Keskituloisena kyrsii kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan
Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi. Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e.
Kommentit (112)
Itse olen ylpeä tästä maasta miten lähes mahdottomista lähtökohdista voi rakentaa itselleen hyvän elämän. Minulla on työ, harrastuksia ja ystäviä. Oleellisia asioita. Joo, ei mulla ole lapsia, omakotitaloa, lemmikkejä, mökkiä, citymaasturia, arjen erilaisia luottoja, suoratoistopalveluja, yms mulla on vain se kyllin hyvä elämä, vaikka se ei keskiluokkaista olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa sulla jäisi käteen 3164€. Lisäksi ALV:n osalta säätäisit vielä 3,5% kaikista ostoksista.
Tarvitaan lisää veronmaksajia, ei lisää ihmisiä.
No sitten pitäisi vaihtaa politiiikkaa ja alentaa verotusta, koska tällä hetkellä veronmaksajien määrä vähänee vuosi vuodelta (eläköityminen, maastamuutto, vapaaehtoisesti työtön, jne.).
Nykyinen hallitus laski ansiotuloveroa ja mikä huuto alkoi heti kun köyhät saa taas vähiten. Alkaa pikku hiljaa tympiä, päätös kuin päätös vedotaan köyhiin.
Ja seuraava hallitus tulee sekä leikkaamaan etuuksia ja kiristämään verotusta, ettei sitten tule taas yllätyksenä.
Mitä hyötyä oli ansiverotuksen laskusta, kun samalla nostivat alvia, poistivat AY-jäsenmaksu vähennyksen ja laskivat työmatkan kilometrikorvausta.
Miinukselle keskituloinen jäi. Silmänkääntö temppu, jolla sut huijataan äänestämään uudestaan. Veromuutoksista hyötyneet ovat ne isotuloiset.
Vierailija kirjoitti:
Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.
Kyllä se työtöntäkin kyrsii kun suomalainen, asiansa hoitanut saa kapiset 595 euroa kuukaudessa yli 30-vuotisen työuran jälkeen. Kaiken maksat itse eikä rahat riitä edes tarpeellisiin. Joskus tulee mieleen että ollapa juoppo, narkkis, ma mu, yksinhuoltaja, rahtihameenkäyttäjä tms niin yhteiskunta maksaisi melko paljon.
Munavero käyttöön.
Jos ei ole lapsia kun täytät 30, niin maksat siitä eteenpäin munaveroa, kun olet päättänyt olla tuottamatta lisää veronmaksajia tänne.
Maksimiveroprosentti porrastetusti käyttöön niin, että jokaiselle jää minimitukien verran käteen. Sosiaalitoimen ja Kelan työntekijöiden harkinnasta voi saada tukea, jos jotakin hajoaa. Kukaan ei saa enempää kuin toinen. Loppuu se kadehtiminen
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylpeä tästä maasta miten lähes mahdottomista lähtökohdista voi rakentaa itselleen hyvän elämän. Minulla on työ, harrastuksia ja ystäviä. Oleellisia asioita. Joo, ei mulla ole lapsia, omakotitaloa, lemmikkejä, mökkiä, citymaasturia, arjen erilaisia luottoja, suoratoistopalveluja, yms mulla on vain se kyllin hyvä elämä, vaikka se ei keskiluokkaista olekaan.
En minäkään ole valanut hiekkakakkua betoniin, eikä minun tarvitse yötä päivää rukoilla ettei sen perusta murene.
Onko mikään muuten vahingossakaan omaa syytä? Onko tullut haukuttua liian suuri pala ja nyt kun siihen ollaan tukehtumassa, syyllinen on joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskituloinen, ei voi elää kuin isotuloinen. Jos suhteuttaa menot tuloihin niin, ettei koskaan mene kaikki, jää keskituloisellakin säästöön rahaa. Keskituloisten kirous on se, ettei olla hyvätuloisia omasta mielestä, kun ei ole varaa siihen tai tuohon, eikä osata nauttia siitä, mitä on.
Vielä kun pienituloiset tukien saajat tajuaisivat, että he eivät voi vaatia samaa (muiden kustantamaa) elintasoa kuin keskituloisilla on.
Myös sosiaalityöntekijöiden pitäisi ymmärtää tämä. He ovat eturintamassa vaatimassa asiakkailleen ja etenkin heidän lapsilleen merkkivaatteita uusia puhelimia ja lomamatkoja.
Samaan aikaan me keskituloisten pienituloisempi puolikas kierrätämme lasten vaatteita, pärjäämme 8 vuotta vanhalla puhelimella, ja lapset pääsevät ensimmäisen kerran ulkomaille aikuisena.
Suhteellisuudentaju puuttuu myös sosiaalityöntekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa.
Otitko huomioon myös mahdollisen työterveyshuollon vaikutuksen terveydenhoidon menoihin? Otitko huomioon, että pienestäkin palkasta kertyy eläkettä, yleistuesta/ansiosidonnaisesta ei.
Jos työterveyshuolto on minimi lakisääteinen, ei siitä mitään taloudellista hyötyä ole. Lääkärikäynnit ja tarvittaessa erikoissairaanhoidon maksut on maksettava itse joko julkisella tai yksityisellä, kumpaan sitten varaa onkin, jos työterveyshuolto ei kata kuin pakollisen lakisääteisen minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskituloinen, ei voi elää kuin isotuloinen. Jos suhteuttaa menot tuloihin niin, ettei koskaan mene kaikki, jää keskituloisellakin säästöön rahaa. Keskituloisten kirous on se, ettei olla hyvätuloisia omasta mielestä, kun ei ole varaa siihen tai tuohon, eikä osata nauttia siitä, mitä on.
Vielä kun pienituloiset tukien saajat tajuaisivat, että he eivät voi vaatia samaa (muiden kustantamaa) elintasoa kuin keskituloisilla on.
Myös sosiaalityöntekijöiden pitäisi ymmärtää tämä. He ovat eturintamassa vaatimassa asiakkailleen ja etenkin heidän lapsilleen merkkivaatteita uusia puhelimia ja lomamatkoja.
Samaan aikaan me keskituloisten pienituloisempi puolikas kierrätämme lasten vaatteita, pärjäämme 8 vuotta vanhalla puhelimella, ja lapset pääsevät ensimmäisen kerran ulkomaille aikuisena.
Sosiaalitukien varassa elävien perheiden lapsille maksetaan ratsastus- ja jalkapalloharrastukset kaikkine varusteineen ja lisensseineen. Minusta tämä ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Munavero käyttöön.
Jos ei ole lapsia kun täytät 30, niin maksat siitä eteenpäin munaveroa, kun olet päättänyt olla tuottamatta lisää veronmaksajia tänne.
Sen maksaminen olisi kunnia-asia. Vähenevä väestö on vaurastuva väestö. Alhainen syntyvyys olisi ollut mahdollisuus, ei uhka. Mutta ongelmaan keksittiin valitettavasti ratkaisu, joka alkaa pikkuhiljaa näkymään jo otsikoissakin, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.
Ja meidän pitäisi kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi? Talouselämässä tätä kutsutaan Ponzi-huijaukseksi.
Ja lasten vaatiminen muilta sisältää myös ongelman ja on se, että se sisältää liikaa oletuksia. Mitä jos se lapsi ei saakaan työtä ja vie vain sosiaalitukia? Yhtä hyvin voimme spekuloida, että jos joku ei tee lapsia, hän ei tee muiden lapsille kilpailijoita, jotka taistelevat opiskelu- ja työpaikoista tai vähenevistä luonnonvaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa jo etukäteen, mitä tuleman pitää. Lindtman jo ehätti sanomaan jossain haastattelussa, että "sopeutukset pitää kohdistaa oikeudenmukaisesti". Joojoo, kokemus kun osoittaa että demarin sanastossa sana "oikeudenmukainen" tarkoittaa sitä että keski- ja suurituloiselta viedään tuhkatkin pesästä.
Onhan tää ihan järkyttävää ryöstöä edelleen, vaikka tuota ylintä marginaaliveroprosenttia laskettiin.
Elokuun bruttopalkka 10372€ ja netto 5826€. Tuossa on jo jonkin verran kotilausvähennyksen tuomaa helpotusta. Ilman sitä tuo näyttäisi vielä karmeammalta. Liittoon en kuulu, eli brutosta on pois vain ennakonpidätys ja työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut.Noin hyvä palkka, ja kehtaat valittaa?
Häpeä. Oikeasti.
Miksi pitäis hävetä tätä mielipidettä? Liian kireä verotus tappaa tämän maan.
Itselläni esimerkiksi on tilanne semmoinen, että teen töitä provikkapalkalla ja voin varsin vapaasti säätää työaikojani, työaikalain ja oman työsopimukseni puitteissa toki. Kansantaloudelle olisi hyväksi, jos tekisin enemmän töitä. Mutta monesti kun mietin, että ottaisinko vähän lisäkeikkaa, joudun toteamaan että ei siinä ole mitään järkeä, kun yli puolet lisätienesteistä menee valtiolle. Ei kannusta. Yleensä löysäilen sen verran, että kuukausiansiot vaihtelee. noin 8000-11000 euron haarukassa. Yritän pitää huolen siitä, että en tienaisi enempää kuin 115000 - 120000 vuodessa. Täydellä päivällä tulisi vähän yli 130000€ vuodessa, mutta mieluummin hölläilen vähän, jos pystyn hommani hyvin hoitamaan lyhyemmällä päivällä.
Joku on joskus sanonut, "anna mennä vaan, tienaat sentään eläkettä vaikka valtio vie ne palkkarahat". No just. Sielläkin odottaa sitten suurien eläkkeiden raippavero eli rangaistus pitkästä urasta ja hyvästä palkasta.
Täytän muutaman vuoden päästä 60. Viimeistään siinä vaiheessa ajattelin lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa työteon kokonaan. Elän säästöillä eläkeikään asti. Valtion viesti on tullut selväksi: "Sitä virhettä älä tee että olet ahkera ja tienaat paljon rahaa. Jos sen teet, me viedään ne rahat".
Miksi rutistaa, jos suurin osa rahoista menee muille?
