Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi olla kaunis ja tyylikäs vanhempana naisena eli 65+ iässä? Millaisia erilaisia vanhan naisen tyylejä?

Vierailija
12.08.2026 |

Jos olet vanhempi nainen ja tyylikkyys ja kauneus on sinulle tärkeää ja sulla on tietoinen tyyli niin millainen se on? Tai jos olet vielä nuorempi, esim. alle 50 v nainen, niin oletko jo miettinyt millaisen tyylin otat vanhempana? Huom! tämä on positiivinen aloitus vanhenemisesta eli ihan turha tulla ämpyttämään jotain sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden kakkaa tänne!

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo nelkytvuotiaasta alkaen ostanut vaatteita loppuiän käyttöön. Saa nähdä, miten sitten mahtuvat kaikki iän karttuessa. Nyt olen 52-vuotias. Sellaista ajatonta ja laadukasta pienellä tvistillä ostan. Pidän esim. epäsymmetrisistä leikkauksista. Ei haittaa, onko rouvamaista vai ei. En yritä olla nuorekas vaan tyylikäs. Oma tyyli lähtee laadusta, väriyhdistelmistä, leikkauksista, materiaalista ja ennen kaikkea hoikasta vyötäröstä, jota koetan ylläpitää. 

Joo, mutta vaikka ne vaatteet olisi oikeasti ajattoman tyylikkäitä ja sun vyötärö pysyisi edelleen hoikkana, ne vaatteet lakkaavat olemasta tyylikkäitä SUN päällä kun sun selkäranka lyhenee (Tapahtuu väistämättä siinä 60-70 iän välissä) ja rinnat ja takapuoli pienenee (Tapahtuu jo seuraavan 10 vuoden sisään jos nyt olen 52 vaikka miten treenaisit.) ja nuo vaatteet ei enää vaan istu SINULLE samalla lailla kuin nelivitosena.

Häh? Kun selkäranka lyhenee, tulee takeista vähän lyhempiä ja pusero tungetaan syvemmälle housuihin. Ehkäpä ongelma tulee sitten vastaan tyköistuvissa mekoissa. 

Eikä se selkäranka mitenkään oleellisesti, senttitolkulla, lyhene. 

Etenkään, jos nostaa punttia ja harjoittaa liikkuvuutta ettei mene kyyryyn.

Vierailija
122/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liikaa paljasta pintaa, vanhempana on kauniimpi kun peittää kaulaa, alleja ja reisiä.

Olen itse vanha, en veetuile.

Olen 52 ja riemuitsin, kun olen vähän kiinteytynyt ja yhdet aavistuksen liian pienet shortsit oli nyt hyvät. Ilo loppui, kun peilistä näin polveni. Kotipihalla voin toki kulkea lyhyissä shortseissa, mutta ihmisten ilmoille en mene! Voi luoja mitä muhkuroita ja kurttuisuutta. Sama kun tilaan vaatteita Goldnerilta, vähän vanhempien naisten kaupasta, niin olen huomannut että lyhythihaisten paitojen hihat eivät ole ihan lyhyitä. Kyllä ne allit vaan helposti tulee, vaikka puntteja nostelisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iästä huolimatta, mutta varsinkin kolmenkympin jälkeen, jos haluaa näyttää tyylikkäältä kannattaa ostaa vain hyvin istuvia vaatteita. Vartalon malli ei ole ongelma , vaan se, että se usein puetaan huonosti istuviin vaatteisiin, eikä näky miellytä omaa silmää. Säkit voi jättää perunoille ja itse pitää ryhdikkäitä vaatteita, jotka antavat ryhtiä olemukseen. Osta vaatteita, joita voi helposti yhdistellä, niin aina on satavarma asu. Nahkakengillä ja asusteilla viimistelet tyylin. Äläkä unohda hoidettuja hiuksia. 

Jos huolestuttaa mummoutuminen, niin kannattaa unohtaa tyypilliset mummovetimet, kuten kuviolliset röhnöttävät trikoopaidat ja caprihousut. Jos taas pelkää näyttävänsä epätoivoisesti nuorekkuutta esittävältä, hylkää trendivaatteet, kuten kroppaa haastavat farkut ja muodottomat housut sekä selkeäti teni-iän kanssa flirttailevat vaatteet. 

Yleensä ihminen joko on tyylikäs tai ei, iästä huolimatta. Jos sinulla on kiva tyyli nelikymppisenä, on se sinulla myös kuusikymppisenä. Aina voi tietenkin oppia ja harva meistä ei ole joskus sortunut virhearvioihin. 

Just tää. Eri vartalotyypit tarvitsevat ihan eri vaatteet näyttääkseen hyvältä. Jos naapurin ritvalla on jakkupuku ja näyttää hyvältä ap.l voi sopia paremmin pillifarkut ja neule. Tai toisin päin. Eli sellainen että ostan tällaiset kun hänelläkin on ei toimi.

Pillifarkut ei sovi tällä hetkellä kellekään. Mutta tuskin koskaan yli kuusikymppisenä, vaikka olisi treenattu kroppa. 

Miten niin "tällä hetkellä"? Koska eivät ole muodissa? Pillifarkkuja käytän, sopivat mulle, yli kuuskymppiselle parhaiten. 

Vierailija
124/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etnovaatteet ja itse huovutettu "persoonallinen" hattu - ja eiku radalle.

Sorry, mulle tuli pelle mieleen. 

Vierailija
125/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iästä huolimatta, mutta varsinkin kolmenkympin jälkeen, jos haluaa näyttää tyylikkäältä kannattaa ostaa vain hyvin istuvia vaatteita. Vartalon malli ei ole ongelma , vaan se, että se usein puetaan huonosti istuviin vaatteisiin, eikä näky miellytä omaa silmää. Säkit voi jättää perunoille ja itse pitää ryhdikkäitä vaatteita, jotka antavat ryhtiä olemukseen. Osta vaatteita, joita voi helposti yhdistellä, niin aina on satavarma asu. Nahkakengillä ja asusteilla viimistelet tyylin. Äläkä unohda hoidettuja hiuksia. 

Jos huolestuttaa mummoutuminen, niin kannattaa unohtaa tyypilliset mummovetimet, kuten kuviolliset röhnöttävät trikoopaidat ja caprihousut. Jos taas pelkää näyttävänsä epätoivoisesti nuorekkuutta esittävältä, hylkää trendivaatteet, kuten kroppaa haastavat farkut ja muodottomat housut sekä selkeäti teni-iän kanssa flirttailevat vaatteet. 

Yleensä ihminen joko on tyylikäs tai ei, iästä huolimatta. Jos sinulla on kiva tyyli nelikymppisenä, on se sinulla myös kuusikymppisenä. Aina voi tietenkin oppia ja harva meistä ei ole joskus sortunut virhearvioihin. 

Just tää. Eri vartalotyypit tarvitsevat ihan eri vaatteet näyttääkseen hyvältä. Jos naapurin ritvalla on jakkupuku ja näyttää hyvältä ap.l voi sopia paremmin pillifarkut ja neule. Tai toisin päin. Eli sellainen että ostan tällaiset kun hänelläkin on ei toimi.

Pillifarkut ei sovi tällä hetkellä kellekään. Mutta tuskin koskaan yli kuusikymppisenä, vaikka olisi treenattu kroppa. 

Miten niin "tällä hetkellä"? Koska eivät ole muodissa? Pillifarkkuja käytän, sopivat mulle, yli kuuskymppiselle parhaiten. 

Se on ok, käytä ihmeessä, jos tykkäät. Mutta ne on tanttahousut, jos se puoli kiinnostaa. Ei tarvitse kiinnostaa.

Vierailija
126/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ok, käytä ihmeessä, jos tykkäät. Mutta ne on tanttahousut, jos se puoli kiinnostaa. Ei tarvitse kiinnostaa.

No ihan sama, en vois kuvitella laittavani päälle näitä nykyään suosittuja meltaaseja, kun ne ei mun kropalle sovi. 

Vierailija
127/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on mennyt muutama sen ikäinen ihminen ohitse. Heillä on pehmeät vaatteet eli ei ihonmyötäiset laadukkaat pehmeää kangasta olevat housut, ehkä laadukas t-paita tai paita ja sitten pehmeää kangasta oleva ns. takki. Väreinä pehmeät värit. Näyttää tyylikkäältä mutta rennolta. Tämä siis sellaista kesä-alkusyksy pukeutumista. Kenkinä valkoiset lenkkaritossut tms.

Oletkohan nähnyt minut? Kuvaus sopisi mun uuteen tyyliini. Uusin nimittäin tyylini tänä vuonna. 

Vierailija
128/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja parin vuoden kuluttua, kun ne tulee taas muotiin (kuka yllättyisi), ne eivät ole tanttamaiset? Teinillä vielä opittavaa.

Vierailija
129/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanttahousut... my ass. Kyllä kuuskymppinen on täti ihan omineen, siinä ei housumalli vaikuta enää suuntaan eikä toiseen. 

Vierailija
130/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo nelkytvuotiaasta alkaen ostanut vaatteita loppuiän käyttöön. Saa nähdä, miten sitten mahtuvat kaikki iän karttuessa. Nyt olen 52-vuotias. Sellaista ajatonta ja laadukasta pienellä tvistillä ostan. Pidän esim. epäsymmetrisistä leikkauksista. Ei haittaa, onko rouvamaista vai ei. En yritä olla nuorekas vaan tyylikäs. Oma tyyli lähtee laadusta, väriyhdistelmistä, leikkauksista, materiaalista ja ennen kaikkea hoikasta vyötäröstä, jota koetan ylläpitää. 

Joo, mutta vaikka ne vaatteet olisi oikeasti ajattoman tyylikkäitä ja sun vyötärö pysyisi edelleen hoikkana, ne vaatteet lakkaavat olemasta tyylikkäitä SUN päällä kun sun selkäranka lyhenee (Tapahtuu väistämättä siinä 60-70 iän välissä) ja rinnat ja takapuoli pienenee (Tapahtuu jo seuraavan 10 vuoden sisään jos nyt olen 52 vaikka miten treenaisit.) ja nuo vaatteet ei enää vaan istu SINULLE samalla lailla kuin nelivitosena.

Häh? Kun selkäranka lyhenee, tulee takeista vähän lyhempiä ja pusero tungetaan syvemmälle housuihin. Ehkäpä ongelma tulee sitten vastaan tyköistuvissa mekoissa. 

Eikä se selkäranka mitenkään oleellisesti, senttitolkulla, lyhene. 

Kahdesta kolmeen senttiä painuu kyllä kaikilla ihan, vaikka tekisi mitä liikkuvuusharjoituksia. Sentti--puolitoista senttiä riittää jo siihen, että räätälikaava ei enää ole oikein.

Vierailija
131/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja parin vuoden kuluttua, kun ne tulee taas muotiin (kuka yllättyisi), ne eivät ole tanttamaiset? Teinillä vielä opittavaa.

Se on muodin kierto. En ole teini, olen nähnyt jo monta come backiä. Mutta ketjun aihe oli vanhemman naisen tyylikkyys. Se nyt ei vaan valitettavasti ole pillifarkut, oli minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
132/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegavainaa - eläkeikää lähentelevä - puhui aikanaan itsevarmoista kaupunkilaisista ja epävarmoista maalaisista. Ei halunnut kenenkään tietävän tarkkaa ikäänsä. Ompeli itse muotivaatteensa ja osti laivalta hajuvesiä, joita 'nyt pitää olla'. Lukiolaistyttönä pidin hänen mielipiteitään ja olemustaan hyvin ummehtuneena ja pateettisena. Vaikea kuvailla.

Nyt hänen iässään tunnustan reilusti olevani eri sukupolvea, kuin lapseni. En välitä pintamuodista, vaan metsästän minulle sopivia vaatteita (värit, kuosit, mallit, materiaalit yms.), mutta saatan yhdistää jotain hetken muotia asuihini, jos tykästyn. Jos. Minua kiinnostaa monenlaiset ihmiset ja asiat. Kannan ryppyni. Minua pidetään 'nuorekkaana'. En ole edes kiinnostunut nuorekkuudesta. Siinä se salaisuus.

Vierailija
133/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan somessa ranskalaisia naisia, heillä on tyyliä esim Philippine Leroy-Beaulieau, 63 v.

Katsoin tämän ig-tilin mutta en lämmennyt. Ei ole sellainen mun tyylinen koska Suomessa ei vaan voi näyttää tuolta. Suomalainen hiuslaatu ei enää vanhempana ole noin hyvä useimmilla, kun ei ole nuorempanakaan. Etsin sellaisen "esikuvan" jonka matkiminen ei ole ihan mahdotonta.

Sitten voi käyttää tuuhennoksia. 

Kuka viitsii vaivautua? Ainakaan 60 kymppinen.

Sellainen jota kiinnostaa hiukset tarpeeksi paljon. Niitä saa klippeinäkin, ei vaadi paljoa. Pidennykset on sitten eri juttu, niihin menee enemmän rahaa ja aikaa. 

"Sellainen jota kiinnostaa hiukset tarpeeksi paljon. Niitä saa klippeinäkin, ei vaadi paljoa. Pidennykset on sitten eri juttu, niihin menee enemmän rahaa ja aikaa. "

Noista mistään ei ole avuksi siihen, että on jo lähtökohtaisesti "korkea hiusraja" , joka näyttää "vetäytyneen" entisestään otsalta ja ohimoilta harvennuttuaan (niin, että päänahka kuultaa läpi).

