Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena kyrsii kun kaiken saa maksaa itse ja vielä kitistään, miten kovaa palkkaa saan

Vierailija
15.08.2026 |

Kyrsii, kun sanotaan, miten kovatuloisia me keskituloiset ollaan. Ei olla, kaiken saa maksaa itse ja moni muu saa yhteiskunnan palvelut (liki) ilmaiseksi. Minullekin on tultu sanomaan, miten tienaan keskituloisena paljon. Elokuun -26 palkka: 4057,39 e, käteen jää verojen, eläkemaksujen, työttömyysvakuutusmaksun ja ammattiliiton jäsenyysmaksun jälkeen 2804,06 e.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.

Olin joskus yksinhuoltaja (1 lapsi), ainoa lisätuki yhteiskunnalta oli yksinhuoltajakorotus 53 euroa/kk. Lopeta yksinhuoltajien mollaaminen ja kitinä siitä, että joudutte maksamaan kaiken. Tietenkin maksatte, kun teillä on varaa. Minäkin maksoin kaiken itse (eikä ollut puolisoa jakamassa kuluja) ja vieläpä ihan kevyesti, itkemättä ja valittamatta. Jos et pärjää palkallasi, niin etsi paremmin palkattu työ taikka heittäydy itse "korkeille tuille", niin heräät sinäkin todellisuuteen: tukien taso ei todellakaan päätä huimaa. Usein keskituloisten ainoa todellinen ongelma on se, että tulotasolla yritetään saada hyvätuloisten elintaso. Usko jo, keskituloisetkin joituvat tekemään valintoja eikä raha riitä kaikkeen. Vähennä kuluja ja lopeta hyvätuloisen larppaaminen. Terveisin ex-yh 5000/kk brutto

Vierailija
102/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin saan tyydytystä siitä, että kovatuloisena nettotuntipalkkani on pienempi kuin pienituloisilla.

Jos olet kovatuloinen, et saa pienempää nettotuntipalkkaa kuin pienituloinen

Se on totta. Oma bruttopalkkani on paljon pienempi kuin puolisoni nettopalkka. Silti maksan itsekin veroja yli 20 %.  Monella on vielä paljon pienempi palkka kuin minulla. Ja kyllä heilläkin nettopalkka on pienempi kuin puolisollani tai minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa suurin osa ei tajua, miten paljon verotus syö palkasta. Kuvitellaan, että se neljä tonnia bruttona tienaava saa käteen jonkun 3500 e/kk. Todellisuudessa verotus tasaa palkkoja niin, että isolle osalle jää työstä käteen n. 2200-2800 e/kk. Pienituloisilla veroprosentti niin pieni ja iso osa tuista verovapaita, lisäksi nuo ryhmät saavat vapautuksia maksuista, joten ei ihme, että todellisuus on hämärtynyt niin monella.

Tuossa pitää huomioida se, että 4000€ bruttona tienaava tienaa oikeasti 4900€. Tästä 4900€:stä vain viedään tuo 900€ jo ennen palkkakuittia jotta veroprosentti näyttäisi pienemmältä.

Todellinen veroprosenttihan tällä tienaajalla on 42%, mutta kun palkkakuitista raapaistaan 900€ pois jo kättelyssä, niin saadaan veroprosentti näyttämään näennäisesti 30%. 

Enää en yhtään ihmettele miksi työllistyneitä veetuttaa työttömät. Enää ei oikeastaan veetutakkaan olla työtön.

Vierailija
104/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohelvetti, veropiru ja mitä muita nimiä rakkaalla valtiolla onkaan?

Vierailija
105/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut palkan puolesta pienituloinen ja ihan itse minäkin olen menoni maksanut. Aloittaja kitisee ihan tyhjästä.

Paitsi että päiväkoti maksut on pienemmät jne. Meillä kolme lasta ja päiväkotimaksut vie ison osan mun palkasta. 

En yhtään ihmettele miksi syntyvyys laskee. Kuka haluaa olla tuossa tilanteessa vain siksi että saadaan tänne lisää veronmaksajia??

Vierailija
106/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa. 

Otitko huomioon myös mahdollisen työterveyshuollon vaikutuksen terveydenhoidon menoihin? Otitko huomioon, että pienestäkin palkasta kertyy eläkettä, yleistuesta/ansiosidonnaisesta ei. 

Jos työterveyshuolto on minimi lakisääteinen, ei siitä mitään taloudellista hyötyä ole. Lääkärikäynnit ja tarvittaessa erikoissairaanhoidon maksut on maksettava itse joko julkisella tai yksityisellä, kumpaan sitten varaa onkin, jos työterveyshuolto ei kata kuin pakollisen lakisääteisen minimin.

Totta. Otitko huomioon, että monessa isossa yrityksessä perusterveydenhuollon palvelut sisältyvät työterveyshuollon piiriin ja silloin etu on jo suurempi. Myös erikoissairaanhoidon palveluja jotkut yritykset tarjoavat varsinkin johtajasopimuksiin etuna kilpailijoihin nähden. Lisäksi halvemmat majoitukset työnantajan lomapaikoissa ovat edelleen arkipäivää monessa yrityksessä, ei kuitenkaan enää siinä laajudessa kuin esimerkiksi 1980-luvulla.

Vierailija
107/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en tienaa miljoonaa vuodessa. Olisi kamalaa maksaa siitä puolet veroa.

Paljon mukavampi maksaa 1600e tuloista vaan 250e veroa...

Kyllä mulle ainakin kelpaisi, että verojen jälkeen jäisi puoli miljoonaa vuodessa. Mitäs se nyt tekee kuukausiansioksi, kun 500000 jaetaan kahdellatoista? Yli 41 tonnia kuukaudessa! Oishan se "kamalaa", kun rahat riittäisivät paremmin ja olisi vapaampi tekemään kaikenlaista paremmin kuin 1600 euroa kuukaudessa tienaava, jonka ei tarvitse 1600 euron brutosta maksaa kuin "vain" 250 euroa veroja. Tilille siirtyy 1350 euroa kuukaudessa.

Kun pesukone hajoaa, niin puoli miljoonaa vuodessa vetävälle se on naurettava pikkujuttu, mutta 1350€ kuukaudessa nettoavalle se ei olekaan mikään ihan pikkujuttu. 

Ei pitäisi nykyään, kun kaikki on hinnoiteltu rikkaiden keskimääräisen tulotason mukaan, ketään laittaa tekemään töitä palkalla, joka oli paska jo yli 20 vuotta sitten. Sillä palkalla saa hakea jo kaikki tuet mitä irti saa, ja tukien tulisi kuulua vain työttömille, joilla ei ole mitään palkkatuloja. Sulle kuuluisi reilu palkankorotus. Kahdessa viikossa se, minkä nyt kuukaudessa. Ja ihan verojen jälkeen. Ei sillä veroihin menevällä laskuja makseta.

Vierailija
108/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kelan nettisivuilla olevalla tukilaskurilla testata mitä saisi. Jos on yksinhuoltaja jolla 3 lasta niin melko kova pitää olla palkka jotta pystyt elämään samantasoista elämää kun tuella ollessa. 

Otitko huomioon myös mahdollisen työterveyshuollon vaikutuksen terveydenhoidon menoihin? Otitko huomioon, että pienestäkin palkasta kertyy eläkettä, yleistuesta/ansiosidonnaisesta ei. 

Jos työterveyshuolto on minimi lakisääteinen, ei siitä mitään taloudellista hyötyä ole. Lääkärikäynnit ja tarvittaessa erikoissairaanhoidon maksut on maksettava itse joko julkisella tai yksityisellä, kumpaan sitten varaa onkin, jos työterveyshuolto ei kata kuin pakollisen lakisääteisen minimin.

Totta. Otitko huomioon, että monessa isossa yrityksessä perusterveydenhuollon palvelut sisältyvät työterveyshuollon piiriin ja silloin etu on jo suurempi. Myös erikoissairaanhoidon palveluja jotkut yritykset tarjoavat varsinkin johtajasopimuksiin etuna kilpailijoihin nähden. Lisäksi halvemmat majoitukset työnantajan lomapaikoissa ovat edelleen arkipäivää monessa yrityksessä, ei kuitenkaan enää siinä laajudessa kuin esimerkiksi 1980-luvulla.

Työnantaja voi vähentää verotuksessaan nämä henkilöstökulut, eli työterveys  sekä virkistys- ja liikuntaedut menee veronmaksajien piikkiin. Keskiluokka ei vaan tajua saavansa eniten. 

Vierailija
109/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin saan tyydytystä siitä, että kovatuloisena nettotuntipalkkani on pienempi kuin pienituloisilla.

Jos olet kovatuloinen, et saa pienempää nettotuntipalkkaa kuin pienituloinen

Höpsis.. Yrityksen kautta ja verovapaina osinkoina. Ei tartte maksaa työstä veroa ollenkaan. Jokin nimellinen palkka pidetään silti että voi sanoa olevansa töissä.

Vierailija
110/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tulotaso täällä. Ainoa "tuki" yhteiskunnalta on lapsilisä 94 euroa ja risat. Perheessämme on yksi lapsi, koska meidän vanhempien tulotaso riittää kattamaan hänelle hyvän elämän (+varautumaan siihen, jos vaikka vuonna 2040 pitäisi maksaa lapselle yliopistotutkinto Suomessa). Näin voisimme huolehtia lapsesta ainakin jossain määrin vielä aikuisenakin, jos yhteiskunnan palvelut heikkenevät. Sitten minulla on kaveripiirin kautta tuttuja, jotka ovat useammankin lapsen yksinhuoltajia, osalla lapset tehty eri isille ja osalla nuoremman pään lapset on tehty silloinkin, kun on tiedetty eron olevan edessä. Oletetaan, että yhteiskunta maksaa kaiken. Nämä yksinhuoltajaperheet saavat tukia niin, että pääsevät jo lähelle perheemme nettopalkkaa.

Oletko koskaan miettinyt mitä päivähoito maksaisi sinulle ilman yhteiskunnan tukea? Jokainen päikkyä käyttävä perhe saa hitonmoiset tuet, elleivät maksa täyttä päivähoitomaksua jokaisesta lapsestaan ja senkin jälkeen vielä jää yhteiskunnalle maksettavaa.

Haloo... Kulut ovat kaikille samat oli töissä tai ei, siksi ne tuet lähentelevät palkkoja. Vuokrat ym. normisetit maksavat jokaiselle ihan yhtä paljon. Ei puhelinliittymää saa Elisalta puoleen hintaan vain siksi, että on työtön. Kulut ovat samat!

Vierailija
111/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut palkan puolesta pienituloinen ja ihan itse minäkin olen menoni maksanut. Aloittaja kitisee ihan tyhjästä.

Paitsi että päiväkoti maksut on pienemmät jne. Meillä kolme lasta ja päiväkotimaksut vie ison osan mun palkasta. 

En yhtään ihmettele miksi syntyvyys laskee. Kuka haluaa olla tuossa tilanteessa vain siksi että saadaan tänne lisää veronmaksajia??

Päivähoitomaksuista valittavat voisivat muuttaa kuntaan missä on kaikille lapsille ilmainen päivähoito. 

Vierailija
112/112 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoitomaksuista valittavat voisivat muuttaa kuntaan missä on kaikille lapsille ilmainen päivähoito. 

Mutta onko sielä kunnassa sitten töitä? Niin, ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi