidossa. Mutta moni vanhempi ei ymmärrä sitä, että nuo päivät ovat lapselle todella kuormittavia. Sitten tämän lapsen vanhempi valittaa, kun lapsi illalla kiukuttelee. Lapsi ei saisi nukkua päikkäreitä että saa illalla nukkumaan klo 19. Lapsi kaipaa myös vanhemman huomiota. Monesti sitä ei juuri pitkän hoitopäivän jälkeen saa vaan on syömiset ja sitten jo iltatoimet.
Varhaiskasvattajan on jo ihan lainkin pohjalta toimittava siten, että lapsen päivä ei ole kuormittava. En ymmärrä, miksi päiväkodissa ei voida tehdä niitä töitä, joita pitää tehdä, miksi koko ajan suunnitellaan projekteja ja metsäretkiä, yksi hoitaja on lapsiryhmän kanssa ja toiset miettivät, että mennäänkö tätä vai tuota kadunpuolta sen sijaan, että vanhanaikaisesti oltaisiin lasten kanssa.
Projektit, metsäretket ym kuuluvat kaikki vasuun ja on varhaiskasvatukseen kuuluvaa. Joten hoitajat ovat velvoitettuja näitä järjestämään. Toki lapselle pyritään järjestämään päivä, mikä ei kuormita liikaa. Tästä syystä lepohetki on jokaiselle lapselle välttämätön. Se ei tarkoita, että nukutaan vaan pien hetki pysähdytään ja levätään. Mutta kaikki ketkä ovat varhaiskasvatuksessa työskennelleet tietävät, että päivät ovat kuormittavia, myös aikuiselle. Pelkästään äänen taso eli metelissä olo koko päivä väsyttää. Vaikka lapset eivät huutaisi niin äänentaso nousee, kun 21 lasta ovat samassa tilassa. Saati, kun ryhmässä vielä useampi vilkkaampi lapsi.
Ei, projektit ja metsäretket eivät ole välttämättömiä eikä niitä tarvitse viikkotolkulla suunnitella! Lapsille riittää vähempi ja mieluummin monta hoitajaa ryhmän kanssa kuin 21 lasta keskenään. Kun varhaiskasvattajat unohtavat ydintehtävänsä ja keskittyvät projekteihin, jäävät lapset vaille sitä, miksi varhaiskasvatus on suunniteltu. Huuto ja mekastus on aikuistenpuutetta!
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikallinen suunnittelu ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmat laaditaan ja varhaiskasvatus toteutetaan. Jokainen voi näihin tutustua, löytyy ihan netistä.
Joka määrää, niin saisi tarjota resurssit toteukseen sitten myös.
Että ei kuule kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo esim. 10 minuutista ei taida saada ylityökorvausta eikä edes hälyrahaa. Molemmat olis hyvä olla olemassa juurikin siksi, että työnantaja miettis vähän enemmän, että kannattaisko se liukumavara sittenkin suunnitella sinne työvuoroihin.
Tämähän riippuu ihan alasta. Mun työssä ylitöitä voi tulla, ja joka minuutista kyllä maksetaan, jos siitä vain itse tekee ylityö ilmoituksen.
Samoin työ on sellaista, että sitä ei voi vain jättää kesken, kun työpäivä päättyy, vaan työtehtävä on hoidettava loppuun,vaikka siinä menisi vielä kaksi tuntia. Yleensä kyllä menee vain 5-10 minuuttia ylitöitä, jos tulee lainkaan
Jostain syystä tässä ketjussa kirjoittaa joku/joitakin jolla ei ole mitään käsitystä erilaisista työpaikoista ja työajoista.
Entäpä jos ne hoitajat koko viikon sen 10min talkoina tehneinö ilmoittaakin, ettö perjantaina tarha menee 40 minuuttia aikaisemmin kiinni?. Eli noutakaa ne rakkautenne hedelmät jo viimeistään 16:20. Se olisi erittäin tasapuolista joustamista, ja vielä ilman mitään lisiä.