Vierailija
134/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan somessa ranskalaisia naisia, heillä on tyyliä esim Philippine Leroy-Beaulieau, 63 v.

Katsoin tämän ig-tilin mutta en lämmennyt. Ei ole sellainen mun tyylinen koska Suomessa ei vaan voi näyttää tuolta. Suomalainen hiuslaatu ei enää vanhempana ole noin hyvä useimmilla, kun ei ole nuorempanakaan. Etsin sellaisen "esikuvan" jonka matkiminen ei ole ihan mahdotonta.

Sellainen jota kiinnostaa hiukset tarpeeksi paljon. Niitä saa klippeinäkin, ei vaadi paljoa. Pidennykset on sitten eri juttu, niihin menee enemmän rahaa ja aikaa. 

"Sellainen jota kiinnostaa hiukset tarpeeksi paljon. Niitä saa klippeinäkin, ei vaadi paljoa. Pidennykset on sitten eri juttu, niihin menee enemmän rahaa ja aikaa. "

Noista mistään ei ole avuksi siihen, että on jo lähtökohtaisesti "korkea hiusraja" , joka näyttää "vetäytyneen" entisestään otsalta ja ohimoilta harvennuttuaan (niin, että päänahka kuultaa läpi).

Ok. Sitten kannattaa ainakin kokeilla Minoxidilia.

Vierailija
135/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pukeutua kuten muut. 

En halunnut pukeutua nuorena kuten muut, joten en halua nytkään pukeutua kuten muut. 

Ole töissä markkinoinnissa, joten pukeudun graafisesti, suosin hyviä materiaaleja ja hyviä leikkauksia. Mihinkään brändi- tai merkkijuttuun en lähde mukaan, koska tiedän kuinka keinotekoisesti vaikka merkkilaukkujen hinta on saatu nostettua kattoon. 

Vierailija
136/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään brändi- tai merkkijuttuun en lähde mukaan, koska tiedän kuinka keinotekoisesti vaikka merkkilaukkujen hinta on saatu nostettua kattoon. 

Ei tarvitse olla edes markkinoinnin ammattilainen, että tietää tuon. Myös vaatteissa merkkiä tai brändiä enemmän ratkaisee materiaalit. Tekokuitu on tekokuitu vaikka kuinka olisi muka kallista merkkiä.

Vierailija
137/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi harventaa hiuksia tai matalat rauta-arvot. 

Vierailija
138/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan jaksaisi enää eläkkeelle jäätyä pukeutua työelämän vaatimusten mukaisesti, mitä olen tehnyt viimeiset 30 vuotta. Eli hillityt ja maanläheiset sävyt, luonnonmateriaalit, ei mitään paljastavaa, kaikki yksiväristä tai pienikuvioista, nappikorvakorut, ei liikaa koruja, matalat nahkakengät tai avokkaat, kerran kuussa kampaajalla huollettu, luonnollisen oloinen pitkä polkkatukka, nude meikki, hajutonta ja pliisua. Tylsää. 

Toisaalta en viihdy missään oransseissa tai muissa voimakkaissa väreissäkään. Kun niihin ei ole tottunut, niin ei niitä osaa käyttää. Tuntuisi epämukavalta. 

Mutta eiköhän se uusi tyyli löydy sitten kun uusi elämänvaihe alkaa eläkkeellä. Jos siihen kuuluisi enemmän matkustelua lämpimissä maissa (mitä toivon), niin voisin hankkia muutaman vaaleasävyisen ja iloisen polvipituisen mekon, neutraalit bermudasortsit, pari V-pääntiellistä tai kietaisumallista puseroa ja ehkä jotain tyylikästä laivastonsinistä myös, ja mukavat sandaalit. Ehkä jotain rentoja helmikoruja, ja mahdollisesti myös rento nuttura, jotta niskaan saa viileää merituulta helteisessä ilmassa. Unelmia. N63

Vierailija
139/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäinen hehku on se tärkein. Sitä ei voi harjoitella tai hankkia, se on sisäsyntyistä. Korvaamattoman arvokasta! 

Vierailija
140/157 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tanttahousut... my ass. Kyllä kuuskymppinen on täti ihan omineen, siinä ei housumalli vaikuta enää suuntaan eikä toiseen. 

Tunnen yli kahdeksankymppisen naisen, joka liikkuu kauniisti. Takaa ei erota ikää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi