Keskituloisena kyrsii kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan
Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi. Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä kitiset?
ole onnellinen, että olet terve, töitä ja hyvä palkka
Meinaat että kun on terve ei ole oikeutta kritisoida verotusta? Vau, mikä logiikka! Nerokasta!
No ehkä tuossa edellä pointtina oli keskittyä positiivisiin asioihin. Itse ainakin mieluummin olen pienituloinen ja onnellinen kuin parempituloinen ja onneton.
Verohallinto on kertonut, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 -59000. Minä kuulun tuohon porukkaan. Veroprosenttini palkkatulolle on 21,5. Se on naurettavan matala.
Minulta voisi ottaa aivan hyvin enemmänkin. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.
Koska mitä hiton järkeä on ostaa Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja, lentää Espanjaan, hillota rahaa ja omaisuutta maailmassa, joka painaa alamäkeen kuin olympiakelkkailija.
Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta.
Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen – enemmän ansaitseville enemmän – vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.
Satavarmasti hyvinvointialueet ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä.
Suomen tulotasolla lisäksi yksinasuvilla menee melkein puolet palkasta asumiseen ainakin suuremmissa kaupungeissa vaikka olisi vanha asunto keskustan ulkopuolella. monella on sitten auto lisäksi. Kädestä suuhun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Verohallinto on kertonut, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 -59000. Minä kuulun tuohon porukkaan. Veroprosenttini palkkatulolle on 21,5. Se on naurettavan matala.
Minulta voisi ottaa aivan hyvin enemmänkin. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.
Koska mitä hiton järkeä on ostaa Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja, lentää Espanjaan, hillota rahaa ja omaisuutta maailmassa, joka painaa alamäkeen kuin olympiakelkkailija.
Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta.
Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen – enemmän ansaitseville enemmän – vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.
Satavarmasti hyvinvointialueet ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä.
Ei kiinnosta maksaa yhtään lisää, kun rajat vuotaa sakkia tänne elelemään verovaroilla ja palvelut heikkenee jatkuvasti. Suomessa on jo keskiluokalla ihan paska elintaso ja sun mielestä pitäis vielä lisää maksaa tuohon pohjattomaan kaivoon. Verovaroja tuhlataan ylihintaisiin projekteihin, turhiin konsulttipalveluihin ja kaikkeen muuhun paskaan. Joo, pidän rahani ihan mieluusti itselläni ja en maksa yhtään enempää.
Mulle jää alle puolet tuosta ja kaikki saan maksaa itse. Ja lääkkeitä kuukaudessa vino pino. tk-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut palkan puolesta pienituloinen ja ihan itse minäkin olen menoni maksanut. Aloittaja kitisee ihan tyhjästä.
Paitsi että päiväkoti maksut on pienemmät jne. Meillä kolme lasta ja päiväkotimaksut vie ison osan mun palkasta.
Kolmen lapsen perheessä päiväkotimaksut ovat enimmillään 536€. Se noin viidennes sun nettopalkasta. Lapsilla lienee myös isä, joka maksaa osansa?
Meillä oli aikanaan samansuuruiset päiväkotimaksut, eikä kumpikaan meistä ole koskaan nettona tienannut noin paljon kuin sinä.
https://www.hel.fi/fi/kasvatus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/varhaiskasva…;
”Kokoaikainen varhaiskasvatusmaksu kuukaudessa on enintään 335 euroa nuorimmasta ja 134 euroa (40 %) toiseksi nuorimmasta varhaiskasvatuksessa olevasta lapsesta. Muiden lasten kokoaikaisesta varhaiskasvatuksesta peritään 20 % nuorimman lapsen maksusta, joka on enintään 67 euroa. Kaikissa maksuluokissa ikäjärjestyksessä seuraavasta kokoaikaisesta varhaiskasvatuksessa olevasta lapsesta voidaan määrätä maksu, joka on enintään 40 % nuorimman lapsen maksusta.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä kitiset?
ole onnellinen, että olet terve, töitä ja hyvä palkka
Meinaat että kun on terve ei ole oikeutta kritisoida verotusta? Vau, mikä logiikka! Nerokasta!
Turhasta uliseminen on typeråå.
Kaiken maksan minäkin itse pienipalkkaisena. Ei kyrsi yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta maksaa yhtään lisää, kun rajat vuotaa sakkia tänne elelemään verovaroilla ja palvelut heikkenee jatkuvasti. Suomessa on jo keskiluokalla ihan paska elintaso ja sun mielestä pitäis vielä lisää maksaa tuohon pohjattomaan kaivoon. Verovaroja tuhlataan ylihintaisiin projekteihin, turhiin konsulttipalveluihin ja kaikkeen muuhun paskaan. Joo, pidän rahani ihan mieluusti itselläni ja en maksa yhtään enempää.