Jos on ilmoitettu, että tarha on auki klo 17 asti niin, että siellä voi sen aikaa olla lapsia hoidossa, on lapsensa hakenut ajoissa, kun hän on lapsineen poistunut tarhan portista klo 17. Sulkeutumisaika ilmoitetaan sen mukaan, kuinka pitkään palvelua voi käyttää. Se ei ole asiakkaan ongelma, moneltako työntekijän työpäivä päättyy, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Kyllä mä sen ymmärrän, että nykyään kiristetään joka ikinen minuutti pois työntekijöiltä, jotta työnantaja säästää, mut ei ole tuollaista joustoa, että koska työntekijä joutuu työnantajan aikataulutuksesta johtuen joustamaan, asiakkaiden on vastavuoroisesti joustettava. Ei. Asiakkaiden on huolehdittava, että asioivat aukioloaikojen puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh.Miten pitkään ymmärtäisit vaikka hammaslääkäriä, joka ilmoittaa, että jättää paikkauksen kesken, koska pitää lähteä hakemaan lasta päivähoidosta? Tai kampaajaa, joka kesken värjäyksen toteaa, että tää pitää nyt pestä pois, mun pitää ehtiä päiväkodille, leikataan latvat sitten joku toinen kerta. Tai opettajaa, joka ilmoittaa napakasti, että vanhempainvartti on vain 5 min mittainen, koska hänen lapsensa odottaa päiväkodissa.
Vanhemmat ovat töissä ja maksavat veroja, jotta voimme rahoittaa mm. työttömien vanhempien lasten päivähoitomaksuja. Jos kaikki ajattelevat niin, että en maksa veroja, en käy töissä, jotta lapsen päivähoitopäivä ei ole pitkä, niin miten ajattelit meidän yhteiskuntamme tuon kestävän?
Selitä tuo sille pienelle lapselle. Ei mulla ole paha olla, vaan sillä lapsella. Eikä minun ymmärrys tai ymmärtämättömyys poista sitä lapsen olotilaa.
Mitä sä jankkaat pahasta olosta? Sulla taitaa olla kroonisesti paha olo itsellä. Ihan iloisia nuo lapset päiväkodissa on, sekä oma, että muiden.
Vai oikeastikko väität, että päiväkodissa on niin huonoa hoitoa, että lapsilla on siellä paha olla koko päivä?
Sää taidat olla elämäntapatyötön, jolla on töissäkin paha olla, kun et mitään muuta osaa sanoa, ääliö
Ai silleenkö se paha olo nykyään mitataan, että näyttääkö ne iloiselta päiväkodissa sen hetken kun sinä tuot ja haet lapsia, eli yhteensä sen 10 minuuttia päivästä?
Edes omien lasten iloisuus ei kumoa sitä, että jos lapset saa olla kotona hereillä vain 2 tuntia päivässä, niin ihan varmasti sellainen ei tee hyvää lapsille. Melkein samaa lähettää heidät sisäoppilaitoksiin, silloin voi just vierailla siellä kotona viikonloppuisin ja vanhemmuus olis vieläkin helpompaa: Ei tarvis esim. kestää sitä ettei lapsi nukahdakkaan klo 19 illalla koska nukkui päiväkodissa päiväunet.Sulla sitten on varmaan joku ratkaisu asiaan?
Muutakin kuin esittää niin hyvää ihmistä ja paheksua muita.
Vanhemmanhan se kuuluu ratkaista. Oletko sinä kykenemätön vanhemmaksi?
Miten tuollaisessa nyt voi kukaan anonyymi palstalainen auttaa, kun ei tiedä sinusta yhtään mitään, muuta, kuin että näet lastasi hereillä 2h/päivä arkipäivisin.
No, jos ap hakee lapsensa päiväkodista joskus 16.58, niin meneehän siinä työntekijöillä työpäivä ainakin jkv ylitöiksi. Jos sitten onkin jotain enempiä tapahtunut, niin vielä kerrottavana vanhemmille. Katsohan ap, kun niillä päiväkodin työntekijöilläkin on oma elämänsä elettävänä, niin eivät voi sinun takiasi aina lähteä töistä sillä tavalla, että eivät ehkä ehdi hakea omaa lastaan/omia lapsiaan heidän hoitopakastaan sovitussa ajassa. Mun yksi kaverini on juurikin päiväkodissa töissä ja kuulemma siellä aina on vähintään yksi tai kaksi vanhempaa, jotka tulevat hakemaan lapsensa juurikin pari minuuttia ennen päiväkodin sulkeutumista. Lapsi tietenkin odottaa sisävaatteet päällään, voi olla väsy ja kiukku päällä eikä suostu mihinkään yhteistyöhön ja jos tosiaan on jotakin tapahtunutta (ei kuitenkaan sellaista, että olisi pitänyt soittaa), niin aina menee sitten yli varsinaisen työajan. Voit ap uskoa, että tuollaisista vanhemmista ei juurikaan pidetä vaan itsekkäinä minä-minä ihmisinä tuollaiset nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäslaiset lait ne vanhempia sitoo ja toimimaan miten? Esim. "2 Vastuu lapsen hyvinvoinnista
Lapsen vanhemmilla ja muilla huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Lapsen vanhemman ja muun huoltajan tulee turvata lapselle tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi siten kuin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa (361/1983) säädetään."
