Keskituloisena kyrsii kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan
Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi. Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroasteen on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Matalasti koulutetulle töyvoimalle olisi kovasti kysyntää. Kotiapulaisia, keittäjiä, puutarhureita, pesijää, talonmiestä, jne. tarvittaisiin mutta nykyinen verohelvetti ei mahdollista niiden palkkaamista. Nyt ne istuu työttöminä mitään tekemättä ja verohelvetti siirtää saman rahan tukina. Eikö olisi parempi että he tekisivät töitä esim kartanon mailla ja saisivat siitä korvauksen?
Mikä verohelvetti?
Jos et itse osaa laskea paljonko työntekijän palkasta pitää maksaa veroja, palkkaa palkanlaskija/osta palkkahallinto alan yrittäjältä tai hanki ohjelmisto, joka laskee automaattisesti kaikki maksuerät, kun annat brutto palkan, veroprosentin ja muut vastaavat prosenttivähennykset.
Jos taas tarkoitat, että veroja pitää maksaa liikaa Suomessa, niin muuta muualle, jossa on kevyempi verotus ja perusta elämäsi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa sulla jäisi käteen 3164€. Lisäksi ALV:n osalta säätäisit vielä 3,5% kaikista ostoksista.
Virossa tuollaisella palkalla oltaisiin ylädesiileissä.
Virossa opettajan peruspalkka on 1 749 euroa.
Kannattaako tienata enemmän ja maksaa enemmän veroa vai tienata vähemmän ja maksaa vähemmän veroa?
Siinäpä pulma.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hyvin vasemmistolainen maa, enemmän kuin moni tajuaakaan.
Koska pienituloisia, tuontitavaraa jne. on jo miljoona
Sama juttu se on karvan alle keskituloisenakin kun on erehtynyt elämään säästeliäästi ja maksamaan sen omistusasunnon pienestä palkastaan. Ei tule asumistukea, ei toimeentulotukea eikä yhtään mitään tukea vaikka yllättäviä menoja riittää kuten esim silmälasien uusimiset ja pesukoneen laukeamiset jne. Joudut käymään päivystyksessä ja se liki satasen lasku siitäkin on maksettava itse eikä sitä voi viedä sossun tai kelan maksettavaksi.
Ja samaan aikaan vaaditaan että verotusta pitää kiristää koska heikoimmassa asemassa olevat tarvitsee yhteiskunnan tukea enemmän kuin koskaan koska kaikki on niin kallista nykyään. Jostain kumman syystä näiden tukien varassa elävien elämässä ei saisi näkyä lainkaan nämä sähkönhinnan kallistumiset, alvin nostot tai mitkään muutkaan uudet / ylimääräiset kulut vaan se tietty elintaso pitää heillä säilyä vaikka maailmassa tapahtuisi mitä. Sen sijaan meistä töissäkäyvistä ei niin väliksi ole vaikka kaikki kallistuu mutta palkat ei nouse. Ehei, verotusta pitäisi vaan kiristää jos nykyoppositiolta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa sulla jäisi käteen 3164€. Lisäksi ALV:n osalta säätäisit vielä 3,5% kaikista ostoksista.
Virossa tuollaisella palkalla oltaisiin ylädesiileissä.
Virossa opettajan peruspalkka on 1 749 euroa.
Kannattaako tienata enemmän ja maksaa enemmän veroa vai tienata vähemmän ja maksaa vähemmän veroa?
Siinäpä pulma.
Palkalla ja verotuksella ei ole mitään väliä.
Se mitä palkallasi saat on se tärkein ja ainoa asia. Jos tienaat 5000e kuussa ja vuokrasi on 4800e niin ei paljon lohduta vaikka veroprosenttisi olisi 2%
Pienennetään verotustasi. Maksat sitten lastesi koulutukset itse. Lapsilisät ja kouluruokailut pois.
Saat 4% pienemmän veroprosentin. Olisitko sitten tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa suurin osa ei tajua, miten paljon verotus syö palkasta. Kuvitellaan, että se neljä tonnia bruttona tienaava saa käteen jonkun 3500 e/kk. Todellisuudessa verotus tasaa palkkoja niin, että isolle osalle jää työstä käteen n. 2200-2800 e/kk. Pienituloisilla veroprosentti niin pieni ja iso osa tuista verovapaita, lisäksi nuo ryhmät saavat vapautuksia maksuista, joten ei ihme, että todellisuus on hämärtynyt niin monella.
Kenellekään ei jää vain 2200 euroa käteen neljän tonnin palkasta. Ymmärrän pointtisi, mutta pidetään faktat faktoina. Tuo vastaisi yli 37% veroa, joka on määrä jonka itse maksan veroa 12 000 euron kuukausipalkasta. Päälle sitten muut kulut sen noin 8%.