Kukin katsoo sitä maailmaan omien lasiensa läpi. Monet julkiset palvelut ovat aivan kohtuullisessa kunnossa. Esim lapseni käyvät tavallista päiväkotia ja alakoulua. Säästöt ovat otsikoissa koko ajan, mutta silti koulussa on edelleen pätevät ja mukavat opettajat, hieno erityisopetus, kohtuullinen sapuska, tietokoneita ja askartelutarvikkeita.
Ja haluisin maksaa myös korkeampaa päivähoitomaksua. Monen lapselle tekisi hyvää nähdä edes sen ajan täyspäisiä aikuisia.
Johan monet teistä ovat parempituloisten ihmisten verorahoilla saaneet ilmaisen korkeakoulututkinnon. Nyt on maksun aika. Toivottavasti lukukausimaksut ovat pian todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.
Yksinhuoltaja ei saa mitään muuta yhteiskunnan tukea enempää kuin lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen 50 euroa kuussa.
Kaikki muut tuet määräytyvät tulotason, henkilömäärän, omaisuuden ja statuksen (eläkeläinen, opiskelija, työtön, yrittäjä jne.) mukaan.
Jos koet yksinhuoltajan elämän huolettomaksi, niin voit varmasti itse ruveta yksihuoltajaksi. Eroa, muuta yksin asumaan, lahjoita elarit Pelastusarmeijalle tm. Taloudellisesti yksinhuoltajana saat rahaa puolet siitä mitä kaksihuoltajana. Ajallisesti olet lapsen ainoa huoltaja koko ajan verrattuna että olisi kaksi. Hyvä puoli, että ei tarvitse kuunnella kotona, kun joku pässinpää "aikuinen" heittelee jotain poskettomia kommentteja asioista kuten että muilla on aina helpompaa. Sitä varten voi sitten tulla tänne palstalle. Ja totuus on, että yksin on aina kivempaa kuin rasittavan ihmisen kanssa. Siinä mielessä olet oikeassa että pääsee helpommalla.
Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Johan monet teistä ovat parempituloisten ihmisten verorahoilla saaneet ilmaisen korkeakoulututkinnon. Nyt on maksun aika. Toivottavasti lukukausimaksut ovat pian todellisuutta.
Jolloin ollaan taas siinä, että rikas eikä fiksu pääsee kouluun. Mutta ei sillä korkeakoulututkinnolla ole mitään arvoa enää, koska nykyään vain rahanteko on ainoa arvo. Siksi kauppakorkea on ainoa mikä työllistää sekä jokin muu rahantekoala. Terveydenhoito siksi, että rikaskin tarvitsee lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa.
Ne on arvioita, ei suoria faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Otitko huomioon myös mahdollisen työterveyshuollon vaikutuksen terveydenhoidon menoihin? Otitko huomioon, että pienestäkin palkasta kertyy eläkettä, yleistuesta/ansiosidonnaisesta ei.
Jep. Jostain syystä näyttää et haluttaisiin olla sossumasseilla. Varsinkin persut. Ei muuta ku valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin ollaan taas siinä, että rikas eikä fiksu pääsee kouluun. Mutta ei sillä korkeakoulututkinnolla ole mitään arvoa enää, koska nykyään vain rahanteko on ainoa arvo. Siksi kauppakorkea on ainoa mikä työllistää sekä jokin muu rahantekoala. Terveydenhoito siksi, että rikaskin tarvitsee lääkäriä.
Usein täytyy olla fiksu, että sitä rahaa kertyy. Harva ihminen rikastuu pelkillä palkkatuloilla.
Korkeakoulututkinnosta ei Suomessa ole mitään arvoa, koska kenellä tahansa on mahdollisuus hankkia mikä koulutus tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nykyhallituksen aikana, kun tukiin vaaditaan täysi varattomuus. Ennen kylläkin sai asumistukea pienituloisena ja soviteltua työttömyyskorvausta suojaosalla, jolloin työllistyminen oli selvästi kannattavaa.
Toisaalta syntyvyys on siinä luvussa, että oikeasti kannattaa tukea monilapsisia perheitä, että tulevaisuudessa olisi työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
No katso systeemiä, äänestäjiä ja päättäjiä. Ei se köyhien vika ole, että sulla on eläkemaksut, ammattiliitto ym. Ansiosidonnaisella saa enemmän jotkut. Muut eivät saa kuin apteekin reseptilääkkeen ja joitakin laskuja, ruokaa ei ole kaikilla nyt. Ehkä kansalaistulo auttaisi? Mitkä laskut haluaisit pois, mieti.
Kyllä kaikilla on ruokaa, jos vaan kelpaa. Yksikään ihminen ei ole Suomessa kuollut nälkään ja puutteeseenyli sataan vuoteen.
Nykyinen hallitus laski ansiotuloveroa ja mikä huuto alkoi heti kun köyhät saa taas vähiten. Alkaa pikku hiljaa tympiä, päätös kuin päätös vedotaan köyhiin.
Ja seuraava hallitus tulee sekä leikkaamaan etuuksia ja kiristämään verotusta, ettei sitten tule taas yllätyksenä.