"1 (8.2.2019/190)Lapsen huoltoLapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä. Myös muita lapselle tärkeitä ihmissuhteita on vaalittava.
Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus. Lasta on suojeltava kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä.
Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää."
Mitenkä hyvin toteutuu, jos näkee joka arkipäivä lasta hereillä vaan 2h/päivä?Sinä se jaksat jankuttaa tästä. Mikä se sun ongelma on? Sinä et edelleenkään tee muuta, kuin oletat. Ja haluat ilkeillä työssäkäyville vanhemmille. Miksi? Mikä se sun syy on?
Huolehdi edelleen vain omista asioistasi. Jos sulla ei ole muuta sanottavaa kuin copypasteta tekstiä, niin heikosti menee.
Toni voit tehdä lasun ihan jokaisesta lapsesta, jota sun mielestä kaltoinkohdellaan käymällä töissä.
Pitää olla köyhä elämä kun ei muuta osaa kuin trollata vauvapalstalla.
Minä pidän pienten lasten puolia ja lapsen etu menee sen edelle, että tuleeko vanhemmalle paha mieli, kun asioita sanotaan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan olette lähteneet klo 17.00. Ihan oikeasti, se on siihen asti auki, toki heistä monet asiat voisi olla "kivempia"..
Mä en ymmärrä muuten tätä kuulumisasiaa... meillä oli neljä henkeä jotka aikanaan haki lapsia päiväkodista, minä, isänsä, sekä mun vanhemmat (eli isovanhemmat).. en muista kertaakaan kauheammin kuulumisia kyselleeni, enkä muista että muutkaan hakijat olisivat hirveämmin kertoilleet kuulumisia kyselleensä.. tarvitseeko oikeasti joka päivästä tietää jotain? syövät, nukkuvat, leikkivät.. ?
Lapseni oli 80-luvulla päiväkodissa, silloin ei kuulumisia kerrottu muulloin kun oli jotain moittimista.
Kun lapsi aloitti päikyssä, kerroin että työpäiväni päättyy klo 16.15, siihen johtava hoitaja tuumasi, "sittenhän olet hakemassa klo 16.30". Olin eri mieltä, kun bussi lähti keskustasta siihen aikaan, matkaa 8 km ja lentämään en kyennyt, joutuisin just klo 17 hakemaan. Kun sitten menin hakemaan lasta, hoitaja tuli melkein suuhun kertomaan että lapsella oli hyvä päivä. Selvästi tuli nuuskimaan haisenko kaljalle ja jospa saisivat kiinni valehtelusta. Pakko niiden oli tottua valtion virastoaikoihin, toki myöhemmin tuli käyttöön liukuva työaika, se vähän helpotti heitä ja minua.
Paljon spekulaatiota tässä. Mutta siis toivoisitko että päiväkodin työntekijät eivät haistelisi, jos epäilevät että joku tulee päihtyneenä hakemaan lasta?
Ja mitään kamalaa ei tapahtunut tuon hakua-ajan ohella, toinen arvasi että sulla menee vartti tulla, sinä korjasit että menee pidempään kun kuljet bussilla ja ilmeisesti homma oli sillä selvä, kun et mistään muusta jatkosta maininnut?
Että sekö tuossa nyt oli hirveää, että hän kehtasi arvata väärin, että kauanko sulla kestää lähtä lasta hakemaan?
Ja btw: Mitä ihmettä teet tässä ketjussa, jos sulla on lapsia ollut päiväkodissa 80 luvulla? Mitä annettavaa sulla on tälle asialle, kun et varmaan ole hirveän perillä siitä, miten hommaa nykyään toimii?
Ihan hirveenä tässä ketjussa tällasta, että loukkaannutaan ihan kaikesta. "Kamalaa kun se arvasi että tulen bussilla, vaikka kuljen kylläkin autolla, kuinka se kehtasikin!!!". Ihan oikeesti miettikää nyt vähän näitä.
On varmasti raskasta olla töissä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
No, jos ap hakee lapsensa päiväkodista joskus 16.58, niin meneehän siinä työntekijöillä työpäivä ainakin jkv ylitöiksi. Jos sitten onkin jotain enempiä tapahtunut, niin vielä kerrottavana vanhemmille. Katsohan ap, kun niillä päiväkodin työntekijöilläkin on oma elämänsä elettävänä, niin eivät voi sinun takiasi aina lähteä töistä sillä tavalla, että eivät ehkä ehdi hakea omaa lastaan/omia lapsiaan heidän hoitopakastaan sovitussa ajassa. Mun yksi kaverini on juurikin päiväkodissa töissä ja kuulemma siellä aina on vähintään yksi tai kaksi vanhempaa, jotka tulevat hakemaan lapsensa juurikin pari minuuttia ennen päiväkodin sulkeutumista. Lapsi tietenkin odottaa sisävaatteet päällään, voi olla väsy ja kiukku päällä eikä suostu mihinkään yhteistyöhön ja jos tosiaan on jotakin tapahtunutta (ei kuitenkaan sellaista, että olisi pitänyt soittaa), niin aina menee sitten yli varsinaisen työajan. Voit ap uskoa, että tuollaisista vanhemmista ei juurikaan pidetä vaan itsekkäinä minä-minä ihmisinä tuollaiset nähdään.
Mut tässähän on nyt selvästi vikaa myös päiväkodin toimintatavoissa. Mun lasten päiväkodissa aikanaan lapset oli aina valmiiksi pihalla leikeissä, jos heitä haki klo 14 jälkeen. Kerran, kun oli tosi kylmä pakkanen ja hain lapsia vasta lähempänä viittä, kun oli pidempi työpäivä kauempana, istuivat eteisessä haalarit päällä lukemassa kirjaa hoitajan kanssa, olivat menneet vähäksi aikaa lämmittelemään (saatoin kyllä traumatisoitua tästä, että kukaan muu ei ollut hoidossa enää puoli viiden jälkeen niin, että yritin parhaani mukaan järjestellä työni niin, että pääsin hakemaan viimeistään neljältä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ilmoitettu, että tarha on auki klo 17 asti niin, että siellä voi sen aikaa olla lapsia hoidossa, on lapsensa hakenut ajoissa, kun hän on lapsineen poistunut tarhan portista klo 17. Sulkeutumisaika ilmoitetaan sen mukaan, kuinka pitkään palvelua voi käyttää. Se ei ole asiakkaan ongelma, moneltako työntekijän työpäivä päättyy, se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.
Kyllä mä sen ymmärrän, että nykyään kiristetään joka ikinen minuutti pois työntekijöiltä, jotta työnantaja säästää, mut ei ole tuollaista joustoa, että koska työntekijä joutuu työnantajan aikataulutuksesta johtuen joustamaan, asiakkaiden on vastavuoroisesti joustettava. Ei. Asiakkaiden on huolehdittava, että asioivat aukioloaikojen puitteissa.
Hirveästi tätä uhoamista "ei ole mun ongelma jos". Siis toiset pyytää, että jos mahdollista, niin tulethan aikaisemmin. Joidenkin kohdalla se voi olla mahdollista ja ei sano/kysy, niin mistä toinen tietää, että sellainen olisi kiva juttu :).
Ja sinä vastaat siihen "ei ole mun ongelma millon työntekijällä loppuu työaika!"?
Kuulostatpa todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kyllä huomioin työntekijöiden toiveita käyttäessäni erinäisiä palveluja jos suinkin mahdollista.
Eli vaka-ihmiset: Meille ystävällisille ihmisille tuollaiset pyynnöt eivät ole mikään ongelma, aina ei välttämättä onnistu tehdä kuten pyydetään/toivotaan, muta hyvä että sanotte ne ääneen, että voin niin tehdä, jos se vain on mahdollista.
Teette tärkeää työtä ja ansaitsette arvostusta enemmän kuin mitä monet teille antaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut tässähän on nyt selvästi vikaa myös päiväkodin toimintatavoissa. Mun lasten päiväkodissa aikanaan lapset oli aina valmiiksi pihalla leikeissä, jos heitä haki klo 14 jälkeen. Kerran, kun oli tosi kylmä pakkanen ja hain lapsia vasta lähempänä viittä, kun oli pidempi työpäivä kauempana, istuivat eteisessä haalarit päällä lukemassa kirjaa hoitajan kanssa, olivat menneet vähäksi aikaa lämmittelemään (saatoin kyllä traumatisoitua tästä, että kukaan muu ei ollut hoidossa enää puoli viiden jälkeen niin, että yritin parhaani mukaan järjestellä työni niin, että pääsin hakemaan viimeistään neljältä).