Elokuun palkkanauhasta brutto 5237€ ja netto 3200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroasteen on oltava vähintään 44, ennen kuin maksat veroja enemmän kuin kulutat niitä ja tähän tämä järjestelmä sortuu, kun näitä on liian vähän ja elätettäviä liian paljon.
Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta perustuu ajatukselle, että jokainen on elinkaarensa aikana sekä maksaja että saaja. Lapsena, nuorena ja vanhana saaja ja aikuisena työikäisenä maksaja. Nyt aivan liian suuri joukko on pelkkää kulua koko ikänsä. Osittain tämä johtuu maailman muuttumisesta. Enää ei ole riittävästi töitä yksinkertaisille ja heikosti koulutetuille, eikä kohta enää koulutetuillekaan kun keinoäly korvaa.
Matalasti koulutetulle töyvoimalle olisi kovasti kysyntää. Kotiapulaisia, keittäjiä, puutarhureita, pesijää, talonmiestä, jne. tarvittaisiin mutta nykyinen verohelvetti ei mahdollista niiden palkkaamista. Nyt ne istuu työttöminä mitään tekemättä ja verohelvetti siirtää saman rahan tukina. Eikö olisi parempi että he tekisivät töitä esim kartanon mailla ja saisivat siitä korvauksen?
Mikä verohelvetti?
Jos et itse osaa laskea paljonko työntekijän palkasta pitää maksaa veroja, palkkaa palkanlaskija/osta palkkahallinto alan yrittäjältä tai hanki ohjelmisto, joka laskee automaattisesti kaikki maksuerät, kun annat brutto palkan, veroprosentin ja muut vastaavat prosenttivähennykset.
Jos taas tarkoitat, että veroja pitää maksaa liikaa Suomessa, niin muuta muualle, jossa on kevyempi verotus ja perusta elämäsi sinne.
Pitäs saada se kartano ensin myytyä niin vapautuisi 3m€ tuohon muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko parempi jos palkkasi olisi 2000e ja saisit käteen 1700e?
Onneksi en tienaa miljoonaa vuodessa. Olisi kamalaa maksaa siitä puolet veroa.
Paljon mukavampi maksaa 1600e tuloista vaan 250e veroa...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut palkan puolesta pienituloinen ja ihan itse minäkin olen menoni maksanut. Aloittaja kitisee ihan tyhjästä.
Paitsi että päiväkoti maksut on pienemmät jne. Meillä kolme lasta ja päiväkotimaksut vie ison osan mun palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajia tietysti tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskituloinen, ei voi elää kuin isotuloinen. Jos suhteuttaa menot tuloihin niin, ettei koskaan mene kaikki, jää keskituloisellakin säästöön rahaa. Keskituloisten kirous on se, ettei olla hyvätuloisia omasta mielestä, kun ei ole varaa siihen tai tuohon, eikä osata nauttia siitä, mitä on.
Vielä kun pienituloiset tukien saajat tajuaisivat, että he eivät voi vaatia samaa (muiden kustantamaa) elintasoa kuin keskituloisilla on.
Tasaveropeosentti kaikista tuloista olisinainut oikeudenmukainen tuloveromuoto. Se myös kannustaisi ottamaan pienetkin lisätyöt ja tulot kun jokaisesta ansaitista eurosta jäisi aina saman verran käteen.
Vierailija kirjoitti:
mitä kitiset?
ole onnellinen, että olet terve, töitä ja hyvä palkka
Meinaat että kun on terve ei ole oikeutta kritisoida verotusta? Vau, mikä logiikka! Nerokasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmäränyt mistä on kysymys, aina löytyy joku joka tienaa vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä kitiset?
ole onnellinen, että olet terve, töitä ja hyvä palkka
Meinaat että kun on terve ei ole oikeutta kritisoida verotusta? Vau, mikä logiikka! Nerokasta!
Näin suomalaiset ajattelee, säälittävä kansa
Keskituloiset eivät tajua, että juuri heidät halutaan hemmotella veronmaksu haluisiksi ja juuri he saa kaikista eniten.
Jos Suomessa olisi täystyöllisyys, kaikesta maksettaisi enemmän, koska rahaa olisi ja kansalta pitää kupata kaikki pois. Nytkin on kallista, mutta kun verotulot ovat pienet ja kansa köyhää, niin ei voi pitää korkeampia hintoja. Ja hinnan alennuksilla meitä ei aleta armahtamaan, siunaamaan, palkitsemaan... Mitä kaikkia sanoja siitä voisikaan käyttää? Me ollaan vaan tämmöstä karjaa, josta tulee ottaa maksimi tuotto irti.