Keskituloisena kyrsii kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan
Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi. Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e.
Kommentit (84)
Mä taas oon tyytyväisin aina silloin, ku tienaan niin paljo, että saa ihan itte maksettua kaiken 😎
Virossa sulla jäisi käteen 3164€. Lisäksi ALV:n osalta säätäisit vielä 3,5% kaikista ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Virossa sulla jäisi käteen 3164€. Lisäksi ALV:n osalta säätäisit vielä 3,5% kaikista ostoksista.
Tarvitaan lisää veronmaksajia, ei lisää ihmisiä.
No katso systeemiä, äänestäjiä ja päättäjiä. Ei se köyhien vika ole, että sulla on eläkemaksut, ammattiliitto ym. Ansiosidonnaisella saa enemmän jotkut. Muut eivät saa kuin apteekin reseptilääkkeen ja joitakin laskuja, ruokaa ei ole kaikilla nyt. Ehkä kansalaistulo auttaisi? Mitkä laskut haluaisit pois, mieti.
Eikö tästä keskusteltu jo tarpeeksi siinä edellisessä ketjussa? Vai eikö ihmisten mielipiteet miellyttäneetkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitäisi vaihtaa politiiikkaa ja alentaa verotusta, koska tällä hetkellä veronmaksajien määrä vähänee vuosi vuodelta (eläköityminen, maastamuutto, vapaaehtoisesti työtön, jne.).
Yritystuet pois niin monen ylisuuret palkat saisi pienennettyä sitten ihmiset eivät enää olisi kateellisia. Toivottasti orpo ja purra tajuaa että yritystuet tuhoaa vain tasa-arvon.
Suomi on hyvin vasemmistolainen maa, enemmän kuin moni tajuaakaan.
Todellisuudessa suurin osa ei tajua, miten paljon verotus syö palkasta. Kuvitellaan, että se neljä tonnia bruttona tienaava saa käteen jonkun 3500 e/kk. Todellisuudessa verotus tasaa palkkoja niin, että isolle osalle jää työstä käteen n. 2200-2800 e/kk. Pienituloisilla veroprosentti niin pieni ja iso osa tuista verovapaita, lisäksi nuo ryhmät saavat vapautuksia maksuista, joten ei ihme, että todellisuus on hämärtynyt niin monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitäisi vaihtaa politiiikkaa ja alentaa verotusta, koska tällä hetkellä veronmaksajien määrä vähänee vuosi vuodelta (eläköityminen, maastamuutto, vapaaehtoisesti työtön, jne.).
Vastentahtoisesti työtön, liikaa ihmisiä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Virossa tuollaisella palkalla oltaisiin ylädesiileissä.
Joo, mutta köyhä se vasta joutuukin maksamaan. 200 000e laina maksaa 300 000e ja sitä rataa. En löytänyt lainalaskuria, että paljonko maksaa 300 000e laina 40 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa suurin osa ei tajua, miten paljon verotus syö palkasta. Kuvitellaan, että se neljä tonnia bruttona tienaava saa käteen jonkun 3500 e/kk. Todellisuudessa verotus tasaa palkkoja niin, että isolle osalle jää työstä käteen n. 2200-2800 e/kk. Pienituloisilla veroprosentti niin pieni ja iso osa tuista verovapaita, lisäksi nuo ryhmät saavat vapautuksia maksuista, joten ei ihme, että todellisuus on hämärtynyt niin monella.
Tuossa pitää huomioida se, että 4000€ bruttona tienaava tienaa oikeasti 4900€. Tästä 4900€:stä vain viedään tuo 900€ jo ennen palkkakuittia jotta veroprosentti näyttäisi pienemmältä.
Todellinen veroprosenttihan tällä tienaajalla on 42%, mutta kun palkkakuitista raapaistaan 900€ pois jo kättelyssä, niin saadaan veroprosentti näyttämään näennäisesti 30%.
Niinhän sitä sanotaan että tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Orpon aikakaudella ei työnteko kannata. Hän suosii työttömyyttä, kun kieltää työnteon kaikilta, ei saa opiskella, ei tehdä sijaisuuksia eikä pätkätöitä. Omilla toiminnoillaan orpo lopettaa työpaikat, ja vielä kehuu sillä. Lapsiperheet on kohderyhmä, ja näin voi rahoittaa omaa elää ja lisätä omaa palkkaa ja loistokasta elämää.
mitä kitiset?
ole onnellinen, että olet terve, töitä ja hyvä palkka
Veroasteen on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Jos on keskituloinen, ei voi elää kuin isotuloinen. Jos suhteuttaa menot tuloihin niin, ettei koskaan mene kaikki, jää keskituloisellakin säästöön rahaa. Keskituloisten kirous on se, ettei olla hyvätuloisia omasta mielestä, kun ei ole varaa siihen tai tuohon, eikä osata nauttia siitä, mitä on.
Minä olen ollut palkan puolesta pienituloinen ja ihan itse minäkin olen menoni maksanut. Aloittaja kitisee ihan tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Veroasteen on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Matalasti koulutetulle töyvoimalle olisi kovasti kysyntää. Kotiapulaisia, keittäjiä, puutarhureita, pesijää, talonmiestä, jne. tarvittaisiin mutta nykyinen verohelvetti ei mahdollista niiden palkkaamista. Nyt ne istuu työttöminä mitään tekemättä ja verohelvetti siirtää saman rahan tukina. Eikö olisi parempi että he tekisivät töitä esim kartanon mailla ja saisivat siitä korvauksen?
Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.