Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…
"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.
Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.
Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.
Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."
Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi
"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.
Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.
Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.
– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.
Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."
Kommentit (330)
Lapsia ei ole pakko ottaa kauppaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei ole pakko ottaa kauppaan mukaan.
No sitten huudetaan että lapsi jätetty yksin kotiin. Sekin on väärin, nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei kysele aikaa tai paikkaa silloin kun nålättää monet äidit laittaa poncon tms nåköesteeksi kun imettävät
Jokainen ymmärtää tämän, siksi ohjeistettiin pukuhuoneeseen jossa voi sekä istua että imettää rauhassa, nin ettei tarvitse kiertää keräämässä ostoksia samalla kun vauva roikkuu rinnassa. Prismat eivät missään ole niin suuria, että pukuhuoneeseen siirtyminen olisi mitenkään erityisen raskas urakka edes hormoonihuuruissa.
Mutta uniikit lumihiutaleet, eivät kestä sitä että joku muu ratkaisee heidän ongelmiaan.
Prisman johtaja sanoi että sovituskoppi EI OLE imetystä varten.
Sitten kaikki Prismassa olijat kuuntelevat kiltisti vauvan suoraa huutoa sen 30min, jonka kauppareissu ottaa.
Ei sinne pukukoppiin varmaankaan 30 min kävelymatkaa ollut.
Se sovituskoppi ei ole imetystä varten, sanoi Prisman johtaja. (Kaupassa ei muuten ole pukukoppeja, niitä on esimerkiksi uimahalleissa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä raivoraimojen ja hermoirmelien perustelut. Äiti, nimenomaan äiti, ei saa lähteä vauvan kanssa minnekään koska minä sanon niin, imettää ei saa edes rauhallisessa paikassa koska minä haluan niin.
Olen imettänyt junassa, bussissa, lentoasemalla, lentokoneessa, kauppareissulla, kirjastossa ja sukujuhlissa, ilmeisesti ollut vaan hyvä tuuri kun ei ole vaikuttanut ketään haittaavan. Joistain kommenteista vaan niin huomaa, että jotkut eivät tiedä pienistä lapsista mitään, esimerkiksi ihmettely miksei vauvaa voinut syöttää valmiiksi kotona. Pienen vauvan vatsalaukku on tilavuudeltaan pieni, joten pieni vauva syö pienempiä määriä mutta useammin. Tätä ei aina voi ennakoida että milloin se seuraava kerta tulee. Kun pienellä vauvalla on nälän tunne niin se saattaa tuntua kipuna, siksi vauvan imetystä ei voi aina pitkittää siihen asti että pääsee takaisin kotiin.
Ja nämä jotka paheksuu sitä että vauvan kanssa poistutaan kotoa yhtään minnekkään, niin oikeasti? Pieni vauva on turvakaukalossa, vaunuissa tai kantoliinassa, yleensä vielä vaunuissa ja kaukalossa joku kangas edessä, ei se vauva siellä julkisten tiloje lattioilla oleile.
Imetykseen otettaessa sähläät virukset ja bakteerit vauvaan.
.Vastasyntyneen suojaaminen perustuu ensisijaisesti pisaratartuntojen välttämiseen ja hyvään käsihygieniaan, sillä vauvan oma immuunijärjestelmä on vielä kehittymätön.
Et ole tainnut imettää 😅
Vauva kyllä löytää sen nännin ihan itse. Äidin ei tarvitse omilla käsillään tunkea rintaa vauvan suuhun.
Kyllä minä ohjasin nänniä lapsen suuhun. Joskus jopa hieman painoin nännin ympäriltä, että maitoa tulee näkyviin nännin päähän.
Säälittävä yritys tältä äidiltä hakea julkisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itte aiheutettu, turha vinkua. Olis menny muualle. Häiritsevää käytöstä. Ei muutkaan vedä tissejä esiin hyllyjen välissä. Tuttipullo on keksitty.
Vauva on ihminen siinä missä kaikki muutkin. Mihin nyt katoaa vauvan ihmisoikeudet? Äsken oli abortti niin murhaa, että!
Eihän sitä imetystä ole pakko mennä tuijottamaan, jos se häiritsee. Kyseinen Prisma on valtavan kokoinen, joten vauvaosastolla tuskin tarvitsee parveilla vahtaamassa toimitusta, kun käytäviä on muuallakin. On kyllä harvinaisen tökerö myyjä ollut. Eri asia, jos olisi kysynyt, että haluaisitko äiti mennä rauhallisempaan paikkaan syöttämään vauvaa ja tarjonnut vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Itte aiheutettu, turha vinkua. Olis menny muualle. Häiritsevää käytöstä. Ei muutkaan vedä tissejä esiin hyllyjen välissä. Tuttipullo on keksitty.
Ei pelkästään imetyksessä oleva vauva osaa syödä tuttipullosta.
Turhaa melua tyhjästä. Olisi nyt mennyt pukukoppiin imettämään.
Minä olen nähnyt Prisman eteisessä imettävän äidin ja junan vaunussa myös. Häiritsi, mutta itkemään en alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä raivoraimojen ja hermoirmelien perustelut. Äiti, nimenomaan äiti, ei saa lähteä vauvan kanssa minnekään koska minä sanon niin, imettää ei saa edes rauhallisessa paikassa koska minä haluan niin.
Olen imettänyt junassa, bussissa, lentoasemalla, lentokoneessa, kauppareissulla, kirjastossa ja sukujuhlissa, ilmeisesti ollut vaan hyvä tuuri kun ei ole vaikuttanut ketään haittaavan. Joistain kommenteista vaan niin huomaa, että jotkut eivät tiedä pienistä lapsista mitään, esimerkiksi ihmettely miksei vauvaa voinut syöttää valmiiksi kotona. Pienen vauvan vatsalaukku on tilavuudeltaan pieni, joten pieni vauva syö pienempiä määriä mutta useammin. Tätä ei aina voi ennakoida että milloin se seuraava kerta tulee. Kun pienellä vauvalla on nälän tunne niin se saattaa tuntua kipuna, siksi vauvan imetystä ei voi aina pitkittää siihen asti että pääsee takaisin kotiin.
Ja nämä jotka paheksuu sitä että vauvan kanssa poistutaan kotoa yhtään minnekkään, niin oikeasti? Pieni vauva on turvakaukalossa, vaunuissa tai kantoliinassa, yleensä vielä vaunuissa ja kaukalossa joku kangas edessä, ei se vauva siellä julkisten tiloje lattioilla oleile.
Imetykseen otettaessa sähläät virukset ja bakteerit vauvaan.
.Vastasyntyneen suojaaminen perustuu ensisijaisesti pisaratartuntojen välttämiseen ja hyvään käsihygieniaan, sillä vauvan oma immuunijärjestelmä on vielä kehittymätön.
Et ole tainnut imettää 😅
Vauva kyllä löytää sen nännin ihan itse. Äidin ei tarvitse omilla käsillään tunkea rintaa vauvan suuhun.
Kyllä minä ohjasin nänniä lapsen suuhun. Joskus jopa hieman painoin nännin ympäriltä, että maitoa tulee näkyviin nännin päähän.
No silloin on jonkinlainen imetysongelma jos vauva ei osaa itse aloittaa imemistä. Tiedän kyllä että joskus tuollaisia hankaluuksia on mutta ei se ole mitenkään yleistä paitsi ehkä ihan alkupäivinä.
Anteeksipyyntö saatu Prisman johtajalta sekä myyjältä. Anteeksipyyntö hyväksytty.
Toivottavasti asia sitten jää tähän. Ettei samasta asiasta jauheta koko loppuvuotta.
Näköjään joiltakin katoaa maalaisjärki synnytyksen myötä.
Me, myself and I. Katsokaa kaikki, kun minä imetän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luin aikaisemmasta jutusta, että hän oli ostamassa sieltä omien sanojensa mukaan paljon tavaraa, eli hänellä on ollut isot kärry ja lapsi ja sitten hän on imettänyt lasta siis keskellä käytävääkö omien sanojensa mukaan rauhallisella osastolla. mielestäni on ihan asiallista ohjata äiti siis vaikka pukukoppiin. tästä vaan yritetään tehä joku että ei saa imettää julkisesti kun tissi ja lutkutus kuuluu. ei ketään kiinnosta sinun imettäminen, ainoastaan se, ettei se aiheuta muille häiriötä. kyse on kaupasta.
Lutkutus? Ei siitä mitään kuulu kun rinnasta imee. Olet sairas.
Kyllä kuuluu, ja se maito myös haisee. Yäk.