Vierailija kirjoitti:
Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.
Ahaa. Minä olen yksinhuoltaja ja olen saanut yhteiskunnalta noin 70 euroa kuukaudessa enemmän kuin sinä puolisosi kanssa.
70 euroa. Yksinhuoltajan korotus lapsilisään. Sitäkö sinä noin kadehdit? Se on tarjolla sinullekin. Eroa ja vastaa yksin kaikesta.
Niin? Mä saan palkkaa käteen n. 1800e ja ihan samalla tavalla maksan kaiken itse. No veroja maksan luonnollisesti vähemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa.
Ne on arvioita, ei suoria faktoja.
Jos syötät summat täsmällisesti, se arvio osuu todella lähelle. Kannattaa tosin muistaa, että jotkut tuet voi vaikuttaa toisiinsa, tätä laskuri ei välttämättä osaa huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukien varassa elävien perheiden lapsille maksetaan ratsastus- ja jalkapalloharrastukset kaikkine varusteineen ja lisensseineen. Minusta tämä ei ole reilua.
No ei todellakaan ole. Itsellä ei ole edes toimivaa jääkaappia ja kesällä vähän haastavaa ja vatta kuralla, onneksi syksyksi ja talveksi helpottaa. Juu, ja Kela ei maksa uutta eikä muitakaan tukia, taitaa kaikki rahat mennä ulkkareille ja yh-äiskille. Veetuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin saan tyydytystä siitä, että kovatuloisena nettotuntipalkkani on pienempi kuin pienituloisilla.
Jos olet kovatuloinen, et saa pienempää nettotuntipalkkaa kuin pienituloinen
Taisi edellinen vastaava aloitus poistua? Syystäkin.
Myös tämä jankutus poistuu. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltaja ei saa mitään muuta yhteiskunnan tukea enempää kuin lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen 50 euroa kuussa.
Kaikki muut tuet määräytyvät tulotason, henkilömäärän, omaisuuden ja statuksen (eläkeläinen, opiskelija, työtön, yrittäjä jne.) mukaan.
Jos koet yksinhuoltajan elämän huolettomaksi, niin voit varmasti itse ruveta yksihuoltajaksi. Eroa, muuta yksin asumaan, lahjoita elarit Pelastusarmeijalle tm. Taloudellisesti yksinhuoltajana saat rahaa puolet siitä mitä kaksihuoltajana. Ajallisesti olet lapsen ainoa huoltaja koko ajan verrattuna että olisi kaksi. Hyvä puoli, että ei tarvitse kuunnella kotona, kun joku pässinpää "aikuinen" heittelee jotain poskettomia kommentteja asioista kuten että muilla on aina helpompaa. Sitä varten voi sitten tulla tänne palstalle. Ja totuus on, että yksin on aina kivempaa kuin rasittavan ihmisen kanssa. Siinä mielessä olet oikeassa että pääsee helpommalla.
Täyttä paskaa. Yh äidit saapi vaikka mitä tukia ja verovaroin kustanettuja "tuuletus" bile lomia.
Sun harhaisessa ja katkerassa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verohallinto on kertonut, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 -59000. Minä kuulun tuohon porukkaan. Veroprosenttini palkkatulolle on 21,5. Se on naurettavan matala.
Minulta voisi ottaa aivan hyvin enemmänkin. Raha toki menee nytkin, niin sille aina käy. Olenhan yhteiskunnan kivijalka paitsi veronmaksajana myös kuluttajana.
Koska mitä hiton järkeä on ostaa Kiinassa koottuja elektroniikkabokseja, lentää Espanjaan, hillota rahaa ja omaisuutta maailmassa, joka painaa alamäkeen kuin olympiakelkkailija.
Mutta sanotaan, että veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta.
Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen – enemmän ansaitseville enemmän – vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi.
Satavarmasti hyvinvointialueet ja valtio käyttäisi sen rahan paremmin kuin minä, minun naapurini tai sinä.
Ainahan voit nostaa veroprosenttia ja jos tulee palautuksia, nekin voi lahjoittaa valtiolle. Itse saan niin vähän tältä maalta takaisin että yritän selvitä mahdollisimman vähillä veroilla. M34
Saat niin vähän?
Saat tiet, katuvalot, kunnallistekniikan. Työpaikkakin sinulla taitaa olla. Mitä suurempi työnantajasi on, sitä suuremmat tuet se saa valtiolta. Siitä hyödyt myös sinä.
Sinulla on mahdollisuus käydä lääkärissä, ostaa lääkkeitä kohtuuhintaan, olla sairauslomalla jos sairastut. Jos joudut liikenneonnettomuuteen, pääset sairaalaan hoitoon pikkurahalla. Tarvittaessa saat apua poliisilta tai palokunnalta. Olet saanut koulutuksen ja paljon ilmaista hyvää yhteiskunnalta.
Sekö muka on vähän?
Itse teen vain pätkätöitä ja kertyneet lomat otan rahana. Välipätkät olen ansiosidonnaisella l. lomalla. Viiden tonnin palkasta jää ihan kivasti käteen 9,5 veroprosentilla.