Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…
"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.
Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.
Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.
Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."
Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi
"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.
Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.
Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.
– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.
Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."
Kommentit (898)
Imettää voi monella tapaa.
Uidakin voi uikkarit päällä tai yläosattomissa tai vaikka alasti.
Vierailija kirjoitti:
En käy noiden äitien puolesta kaupassa, koska aika monella taitaa olla se puolisokin ja nykyään kaupasta tavaroiden tilaaminen kotiin on varsin helppoa varsinkin nykyiselle nettisukupolvelle.
En tiedä miten neuvolat ohjeistavat nykyään ,mutta jotenkin oletan että nykyinen youtube sukupolvi joka katsoo netistä ne perunan keitto ohjeetkin, ymmärtäisivät etsiä ohjeet siitä, minkälainen vastuskyky on 0-2 kk ikäisillä vauvoilla.
Ostarissa pyörii ihmisiä sieltä sun täältä, kesä on varmaan ihan kelpo aikaa, mutta kun mm RS-virus kausi käynnistyy syksyllä, lasten osastot ja teho-osastot täyttyvät varsinkin vauvoista. Suurin osa toki selviää, ja hyvä niin . Kaikki eivät selviä.
Peräänkuulutan tässä siis aikuisten vastuuta avuttomista vauvoista, jotka eivät itse pääse valitsemaan cafe-latteaan.
OK Boomer
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äiti, mutta koskaan ei ole tullut tilannetta, että olisi pitänyt imettää julkisesti. En halua näytellä rintojani muutoinkaan. Tässä tuntuu nyt siltä, että joku äiti huomionkipeänä on keksinyt, kuinka saada julkisuutta ja kertonut tämän jutun lehtiin. Nolo äiti :(
Haloo, toi mammahan meni vartavasten rauhaan sinne lastentarvikeosastolle. Eikä tossa olla kirjotettu mistään rintojen paljastelusta.
Todennäkösesti se naismyyjä oli vaan mennyt antamaan turhia neuvoja.
Myyjä on todennäkösesti tarkottanut hyvää, mutta häneltä on tässä tilanteessa puuttunut tilannetaju.
Kukaan muu asiakas ei ole myyjälle valittanut vauvan imetyksestä.
Emme tiedä mitä on sanottu ja mitenkä ja millä äänensävyllä.
Mutta kiukkunen ja nälkänen vauva tissillä on varmasti jo ihan tarpeeksi haastava ilman että kukaan alkaa mitää neuvomaan vierestä.
Lumihiutaleille kaikki on haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei siihen voinut laittaa harsoa? Miksei mennyt koppiin, vaan pahoitti mielensä? Miksi kaikki on niin vaikeaa? Muutenkin 1 kk vauvan kanssa ei kuulu nuohota kaupoissa, kun niillä ei ole vastustuskykyä. Saavat kaikki pöpöt.
Tiedätkö siis, ettei ollut harsoa? Minun vauvani olivat vaunuissa suojattuina. Ei sinne kukaan tullut pärskimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.
Mitä se teet lastentarvikeosastolla jos ei sulla ole pientä lasta?
En minäkään halua katsella ihmisten tissejä vaikka itsellänikin on lapsia.
Ei sun niitä katsella tarvitsekaan, kai kaula sen verran taipuu vielä?
Muo ihmetyttää tuon hokeminen (edellinen kommentti). Olen pitkän elämäni aikana nähnyt paljon imettäviä äitejä. Tietty silloin, kun itsekin lapsiani imetin milloin missäkin. Kaverit ovat imettäneet. Viimeiseksi miniäni on imettänyt ja kohta imettää taas. Kertaakaan en näissä tilanteissa ole nähnyt rintaa kokonaan, yleensä ollenkaan. Tietenkin paljasta pintaa näkee naistensaunoissa ym. Mut imettäviä rintoja en.
Ketjun perusteella ongelma on ajatus imetyksestä, ei se, mitä oikeasti näkevät.
Ai vaikka sitä eivät oikeasti edes näe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei kysele aikaa tai paikkaa silloin kun nålättää monet äidit laittaa poncon tms nåköesteeksi kun imettävät
No sen verran pystyy varmaan vauvakin odottaa että äiti kävelee sovituskoppiin imettämään.
Mistä sulla on vauvatietämys peräisin?
Ei se ainakaan tutkitusta tiedosta ole nimittäin peräisin.
Se, että vauvan tarpeisiin vastataan välittömästi, on edellytys vauvan normaalille kehitykselle. Siis normaalille! Älylliselle ja emotionaaliselle kehitykselle.
Ja ajattele, että ohjenuora oli pitkään, että imetään jonkun tietyn aikavälin välein, ei suinkaan vauvantahtisesti.
Siis ajattele, miten monta sukupolvea ihmisiä, joiden älyllinen ja emotionaalinen kehitys on ottanut osumaa, koska perustarpeisiin ei ole vastattu.
Se selittää paljon kaikenlaisesta keskustelusta.Minuutin - kahden viivästys imeyksen aloituksessa ei suista vauvaa epänormaalin kehityksen tielle.
Kyllä olen sitä mieltä, että vauva imetetään aina kun vauvalla on nälkä, mutta joku tolkku sentään tuohon höpinään.
Mikä minuutin, kahden viivätys nyt olis kyseessä? Mihin siis tämän äidin olisi tuossa ajassa pitänyt hakeutua?
Mun oli pakko pariin kertaa lopettaa imetys ennenku vauva oli tyytyväinen.
Sormen joutuu varovasti sujauttaa vauvan suupielen kautta suuhun että irrottaa sen nännin.
Voin kertoa ettei kovinkaan mielekästä kummallekkaan.
Että jos on imetyksen alottanut niin ei mielellään keskeytä.
Tossa olis pitänyt kävellä melkeenpä se vauva rinnalla sinne pukukoppiin. Oliko vauvanvaunut mukana ja kannettavana lisäksi ostoskori?
Se naismyyjä olisi voinut antaa äidin vaan olla.
Jos todellakin kaupan käytäntö on se, että pukukopeissa saa imettää, olisi voinut kertoa sen seuraavaa kertaa ajatellen. Se olisi ollut ystävällistä neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä mielensäpahoittajia, nuoria, on nyt joka paikassa. Mistään ei mitään tiedetä, mutta aina ollaan oikeassa. Minä, minä ja mun oikeudet.
No onhan se hyvä, että ihmiset, nuoretkin, tiedostavat omat oikeutensa. Sinunko oikeuksista heidän pitäisi huolehtia?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sanottu monta kertaa, mutta on tosi helppoa käyttää imetysliinaa jolloin tapahtuman ei pitäisi häiritä ketään.
Ei pitäisi ei. Se vaan ei ole tässä keskustelussa ilmi, että se auttaisi näitä ahdistuneita. Eikä se, oliko kyseisellä äidillä liina vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastasyntynyt (0–2 kk): Äidin vasta-aineet suojaavat aluksi, mutta vastustuskyky on heikko."
Vauvan vastustuskyky todella vahvistuu ja kehittyy altistumalla ympäristön mikrobeille, sillä immuunijärjestelmä tarvitsee harjoitusta oppiakseen erottamaan vaaralliset taudinaiheuttajat vaarattomista.
Ne mikrobit saa oman perheen jäseniltä, mullasta jne. Ei tarvitse liesuta ehdoin tahdoin saastaisissa kauppakeskuksissa hankkimassa viruksia vauvalle.
Mullasta?? Laitatko sinä 1kk vauvan multaan? Minä vien mieluummin ja turvallisin mielin kauppaan. Vaunukopassa. Yleensä vielä se harso siinä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Minäminäme-äidille tuli paha mieli :-))
Tais tulla pahamieli aika monelle minä minä ihmiselle. Täällä kun hyvin moni ei siedä jos näkisi edes vilauksen rintaa tai kuulisi vauvan pitävän lutkutusta... Tuojottamaan ei ole pakko jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa keskikokoisessa Prismassa on vessojen vieressä erittäinkin tilava, joku sellainen vaipanvaihto, lastenhoidollinen tila, on siis hoitopöytää, ja näitähän on monissa ravintoloissakin, kun niitä on vaadittu. Ja löytyy varmaan jotain imetystuolia yms. No itselläni on nyt jo sen verran huono näkö etten nyt erota onko joku Prismassa tissit paljaana vaiko eikö, mutta en nyt näin vanhemman polven edustajana ymmärrä ensinnäkään sitä , että miksi yleensäkään ottaen pitää mennä pikku-vauvan kanssa jonnekin yleiseen tartuntapesään kuin joku iso prisma, kun kotiinkuljetustakin nykyään on saatavilla. Ja yleensä äiti tietää suurinpiirtein (jos ei nyt aivan kaksiviikkoisesta ole kyse) että mihin aikaan vauva yleensä syö ja nukkuu. Pakkoko sitä sinne kauppaan on silloin lähteä.
Ja eiköhän tuolla juuri nyt kasva noita "mulle kaikki heti sukupolvea", jos tissiä työnnetään suuhun jos lapsi kerran inahtaa.
Oivoi mikä mielensäpahoittajien sukupolvi taas siellä valittaa, nämä on varmaan näitä suvi-virren mielensäpahoittajan jälkeläisiä.
Täällä vanhemman polven äiti-ihminen, joka ei ymmärrä, mitä paheksuttavaa tuo äiti teki hoitaessaan vauvansa ruokintaa. Kyllä, sinne kauppaankin on pakko välillä mennä. Jos ei muuten, niin neljän seinän sisältä on välillä päästävä ulos. Itse ulkoilin paljon, ja imetin milloin puistonpenkillä tai kahvilassa, tarvittaessa.
Jos siinä Prismassa olis ollut tällainen imetys-ym. hoitopaikka, miksi myyjä ei ohjannut sinne?
Koska myyjä halusi päteä ehkä? Ja ehkä joku asiakas oli nähnyt ja mennyt sanomaan että hyi joku imettää tuolla, kyllä nyt niin järkytyin.
Nykyihmiset ovat siinä mielessä kyllä herkkiksii. Jonkun randomvauvan ruokailu saa tolaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa keskikokoisessa Prismassa on vessojen vieressä erittäinkin tilava, joku sellainen vaipanvaihto, lastenhoidollinen tila, on siis hoitopöytää, ja näitähän on monissa ravintoloissakin, kun niitä on vaadittu. Ja löytyy varmaan jotain imetystuolia yms. No itselläni on nyt jo sen verran huono näkö etten nyt erota onko joku Prismassa tissit paljaana vaiko eikö, mutta en nyt näin vanhemman polven edustajana ymmärrä ensinnäkään sitä , että miksi yleensäkään ottaen pitää mennä pikku-vauvan kanssa jonnekin yleiseen tartuntapesään kuin joku iso prisma, kun kotiinkuljetustakin nykyään on saatavilla. Ja yleensä äiti tietää suurinpiirtein (jos ei nyt aivan kaksiviikkoisesta ole kyse) että mihin aikaan vauva yleensä syö ja nukkuu. Pakkoko sitä sinne kauppaan on silloin lähteä.
Ja eiköhän tuolla juuri nyt kasva noita "mulle kaikki heti sukupolvea", jos tissiä työnnetään suuhun jos lapsi kerran inahtaa.
Oivoi mikä mielensäpahoittajien sukupolvi taas siellä valittaa, nämä on varmaan näitä suvi-virren mielensäpahoittajan jälkeläisiä.
Täällä vanhemman polven äiti-ihminen, joka ei ymmärrä, mitä paheksuttavaa tuo äiti teki hoitaessaan vauvansa ruokintaa. Kyllä, sinne kauppaankin on pakko välillä mennä. Jos ei muuten, niin neljän seinän sisältä on välillä päästävä ulos. Itse ulkoilin paljon, ja imetin milloin puistonpenkillä tai kahvilassa, tarvittaessa.
Jos siinä Prismassa olis ollut tällainen imetys-ym. hoitopaikka, miksi myyjä ei ohjannut sinne?
Koska myyjä halusi päteä ehkä? Ja ehkä joku asiakas oli nähnyt ja mennyt sanomaan että hyi joku imettää tuolla, kyllä nyt niin järkytyin.
Myyjänä olisin pahoitellut tapahtumaa ja neuvonut valittajaa menemään hetkeksi toiselle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastasyntynyt (0–2 kk): Äidin vasta-aineet suojaavat aluksi, mutta vastustuskyky on heikko."
Vauvan vastustuskyky todella vahvistuu ja kehittyy altistumalla ympäristön mikrobeille, sillä immuunijärjestelmä tarvitsee harjoitusta oppiakseen erottamaan vaaralliset taudinaiheuttajat vaarattomista.