En ole elässäni törmännyt sellaseen toimintaan että lapset olis ulkona jo klo 14. Yleensä siihen aikaan istutaan välipalalla ja osa lapsista voi vielä nukkuakkin. Toki voi olla eroja kuntien/päiväkotien välillä. Mutta miltähän vuosikkymeneltä tämä kokemuksesi on?
Jos päiväkoti on auki klo 17,niin hoitajan työaika pitää laittaa loppumaan esim.klo 17.10.
Meillä on ainakin vielä ovien sulkemiset,valojen sammuttamiset ym.sen jälkeen kun päiväkoti on sulkeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole elässäni törmännyt sellaseen toimintaan että lapset olis ulkona jo klo 14. Yleensä siihen aikaan istutaan välipalalla ja osa lapsista voi vielä nukkuakkin. Toki voi olla eroja kuntien/päiväkotien välillä. Mutta miltähän vuosikkymeneltä tämä kokemuksesi on?
Myönnetään, viime vuosikymmeneltä ovat. Sovitaanko, että kirjoitin, että jos heitä haki klo 15 jälkeen? Tai klo 16 jälkeen? Joka tapauksessa, siinä vaiheessa, kun lapsia olin opettajan työpäivän jälkeen hakemassa, he tyypillisesti olivat ulkoilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi tätä uhoamista "ei ole mun ongelma jos". Siis toiset pyytää, että jos mahdollista, niin tulethan aikaisemmin. Joidenkin kohdalla se voi olla mahdollista ja ei sano/kysy, niin mistä toinen tietää, että sellainen olisi kiva juttu :).
Ja sinä vastaat siihen "ei ole mun ongelma millon työntekijällä loppuu työaika!"?
Kuulostatpa todella mukavalta ja lämpimältä ihmiseltä.
No ei se nyt kyllä oikeasti ole asiakkaan ongelma. Itse en koskaan jättänyt lapsia hakematta hoidosta mahdollisimman aikaisin, mutta jos olisin ollut työssä, jossa pääsen päiväkodilla vasta vailka 16.50, niin ei se ihan oikeasti ole minun ongelmani, että päiväkodin työntekijällä menee ylitöiksi, jos minä olen lapseni kanssa portin ulkopuolella klo 17 mennessä. Se, että "aina menee palkattomaksi ylityöksi" on oikeasti rakenteellinen eikä asiakkaasta johtuva ongelma, jos asiakas kuitenkin poistuu ennen sulkemisaikaa. Jos hoidossa ei saa olla klo 17 asti (noutoon kuluva aika huomioiden, eli siis tosiaan ollaan siellä portin ulkopuolella klo 17 mennessä), niin päiväkodin sulkeutumisaikaa pitää muuttaa.
Mä kyllä emppaan niitä päiväkodin työntekijöitä, enkä tietenkään tahallani viivästyttäisi lapsen hakemista mahdollisimman myöhään ilman todellista syytä. Samaan tapaan kuin en mene kauppaan tekemään isoja ostoksia juuri ennen sulkeutumisaikaa tai myöhästy kampaaja-ajalta puolta tuntia ja vaadi siitä huolimatta palvelua. Itsekin olen ollut työssä, jossa yksi pieni, parin euron yölisän (per tunti) maksanut muutos työvuoroihin olisi parantanut tosi paljon sekä asiakaspalvelua että meidän työolosuhteita, mut sitä ei voinut toteuttaa kustannusten takia. En mä siitä asiakkaille kiukutellut tai käskenyt heidän olla tulematta asiakkaaksi yöllä. Sen sijaan pidin työnantajaa kohtuullisen paskana ja myöhemmin äänestin jaloillani.
On kyllä outoa, miten vähän arvostetaan lasten hoitajia ja vaaditaan ties mitä. Ja valitetaan ja valitetaan. Minkäänlaista arvostusta ei näytä olevan. Ja mitä sitten, jos pyydetään (tuskin vaadittu). Kaikki ymmärtää, että työmatkat ja päivät voivat olla pitkiä ja lapsen voi hakea vasta juuri ennen sulkemista, vaikka miten kiirehtisi. Pitääkö siitä tehdä somevalitus. Se lapsi on vanhempien vastuulla, ei muiden. Ja vanhempien vastuulla on ne muutamat vuodet järjestää asiat niin, että lapsen elämä on hyvää.