Tutista kuuluu ääni, ei rinnasta. Huomaa että tästä on tullut lapsettomien incelien palsta 😅
Minun lapseni jo vauvana ruokaili hyvin siivosti, kuului vain pieni tyytyväinen tuhina. Sisareni vauvan ruokailu oli taas aika äänekästä lurputtamista, josta hänen isoveljensä aina pelleili ;D
En kyllä tykkäisi siitäkään kun pitäisi sovittaa jotakin vaatetta, niin kaikki sovituskopit ovat jatkuvasti varattuja kun mammat vauvoineen ovat siellä piknikillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Ei tarvitse katsoa vauvan ruokailua jos ei halua. Vauvan pitää saada syödä silloin kun sillä on nälkä.
Höpö höpö. Kandee syöttää ennen lähtöä tai mennä pois julkisesta tilasta jos on pakko imettää.
Kuukauden ikäinen syö niin usein ettei ennen lähtöä imettäminen paljon auta.
Sulla ei ole tainnut olla imetettävää lasta?
Kolme. Hengissä kaikki vaikka en heitä samalla minuutilla imettänyt kun ne inahti.
Tuliko heistä yhtä empaattisia aikuisia kuin äitinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään imetyksessä oleva vauva osaa syödä tuttipullosta.
Ei niin. Meidän vauvalle jouduttiin laittamaan aluksi nenä-mahaletku tueksi kun jouduin lopettamaan imetyksen kertaheitolla lääkkeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt Prisman eteisessä imettävän äidin ja junan vaunussa myös. Häiritsi, mutta itkemään en alkanut.
Tämä imettävä äitipä alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa, ei pukukopit ole mitään imetyspaikkoja, seuraavaksi siellä olisi ollut joku Pirkkopäikkyli riehumassa verhon takana että miksi sovituskoppi on varattu niin kauan. Onneksi omalla kohdalla ei ole ollut näitä jotka luulee tietävänsä paremmin miten pitäisi tehdä. Olihan tuossakin taustalla että prisman esihenkilöt oli olleet eri mieltä kuin myyjä, heidän mukaansa imettänyt äiti ei tehnyt mitään väärää.
Olen itsekin imettänyt esimerkiksi junassa muutaman tunnin junamatkalla, kauppakeskuksen penkillä ja bussissa. Kukaan tuskin edes tajusi että imetin, enkä vain pitänyt vauvaa sylissä. Eikä kukaan tullut valittamaan eikä ihmettelemään.
No ei tietenkään tullut valittamaan tai ihmettelemään, koska toisilla ihmisillä on käytöstapoja toisin kuin sinulla. Olisipa kiva olla jossain bussimatkalla kun viereisellä penkillä joku läväyttää utareen esiin ja laittaa toukan siihen lutkuttamaan. Eikä pakoon pääse.
Oikeasti, onko toisten ihmisten huomioon ottaminen tosiaan NOIN ylivoimaista?
Sun provoilu ei nyt oikein lähde 😃
Tietenkin junassa tms. imetetään omalla penkillä, ei siellä nyt varsinkaan ole mitään muutakaan paikkaa.
On siellä paikkoja (lasten leikkivaunussa kukaan tuskin kiinnittää koko asiaan huomiota). Tai sitten huomaavainen lapsen kanssa matkustava varaa oman hytin.
Eli vahvistat siis sen, että näillä julkisesti imettävillä kyse on aivan silkasta provoilusta ja huomion hakemisesta?
Lasten leikkivaunu on harvassa junassa ja siellä on tasan samanlaiset penkit ja paljon muitakin ihmisiä kuin pienten lasten vanhempia. Ja omia hyttejä on lähinnä vain yöjunissa.
Et ole tainnut paljon junassa matkustaa? Mutta olet ehtinyt sielläkin imettää?
Outoa.
Ehkä kyse oli lähijunista.
Hyvin kaukana Prismasta se lastenhoitohuone. Eikä vaipanvaihto-vessassa kannata imettää koska se ei ole hygieeninen eikä sitä kannata muutenkaan varata pitkäksi aikaa kun muutkin sitä tarvitsee.
Toisekseen kuukauden ikäinen on todennäköisesti tyytyväinen jo muutaman minuutin imetyksestä. Sama aika olisi mennyttä etsiessä sitä vessaa vauva sylissä kiljuen.