Ne mikrobit saa oman perheen jäseniltä, mullasta jne. Ei tarvitse liesuta ehdoin tahdoin saastaisissa kauppakeskuksissa hankkimassa viruksia vauvalle.
Mitä viruksia "saastaisissa" Prismoissa liikkuu... ebola??
RS-virus, influenssa, mitä vaan! Pienen vauvan paikka on KOTONA. Jos tämä nyt on epäselvää.
Sinun mielestä siis myös äidin paikka on kotona. Koska äidillä se elintärkeä ruoka. Erikoista, onko tämä nyt jotain tämän ajan "oppia"? Minua kyllä kehoitettiin lähtemään ja liikkumaan mahdollisimman paljon. Vauvat nukutettiin ulkona alusta alkaen.
Lapsenlapsi on nyt taapero, eikä heille myöskään suositeltu kotona oloa 1kk ikäisenä.
Ja koirat voi viedä nykyään ruokakauppaan nuolemaan pilluajapallejapersreikää, mutta imetetty vauva se on irstas näky...
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt 10 vuotta putkeen (useampaa lastani) ja imetyksen voi tehdä näkymättömästi nostamalla paidan helman ylös. Ei ole vaikeaa. En voi ymmärtää ihmistä, joka imettää rinnat näkyvillä, kun sen pystyy ihan hyvin tekemään vähemmälläkin huomionhaulla. Vauvan pitää saada ruokaa, ja imettäminen on ok. Tapa jolla sen tekee voi olla ok tai sitten ei.
Oliko tapauksen äiti rinnat paljaana?
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt 10 vuotta putkeen (useampaa lastani) ja imetyksen voi tehdä näkymättömästi nostamalla paidan helman ylös. Ei ole vaikeaa. En voi ymmärtää ihmistä, joka imettää rinnat näkyvillä, kun sen pystyy ihan hyvin tekemään vähemmälläkin huomionhaulla. Vauvan pitää saada ruokaa, ja imettäminen on ok. Tapa jolla sen tekee voi olla ok tai sitten ei.
Huomimatta huomaavaisuudestqsi, on sinunkin imetyksiä joku paheksunut. Se on tullut ketjussa ilmi. Imetystä paheksutaan, ei vain rintojen näkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?
Samaa ihmettelen. Tissi tempaistaan vaatteista ulos vaikka keskellä kauppaa, yhtään välittämättä muista ihmisistä. En minä halua nähdä toisten paljaita ruumiinosia enkä nähdä heidän intiimejä toimituksiaan. Ällöttää jo nenäänsä julkisella paikalla kaivava, eritteitään nisästään levittelevä vielä enemmän. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että toisetkin pitäisi ottaa huomioon, vaikka sillä pienellä nälkä olisikin?
Älä katso.
Älä tempaise sitä tissiäsi tiskiin julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.
Käsi sydämellä. Et siis koskaan ollessasi kodin ulkopuolella joutunut pikasesti imettämään lastasi?
Et liikkunut missään?
En ole imettänyt yhtään missään kodin ulkopuolella. Missä mun olis pitänyt niin kauan viipyä että olisi pitänyt imettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun niitä katsella tarvitsekaan, kai kaula sen verran taipuu vielä?
Kyllähän sen väkisinkin näkee kun hyllyn takana yhtäkkiä onkin joku tissit paljaana.
En käy noiden äitien puolesta kaupassa, koska aika monella taitaa olla se puolisokin ja nykyään kaupasta tavaroiden tilaaminen kotiin on varsin helppoa varsinkin nykyiselle nettisukupolvelle.
En tiedä miten neuvolat ohjeistavat nykyään ,mutta jotenkin oletan että nykyinen youtube sukupolvi joka katsoo netistä ne perunan keitto ohjeetkin, ymmärtäisivät etsiä ohjeet siitä, minkälainen vastuskyky on 0-2 kk ikäisillä vauvoilla.
Ostarissa pyörii ihmisiä sieltä sun täältä, kesä on varmaan ihan kelpo aikaa, mutta kun mm RS-virus kausi käynnistyy syksyllä, lasten osastot ja teho-osastot täyttyvät varsinkin vauvoista. Suurin osa toki selviää, ja hyvä niin . Kaikki eivät selviä.
Peräänkuulutan tässä siis aikuisten vastuuta avuttomista vauvoista, jotka eivät itse pääse valitsemaan cafe-latteaan.